Är du kvinnlig/manlig ???

#1 - 11 augusti 2007 05:00
Jag hittade motsvarigheten till "är du en riktig man" som jag lade upp för ett tag sen (jag lägger upp bägge, det kanske är nån nykommling som vill göra testet)

Är du kvinnlig?

http://www.environstudios.com/quiz/kvinnlighet.php

Är du manlig?

http://www.environstudios.com/quiz/manlighet.php

Ta det för vad det är, en kul grej.
Det behöver inte bli nån urtråkig diskussion om hur vi fostras osv [B)].
#2 - 11 augusti 2007 09:31
rödtoppen skrev:
Jag hittade motsvarigheten till "är du en riktig man" som jag lade upp för ett tag sen (jag lägger upp bägge, det kanske är nån nykommling som vill göra testet)

Är du kvinnlig?

http://www.environstudios.com/quiz/kvinnlighet.php

Är du manlig?

http://www.environstudios.com/quiz/manlighet.php

Ta det för vad det är, en kul grej.

Det behöver inte bli nån urtråkig diskussion om hur vi fostras osv [B)].

Jag gjorde båda.. Såhär blev svaren:

Du är en ung flicka med allt som kommer därtill. Ge det några år och du blir säkert ännu kvinnligare!

Du är antingen en pojke i 10 årsåldern eller så är du väldigt omanlig.
Trots att manligheten under få, korta, och inte viljeutlösta tillfällen lyser igenom så är du inte manlig.

Men det beror säkert på hur jag fostrades. Ni ska veta att jag har växt upp med min far och en äldre bror, och därmed... :)
#3 - 11 augusti 2007 10:08
Kvinnlighetstest:
Din poäng: 79
Du är kvinnlig, fast ändå inte. Du befinner dig i den neutrala och gråa zonen.

Manlighetstest:
Din poäng: 128
Du börjar bli en ung man, men mer hår på kroppen behövs innan du kan kalla dig för en man!
Ibland händer det att du tycker att blommor är fina, trots allt. Du börjar närma dig dock.

Borde du inte vara litet manligare om du växt upp med en far och bror, maria?
#4 - 11 augusti 2007 10:30
Kvinnlighetstest:
Poäng 56
Du är något kvinnlig, men inte jättekvinnlig. Neutral med en vag lutning åt manligheten.

Manlighetstest:
Din poäng: 164
Du äro en medman-iska. Vill du ta en öl och se på fotboll?

Jo könet verkar stämma;)

/Hans
Guest
#5 - 11 augusti 2007 10:33
Din poäng: 52
Du är något kvinnlig, men inte jättekvinnlig. Neutral med en vag lutning åt manligheten.

Din poäng: 225
Du är så manlig att de flesta männen framstår som pojkar i din närhet.
Din manlighet är robust, och dina armhålor är svettiga.
En förebild äro Ni.

Va i fick mer poäng nu än förra gången på manligheten.
#6 - 11 augusti 2007 10:37
kvinnlighetstest:

56 poäng...

du är något kvinnlig, men inte jättekvinnlig. neutral men en vag lutning åt manligheten.

haha, ah va fult xD
#7 - 11 augusti 2007 10:52
Öronräv skrev:
Kvinnlighetstest:

Din poäng: 79

Manlighetstest:

Din poäng: 128

Du börjar bli en ung man, men mer hår på kroppen behövs innan du kan kalla dig för en man!

Ibland händer det att du tycker att blommor är fina, trots allt. Du börjar närma dig dock.

Borde du inte vara litet manligare om du växt upp med en far och bror, maria?

Jo, men jag tycker inte att de där testen var så bra. Det borde finnas fler svarsalternativ.
#8 - 11 augusti 2007 10:54
Lutt skrev:

Din poäng: 225

En förebild äro Ni.

Jag får ont i magen av förtryckt skratt. Tycker du själv att det stämmer?
Guest
#9 - 11 augusti 2007 11:18
maria_ skrev:
Jag får ont i magen av förtryckt skratt. Tycker du själv att det stämmer?

Kanske har lite mer testosteron idag än förra gången (förra gången 212)

fast svett under armarna stämmer inte:(, skulle vilja ha som BattalionP vill du ha en öl hehe
#10 - 11 augusti 2007 11:29
gjorde de för ngn dag sen fick -77 på kvinnlighetstestet xD
#11 - 11 augusti 2007 11:31
Lutt skrev:
Kanske har lite mer testosteron idag än förra gången (förra gången 212)

fast svett under armarna stämmer inte:(, skulle vilja ha som BattalionP vill du ha en öl hehe

hehe det är som vanligt, alla vill vara som mig;)

/Hans (The one and only:p)
#12 - 11 augusti 2007 11:31
fick -77 nu igen :P
#13 - 11 augusti 2007 12:06
på det manliga fick jag 157 och på det kvinnliga fick jag -26 :D
#14 - 11 augusti 2007 12:07
Kvinnlighetstest:
Din poäng: 174
Du är en tjejig tjej. Det råder ingen tvekan om att du har kvinnlighet i dig, varken hos dig eller hos de i din närhet.

Manlighetstest:
Din poäng: 56
Du är en pojke som har fått sitt första fjun. Men det gör dig dessvärre inte manlig.

Hahah vilket roligt test :P
#15 - 11 augusti 2007 12:29
Din poäng: -118
Du är inte kvinnlig, du är manlig, men du är bra ändå.

Din poäng: 266
En förebild äro Ni.
Guest
#16 - 11 augusti 2007 12:29
battalionP skrev:
hehe det är som vanligt, alla vill vara som mig;)

/Hans (The one and only:p)

Haha du skall bara vara tyst jag är mer manlig än dig så det står ju att du framstår som en pojke i min närvaro:p:)
#17 - 11 augusti 2007 12:36
Lutt skrev:
Haha du skall bara vara tyst jag är mer manlig än dig så det står ju att du framstår som en pojke i min närvaro:p:)

eller kan det vara så att någon ljög i sitt test för att verka mer macho (stavning) än vad han egentligen är? tror nog egentligen att det bor en liten tös i dig som bara vill komma fram:D

/Hans
#18 - 11 augusti 2007 12:39
Din poäng: 22
Du är inte jättekvinnlig, men ibland så lyser gosigheten igenom dig... eller missuppfattas du kanske? :)

Din poäng: 213
En förebild äro Ni.

