Är Hjortgatan seriösa?

#1 - 5 december 2003 09:45
Jag har just skickat ett rätt så vasst mail till Hjortgatans Zoo. Jag beställde varor via Internet och förskottsbetalade den 18 nov. Orderbekräftelse kom, men sedan blev det tyst. Innan beställningen utlovade de fasta leveransdagar och i annat fall att informera om leveranstiden.
Jag har läst på andra ställen på nätet om uteblivna och sena leveranser och är lite bekymrad då det rör sig om en större summa.
Är de bara slöa och slappa eller är firman en ren bluff?
Det börjar lukta bedrägeri...
#2 - 5 december 2003 09:46
Jag ser dom som en av de mer seriösa på nätet! Men de verkar ha lite strul med leveranser, de har haft det ett tag!
#3 - 5 december 2003 09:51
Hej!

Jag har beställt varor genom Hjortgatans Zoo och jag blev också lovad fast leveransdag, men det gich ca 3 veckor utan att jag hörde något. Jag ringde dit och problemet var att de inte hade den växt som jag hade beställt men jag sa till dom att sända mig något liknande och bara några dagar efter så kom leveransen.

Jag tycker att de skulle meddela sina kunder om en vara inte finns istället för att vänta, så hade jag varit dig så ring! Telefonnummret står på deras hemsida.

//Veronica
#4 - 5 december 2003 09:53
Jag har aldrig haft några problem med Hjortgatans i alla fall! Någon gång har det hänt att leveransen dragit ut på tiden på grund av att något varit restat, och de väntat tills de fått in varan. I fallet med föskottsbetalning kan det ju vara extra knepigt om något inte finns på lager.
#5 - 5 december 2003 10:05
Jag fick ett svar på mailet snabbt i alla fall. Så nu löser det sig nog. MEN tydligen är det fler som har haft problem, hittade det här i en av dagböckerna på Zoopet: (citat)"Skulle inte vara dumt att få tag på Kenneth på Hjortgatans Zoo. Han har slagit rekord, efter 6 veckor fattas det fortfarande prylar för en tusenlapp på senaste beställningen (förskottsbetalad!)och han svarar varken på mail
eller telefon. Kanske bättre att prata med Harald på Aquaristic.net, har en order inne där också. Lite mer ordning där..."
Det låter INTE speciellt seriöst...
Kan jämföras med en beställning gjorde på NetOnNet. Fullständing information på mailen inom en timme, kollinummer och godssök, rubbet. DVD:n var framme efter 3 dagar. Där handlar man gärna igen.

#6 - 5 december 2003 10:26
Din jämförelse suger ordentligt, men det inser du väl själv hoppas jag!
#7 - 5 december 2003 10:26
NJA, beställ inte något som Harald inte har på lagret, jag väntade i 3 månader innan jag ringde honom. Då sa han bara att mina grejor inte hade kommit från deras leverantör ännu. Gemensamt för nätbutikerna verkar vara att dom inte ger en information om man inte frågar efter det. Senaste beställningen från harald tog 3 veckor innan jag ringde, då sade han att han behövde en kompleterande uyppgift. Sånt berättar dom inte för en förrän man frågar. Men min erfarenhet av både aquaristic och hjortgatan är att dom alltid går att nå på telefon och att dom då oftast är väldigt hjälpsamma. Telefonen fortfarande den bästa kontakten mellan folk på långt avstånd.
MVH
Magnus
#8 - 5 december 2003 10:33
Har också haft problem med sena leveranser och fel-leveranser. En gång fick jag yngelfoder istället för uppväxtfoder, och en annan gång hade jag beställt tubifex men fick daphnier istället. Har ändå fortsatt att beställa från dem, för de svarar alltid på mina mail, och problemen löser sig alltid. Jag tror ingen kan begära att det alltid blir rätt hos någon "postorderbutik"... Men visst... Jag har tvekat även jag, och undrat om jag verkligen ska beställa mer från Hjortgatan Zoo...
#9 - 5 december 2003 10:59
hmmmmmmmm
så det finns hopp? Min beställning har inte dykt upp och jag fick inget svar på mailet om den saken... Blir till att sätta sig med telefonen nu då. Tur att man inte betalade i förkott för då hade man nog känt sig lurad...
#10 - 5 december 2003 11:03
"BILBO" MAGNUS:
Jag inser INTE varför jämförelsen med NetOnNet skulle suga. Båda företagen bedriver handel över Internet. Vad är det för skillnad om jag beställer en produkt från NetOnNet eller Hjortgatan? Den skulle väl i så fall vara att det ena företaget säljer levande växter. Ett skäl för dem att vara ännu mer noggranna att upplysa kunden om vad som händer med beställningen... eller hur?

