Är detta verkligen en L015?

#1 - 14 juni 2004 14:11
http://w1.910.telia.com/~u91019255/Mal/nya1.jpg
OBS! Bilden är suddig var lite för nära fixar en ny sen.
Enligt grossisten var det en sån.
#2 - 14 juni 2004 14:30
nej inte en chans
#3 - 14 juni 2004 14:45
Va tusan kan det va då?
#4 - 14 juni 2004 15:11
Ja det kan vara en L-15, den ser rätt liten ut...4-5 cm max.
Är den "vit" istället för gul i grundfärgen? enstaka yngel kan bli vitaktiga och ibland även vuxna malar, är inte helt säker på vad det beror på men troligtvis saknas något i deras kost och de flesta brukar dö efter ett tag.

Mvh Janne
#5 - 14 juni 2004 17:37
Jo den är vit, dö efter ett tag om den är vit??? Lät ju lovande :(
#6 - 14 juni 2004 19:42
Jag har råkat ut för detta några gånger med yngel efter både L134 och L15 och även förr när jag odlade ancistrus, det är också vanligt att guld ancistrus drabbas både som yngel och vuxen.
Är inte säker på varför det händer om det beror på brist av något spårämne eller bakterie infektion, det som händer är att fisken får problem med att producera pigmentet melanin i cellerna.

Mvh Janne
#7 - 14 juni 2004 20:52
Hej JE !

Spännande och intelligent det här du berättar om melaninet!
I boken Scalarer av Jens Meulengracht-Madsen står att läsa att den kraftiga melaninanhopningen i huden hos svarta Scalareyngel medför nedsatt livskraft.Man tror att de har svårt att bilda så mycket melanin som åtgår pga att aminosyran fenylalanin saknas i relevanta mängder i fodret,(Goldstein 1970).Så din ide om att något saknas i fodret kanske är helt rätt! I så fall borde det gå att rätta till med en specialkost ?
MVH
#8 - 14 juni 2004 21:09
Variation på fodret är alltid viktigt även om man använder ett bra basfoder, likadant att malar får regelbundet med protein rikare foder och inte bara "grönt" vilket gäller alla arter.
Är inte tillräckligt kunnig på aminosyror men kan du nämna en bra foder källa som innehåller fenylalanin?
Att det drabbar albino varianter lättare än andra är för att de normalt har mycket lite melanin och är då känsligare, albino's producerar melanin men i sådan liten mängd att det inte ger någon färg eller i tex inre organ...melanin är livsnödvändigt för alla djur och människor.

Mvh Janne
#9 - 14 juni 2004 21:23
Hej JE !

Skall höra med experter på aminosyror under morgondagen.
Återkommer till dig på mailen.
MVH
#10 - 14 juni 2004 21:26
Skriv gärna här i tråden. Jag antar att det är många som är intresserade av ämnet.
#11 - 14 juni 2004 21:34
Vill bara påpeka att de svarta banden på malen består av melanin. Gula och röda färger hos fisk kommer från karotenoider - och de måste tillföras via kosten, t.ex. med kost som innehåller astaxanthin.

(Astaxanthin har dessutom visat sig ha positiv effekt på överlevnaden hos fisk och räk-larver.)

Jo, en sak till: nu vet inte jag hur stor fisken på bilden var, men det verkar på dessa bilder:
http://www.planetcatfish.com/shanesworld/reproduction/peckoltia_vittata.htm
som om unga Peckoltia vittata är vitbandade.
#12 - 15 juni 2004 00:48
De är bra me mal experten Janne ibland ,han kan sin sak beröm ska han ha [:-102] [:-102]
Ni ser vem som har skrivt Breeding Peckoltia vittata L015 artiken
by Janne Ekström http://www.planetcatfish.com/shanesworld/reproduction/peckoltia_vittata.htm

+ mycket mer

MVH Magnus
#13 - 15 juni 2004 00:58
Fenylalanin brukar finnas spårämnen av i lightdrycker. det står utformat som en varningstext.. onödigt men intressant vetande..
#14 - 15 juni 2004 07:28
Azur: Min ser ut exakt som dom på bilden och den är inte alls så stor kanske 4cm. Vad kan man mata med som innehåller det då?

Haleli: Din tokstolle svara i tråden här inte på mail :) :) :)

#15 - 15 juni 2004 07:38
Patrik: räkmix & räk-kött, Cyclops, Artemia... Gör du egen räkmix kan du (försöka) köpa astaxanthinpulver och tillsätta extra. Spirulina innehåller massor av andra karotenoider, och är också bra.

Har din fisk fötts upp på omväxlande foder så har den troligen inte karotenoid-brist, men är den uppfödd endast på ensidigt foder med låg karoten-halt, t.ex. fiskkött, då <b>kan</b> det vara det.
#16 - 15 juni 2004 07:57
Ok jag matar den med allt möjligt då, får variera med tabletter artemia osv.
Tack för svaret.
#17 - 15 juni 2004 13:18
L15 yngel är lite vitare upp till ca 25 mm och vid 4 cm är de exakta kopior på vuxna, gula och svarta.
Gula och röda färger kommer från pigmentet Xanthin som produceras av fiskens celler och färgerna förstärks utav tex. Astaxanthin och karotenoider men detta pigment är egentligen inte livsnödvändigt såsom melanin är, ett gult område på en fisk innehåller båda pigmenten men mer utav den ena som återger den färg vi ser. En fisk som slutar producera melanin blir vitare och dör slutligen och ljusa eller tex. gula områden vitnar först men eftersom de här cellerna också innehåller pigmentet xanthin så blir de egentligen inte klart vita utan mer gulvit eller vitrosa beroende på mängden xanthin i cellen. Albino varianter producerar inget melanin i de yttre cellerna men däremot i inre organ och därför kan de överleva eller albino med svarta ögon producerar melanin i ögonen också.

Mvh Janne
#18 - 15 juni 2004 18:31
Så slipper jag oroa mig mer nu är den död, fort vare gjort *suck*
Undra va butiken säger, dom får f-n fixa fram en ny eller ge igen pengarna.
#19 - 15 juni 2004 19:44
De kommer inte förstå varför den dog.

Mvh Janne
#20 - 15 juni 2004 19:57
Nä antagligen inte, men den kom igår till butiken.
Jag fick beställa den, åsså sa jag åt nöten att inte släppa ut den i deras kar, gissa va dom gjorde? Givetvis fick dom då håva upp den när jag kom för att hämta den nån timme efter att dom fått hem den. Och idag 1 dygn senare är den död.
#21 - 17 juni 2004 21:50
Får en ny, magen på den var rätt tom.

Annons