Och ändå så gillar jag inte bollsporter eller att fisa vid bordet...
Guest
#19 - 11 augusti 2007 12:44
battalionP skrev:
eller kan det vara så att någon ljög i sitt test för att verka mer macho (stavning) än vad han egentligen är? tror nog egentligen att det bor en liten tös i dig som bara vill komma fram:D

/Hans

Haha du vill tro det va nä jag var ärlig, curling är ingen sport, shopping är tråkigt, öl är gott.
Tycker mer det låter som du är avundsjuk;)
#20 - 11 augusti 2007 12:45
Din poäng: 218
Du är laddad med östrogen och det råder ingen tvekan om att du är kvinnlig! You go girl!

oj, det var mer än jag trodde eftersom inte ser mig som en tjejig tjej. Måste ha svarat fel nånstans :p

nu till manlighetstestet he he

[SIZE=20]Din poäng: [COLOR=#9e0b0e] -15[/COLOR] [/SIZE]
Du är inte en man. Du är snarare en kvinna. Det finns dom som är mer omanliga än du, men du har en bra bit att gå innan du ens kan börja kalla dig för en ung pojke.
Du tycker trots allt att män klär i rosa urringade tröjor.
#21 - 11 augusti 2007 13:33
Liinda skrev:
Kvinnlighetstest:

Din poäng: 174

Du är en tjejig tjej. Det råder ingen tvekan om att du har kvinnlighet i dig, varken hos dig eller hos de i din närhet.

Manlighetstest:

Din poäng: 56

Du är en pojke som har fått sitt första fjun. Men det gör dig dessvärre inte manlig.

Hahah vilket roligt test :P

Liinda! Samma här = 175, en tjejig tjej, haha!
#22 - 11 augusti 2007 13:41
102 i manlighet och 133 i kvinnlighet - jag är nog androgyn :p
#23 - 11 augusti 2007 16:13
Gjorde båda testen!

fick svaren

perfekt kvinna (249) Go you girl

och mesig man:D (8) din manlighet är son färgglada partydrinkar (alltså lika med en ung kvinna)
#24 - 11 augusti 2007 16:31
3 guppy skrev:
Gjorde båda testen!

fick svaren

perfekt kvinna (249) Go you girl

och mesig man:D (8) din manlighet är son färgglada partydrinkar (alltså lika med en ung kvinna)

:)
#25 - 11 augusti 2007 17:37
[COLOR=blue]Jag är ju inte vuxen än, men det är ju kul att testa!!![/COLOR]

[COLOR=blue]RESULTAT:[/COLOR]
[SIZE=7]Din poäng: [COLOR=#9e0b0e]118[/COLOR] [/SIZE]
Du är en mognande kille. Om några år är du att kallas en man. Ta en öl och lär av de äldre så blir du en god man.

[SIZE=7]Din poäng: [COLOR=#9e0b0e]24[/COLOR] [/SIZE]Du är inte jättekvinnlig, men ibland så lyser gosigheten igenom dig... eller missuppfattas du kanske? :)

[COLOR=#0000ff]"Du är en mognande kille." Skönt att höra :D[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Roligt test!!! [/COLOR]
#26 - 11 augusti 2007 22:13
På det kvinliga 209
På det manliga 75 eller något liknande:P

GIRL POWER!!
Guest
#27 - 11 augusti 2007 22:56
För många frågor...Bryr mig inte!!
Är det manligt eller kvinnligt?
#28 - 12 augusti 2007 09:37
Anettejt skrev:
För många frågor...Bryr mig inte!!

Är det manligt eller kvinnligt?

#29 - 12 augusti 2007 09:47
maria_ skrev:

Du har väl rätt andå.
jag kanske e en tjej;)
#30 - 12 augusti 2007 10:25
3 guppy skrev:
Du har väl rätt andå.

jag kanske e en tjej;)

Nejdå, du är bara lite liten. :)
#31 - 18 augusti 2007 08:25
Kvinnlighet 235.
Manlighet 50.
#32 - 18 augusti 2007 09:22
Kvinnlighet: 177(!!??) hmm
Du är en tjejig tjej. Det råder ingen tvekan om att du har kvinnlighet i dig.

Manlighet: 170
Du äro en medman-iska. Vill du ta en öl och se på fotboll?

Det var ju lite intressant, nu börjar jag känna mig kluven.. :confused:
#33 - 18 augusti 2007 10:09
[SIZE=20]Din poäng: [COLOR=#9e0b0e]257[/COLOR] [/SIZE]
En förebild äro Ni.

[SIZE=7]Din poäng: [COLOR=#9e0b0e]-58[/COLOR]
[/SIZE]Du är inte kvinnlig, du är manlig, men du är bra ändå.
#34 - 23 augusti 2007 20:22
Blä för att sätta folk i fack, och få folk att må dåligt på grund av att de inte passar in i samhällets förutbestämda mall :rolleyes:

Jag gjorde testet, men hade egentligen ingen större lust, eftersom jag se´n länge har räknat ut att jag måste vara tjej, om man ska gå efter alla generaliseringar och fördomar om könen. Och mycket riktigt, det gick ungefär som jag trodde. Och vissa av frågorna var ju rent könsförnedrande, och mer eller mindre menade att det är manligt att vara äcklig och grisig. Och frågan vilket som är manligast, cigaretter eller cigarrer... Hmm, om man avskyr all rökning då? Jag kan även meddela att jag ogillar när både toaringen och locket är uppfällda, är "allergisk" mot dörrar, luckor och lock som står öppna. Förresten, varför ska alltid killen rätta sig efter tjejen vid toalettbesöken? Om killen ska fälla ner ringen efter sig, så kan väl tjejen fälla upp den efter sig? Skit samma, jag stänger både ring och lock när jag har varit på toa, ser trevligast ut. Och jag tycker öl smakar diskvatten! Är det ett tecken på manlighet/kvinnlighet att man följer strömmen, och dricker/äter saker som man inte gillar, bara för att det påstås vara manligt/kvinnligt?

Jag antar att testet är gjort med nå´n sorts glimt i ögat, även om många frågor var väldigt dumma. Här är i alla fall mina resultat, och håll i er nu!

Kvinnlighet - [COLOR=red]146[/COLOR][COLOR=black](!)[/COLOR] du är en tjej, inte kvinnlig nog att kallas tjejig, men tillräckligt för att kallas för tjej.

Manlighet - [COLOR=red]32[/COLOR] du är en pojke som börjar mogna, du har dock en bit till att gå innan du blir en hedervärd man.

Pojke som börjar mogna?! Hedervärd man?! Jag kan tycka att om jag hade svarat på alla frågor så som man förväntas svara som "manlig" och valt alla de "manligaste" svarsalternativen, så hade jag varit tämligen omogen istället. Och de som har gjort testet tycker alltså att man är en hedervärd man om man beter sig som en gris? Suck, säger jag bara, vilka fördomar de som har tutat ihop de testen måste ha :rolleyes: Kan berätta att min syster har berättat att hon hade raptävlingar med en (tjej)kompis när de var yngre. Både killar och tjejer skärper sig när de är med motsatta könet, för att göra ett gott intryck, men när tjejer och killar är med sina kompisar av samma kön, så beter de sig... manligt? Vad har man gjort för att förtjäna den imagen?