#11 - 5 december 2003 11:07
Det är väl en viss skillnad på NetonNet å Hjortgatans? NetOnnet har massa folk som tar emot beställning etc. Hjortgatans är inte alls lika mycke folk men det dräller in beställningar!

Det går ju inte fortare av att alla ringer jämt å ständigt heller....

Jag är nöjd med mina beställningar där ifrån!

Och det är inte bara du som beställer där ifrån! Skulle ta en jäkla massa tid om man skulle maila elelr ringa alla om deras beställningar!
#12 - 5 december 2003 11:47
Som Patrik skriver är det ju bla. personalen som skiljer, dessutom handlar som sagt Hjortgatans med levande växter. Ett företag som NetOnNet kan ha 100.000 DVD på lager, utan problem det är bara att ställa pallarna på varandra, det är lite svårt att beräkna försäljningen på växter. Om t.ex någon av våra kända "växtgurus" rekommenderar t.ex Marselia hirsuta på detta forum, kommer troligen orderna att mångfaldigas på just denna växt, och det går inte att planera. Att det sedan i regel är Kenneth själv som packar och skickar grejorna gör ju inte att det blir lättare för honom att hinna med. Jag tycker fortfarande att din jämförelse suger, och den suger fett dessutom.
Men om du fortfarande vill jämföra kan du ju jämföra hur lätt det är att ringa till NetOnNet och få tag på någon som vet vad det handlar om, om det går fel.

Att jämföra Hjortgatans med NetOnNet, är som att jämföra Ferarri F40 med AXA Riskvikk, de har inga som helst likheter förutom det faktum att du kan köpa dem i butik.
#13 - 5 december 2003 12:01
Patrik_Växjö:
Du skriver: "Och det är inte bara du som beställer där ifrån! Skulle ta en jäkla massa tid om man skulle maila elelr ringa alla om deras beställningar!".
Jag tycker att: När man själv har utformat affärsvillkoren och utlovar att komma med leveransbesked så får man ju hålla vad man lovar. Kan man inte ge kunderna den service man utlovar får man anställa fler - eller bomma igen. Så enkelt är det.
#14 - 5 december 2003 12:04
Bilbo:
Din filosofi är tydligen att ju mindre företag man har - desto sämre kan man sköta sin Internetbutik?
Den filosofin suger rejält, för att använda ditt språkbruk!
#15 - 5 december 2003 12:07
Lite knepigt det här, för jag vet inte vad ni pratar om. Jag har beställt från hjortgatan vid 4 olika tillfällen, och haft en mycket bra kontakt med kenneth via mail ibland flera gånger per dag och sent på kvällen. Nu sist till och med ringde han upp mig för han var orolig att det var för kallt där jag bor (Råneå) för att skicka iväg mitt växtpaket på 1600:-. Det kallar jag iaf att vara riktigt seriös och inte bara skicka iväg och skita i det sen. Man får samtidigt ha förståelse för att saker och ting kan hända.
Tycker verkligen synd om som har haft dålig erfarenhet av hjortgatan då jag skulle kunna överösa dem med beröm. För mig som bor mitt ute i ingenmans land är det fantastiskt att bara kunna beställa hem det jag vill ha. Det är inte dåligt sortiment han har heller.

