Är jag en djurplågare?

#1 - 25 juni 2004 14:11
Igår när jag räknade in mina fiskar (har för vana att göra det av någon konstig anledning) saknades en kardinaltetra... Hittade den efter ett tag bakom innerfiltret i taskig kondition med "avsliten" stjärtfena... Fiskade upp den & släppte ner den i en mörkblå hink...
Konstaterade att d va mycket svårt att övervaka den i en sådan.
Rotade fram en treliters fyrkanti glasburk & täckte 2 sidor me mörkt papper & slängde i ett par kvistar vattenpest...
Tillsatte en liten gnutta salt oxå.
Fisken verkar trivas & har t.o.m ätit något.
När detta var klart fick ja ur tummen där den fastnat & skar ner & limmade om mitt läckande 52literskar. Hoppas att d ska va läckfritt & funktionsdugligt i övermorgon.
Nu till min fråga....
Är jag en djurplågare om jag låter kardinaltetran gå i glasburken tills 52-litarn e klar?
Jag byter ut vattnet mot nytt från karet den kom ifrån dagligen.Har dock av utrymmesskäl ingen cirkulation men den verkar ha gott om syre.
Tacksam för svar!
#2 - 25 juni 2004 14:44
Inte är du väl en djurplågare om du försöker rädda fisken. Tror du att den har så mycket stjärtfena kvar att det växer ut en ny? Har den blivit avsliten av någon annan fisk, tror du? Eller fastnat?
#3 - 25 juni 2004 14:51
Tack för svaret!
Den simmar på rätt köl och verkar må fint förutom att den saknar stjärtfena så förutsatt att den inte får svamp så hoppas jag att den växer ut igen i sinom tid. Den har nog svårt att hävda sig bland andra fiskar i sitt nuvarande tillstånd. Då jag inte såg hur den blev av med fenan kan jag inte svara hur det gick till. Är i alla fall så gott som säker på att det inte är fenröta.
#4 - 25 juni 2004 14:59
Är precis hela fenan borta? Det kan den väl inte vara om den simmar på rätt köl, eller? Fiskar har en otroligt bra läkförmåga. Jag har haft barber som blivit av med halva stjärtfenan som någon "polare" åt upp. Då har den skadade fått gå i ett annat akvarium med andra, snälla fiskar tills fenan vuxit ut och sen blivit nedsläppt till polarna igen. Det har fungerat bra. Just barber är hopplösa, elaka fiskar ;-). Ser dom en skada är dom där direkt och biter.
#5 - 25 juni 2004 15:10
Det finns kvar ca 2-3mm bakom den "lilla" ryggfenan. Elaka fiskar e inte att leka med! *S* Det hopplösa i min situation är att jag alltid har ett akvarie för lite! Jag hade en "sjukstuga" igång, men några snäckskalslekare har ockuperat det & krävt högre ph.
Hoppas att kardinaltetran står ut i karamellburken tills nya sjukstugan e klar! =)
#6 - 25 juni 2004 15:12
Oj då. Det låter lite illa för tetran. Det är bara att hålla tummarna då. Så länge den simmar ordentligt och äter lite så tycker jag att det är ok, men börjar den tackla av får du nog avliva den.
#7 - 25 juni 2004 15:14
Jopp.... Det är lixom för att övervaka allmäntillståndet hos fisken som ja har den i en glasburk!
#8 - 25 juni 2004 15:39
Japp! Och att den får lugn och ro, speciellt om det är någon annan fisk som terrat den.

Annons