Och nej, jag tvekade inte att avslöja resultaten av testen, och anser inte att min "manliga stolthet" har fått en törn :p

Ser jag väldigt kvinnlig ut på min avatar? [:X]
#35 - 23 augusti 2007 20:47
Ha ha... [COLOR=Red][SIZE=4]267... [COLOR=Black][SIZE=2]Det är sådana som du som sätter definitionen för vad som är kvinnligt och inte. Du är ett praktexemplar av kvinnlighet. Sträck på dig och var glad... ;)

Ha ha.. lika som sist.. [COLOR=Red][SIZE=4]-37...[COLOR=Black][SIZE=2] Du är troligen inte en man utan en kvinna, varför tog du testet? Du är inte manlig alls, snarare kvinnlig... :D Fast jag gillar öl och fotboll...[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR]
[/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR]
#36 - 23 augusti 2007 22:08
Ha ha.. Jag håller med...

Micke_A skrev:
Blä för att sätta folk i fack, och få folk att må dåligt på grund av att de inte passar in i samhällets förutbestämda mall :rolleyes:

Jag gjorde testet, men hade egentligen ingen större lust, eftersom jag se´n länge har räknat ut att jag måste vara tjej, om man ska gå efter alla generaliseringar och fördomar om könen. Och mycket riktigt, det gick ungefär som jag trodde. Och vissa av frågorna var ju rent könsförnedrande, och mer eller mindre menade att det är manligt att vara äcklig och grisig. Och frågan vilket som är manligast, cigaretter eller cigarrer... Hmm, om man avskyr all rökning då? Jag kan även meddela att jag ogillar när både toaringen och locket är uppfällda, är "allergisk" mot dörrar, luckor och lock som står öppna. Förresten, varför ska alltid killen rätta sig efter tjejen vid toalettbesöken? Om killen ska fälla ner ringen efter sig, så kan väl tjejen fälla upp den efter sig? Skit samma, jag stänger både ring och lock när jag har varit på toa, ser trevligast ut. Och jag tycker öl smakar diskvatten! Är det ett tecken på manlighet/kvinnlighet att man följer strömmen, och dricker/äter saker som man inte gillar, bara för att det påstås vara manligt/kvinnligt?

Kvinnlighet - [COLOR=red]146[/COLOR][COLOR=black](!)[/COLOR] du är en tjej, inte kvinnlig nog att kallas tjejig, men tillräckligt för att kallas för tjej.

Manlighet - [COLOR=red]32[/COLOR] du är en pojke som börjar mogna, du har dock en bit till att gå innan du blir en hedervärd man.

Pojke som börjar mogna?! Hedervärd man?! Jag kan tycka att om jag hade svarat på alla frågor så som man förväntas svara som "manlig" och valt alla de "manligaste" svarsalternativen, så hade jag varit tämligen omogen istället. Och de som har gjort testet tycker alltså att man är en hedervärd man om man beter sig som en gris? Suck, säger jag bara, vilka fördomar de som har tutat ihop de testen måste ha :rolleyes: Kan berätta att min syster har berättat att hon hade raptävlingar med en (tjej)kompis när de var yngre. Både killar och tjejer skärper sig när de är med motsatta könet, för att göra ett gott intryck, men när tjejer och killar är med sina kompisar av samma kön, så beter de sig... manligt? Vad har man gjort för att förtjäna den imagen?

Och nej, jag tvekade inte att avslöja resultaten av testen, och anser inte att min "manliga stolthet" har fått en törn :p

Ser jag väldigt kvinnlig ut på min avatar? [:X]

Manlighet är inte att rapa och fisa eller vara skitig och svettig...

För mig är manlighet att kunna visa att man är mjuk, ledsen eller inte kan någonting.. Då är man så manlig att man kan visa de mindre manliga sidorna, man är inte de minsta osäker i sin roll...

För mig finns det dock vissa fysiska kriterier, min kille har riktigt breda axlar, liten rumpa och kralliga ben... Alltså, han ska orka bära mig om jag tuppar av... :D :D :D Dock har han ingen tvättbräda, snarare torktumlare säger han själv... :D :D

För mig får en kille inte gnälla, det ska jag göra :D och han ska säga, jag fixar det du behöver inte oro dig... Det är så skönt... Sen behöver det inte ens bli fixat.. :D :D :D
#37 - 23 augusti 2007 22:28
Katharina skrev:
För mig får en kille inte gnälla, det ska jag göra :D och han ska säga, jag fixar det du behöver inte oro dig... Det är så skönt... Sen behöver det inte ens bli fixat.. :D :D :D

Nej, men enligt testet är det tydligen manligt att fisa och rapa :rolleyes: Det är nog faktiskt ganska kvinnligt också i så fall, för både killar och tjejer kan nog göra det, beroende på sällskapet, ingen gör det nog när man är ute på restaurang med sin pojk/flickvän :D Eller vad vet jag?

Jag som trodde att det inte var särskilt befrämjande för jämställdheten för tjejer att ösa över allt ansvar på killen, och säga att de inte klarar saker som killar klarar, ungefär som barn gör till vuxna :p Visst, enkelt att slippa ansvaret, men då blir man nog tyvärr också sedd som nå´n som inte klarar ansvar, alltså blir man inte sedd som en jämställd ;)
#38 - 23 augusti 2007 22:36
Jämställdhet är överskattat..
#39 - 23 augusti 2007 22:40
Hå hå,,, vad du är allvarlig...

Micke_A skrev:
Nej, men enligt testet är det tydligen manligt att fisa och rapa :rolleyes: Det är nog faktiskt ganska kvinnligt också i så fall, för både killar och tjejer kan nog göra det, beroende på sällskapet, ingen gör det nog när man är ute på restaurang med sin pojk/flickvän :D Eller vad vet jag?

