Är era räkor artiga vid matningen?

#1 - 9 januari 2008 15:43
Är era räkor artiga? Det verkar sonens räkor vara mot varandra, de bildar kö till maten och igen går före i kön heller..:D Det ser jätte roligt ut när jag matar dem med tex. artemia och den hamnar i en liten hög på botten, då kommer det räkor från två håll och bildar kö efter varandra. De första sitter och äter tills de är mätta och går sedan därifrån, då kliver nästa fram och äter.
De två dräktiga honorna går iofs in från ett tredje håll och hämtar sig munsbitar men de sätter sig sedan i skymundan och äter.

Trodde aldrig att små röda räkor skulle vara så underhållande och fascierande!! Kan studera dem hur länge som helst.:D
#2 - 9 januari 2008 15:49
Icke ett dugg! Här trampas det, stampas det, knuffas det, buffas det och flera gånger har det utbrutit vilt slagsmål vid maten... *S*
Säger ju att jag fått dom små rabiata versionerna av söta körsbärsräkor... :p

Visst är de roliga! Är så glad att jag har mina här bredvid skärmen så jag kan studera dom.. :)
#3 - 9 januari 2008 15:54
lili76 skrev:
Icke ett dugg! Här trampas det, stampas det, knuffas det, buffas det och flera gånger har det utbrutit vilt slagsmål vid maten... *S*

Visst är de roliga! Är så glad att jag har mina här bredvid skärmen så jag kan studera dom.. :)

*asg* Ok, bra att veta att Körsbären är lite hetare. CR som sonen har är så artiga så...*fundilerar på om man skulle starta ett litet Körsbärskar kanske*..;)
#4 - 9 januari 2008 15:58
Jahadå! Ibland har man lust att lyfta upp dom lite i räkrumpan och prata etik och moral. *S*

Undrar om det verkligen är så att körsbär har ett annat temperament? Intressant.. Får se om de andra Zoopet-räkorna är väluppfostrade eller hulliganer! :D
#5 - 9 januari 2008 16:09
lili76 skrev:
Jahadå! Ibland har man lust att lyfta upp dom lite i räkrumpan och prata etik och moral. *S*

Undrar om det verkligen är så att körsbär har ett annat temperament? Intressant.. Får se om de andra Zoopet-räkorna är väluppfostrade eller hulliganer! :D

Ja, det ska bli intressant att se hur de andraär till sättet.

Kan tro att du har lust med det, när de bär sig åt på det viset..*S*..
#6 - 9 januari 2008 16:11
Mina Crystalräkor springer fram. Såg en slita åt sig en hel klump med artemia, vid en matning, som den superstarka räkan sedan drog in under pumpen... Inget dela med sig där inte...
#7 - 9 januari 2008 16:43
Inka skrev:
Mina Crystalräkor springer fram. Såg en slita åt sig en hel klump med artemia, vid en matning, som den superstarka räkan sedan drog in under pumpen... Inget dela med sig där inte...

*S* Då måste vi ha fått tag på ovanligt artiga räkor verkar det som..:D
#8 - 9 januari 2008 17:04
lili76 skrev:

Här tampas det också... Fullt slagsmål... De snor åt sig en pellets och simmar med den mellan frambenen upp till en flytväxt.. De verkar lära sig detta av varandra också.. Det ser för kul ut... Jag har Crystal..
#9 - 9 januari 2008 17:13
Lite olika bland de olika sorterna här. Hos blue pearl och blå/blond tiger kan det utbryta vilda slagsmål om maten. Det är ofta gruffigt vid maten och klor är nästan alltid inblandade.
Medan hos körsbär, blå och hummel(breviata) är det så lugnt så och alla får minsann plats vid matbiten om de så ska sitta tre på varandra på höjden så ska det gå med hela familjen vid matbordet.
Av dessa så bor blå ihop med tigrarna och det ser lite underligt ut med de blå lugnt och fredligt äter och samsas lätt o samma matbit medan tigrarna inte alls har samma bordsskick.
#10 - 9 januari 2008 17:19
Eurydike skrev:
Lite olika bland de olika sorterna här. Hos blue pearl och blå/blond tiger kan det utbryta vilda slagsmål om maten. Det är ofta gruffigt vid maten och klor är nästan alltid inblandade.

Medan hos körsbär, blå och hummel(breviata) är det så lugnt så och alla får minsann plats vid matbiten om de så ska sitta tre på varandra på höjden så ska det gå med hela familjen vid matbordet.