Mvh Jesper
#16 - 5 december 2003 12:18
Nu har jag alltså fått kontakt med Hjortgatan, alla tvivel är undanröjda, allt är frid och fröjd förutom att jag inte kan tillsätta ekbarksextrakt till mina diskus vilket jag kunnat om jag istället köpt grejorna i min lokala affär. Vilket jag garanterat kommer att göra i fortsättningen...
Att ifrågasätta Hjortgatans service på forumet var ett bra sätt att reta upp många, har jag märkt. Tydligen finns det de som är jättenöjda och lika många som verkar missnöjda. Ämnet finns även som tråd på http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4699
Nu släpper jag ämnet. Återkommer när leveransen kommit. Vilket verkar ta några veckor till, tyvärr.
#17 - 5 december 2003 12:48
Vad vill du få ut av detta då? Att du är den mest kräsne här elelr att hjortgatan inte kan något??

Måste ju vara antingen eller!
#18 - 5 december 2003 12:56
Jag citerar mig själv från förra inlägget:
"Att ifrågasätta Hjortgatans service på forumet var ett bra sätt att reta upp många, har jag märkt".
Så ta och coola ner dig nu, Patrik_växjö.
#19 - 5 december 2003 12:59
Första beställningen jag hos Hjortgatan var tidigt i höstas. Bland annat hade jag beställt vattentester, stickor. Jag fick mail att de inte fanns och inte skulle finnas inom den närmaste tiden. Jag annulerade hela ordern och skrev i mailet att jag höll på att starta upp mitt första akvarium och inte ville vänta. Jag fick ett jätte trevligt mail tillbaka av Kenneth där han förklade skillnaden mellan dropp- och sticktester och varför han tyckte det var bättre med dropp tester (fast dom kunde han inte heller leverera). Sånt gör intryck tillsammans med alla possitiva omdömen man läst här.

Häromveckan fick jag finfina växter och allt annat jag beställt. Leveranstid ca två veckor, det hade jag räknat med och då är det OK.
#20 - 5 december 2003 13:04
Jag e cool, jag bara undrade vad syftet var!

Att fråga om de är seriösa är ju ren nonsens! Dom e nog f-n så mycket seriösare än många zoobutiker, för att jämföra med nått jämlikt.
#21 - 5 december 2003 13:15
Som framkommit av diskussionen är Kenneth tydligen en "hyvens" kille som har en rörelse som växer snabbt. Då är det inte alltid så lätt att hinna med i svängarna. Ett klassiskt företagsproblem. Nu har han fått på pälsen av mig på forumet. Kanske lite för hård kritik kan jag tycka, nu när jag står med facit i hand. Men! Det är därför det är så viktigt att ett företag inte lovar mer än vad det kan hålla (i detta fallet - hinna med).

Hantverkare är en HELT annan sak ;-) Där är det ingen som förväntar sig något annat...
#22 - 5 december 2003 17:03
Jag har blandad erfarenhet från Hjortgatan. Ibland har det gått hur smidigt som helst och ibland har det tagit månader innan jag fått leverans. Om det skulle finnas ett alternativ att köpa växter ifrån så skulle jag aldrig beställa mer från Hjortgatans innan jag får det bekräftat att servicen har hunnit ikapp efterfrågan.
#23 - 5 december 2003 17:34
Jag har fått jättesnabba leveranser från Hjortgatans Zoo och allt har fungerat bra fram tills i höst. Då har det varit struligt värre.

Annullerade en förskottsbetald order efter 7 veckors väntan. Då fattades det fortfarande prylar för en tusenlapp på den (hela beställningen var på närmare 3000:-). Pengarna satt Kenneth iofs in på mitt konto omgående.

Nu väntar jag på en ersättningsvara för en doppvärmare som jag returnerade 9 september. För 2 veckor sen mailade han att den skulle skickas följande dag. Dags att maila igen tror jag.

Tänker ändå beställa från Hjortgatans framöver, men troligen bara växter. De har ju helt klart största urvalet! Det är inte roligt att ha ett nyinrett akvarium, planterad till hälften med dyra växter och se hur algerna kommer krypandes pga att man inte får de snabbväxande växterna som ska hålla algerna i schack! Tur att jag hade några andra kar att "låna växter" från.

PWSS, Flodströms och de tyska butikerna får nog ta hand om övriga akvarieprylar.

Annons