Jag som trodde att det inte var särskilt befrämjande för jämställdheten för tjejer att ösa över allt ansvar på killen, och säga att de inte klarar saker som killar klarar, ungefär som barn gör till vuxna :p Visst, enkelt att slippa ansvaret, men då blir man nog tyvärr också sedd som nå´n som inte klarar ansvar, alltså blir man inte sedd som en jämställd ;)

Det var inte ansvar jag pratade om... Speciellt en gång var min sambo så underbar, vi hade en stor damm på landet som jag gick och tänkte på hur vi skulle få bort... "Åhh, vad ska vi göra åt den där dammen, det är ju omöjligt att få bort den"... Och då sa han att han skulle fixa det, jag behövde inte gå och tänka på det... Underbart... Sen slutade det ju med att jag fixade det men jag slapp ju gå och oroa mig... :D :D

Om vi ska vara seriösa så är väl den främsta anledningen till att vara tillsammans att man får en absolut bästa vän som delar bekymmer och glädje... och framförallt kompletterar varandra, t ex att en är snåljåp och en slösaktig, så att resultatet blir lite lagom.. :D :D Svårt att vara seriös nu... Dax att sova... God natt... ;)
#40 - 23 augusti 2007 22:45
Katharina skrev:
Det var inte ansvar jag pratade om... Speciellt en gång var min sambo så underbar, vi hade en stor damm på landet som jag gick och tänkte på hur vi skulle få bort... "Åhh, vad ska vi göra åt den där dammen, det är ju omöjligt att få bort den"... Och då sa han att han skulle fixa det, jag behövde inte gå och tänka på det... Underbart... Sen slutade det ju med att jag fixade det men jag slapp ju gå och oroa mig... :D :D

Om vi ska vara seriösa så är väl den främsta anledningen till att vara tillsammans att man får en absolut bästa vän som delar bekymmer och glädje... och framförallt kompletterar varandra, t ex att en är snåljåp och en slösaktig, så att resultatet blir lite lagom.. :D :D Svårt att vara seriös nu... Dax att sova... God natt... ;)

Jo, jag önskar också att jag hade nå´n att vara tillsammans med, det är ju det man saknar.
#41 - 23 augusti 2007 22:50
Ha ha... Sa jag att jag fixade... (Skrattade när jag borstade tänderna)... Jag luskade rätt på en KARL med grävskopa.. :D :D :D :D :D

Passa på och njut av singellivet... Ibland saknar man det också... ;) Speciellt när sambon är skitig, fiser och rapar :D :D :D
#42 - 23 augusti 2007 22:55
Nja, har fått nog av singellivet, i stort sett det enda jag har erfarenhet av. Längtar efter nå´n vid min sida. Hon får till och med rapa och fisa, med måtta såklart ;)
#43 - 24 augusti 2007 04:49
Micke_A skrev:
Nja, har fått nog av singellivet, i stort sett det enda jag har erfarenhet av. Längtar efter nå´n vid min sida. Hon får till och med rapa och fisa, med måtta såklart ;)

Njut av singelivet så länge du kan,tids nog hittar du den du vill rapa o fisa med resten av livet:)Mvh Elis
#44 - 24 augusti 2007 08:15
265 poäng. "Det är sådana som du som sätter definitionen för vad som är kvinnligt och inte. Du är ett praktexempel av kvinnlighet. Sträck på dig och var glad!"

Tror inte det stämmer... Sååå kvinnlig kan jag väl inte va? Som gillar fotboll, snusar och aldrig fixar håret. Hm, får väl gå till jobbe nu då och sträcka lite extra på ryggen! Haha
#45 - 24 augusti 2007 08:48
Hmmm..

Rap/fistävlingar: check
Skitig/svettig efter att ha krälat runt på diverse ställen: check
Bryr mig föga om toalocket är upp- eller nedfällt (dock är det snyggare nedfällt): check
_avskyr_ att städa: check

och ändå...

Din poäng: 210
Du är laddad med östrogen och det råder ingen tvekan om att du är kvinnlig! You go girl!

Din poäng: 87
Du är inte en man, men du är inte heller en pojke. Du befinner dig i gråzonen som kallas för 'kille'.
Du gillar partydrinkar och har enbart fjun på kroppen.
#46 - 24 augusti 2007 08:58
ampe skrev:
265 poäng. "Det är sådana som du som sätter definitionen för vad som är kvinnligt och inte. Du är ett praktexempel av kvinnlighet. Sträck på dig och var glad!"

Tror inte det stämmer... Sååå kvinnlig kan jag väl inte va? Som gillar fotboll, snusar och aldrig fixar håret. Hm, får väl gå till jobbe nu då och sträcka lite extra på ryggen! Haha

Jag håller med... Känner mig alldels för kaxig.. Fixar inte heller med håret eftersom det är självlockigt så raffsar jag bara till det lite, skulle aldrig orka hålla på... Spelade också fotboll, gillar öl och kan gärna kliva in om det är bråk eller börja försvara främmande barn emot knäppa vuxna ute på stan..
:D Fattar inte hur jag kunde få så högt på kvinnligt och såå genomskådad i manlighetstestet :D
#47 - 24 augusti 2007 11:19
Din poäng: 152

Din poäng: 102
Du är en mognande kille. Om några år är du att kallas en man. Ta en öl och lär av de äldre så blir du en god man.
#48 - 24 augusti 2007 16:44
Katharina skrev:
Jag håller med... Känner mig alldels för kaxig.. Fixar inte heller med håret eftersom det är självlockigt så raffsar jag bara till det lite, skulle aldrig orka hålla på... Spelade också fotboll, gillar öl

Mm, manligt, kvinnligt, bla bla bla :p Så en tjej som känner sig kaxig är alltså manlig? Vad är det för manligt med att vara kaxig? Finns väl positiv "kaxighet" och det är väl det du menar, men den negativa kaxigheten, och många negativa egenskaper överhuvudtaget, räknas av nå´n anledning som manliga egenskaper, känns inte riktigt rättvist. Uttrycket "fina flickor fiser inte" t.ex, låter ungefär som att det är onaturligt för tjejer att göra det, men naturligt för killar, för det är ju normalt för killar att vara grisiga, medan tjejer alltid går omkring och luktar hallon :rolleyes:

Visst, många killar och tjejer uppvisar väl de här skillnaderna, men det är inte för att tjejer är så mycket snällare och gulligare, och alltid gillar rosa, och killar stinker svett, svär, och är allmänt vulgära av naturen, utan det är gamla mossiga könsroller, som späs på av media och andra mindre seriösa muppar, och människan är ett flockdjur, som vill passa in, och är mycket formbar för sådan yttre påverkan, särskilt under uppväxten.

Tänk om alla människor, killar som tjejer, kunde accepteras för dem de är, och det de är bra på, utan att samhället ska mata oss med dösnack som "det där kan/ska du inte göra, för du är kille/tjej, eller "usch rapade du, vad okvinnligt!". Vi är människor/individer först och främst, och killar/tjejer i andra hand. Varför inte fokusera på våra likheter, istället för att tjata om olikheterna, så kanske vi kunde komma närmare jämlikhet, för både killar och tjejer. Man kan tycka att tjejer borde vilja det, men är det några som är bra på att utmåla sig som "dumma små offer" som inte klarar nå´t, och som verkar fixerade vid det pinnsmala skönhetsidealet, smink, och rosa fluffiga moln, så är det ju tjejer själva, se t.ex på ungdomstidningarna för tjejer, gjorda av tjejer. Har för mig att en av dem var i hetluften för några år se´n, för att de hade en tämligen smaklös och utseendefixerad tävling, och det är tjejer som gör tidningarna, och mer eller mindre uppmanar andra tjejer att vara utseendefixerade, uppsminkade, hjälplösa Barbiedockor. Det är ju sexistiskt både mot dem själva, och mot alla killar, som påstås gilla så´na tjejer.

