Är hon gravid?

#1 - 7 december 2005 20:03
Jag har en guppyhona som jag haft i drygt en månad. Köpte henne tillsammans med 2 andra honor och 2 hanar. De senare dog några dagar efter inköpet pga av nitrit. Så hon har varit ensam fram tills i helgen då vi skaffade 2 honor och en hane till.

Min gamla hona är vääääldigt tjock om magen, hon ser så stor ut jämfört med de nya, men det är ju inte så konstigt kanske. Guppysar ska ju vara fredliga men "gammelhonan" jagar de andra honorna och nafsar efter dem. Är det ett tecken på att hon ska yngla av sig eller är hon sotis, tror ni?

Hur gör jag om hon ska föda? Ska hon vara i ett eget akvarium eller ska man skaffa nån yngel"påse", om man vill behålla ynglen?
/LenaH
#2 - 7 december 2005 20:08
[QUOTE=LenaH]Jag har en guppyhona som jag haft i drygt en månad. Köpte henne tillsammans med 2 andra honor och 2 hanar. De senare dog några dagar efter inköpet pga av nitrit. Så hon har varit ensam fram tills i helgen då vi skaffade 2 honor och en hane till.

Min gamla hona är vääääldigt tjock om magen, hon ser så stor ut jämfört med de nya, men det är ju inte så konstigt kanske. Guppysar ska ju vara fredliga men "gammelhonan" jagar de andra honorna och nafsar efter dem. Är det ett tecken på att hon ska yngla av sig eller är hon sotis, tror ni?

Hur gör jag om hon ska föda? Ska hon vara i ett eget akvarium eller ska man skaffa nån yngel"påse", om man vill behålla ynglen?
/LenaH[/QUOTE]

De blir rätt tjocka av sig när de är gravida.
Enklast är att skaffa en yngelbox med lös botten. Den botten tillåter att ynglen faller igenom så att honan inte kan få för sig att käka sin nya avkomma. När hon väl har fött så lägger du tillbaka henne till de andra fiskarna.

Och när ynglen har blivit så pass stora att inte övriga fiskar får in dina yngel i munnen. Då lägger du även över dem.

Annons