Är easy carbo giftigt för alla snäckor?

#1 - 8 augusti 2010 21:29
Hej!
ja har hört att easy carbo innehåller ett ämne som är giftigt för äppelsnäckor, nu undrar ja om det även är giftigt för helenasnäckor o zebrasnäckor, någon som vet? Tack på förhand.
#2 - 8 augusti 2010 21:50
Det används huvudsakligen som steriliseringsmedel inom pappersindustrin mot slembildande organismer. Låter inte så bra för någon snäcka tyvärr...
#3 - 8 augusti 2010 22:15
Ja, det är mycket giftigt för alla snäckor - men i rekommenderad dos verkar det inte döda dem.
#4 - 8 augusti 2010 22:23
Tänkte passa på att slänga in en fråga om det är okej.
Hur är det med räkor och gödning? Funkar EasyCarbo, pmdd och mäskdunk osv?
Jag har inte riktigt fått fram det ännu.
#5 - 8 augusti 2010 22:28
Kolla på Redbee om du vill ha exakta svar men rent generellt verkar det gälla ingen PMDD (iaf inte nitratet) i en räkburk, med vissa undantag. EC kan jag tänka mig att det inte är någon höjdare.
#6 - 8 augusti 2010 22:34
EasyCarbo dödar inte räkor om du inte överdoserar nåt enormt. De tål högre doser av det än fisken.
#7 - 8 augusti 2010 22:36
Där ser man!
Logiskt med tanke på att de inte är lika beroende av slemskikt som fiskarna.
#8 - 8 augusti 2010 22:49
Okejokej, det låter ju bra det :) Men hur är det med pmdd då? Eller i och för sig, det räcker väl med EasyCarbo till en räkvas också.
#9 - 8 augusti 2010 23:04
Du vet skillnaden mellan gödning typ PMDD och kolgödning så som EC?

Växter behöver:
- Ljus
- Näring
- Kol

EC står för kolet och PMDD för näringen, med andra ord kan de aldrig ersätta varandra utan kompleterar varandra.
#10 - 8 augusti 2010 23:16
Slänger också in en fråga, eftersom tråden redan är om EC :)
Borde man tillsätta det vid utblåset så att det sprider sig eller borde man bara lägga i det direkt i vattnet? tack för svar! :D
#11 - 8 augusti 2010 23:26
Det är vattenlösligt så det borde inte spela någon större roll men jag körde dosen i två intervall vis utblåset bara för att.
#12 - 8 augusti 2010 23:51
Azur skrev:
Ja, det är mycket giftigt för alla snäckor - men i rekommenderad dos verkar det inte döda dem.

Hej granne(täby), du skriver rekommenderad dos verkar inte ta livet av dem, men dem blir med stor säkerhet sjuka utav det? usch ja slutar me ec omgående då, PMDD får räcka ett tag, de växer ju ändå nu så de knakar o behöver ja ta till ec igen e de ju bara o flytta snäckorna. tack för svaren.
#13 - 9 augusti 2010 19:11
EC verkar inte vara så giftigt som alla tror.
Jag doserar 10 mL/dag i ett 54 L akvarium och ser inga negativa effekter på vare sej segelfensmolly, körsbärsräkor eller kanelbullesnäckor (tyvärr).

Annons