Visst, det här testet är väl som sagt gjort med glimten i ögat, men det har nog en viss verklighetsförankring, det är ju lite grovhugget sådär man ska vara, enligt samhälle och könsroller, för att passa in som man eller kvinna.

Jag läste om en kille som är racerförare, som ville visa för tjejer att det inte alls är nå´t särskilt utpräglat "manligt" att gilla racing. Han lät ett gäng tjejer, som aldrig hade funderat på om de var särskilt motorintresserade, köra några varv i en racerbil, och efteråt fick han mer eller mindre slita dem ur bilarna, för de ville inte sluta :p

Biltillverkare är ju rätt bra på att sätta folk i fack, och säga att "du ska gilla den och den bilen, för du är i den åldern, och kille/tjej. Men min farfar är ett bra exempel, han gillar en bil, som påstås rikta sig mot unga, sportiga nyblivna föräldrar.

Vi är de vi är, och har de hobbies och intressen vi har, och ingen ska komma och säga att vi inte får/ska gilla det, på grund av vilken ålder eller kön vi har :)
#49 - 25 augusti 2007 22:00
Kvinnlighetspoäng: 133
manlighetspoäng:29

Haha, det var ju tur!
#50 - 25 augusti 2007 22:08
22. Beskriv mat.
Något underbart.
Det är okej.
Gillar inte mat

Så... Om man inte gillar mat så är man kvinnlig eller???
#51 - 25 augusti 2007 22:11
Din poäng: 75

Din poäng: 91
Du är inte en man, men du är inte heller en pojke. Du befinner dig i gråzonen som kallas för 'kille'.
#52 - 25 augusti 2007 23:13
Micke_A skrev:
Mm, manligt, kvinnligt, bla bla bla :p Så en tjej som känner sig kaxig är alltså manlig? Vad är det för manligt med att vara kaxig? Finns väl positiv "kaxighet" och det är väl det du menar, men den negativa kaxigheten, och många negativa egenskaper överhuvudtaget, räknas av nå´n anledning som manliga egenskaper, känns inte riktigt rättvist. Uttrycket "fina flickor fiser inte" t.ex, låter ungefär som att det är onaturligt för tjejer att göra det, men naturligt för killar, för det är ju normalt för killar att vara grisiga, medan tjejer alltid går omkring och luktar hallon :rolleyes:

Visst, många killar och tjejer uppvisar väl de här skillnaderna, men det är inte för att tjejer är så mycket snällare och gulligare, och alltid gillar rosa, och killar stinker svett, svär, och är allmänt vulgära av naturen, utan det är gamla mossiga könsroller, som späs på av media och andra mindre seriösa muppar, och människan är ett flockdjur, som vill passa in, och är mycket formbar för sådan yttre påverkan, särskilt under uppväxten.

Tänk om alla människor, killar som tjejer, kunde accepteras för dem de är, och det de är bra på, utan att samhället ska mata oss med dösnack som "det där kan/ska du inte göra, för du är kille/tjej, eller "usch rapade du, vad okvinnligt!". Vi är människor/individer först och främst, och killar/tjejer i andra hand. Varför inte fokusera på våra likheter, istället för att tjata om olikheterna, så kanske vi kunde komma närmare jämlikhet, för både killar och tjejer. Man kan tycka att tjejer borde vilja det, men är det några som är bra på att utmåla sig som "dumma små offer" som inte klarar nå´t, och som verkar fixerade vid det pinnsmala skönhetsidealet, smink, och rosa fluffiga moln, så är det ju tjejer själva, se t.ex på ungdomstidningarna för tjejer, gjorda av tjejer. Har för mig att en av dem var i hetluften för några år se´n, för att de hade en tämligen smaklös och utseendefixerad tävling, och det är tjejer som gör tidningarna, och mer eller mindre uppmanar andra tjejer att vara utseendefixerade, uppsminkade, hjälplösa Barbiedockor. Det är ju sexistiskt både mot dem själva, och mot alla killar, som påstås gilla så´na tjejer.

Visst, det här testet är väl som sagt gjort med glimten i ögat, men det har nog en viss verklighetsförankring, det är ju lite grovhugget sådär man ska vara, enligt samhälle och könsroller, för att passa in som man eller kvinna.

Jag läste om en kille som är racerförare, som ville visa för tjejer att det inte alls är nå´t särskilt utpräglat "manligt" att gilla racing. Han lät ett gäng tjejer, som aldrig hade funderat på om de var särskilt motorintresserade, köra några varv i en racerbil, och efteråt fick han mer eller mindre slita dem ur bilarna, för de ville inte sluta :p

Biltillverkare är ju rätt bra på att sätta folk i fack, och säga att "du ska gilla den och den bilen, för du är i den åldern, och kille/tjej. Men min farfar är ett bra exempel, han gillar en bil, som påstås rikta sig mot unga, sportiga nyblivna föräldrar.

Vi är de vi är, och har de hobbies och intressen vi har, och ingen ska komma och säga att vi inte får/ska gilla det, på grund av vilken ålder eller kön vi har :)

Du är en god människa. :) Seriöst.
#53 - 26 augusti 2007 02:11
maria_ skrev:

[:o] :D
#54 - 27 augusti 2007 16:02
Jag håller med...

maria_ skrev:

Men eftersom testet var så fördomsfullt så tyckte jag att det kändes konstigt att jag fick så höga poäng på kvinnlighetstestet och så låga poäng på manlighetstestet... Tyckte att jag svarade ärligt och inte så typiskt "kvinnligt"...

Tyvärr så har vi ju dessa inlärda regler, som t ex lukta illa... Det skulle vara det värsta jag kan tänka mig... Medan min kille inte bryr sig så mycket... Sånt tror jag är inlärt men jag tror att våra hormoner spär på det... Kvinnan ska ju förberedas för bebis och då behöver hon hålla bebisen ren.. :D Spela roll om pappan är skitig :D :D :D

Nej, allvarligt, jag var "pojkflicka" och klättrade längst upp i trädtopparna fram till att jag blev gravid och blev höjdrädd, farträdd, doftkänslig, ljudkänslig allt som den lilla nya människans känsliga sinnen behöver skyddas ifrån, sköter naturen om att mamman blir känslig för...

Nu överdriver jag men det var en jättestor skillnad... Lite sitter kvar fortfarande fast min yngsta är 3 år... ;)
#55 - 28 augusti 2007 06:50
Hear hear Micke A. Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag gör vad jag vill, när jag vill det, oavsett om det råkar vara "manligt" eller "kvinnligt". Jag älskar motorsport, kampsport (Eurosports Fightclub fastnar jag ofta för) och är djupt fascinerad av vad makeup kan göra för ett utseende. Jag är "kaxig" i diskussioner, sitter bredbent och är inte heller rädd för att synas, avskyr att städa men gillar att laga mat. Dessutom luktar jag bara hallon om jag haft i mitt hallonluktande balsam i håret ;P.