Av dessa så bor blå ihop med tigrarna och det ser lite underligt ut med de blå lugnt och fredligt äter och samsas lätt o samma matbit medan tigrarna inte alls har samma bordsskick.

Men tigrarna ger sig alltså inte på de Blå? Utan bara gruffar med andra tigrar??
Hur kul tråd som helst det här tycker jag! :)
#11 - 9 januari 2008 17:53
Jag som tyckt det varit fart på räkorna vi har här hemma, men nu ser jag ju att vi har ovanligt lugna och sansade individer.:p

Ska bli intressant att se vad som händer om det blir räklingar och lite tätare befolkat. Just nu är det 18 räkor i 48L. Kanske blir det mer konkurrens om maten om de är fler? Eller också matar jag för mycket så de blir hungriga på maten..*S*..

Kanske skulle starta upp ett räkkar till med en annan sort för att se om det är skillnad. Det kanske är lugnande i mitt vatten eller något;)
#12 - 9 januari 2008 18:03
Ramnissan skrev:
Jag som tyckt det varit fart på räkorna vi har här hemma, men nu ser jag ju att vi har ovanligt lugna och sansade individer.:p

Ska bli intressant att se vad som händer om det blir räklingar och lite tätare befolkat. Just nu är det 18 räkor i 48L. Kanske blir det mer konkurrens om maten om de är fler? Eller också matar jag för mycket så de blir hungriga på maten..*S*..

Kanske skulle starta upp ett räkkar till med en annan sort för att se om det är skillnad. Det kanske är lugnande i mitt vatten eller något;)

Dr Jekyll och Mr Hide... :D :D De kommer snart att förvandlas... ;) Ja, helt klart är det antalet.. Peterhaack säger att han har mat framme hela dagarna... det är nog rätt om man vill ha mycket räklingar, tror jag...
#13 - 9 januari 2008 18:42
Katharina skrev:
Dr Jekyll och Mr Hide... :D :D De kommer snart att förvandlas... ;) Ja, helt klart är det antalet.. Peterhaack säger att han har mat framme hela dagarna... det är nog rätt om man vill ha mycket räklingar, tror jag...

*asg*
Ja, jag ger dem också mat ofta bara för att jag tycker att det är så kul att se dem äta. Håller dock järnkoll på nitrit och nitratvärdena. Hoppas på många räklingar så att de kanske börjar kivas lite iallafall.;)
#14 - 9 januari 2008 18:59
lili76 skrev:
Men tigrarna ger sig alltså inte på de Blå? Utan bara gruffar med andra tigrar??

Hur kul tråd som helst det här tycker jag! :)

Nej aldrig faktiskt. Men då är de blå mycket större, så det kan bero på det kanske.
Ja, visst är det intressant. Jättelustigt att de är så olika tycker jag och så lika inom samma sort.
#15 - 9 januari 2008 19:14
*S* Ja, vem ger sig på en räka "modell större"..? ;)
Får tillökning i räkkaret i morgon. Ska bli kul och se om de beter sig annorlunda! :)
#16 - 9 januari 2008 19:23
lilli76 vilken sorts räkor:confused:

iförrgår satt ialla fall en av mina körsbär (med äggfläck;)) och försvarade maten:D det var kul att se:D inte förens hon var någolunda mätt fick dem andra äta:D
#17 - 9 januari 2008 19:36
sting skrev:
lilli76 vilken sorts räkor:confused:

iförrgår satt ialla fall en av mina körsbär (med äggfläck;)) och försvarade maten:D det var kul att se:D inte förens hon var någolunda mätt fick dem andra äta:D

Humle.. :)
Ja, det är bra det! Gravida ska klart äta bäst och mest! ;) Bra att det är lite ordning på henne!
#18 - 9 januari 2008 19:45
lili76 skrev:
*S* Ja, vem ger sig på en räka "modell större"..? ;)

Får tillökning i räkkaret i morgon. Ska bli kul och se om de beter sig annorlunda! :)

Åhh, så roligt!
Då får du berätta om beteendet ändrats när räklingarna anlänt.:D
#19 - 9 januari 2008 19:45
lili76 skrev:
Humle.. :)

Ja, det är bra det! Gravida ska klart äta bäst och mest! ;) Bra att det är lite ordning på henne!

