Är Dvärggurami svaga?

#1 - 21 oktober 2003 06:04
Jag har funderingar på att skaffa Dvärggurami och gick till min lokala handlare för att kolla vad han hade. Han sade att han har slutat med dessa för att de är för klena och dör ganska snart.
Jag nämnde att jag sett dem hos en annan handlare, då gav han mig rådet att ändå inte köpa för han tror att de kommer att dö inom någon månad.

Är det någon här som har samma erfarenhet, eller är det bara min handlare som har en dålig odlare av dessa?
#2 - 21 oktober 2003 06:22
Det är klart att dom inte ska dö inom en månad. Men det verkar riskabelt att köpa av den handlaren.
#3 - 21 oktober 2003 06:46
Ja givetvis hade jag inte tänkt köpa av honom, speciellt inte eftersom han var ärlig och sade att han inte hade några bra.

Min fråga däremot är om man kan köpa hos den andra handlaren, eller om de helt enkelt är svaga så att det inte är lönt att försöka?
#4 - 21 oktober 2003 10:49
Lillebrorsan hade dvärggurami i sitt 105 lit men de dog tyvärr efter bara några veckor, (han hade stora inkörningsproblem med fiskar som dog stup i kvarten).

Mina dvärggurrami som bor i mitt 45 lit trivs dock ypperligt och har nu bott här i snart två månader. Förutom skillnaden i storleken på akvariet och sällskapet har jag mjukt vatten, lågt KH medan lillebrorsan hade hårt vatten i sitt kar (Ölandsvatten) vet inte om det kan ha påverkat men det jag har fått hört är att de kan vara lite kinkiga med vattnet.

Funderade både en och två gånger om jag skulle ha dvärggrurami eftersom de sägs vara känsliga, men som sagt de tillsammans med min kampfiskhanne lever loppan i karet och biter gärna mig i fingrarna om jag inte aktar sig. För att hålla lite koll så att de inte dör för mig testar jag vattnet mellan varje vattenbyte som sker en gång i veckan.
#5 - 26 oktober 2003 18:49
Har ett par dvärggurami (mkt. intensivt blåa, äv. honan)och det har aldrig varit några problem. Har även lagt över dom från ett 5o-liters till ett 540 med lite blandade fiskar. De verkar helt enkelt sköta sig själva, stör ej o blir ej heller störda. Förutom vacker färg är beteendet mycket lugnt-jag gillar dom absolut!
Vattnet är mjukt, ngt lågt KH och Ph ca.7,5.
Jag sköter dock vattenbytena+aquatan+ektozon och använder även på senare tid nitrivec. Foder är;sera-san flingor, tubifex, röda mygglarver, algtabletter och ska snart börja med artemia också.
De äter allt tycker jag ! Känslig??njae...har inte jag märkt (men läst o hört). Hanen har byggt skumbo (inför lek?) men inget hände. I det nya karet, 540, så finns det inga lämpliga växter ännu (kommer) men hanen har slingrat sig lite "ömt" kring honan så...hoppas!!!
De ska iaf inte vara bland för livliga fiskar (e juh så snälla själva).
#6 - 19 november 2003 13:16
Är de så snälla att man kan ha dem med (endlers-) guppy utan att sära på vuxna fiskar och yngel?

*edit* Svar: ja! här har inte ätits några yngel inte.
#7 - 24 november 2003 15:48
Mina 5 dvärggurami tynade tyvärr bort en efter en efter ca 2 månader. Jag vet inte orsaken men mina mosaikgurami har klarat sig betydligt längre, så vad den än var så är ju mosaikerna tåligare än dvärgarna.

Annons