Tyvärr skrämmer vi, som inte riktigt inrättar oss efter könsroller, skiten ur de som gör det med följden att vi blir kraftfullt kritiserade eller t o m utfrusna. Det säger ju iofs mer om den som kritiserar än den kritiserade, men det tär ändå på självkänslan i längden...
#56 - 28 augusti 2007 07:22
Kvinnlighet:
Min poäng 239

Manlighet
Min poäng -33
Du är troligen inte en man utan en kvinna, varför tog du testet? Du är inte manlig alls, snarare kvinnlig.

*harkel* Okej, jag erkänner, jag ÄR en kvinna! ;)
#57 - 28 augusti 2007 18:17
Det finns nog tre sidor av det hela. Dels finns det nog de som med hull och hår sväljer de könsroller som samhället ger dem, bara för att passa in, och inte känna sig utanför, trots att det kanske inte är så de är. Och så finns det nog så´na som så att säga revolterar, och gör allt tvärtom mot könsrollerna samhället har tilldelat dem, trots att det heller kanske inte är så de är egentligen. De två kategorierna mår nog inte särskilt bra, då de mer eller mindre blir tvingade, eller tvingar sig själva, att antingen spela efter samhällets manus, eller revoltera mot det. Den tredje kategorin är de som är sig själva, och sysslar med så´nt de verkligen gillar, oavsett om könsrollerna säger att de ska gilla så´nt eller inte.
#58 - 29 augusti 2007 17:37
Visst är det så, men de två extremkategorierna har en tendens att missionera lika starkt som andra missionerande samfund.. och med samma hot om svavelosande död och olycka om man inte gör som de säger... eller den iskalla tystnadens död.. vilket i praktiken är samma sak :P
#59 - 29 augusti 2007 17:53
ize skrev:
Visst är det så, men de två extremkategorierna har en tendens att missionera lika starkt som andra missionerande samfund.. och med samma hot om svavelosande död och olycka om man inte gör som de säger... eller den iskalla tystnadens död.. vilket i praktiken är samma sak :P

Ja, det handlar om kontroll, kyrkans makt över folket, gör som vi säger, annars kommer ni till han där nere :rolleyes:

Jo, de två kategorierna gör nog mycket för att synas. Eftersom de inte känner sig hemma i sina roller egentligen, och nog inte mår så bra, så går de nog till överdrift, för att folk ska lägga märke till dem, ett sorts rop på hjälp kanske, även om de kanske inte alltid inser det själva.
#60 - 29 augusti 2007 18:12
Jag både håller med och inte...

Micke_A skrev:
Ja, det handlar om kontroll, kyrkans makt över folket, gör som vi säger, annars kommer ni till han där nere :rolleyes:

Jo, de två kategorierna gör nog mycket för att synas. Eftersom de inte känner sig hemma i sina roller egentligen, och nog inte mår så bra, så går de nog till överdrift, för att folk ska lägga märke till dem, ett sorts rop på hjälp kanske, även om de kanske inte alltid inser det själva.

Vikingakvinnorna var jämlika sina män och teg absolut inte i församling förrän missionärerna kom.. Det är iaf de senaste forskningsresultaten, jag har läst om... Så attans religioner, tycker jag... Men jag fattar som sagt vad inte var kyskhetsbältet kommer in i den teorin.. Men det kanske var vikingens enda sätt att förhindra att frugan bytte ut honom när han var borta... :D :D :D

Jag kan även känna igen att folk som går till överdrift ofta inte är så harmoniska och skrapar man på ytan så mår de inte så bra... Däremot har jag också känt flera tjejer som helt har förnekat sin kvinnlighet och vägrat ha kjol, sminka sig, måla naglar och gått i säckiga jeans, typ.. De har inte heller mått bra och när de sedan har börjat att må bättre så börjar de att köpa lite kjolar osv...
Jag tror inte heller på att sudda ut skillnaderna mellan könen utan att vi faktiskt kan komplettera varandra... Killarna är starkare och tjejerna smartare.. :D :D :D

Nej allvarligt, lagom är bäst... Att vara som man känner själv... ;)
#61 - 29 augusti 2007 18:25
Kvinnlighetstest:
Poäng 192

Manlighetstest:
Din poäng: 49
Du är en pojke som börjar mogna. Du har dock en bra bit till att gå innan du blir en hedervärd man.

Att jag är en tjejig tjej stämmer väl... ganska bra ^^
#62 - 29 augusti 2007 18:30
Katharina: Ja, det är ju i religioners namn som mycket förtryck utövas i världen, som arabvärlden t.ex. Och många krig har ju utkämpats i religioners namn. Religioner handlar bara om makt och kontroll, så religionsfrihet är ett lite motsägelsefullt ord, och om man är född in i en starkt religiös familj, eller i ett land där religionen är lag, är man knappast fri att välja själv. Och religioners bild av världen är oftast ganska långt ifrån verkligheten. I t.ex Turkiet påstår de nu att de ska hålla religion och stat åtskilda, och för befolkningens skull kan man hoppas att de håller det löftet. Det var ju nå´n svensk tjej som konverterade till en religion som förtrycker kvinnor, och det förstår jag inte riktigt. Hade hon nå´n sorts behov av att bli styrd och kontrollerad? Hon jobbar inom vården har jag för mig, och den religionen förbjuder henne att ha kläder som de måste ha i vården, av hygieniska skäl, om jag minns rätt. Och så gnäller hon...

Ja, människor som på nå´t sätt är extrema, och revolterar, eller verkligen gräver ner sig i "sin" könsroll, är nog rätt osäkra, men medger det nog sällan.
#63 - 29 augusti 2007 18:35
Jag har hört om flera som har konverterat till Islam... Hua... Jag ska villigt erkänna att jag har mycket fördomar där.. Känner så många kristna araber som har präglat min uppfattning...

Kristendomen var ju inte sämre förr heller... Tur att den inte har någon makt idag utan mer enbart fungerar som tröst och vid cermonier...

Sekter ska vi inte prata om... Blää... Religion är makt över människor i mina ögon, om jag skulle tro på gud skull jag gå ut i skogen och prata.. Men som sagt, det är jag... Alla får tro på vad de vill, så länge det inte drabbar någon annan...

Fanatiker överhuvudtaget... Hundfanatiker t ex.. :D
#64 - 29 augusti 2007 18:39
jag fick
Din poäng: 6
Din manlighet är lika stor som den hos modern konsts. Helt obefintlig. Din mor måste vara stolt över dig.
#65 - 29 augusti 2007 19:01
Jag tror nog att "osäkerhet" också kan kännetecknas av folk som diskuterar religion och andra kulturer på ett självsäkert och självklart sätt trots att deras uppfattning inte är så förankrad i verkligheten utan kanske media och lokala opinioner.

