Är Gibbiceps känsliga?

#1 - 17 juni 2006 06:57
Var iväg igår och köpte en Gibbiceps. Tänkte ha den tillfälligt i ett 12-liters akvarium tillsammans med en kampfisk tills jag fått ordning på det större akvariet.

Till min stora förvåning låg den och flöt upp-o-ner imorse.

Är det nått speciellt som Gibbiceps är känsliga mot?

Mvh Roger
#2 - 17 juni 2006 08:45
Om den hade insjunken mage kan den ha vart i dåligt skick när du köpte den och inte orkade med transporten. Jag har vart med om det en gång. Har du någon pump i det lilla akvariet? Hur stor var den?

//Camilla
#3 - 17 juni 2006 08:48
Med tanke på hur låg cirkultation man har till kampfiskar och hur litet karet är, så kan det ha varit syrebrist. Är nog inte att rekommendera en gibb i ett 12 liters, även om det är tillfälligt, vänta med att skaffa en ny tills det stora karet är ok...
#4 - 18 juni 2006 12:06
Du kan ju inte ha en Gibbiceps i ett 12 liters fattar du väl? Den blir ju 50 cm!! Och växer inte helt jättelångsamt. Mina växte en centimeter i månaden.

Som Nancy säger.. vänta istället!
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 juni 2006 12:32
Nåväl tillfälligt går väl men då är det ju viktigt att förhållandena som är bra som Nancy skriver.
Dock förstår jag inte heller varför du måste köpa in den nu - det är ju en vanlig art som man alltid kan få tag på så därför rekommmenderar jag i likhet med övrig att du väntar tills det stora akvariet är klart.

Rent allmänt är det annars en rätt tålig art som brukar vara oproblematisk. Varför just din dog är omöjligt att veta.

Annons