Är doppvärmaren farlig???

simros96
#1 - 3 november 2011 19:16
Avslutar medlemskap
simros96
#2 - 3 november 2011 19:21
--
#3 - 3 november 2011 19:24
Man ska inte överdimensionera doppvärmaren och gör man inte det så orkar den inte värma så pass varmt så fiskarna dör, jag har aldrig råkat ut för en doppvärmare som "hängt sig" och jag har haft 3-5st igång under många år! Kör med aquael och jäger! Hur varmt blir vattnet utan doppvärmare?
simros96
#4 - 3 november 2011 19:27
--
#5 - 3 november 2011 19:30
Mja, jo, en doppvärmare KAN värma fiskarna, om inte till kokning så i alla fall så de dör, det lär bli svårt att påstå annat. Å andra sidan, en vanlig varmvattenberedare KAN mycket väl räcka för att jämna ett hus med marken om den smäller, man KAN dö om man tar sig till med saker som att åka bil och liknande, det finns många andra risker som man tar.

Jo, doppvärmaren är i och för sig en risk men samtidigt så gör den det så mycket bättre för fiskarna, många arter trivs klart bättre om de får det lite varmare än vanlig rumstemperatur. Sett till det så är det värt att ta risken för att göra det bättre för fisken. Det man då bör göra är att minimera risken och det kan man göra genom att inte använda en onödigt stor doppvärmare, stor alltså när det gäller effekt i W. Sätter man i en lagom stor värmare så händer det kanske inte så mycket även om den hänger sig. Överdimensionerar man så går det säkert galet om värmaren fastnar i påslaget läge.

Nästa sak man kan göra är att köpa en bra doppvärmare. Den gamla typen hade en mekanisk strömbrytare med bimetall, den slits och kommer förr eller senare att gå sönder och då bränna fast antingen alltid på eller alltid av. Nyare varianter har oftast en elektronisk termostat som inte slits och är mer pålitlig. Det är kanske inte alltid så lätt att se vad som är vad men om man låter bli att köpa den billigaste typen - det finns en anledning till att den är billig - och i stället köper nåt av de dyrare fabrikaten så kan man faktiskt vara rätt lugn, visst kan det gå galet ändå men skall man oroa sig över den lilla risken så finns det så mycket annat man kan bekymra sig över med större anledning.
simros96
#6 - 3 november 2011 19:34
--
#7 - 3 november 2011 20:27
Jag lyckades koka mina diskus =)
#8 - 3 november 2011 20:31
simros96 skrev:
Ok. den doppvärmaren är ju helt ny så det borde ju inte vara några problem :) Är aquaels doppvärmare bra eller dåliga??? den ingick med akvariet
dem är bra!
#9 - 4 november 2011 07:19
Jag har lyckats "koka" fiskar 3 ggr, första gången fick jag nog helt skylla mig själv, stoppade ner en 20 år gammal
doppis, som fick tuppjuck och tryckte upp tempen till 33-34 grader.

2.a och 3.e gången var det relativt nya doppisar som hängde sig och gjorde samma sak.

bästa sättet att helt undvika detta är att inte köra på så stora doppisar.

kör med en doppis som ligger på 0,4-0,5W / liter.

så med ett kar på 120L = 50-60W

.
#10 - 4 november 2011 07:41
Doppvärmare med termostat blev vanliga först på 1970-talet. I gamla akvarieböcker, alltså mer än 50 år, brukar det finnas tabeller över hur många W som krävs för att värma upp en viss volym vatten ett visst antal grader. Ligger man lite över detta så är risken liten.

Sedan är det en annan sak att 21 grader räcker ganska gott för de flesta fiskar och att en varierande temperatur både under dygnet och under året kan vara positivt både för fiskarnas allmänna trivsel som för att lura knepiga arter att leka.
#11 - 4 november 2011 11:47
Kör själv utan ''doppis'' när jag hörde detta, dock så hade jag aldrig behövt en då tempen ligger runt 25 på dagen och 22 under natten.
#12 - 4 november 2011 11:50
jag har aldrig varit med om att en doppvärmare gått "bananas" men man har ju hört om det.

i mitt malawi har jag en ehiem (tror jag :S) som min far köpte på sena 70-talet. aldrig använd innan. har orginalkartongen kvar o allt. funkar utmärkt :D
#13 - 4 november 2011 12:00
Har dödat fisk med doppvärmare två gånger. Grejen är att doppvärmare bryter strömmen med ett bimetallbleck, och det korroderar förr eller senare fast, dvs doppvärmaren fastnar på "på".

Små doppvärmare tar längre tid på sig att döda fisken när det händer, så man har större chans att hinna upptäcka problemet i tid.

Normalt sett behöver man inte doppvärmare alls i akvarier som står i uppvärmda rum, pga att pumpar och lyse värmer. Alla fiskar klarar sig i temperaturintervallet 20 - 30 grader, och där hamnar man normalt utan att göra nånting alls.

Har personligen inte använt värmare på... det måste närma sig 30 år nu, förutom i yngel- och odlingskar.
#14 - 4 november 2011 12:20
Har hänt en gång för mig att doppvärmare fastnat i läge på, det har varit gamla typen med bimetall, såna har också lagt av i frånslaget läge. Några värmare har också spruckit men då har det varit såna som varit hos sköldpaddor och liknande och fått mycket stryk. Nyare doppvärmare med elektronisk termostat som suttit i akvarier där de inte fått stryk har hittills inte krånglat för mig.

Annons