Själv tycker jag att just i de frågor jag nämner behöver man iaktta en försiktighet och ödmjukhet och inte vara så snar till enkla slutsatser. Ämnen som rottweilers och extremfeminister ex. är ju verkligen svenska företeelser, där kan vi gå bärsärk(till botten) tycker jag, vi har lättare att se och förstå hela spektrat.

Mvh Jari
#66 - 29 augusti 2007 20:48
jarinen skrev:
Jag tror nog att "osäkerhet" också kan kännetecknas av folk som diskuterar religion och andra kulturer på ett självsäkert och självklart sätt trots att deras uppfattning inte är så förankrad i verkligheten utan kanske media och lokala opinioner.

Själv tycker jag att just i de frågor jag nämner behöver man iaktta en försiktighet och ödmjukhet och inte vara så snar till enkla slutsatser. Ämnen som rottweilers och extremfeminister ex. är ju verkligen svenska företeelser, där kan vi gå bärsärk(till botten) tycker jag, vi har lättare att se och förstå hela spektrat.

Mvh Jari

När man har vänner som kommer från andra länder så lär man sig snabbt att inte ha några som helst åsikter om vad som pågår i deras länder... Som när svenska folket tyckte så illa om att USA gick in i Irak så var det många invandrare här som var hoppfulla och entusiastiska, förutom att de var rädda för att Sudam hade faktiskt hållit många religiösa fanatiker i schack... Jag personligen bestämde mig då för att inte ha någon åsikt om ett land som jag inte har bott i själv...

Jag tycker inte alls att det visar på osäkerhet när man ogillar religion om man har den uppfattningen om att den är till för att få makt över andra människor som söker en djupare mening i sina liv.. Jag har t ex erfarenhet av sekt i min stora släkt och de som gick med där har helt avskurit sig från övriga släkten för att vi är besatta av demoner och om vi försöker att prata med dem och ifrågasätta deras tro så är det våra demoner som talar för att locka dem från "den rätta vägen".. osv. Många ungdomar tar livet av sig därför att 1+1 inte blir 2 när de läser sektens bibel och då blir de osäkra om det är demoner som lurar dem.. Men jag håller med om att religion är helt onödigt att diskutera här!!!

Jag håller med om att den "bärsärkar" som kan dra med sig ett helt folk påminner om en gammeldags mobb... Inget jag gillar, jag försöker att bilda min egen uppfattning och det är utifrån den jag säger vad jag tycker... Läser faktiskt mycket sällan tidningar och då gärna DN.. Läser mest Fantasy... :D :D
#67 - 30 augusti 2007 03:24
Att man konverterar till en eller annan religion är väl, alldeles oavsett vilken, ett rop på hjälp och tröst när omvärlden är en smula för kaotisk för ens hjärna. Det är ju som bekant enklare att skylla/lita på någon annan än att se sin egen del och ansvar i kaoset.

Islam är lika homogent som kristendomen, dvs inte alls. Det är en rätt klok religion i mångt och mycket, eller ja.. lika klok/oklok som vilken annan religion. Tyvärr får de mer extrema tolkningarna, oavsett religion, mycket mer utrymme i pressen än de mer moderata, det säljer ju lösnummer.

Jag är intresserad av religion(er) som livsåskådning och har läst såväl Bibeln som Koranen, om än inte hårdstuderat någon av dem, liksom kikat en del på shinto-, tao-, budd- och hinduism samt lite new age. Själv kan jag inte säga att jag bekänner mig till någon, "definierar" mig snarare som "agnostisk ateist" med allt vad det innebär av paradoxer ;)

För övrigt anser jag att man visst kan diskutera religion här, det är väl "Off topic?" ;)
#68 - 30 augusti 2007 03:29
En rätt klok approach till det här med religion hade Musse och Jonas när de skulle försöka starta en ny. Mycket läsvärd blogg och det kommer i SVT nu till hösten.. Börja läsa nerifrån.

http://jonasochmussesreligion.blogspot.com/
#69 - 30 augusti 2007 07:18
ize skrev:
Att man konverterar till en eller annan religion är väl, alldeles oavsett vilken, ett rop på hjälp och tröst när omvärlden är en smula för kaotisk för ens hjärna. Det är ju som bekant enklare att skylla/lita på någon annan än att se sin egen del och ansvar i kaoset.

Islam är lika homogent som kristendomen, dvs inte alls. Det är en rätt klok religion i mångt och mycket, eller ja.. lika klok/oklok som vilken annan religion. Tyvärr får de mer extrema tolkningarna, oavsett religion, mycket mer utrymme i pressen än de mer moderata, det säljer ju lösnummer.

Jag är intresserad av religion(er) som livsåskådning och har läst såväl Bibeln som Koranen, om än inte hårdstuderat någon av dem, liksom kikat en del på shinto-, tao-, budd- och hinduism samt lite new age. Själv kan jag inte säga att jag bekänner mig till någon, "definierar" mig snarare som "agnostisk ateist" med allt vad det innebär av paradoxer ;)

För övrigt anser jag att man visst kan diskutera religion här, det är väl "Off topic?" ;)

Det känns riskabellt att diskutera religion, lätt att det blir motsättningar...

Hur som helst så får alla tro på vad de vill, dela säng med vem de vill och göra som de vill så länge det inte skadar dem eller andra... Tycker jag... ;)

Har du läst Viloldos bok "Schamansk healing", han som levde en massa år i Peru med schamaner... Han är professor och drar väldigt intressanta paralleller mellan religioner och urbefolkningarnas livsskådning... Spännande...
Sen blir han schaman på kuppen men det är ju upp till var och en om man tror på sådant, hans kunskaper tillsammans med insikter om urbefolkningarna gör det till mycket intressanta och i mina ögon klarsynta teorier... ;) Den är ganska rolig också att läsa oavsett om man tror på det eller inte... Kul grej, leva i bergen i Peru med pumor, ormar, indianer och schamaner...
#70 - 30 augusti 2007 07:37
Katharina skrev:
Det känns riskabellt att diskutera religion, lätt att det blir motsättningar...

Och det blir det inte när man diskuterar vattenbytens vara eller icke vara? Eller varför inte bästa sättet att avliva fisk? :p Nä, skämt åsido, imho så kan just "Off topic" hushålla med lite fler ämnen som inte alltid är på fråga-svar nivå. Diskussioner livar upp OM de förs på en respektfull nivå utan tillmälen och fula personangrepp s a s.

Katharina skrev:

Hur som helst så får alla tro på vad de vill, dela säng med vem de vill och göra som de vill så länge det inte skadar dem eller andra... Tycker jag... ;)

I'm with you there...