Åh, vad spännande! Jag gillar mina humlor jättemycket. De och Blue Pearl är favoriterna. inte för att det är något fel på de andra iofs...
#20 - 9 januari 2008 19:49
Eurydike skrev:
Åh, vad spännande! Jag gillar mina humlor jättemycket. De och Blue Pearl är favoriterna. inte för att det är något fel på de andra iofs...

Vad kul att höra!! :) Man hör inte mycket av humlor, det är så mycket med CR/CB, tiger och blåa och... *S* Finns ju så otroligt många vackra!
Ser verkligen fram emot att få hem dom! Ska bli väldigt kul med två olika sorter att studera.. Hoppas att de inte är för blyga utan att jag får fota någon av dom i morgon. Macro och sedan zoom på datorn, så man kan studera utseende ingående... :D
#21 - 9 januari 2008 19:55
Nej jag har undrat varför man hör så lite om humlor och varför de inte är populärare. Jag tycker de är jättefina. Kan både finnas i svart vitt och beige brunt med nästan lite guldigt skimmer. En snygg humla slår en BC vilken dag som helst. Snyggt när de är svarta i ansiktet tycker jag.
Trevliga, oskygga men framåt och nyfikna. Mer aktiva än körsbär och blå.
Bilagor:
#22 - 9 januari 2008 20:01
Låter precis som räkan jag vill komplettera med! Så bra att jag gick på instinkten! :)
Ja, jag tycker det är konstigt. Men nu jäklar ska det bli "prata humlor" av! *S*
#23 - 9 januari 2008 20:04
I mitt fall beror det på att jag har misslyckats med mina humlor.... Visst får de räklingar men mitt bestånd är i alla fall på utdöende:(:( Just nu beror det på att mina WP har totalt tagit över räkburken som de går i och utkonkurrerat humlorna, men även när de gick själva så trivdes de aldrig riktigt hos mig.......
#24 - 9 januari 2008 20:08
Åh nej... :( Så tråkigt!
Känns lite så. Man får inte "välja själv", utan de väljer var de trivs. Oavsett vad man gör.
#25 - 9 januari 2008 20:16
Både de och tigrar kan väl korsa sig med Crystal, eller hur?? Annars skulle jag gärna ha... Men om de inte går att ha med så många sorter och de är svåra så har det nog bidragit till att de inte är så populära, kanske... ;)
#26 - 9 januari 2008 20:19
Det är därför jag valt att köpa in bara några stycken av lite sorter jag är intresserad av och testa hur vi trivs med varann ;) Se utökar jag stammarna till våren om allt stämmer.
#27 - 9 januari 2008 20:22
Katharina skrev:
Både de och tigrar kan väl korsa sig med Crystal, eller hur?? Annars skulle jag gärna ha... Men om de inte går att ha med så många sorter och de är svåra så har det nog bidragit till att de inte är så populära, kanske... ;)

Neocaridina kan korsa sig med neocaridina och caridina med caridina. Enkelt! Sen finns undantag för vissa "underarter" som ogärna ska korsa sig med varann.
#28 - 9 januari 2008 20:28
Eurydike skrev:
Neocaridina kan korsa sig med neocaridina och caridina med caridina. Enkelt! Sen finns undantag för vissa "underarter" som ogärna ska korsa sig med varann.

Jaha.. Och vilka tillhör vad??? :D :D :D Jag är dålig på att lära mig sån´t, jag är en allmänt förvirrad människa [:o] [:o] Crystal tillhör caridina eller hur!!? ;)
#29 - 9 januari 2008 20:28
Eurydike skrev:
Det är därför jag valt att köpa in bara några stycken av lite sorter jag är intresserad av och testa hur vi trivs med varann ;) Se utökar jag stammarna till våren om allt stämmer.

Ja, jag är vääääldigt sugen på en beställning från Tyskland med tiden... :D Men det får ju bli just så; några få av olika för att se vilka som fungerar och känns rätt. Jag bråkar ju dessutom med ett ganska högt pH ur kranen vilket gör saker lurigare..
#30 - 9 januari 2008 20:30
Katharina skrev:
Jaha.. Och vilka tillhör vad??? :D :D :D Jag är dålig på att lära mig sån´t, jag är en allmänt förvirrad människa [:o] [:o] Crystal tillhör caridina eller hur!!? ;)

Här kommer Radioaktiva Räkors eminenta tabell i repris:

http://skaldjur.gnuet.com/doku.php?id=korsningstabell_-_soetvattensraekor
#31 - 9 januari 2008 20:32
Katharina skrev:

Körsbär, White pearl, blue pearl är neocaridina sen finns heteropoda(körsbär) i fler färgvarianter, blå, gul, orange.

