Är Dvärgguramin känslig för stress?

#1 - 17 oktober 2005 20:41
Det står att dv.guramin ska vara i ett kar tillsammans med fredliga fiskar...

Är de känsliga för "stressiga" fiskar i sin omgivning?
#2 - 17 oktober 2005 20:51
[QUOTE=iTaZ]Det står att dv.guramin ska vara i ett kar tillsammans med fredliga fiskar...

Är de känsliga för "stressiga" fiskar i sin omgivning?[/QUOTE]
Hej!
Ja, de kan vara ganska känsliga för stress. Har du då en kamphane som jagar dem, så kan de gå hädan... Det hände en utav mina... Kamphanen var efter den snälla Dvärgguramihanen jämt.
Dessutom är de väldigt känsliga för dålig vattenkvalitet. Hemskt söta, men alla mina har dött inom några månader, och då har jag ändå haft inkörda akvarier. Skittråkigt!
#3 - 17 oktober 2005 21:01
ojdå... jag som har flyttat över platysarna till stora akvariet för att göra plats för såna :(

Vilka (förutom tetror) kan stå pall mot en kamphane som gärna smyger på andra fiskar och "hoppar fram" och skrämmer dem?... Jag har aldrig sett honom tugga på de andra men han ser till att de vet vem som är störst, bäst och vackrast i akvariet.
#4 - 17 oktober 2005 21:05
...han är dock inte ett dugg intresserad av pansarmalarna jag har...
#5 - 18 oktober 2005 07:44
Jag har mina dv guramisar med en kamphane och neontetror och det går hur bra som helst.
Dessutom så brukar guramihanarna jaga varandra.
Jag har haft mina i 6mån och ingen har dött ännu, och då är jag inte det minsta noga med vattnet och dom köpte jag samtidigt med akvariet så allt var nytt när dom flyttade i, gruset, vattnet, allt.

Så jag har då inte upplevt att dom är särskillt känsliga :)
#6 - 18 oktober 2005 17:52
[QUOTE=Maethor]Jag har mina dv guramisar med en kamphane och neontetror och det går hur bra som helst.
Dessutom så brukar guramihanarna jaga varandra.
Jag har haft mina i 6mån och ingen har dött ännu, och då är jag inte det minsta noga med vattnet och dom köpte jag samtidigt med akvariet så allt var nytt när dom flyttade i, gruset, vattnet, allt.

Så jag har då inte upplevt att dom är särskillt känsliga :)[/QUOTE]

Aha... då kanske jag skulle kunna prova med et par då...

...funkar det inte kan jag ju alltid flytta över dem till det stora akvariet :)

Annons