Katharina skrev:
Har du läst Viloldos bok "Schamansk healing", han som levde en massa år i Peru med schamaner...

Nope, verkar spännande. Och lite likt "klassikern" Carlos Castanedas böcker.. En rätt.. märklig läsning väntar om du inte redan har läst dem, de är ett hett tips ;)
#71 - 30 augusti 2007 07:43
ize skrev:
Och det blir det inte när man diskuterar vattenbytens vara eller icke vara? Eller varför inte bästa sättet att avliva fisk? :p Nä, skämt åsido, imho så kan just "Off topic" hushålla med lite fler ämnen som inte alltid är på fråga-svar nivå. Diskussioner livar upp OM de förs på en respektfull nivå utan tillmälen och fula personangrepp s a s.

Nope, verkar spännande. Och lite likt "klassikern" Carlos Castanedas böcker.. En rätt.. märklig läsning väntar om du inte redan har läst dem, de är ett hett tips ;)

Personangreppen ligger nog närmare till hands när det gäller religion än vattenbyten... Fast det är klart, finns säkert fiskfanatiker här också :D

Vad handlar Carlos böcker om??
#72 - 30 augusti 2007 08:11
Baksidan på första boken "Samtalen med don Juan" av Carlos Castaneda

"Under sina studier i socialantropologi reste Carlos Castaneda till Mexico där han träffade en indian av yaqui-stammen, don Juan, som blev hans lärare och vägledare. Med don Juan och hans lärdomar tar Castaneda oss med genom den skymning, den springa i universum, som finns mellan dagsljus och mörker, in i en värld som inte bara är en annan än vår egen, utan också en annan sorts verklighet.

Det finns olika sätt att upptäcka den, att skärpa varseblivningen och höja medvetenheten, och Castaneda har fått gå igenom många sällsamma, ibland livsfarliga upplevelser för att få ta del av dessa lärdomar som tvingat honom att ompröva hela sin världsbild och livsstil."

Märklig men läsvärd, vissa av hans metoder skulle jag nog inte använda, men läsvärd nonetheless
#73 - 30 augusti 2007 08:15
Kvinnlighetstestet: Poäng 147
Du är en tjej. Inte kvinnlig nog att kallas för tjejig, men tillräckligt för att kallas för tjej.

Manlighetstestet: Poäng 80
ASG!!!!! :D Shit, där fick man för att man älskar doften av bensin och bilar!!!

//Camilla
#74 - 30 augusti 2007 08:20
Jag böjer mig för den stilla lilla remindern. Nog med topic-napping, åter till könsrollerna! :D
#75 - 30 augusti 2007 10:57
Katharina skrev:

Jag tycker inte alls att det visar på osäkerhet när man ogillar religion om man har den uppfattningen om att den är till för att få makt över andra människor som söker en djupare mening i sina liv.. Jag har t ex erfarenhet av sekt i min stora släkt och de som gick med där har helt avskurit sig från övriga släkten för att vi är besatta av demoner och om vi försöker att prata med dem och ifrågasätta deras tro så är det våra demoner som talar för att locka dem från "den rätta vägen".. osv. Många ungdomar tar livet av sig därför att 1+1 inte blir 2 när de läser sektens bibel och då blir de osäkra om det är demoner som lurar dem.. Men jag håller med om att religion är helt onödigt att diskutera här!!!

Hehe, du fördömer en hel del saker ovan förmodligen inte på så välgrundade premisser som det låter. Att känna någon som utövar ditt eller datt anser inte jag vara en erfarenhet av företeelsen (religionen) men det är möjligt att du verkligen har försökt att förstå vad de håller på med innan du bildar din uppfattning och då är den någorlunda relevant.

Jag tror dock den vanligaste självmordsorsaken bland ungdomar idag inte har med religion eller sekter att göra, utan att 1+1 inte har nån summa alls ;).

Du inleder med exempel för att legitimera fördömande av vissa sekter/religioner men håller med om att religion är onödigt att diskutera här. Hur skall vi ha det? Jag diskuterar forfarande inte religion utan propagerar för välgrundade påståenden i ämnet och hänvisar till vad jag tycker i mitt förra inlägg.

Vill dock minnas att jag hade 197 på testet för att återanknyta till trådens ämne.

Mvh Jari
#76 - 30 augusti 2007 11:25
jarinen skrev:
Hehe, du fördömer en hel del saker ovan förmodligen inte på så välgrundade premisser som det låter. Att känna någon som utövar ditt eller datt anser inte jag vara en erfarenhet av företeelsen (religionen) men det är möjligt att du verkligen har försökt att förstå vad de håller på med innan du bildar din uppfattning och då är den någorlunda relevant.

Jag tror dock den vanligaste självmordsorsaken bland ungdomar idag inte har med religion eller sekter att göra, utan att 1+1 inte har nån summa alls ;).

Du inleder med exempel för att legitimera fördömande av vissa sekter/religioner men håller med om att religion är onödigt att diskutera här. Hur skall vi ha det? Jag diskuterar forfarande inte religion utan propagerar för välgrundade påståenden i ämnet och hänvisar till vad jag tycker i mitt förra inlägg.

Vill dock minnas att jag hade 197 på testet för att återanknyta till trådens ämne.

Mvh Jari

Vad vi egentligen diskuterade var jämlikhet mellan könen och då kom vi fram till att historiskt sett så har inte religionen främjat jämlikheten utan tvärtom förstört den.. Sen är det ju klart att forskarrönen kan vara felaktiga som t ex den att vikingakvinnan var mer jämlik före kristendomen kom till Sverige men jag återger bara rön som jag har läst om...

Jag har läst någonstans att självmordsfrekvensen är högre bland ungdomar som är uppväxta i sekter och att Livets Ord predikar att demonerna "viskar i ditt öra" om du känner tvivel.. Unga människor är smarta och om de läser bibeln och hittar luckor så kan det börja tvivla... Den som skrev om detta hade själv varit med i Livets Ord och jobbade nu med att få folk att gå ifrån sekten...

Som sagt. Jag vill inte prata om religion, det är alldeles för lätt att få ovänner när man diskuterar vad man tror inte eller tror på.. Samma med att jag tror på spöken... :D

Jag som person är väldigt frågvis när jag dyker på något som jag inte vet något om.. Jättejobbig att lära upp på nya jobb, men sedan kan jag jobbet och blir ofta den som lär upp andra sen... (Eller så tycker mina arbetskamrater att jag kan få smaka min egen medicin :D :D)
Det kanske har märkts här på Zoopet, att jag frågar och frågar och frågar och frågar...

Har jag väl bildat min uppfattning är jag däremot YTTERST envis och kan kabbla emot i evighet... :D :D :D
Men jag gillar diskussioner och kan även börja argumentera för motståndarsidan... Men bara ibland... ;)

Annons