CR, CB, breviata (hummel), tiger(alla färger) är caridina...men det finns många fler i den familjen men jag är inte säker på att de som inte är randiga korsar sig med de randiga...? kommer inte ihåg korsningstabellen i huvudet.
#32 - 9 januari 2008 20:36
Eurydike skrev:
Körsbär, White pearl, blue pearl är neocaridina sen finns heteropoda(körsbär) i fler färgvarianter, blå, gul, orange.

CR, CB, breviata (hummel), tiger(alla färger) är caridina...men det finns många fler i den familjen men jag är inte säker på att de som inte är randiga korsar sig med de randiga...? kommer inte ihåg korsningstabellen i huvudet.

Ja, det var ju det jag visste!!!!!!!!!!!!!!!! Alla snygga och roliga räkor tillhör caridina...
Jag ska köpa några Crystal Black av Peterhaack så jag också får något annat är polkagrisar...

Nej, men då kan man köpa någon blå sort när ni har fått lite småttingar sedan... :D
#33 - 9 januari 2008 20:36
lili76 skrev:
Ja, jag är vääääldigt sugen på en beställning från Tyskland med tiden... :D Men det får ju bli just så; några få av olika för att se vilka som fungerar och känns rätt. Jag bråkar ju dessutom med ett ganska högt pH ur kranen vilket gör saker lurigare..

Mina kommer från Tyskland, utom körsbär. Ska fylla på lite till våren tänkte jag.
Går det inte att sänka med löv, rötter och alkottar?
#34 - 9 januari 2008 20:38
Katharina skrev:
Ja, det var ju det jag visste!!!!!!!!!!!!!!!! Alla snygga och roliga räkor tillhör caridina...

Jag ska köpa några Crystal Black av Peterhaack så jag också får något annat är polkagrisar...

Nej, men då kan man köpa någon blå sort när ni har fått lite småttingar sedan... :D

Nä, tycker du? Blue pearl är jättevackra tycker jag. Sen ska ju de gula och orangea heteropoda vara jättefina.
#35 - 9 januari 2008 20:40
Jodå, petar ner både eklöv och alkottar och har rot i karet, men det är ju ruggans svårt att inte få svängningar i värde.
Du har beställt där ifrån den tyska siten som jag inte minns namnet på? *S* Den som brukar luftas här lite nu och då..? (Har tvärkaos i favoriterna, hittar inte den där heller just nu, bara för det!)
#36 - 9 januari 2008 20:45
Jag gör så. Antingen är de inte känsliga för svaj i ph elelr så blir det inte mycket svaj...har nog aldrig mätt precis vid vattenbyte.
Flora Aquaristics? http://www.fashop.de/ Där har jag köpt mina.
#37 - 9 januari 2008 20:53
Eurydike skrev:
Nä, tycker du? Blue pearl är jättevackra tycker jag. Sen ska ju de gula och orangea heteropoda vara jättefina.

Nej, jag larvar mig bara.. Jag tycker att Blue pearl var jättehäftig.. speciellt mot mörk botten kan jag tänka mig...
Men de blå körsbär syns bättre emot min engelska sjösten.. ;)
#38 - 9 januari 2008 20:57
Eurydike skrev:
Jag gör så. Antingen är de inte känsliga för svaj i ph elelr så blir det inte mycket svaj...har nog aldrig mätt precis vid vattenbyte.

Flora Aquaristics? http://www.fashop.de/ Där har jag köpt mina.

Just precis dom jag tänkte på! :)

Mina räkor har ännu inte fått några men (tror jag..? *Räknar ben*), men jag är lite nervös för att skaffa svårare sorter. Känns tryggt att du gör lika och lyckas. :)
#39 - 9 januari 2008 21:01
Fast jag har inte valt så svåra sorter, väl? Några har jag bara haft sedan november så ska väl inte ropa hej än heller kanske.
Men både blue pearl, blå och blå/blond tiger bär rom nu så lite trivs de nog. ALLA blue pearl honorna bär rom[:O]:D
Tyvärr inte humlorna än. Men jag hade dem ihop med körsbären först och jag tror de blev liten aning utstötta där. Nu går de själva ihop med galaxy yngel så nu hoppas jag de ska få rom snart de med. Hoppas kan man ju i alla fall.
#40 - 9 januari 2008 21:06
Hoppas sannerligen inte att mina humlor blir utstötta! Då ska körsbären få se på arg matte!
Får en anledning till att sätta fart med de där räkkaren jag ska bygga. :)

Spännande med alla rombärande hos dig! Ska bli kul att läsa sedan vad det blir!
#41 - 9 januari 2008 21:22
Ja du må tro att det är spännande. Man är som en unge som väntar på julafton. Och inte kan man säga det till någon för de tror man är dum i huvudet. Får ju bli att ta ut allt sådant här :)

jag har en kull blå redan men de är ännu så små så små så de har ingen färg än.
#42 - 9 januari 2008 21:23
Körsbär tar matbit, Babulti tar matbit av Körsbär, Tiger tar matbit av Babaulti. Och ungefär så håller dom på. I det andra räkkaret snor Crystal åt sig guppysarnas mat tillochmed. Så artiga, nej.
#43 - 9 januari 2008 21:25
Körsbär tar matbit, Babulti tar matbit av Körsbär, Tiger tar matbit av Babaulti. Och ungefär så håller dom på. I det andra räkkaret snor Crystal åt sig guppysarnas mat tillochmed. Så artiga, nej.

*asg* Vilka fräcka räkor!
#44 - 9 januari 2008 21:30
Mina blue pearl bor ihop med trådfensregnbågar (Iriatherina werneri), vilket för övrigt är ett perfekt räksällskap, och där kan räkorna få för sig att "tränga" sig före fiskarna till maten och regnbågarna låter dem hållas. De simmar ihop räkor och fiskar ibland så man tror de stimmar ihop. Fiskarna har lite respekt och räkorna ingen alls:D
#45 - 9 januari 2008 22:11
I det andra räkkaret snor Crystal åt sig guppysarnas mat tillochmed. Så artiga, nej.

Ha ha.. det gjorde mina Crystal också.. står och sliter i andra änden... :D
#46 - 10 januari 2008 05:44
Eurydike skrev:
Mina blue pearl bor ihop med trådfensregnbågar (Iriatherina werneri), vilket för övrigt är ett perfekt räksällskap, och där kan räkorna få för sig att "tränga" sig före fiskarna till maten och regnbågarna låter dem hållas. De simmar ihop räkor och fiskar ibland så man tror de stimmar ihop. Fiskarna har lite respekt och räkorna ingen alls:D

*skrattar så tårarna rinner* Underbart!!
#47 - 30 januari 2008 15:27
Nu är inte mina artiga längre..;)
Högdräktiga honor som kliver fram och bara sliter maten ur klorna på de andra, sedan fräser de iväg som torpeder till någon rot..*S*..
Har köpt någon form av räkpellets och det var tydligen en favorit hos mina räkor.:D
#48 - 30 januari 2008 16:32
Ja, helt klart är det ju så att om artigheten försvinner så får man försöka mata mer eller hellre oftare. Jag försöker ge lite på morgonen också. Samma med fiskarna, nyförlösta levandefödare som beteer sig som rovdjur svälter ihjäl om man inte ger dem något matigare och tätare måltider... [:o] ;)
#49 - 30 januari 2008 17:22
ja här e de iallafall ingen artighet
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
:D:D:D
#50 - 30 januari 2008 18:57
Katharina skrev:
Ja, helt klart är det ju så att om artigheten försvinner så får man försöka mata mer eller hellre oftare. Jag försöker ge lite på morgonen också. Samma med fiskarna, nyförlösta levandefödare som beteer sig som rovdjur svälter ihjäl om man inte ger dem något matigare och tätare måltider... [:o] ;)

Precis, här blev de som galna när jag började med räkpellets..*S*.. Så nu fördelar jag upp dessa så att jag vet att det blir 1 var åt dem vid matningarna.
Sedan köpte jag 10 nya småttingar förra veckan så de är fler nu, det är nog också en av anledningarna till brutaliteten vid matningen.

Har kört igång ett 60 liters kar till räkorna, men det får gå i minst tre veckor med kampfiskhanen och tre honor innan jag vågar stoppa ner mina räkor där. Kampfiskarna får då flytta hem till sitt 720 liters igen.;)
#51 - 30 januari 2008 19:01
ja här e de iallafall ingen artighet
&feature=related" target="_blank">
&feature=related
:D:D:D

*asg* Nej det kan man ju lugnt säga..
Så ser det inte ut här hemma iallafall, men det beror nog mest på att jag inte har så fasligt många..än..;)

Annons