Är detta sant???

#1 - 15 januari 2004 19:30
http://www.happyfish.se/

Kolla på fishtank å sen lifebox...menar dessa människor att det går att hålla djur/fiskar på detta sätt...Jag blir så arg!!!

Boxarna är 30x30x30 en kub det ä ju lika stora som mina yngel kar!!!

Näää...vad säger ni om detta då!?

#2 - 15 januari 2004 19:47
Jo, de var i minsta laget! Jag tycker akvariet man fick se under "fishtank" var lika illa där djupet bara var på 23 cm!
#3 - 15 januari 2004 20:14
En djuraffär här i Helsingborg (På ett STORT köpcentrum, gissa själv. Får ju inte skriva företagsnamn tyvärr) har ett liknande akvarium som du länkar till. Där är djupet MAX 10-15cm. Det sitter precis till höger om ingången. precis innan man går in. Inte nog med det, dom fick inte ens riktiga växter fiskarna. :(

Tycker riktigt synd om fiskarna.

Hur stort det är i antal liter är svårt att
säga, men det kan inte vara mycket.
#4 - 15 januari 2004 20:17
jag har sett ett exakt sånt akvarium som är på lifebox hos en tandläkare
#5 - 15 januari 2004 21:26
asså i stockholm finns dom ju på en massa olika ställen
leasingfirmor har ju dom i sina sortiment...tyvärr
#6 - 15 januari 2004 21:43
Med pyttefisk och bra skötsel så går det med.... Finns ju uppfödare som kör bl.a. paletter till vuxet stadium i pyttekar med jättefilter och automatiskt vattenbyte..... (Inget jag gillar alls, men det går ju bevisligen). Men det kräver ju sin akvarist om det ska funka bra.
#7 - 15 januari 2004 21:59

Undrar hur tapeten ser ut efter några vattenbyten.... förmodar att det är sådana argument som kan få somliga människor att avstå...
#8 - 16 januari 2004 10:14
Skulle man kunna agera mot sådan å i så fall hur?`

#9 - 16 januari 2004 10:39
Akvarierna i sig är det inget fel på. Men man måste ha fisk som är anpassade för det. Ex vissa fiskar bryr sig inteom att djupet bara är tio centimeter medan andra vill ha stor svängradie. Och sedan gäller det att inte ha för mycket fisk i och bra filter. Ett par neontetror och några guppys kanske. Personligen tycker jag det är rätt snyggt att ha ett akvarium som en tavla.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 16 januari 2004 10:44
Jag håller med nettrax - det viktigaste är ju vilka och hur många fiskar man har i akvariet (även om jag helt kan hålla med om att urvalet blir mycket begränsat i ett fall som detta) - för en art kan 30 liter räcka, medan det för en annan art kan vara för litet med 200 liter eller till och med 1000 liter..
#11 - 16 januari 2004 11:11
Ju det är sant, att urvalet av gör vad som är rätt.

Visst ä donm stetiskt snygga...men det blir inte många firrar i en sån balja. Kanske en kamfisk eller???

#12 - 16 januari 2004 11:18
Men,,, om jag inte har helt fel så var det guldfisk i 27liters burkarna, det är en leasing firma (som gissningsvis skiftar runt fisken) men det skulle nog vara korkat att som privat person köra på samma idé, snygga var dom iallafall.
#13 - 16 januari 2004 11:35
Vi har tavelakvariet fishtank på jobbet (ett leasat akvarium). Det är himla snyggt! Några kardinaltetror, några platys, 2 siamiska algätare och en ancistrus som nått en förfärande storlek samsas i de 56 litrarna. De två siamiska algätarna tycks inte växa alls. De har funnits där sedan i somras, jag skaffade mina någon månad senare. Mina har växt till mer än den dubbla, ja kanske tredubbla storleken av dem i tavelakvariet.

Om fiskarna trivs eller inte? Jag kan inte bedömma. Det är snyggt inrett med en stor sten på högkant som de kan gömma sig bakom. De simmar runt och någon fiskdöd har inte inträffat sedan i sommras då större delen av fiskarna avled pga övermatning. Det finns säkert firrar som har det sämre (förutom den stackars nästan fullvuxna ancistrusen som jag faktiskt tycker synd om. Han kan knappt vända sig i akvariet).
#14 - 16 januari 2004 12:13
kia : varför byter ni inte ut ancistrusen och siameserna mot otocinclusar?
#15 - 16 januari 2004 12:19
ShadowDawn: Därför att det inte är jag som bestämmer, och alla är så förtjusta i vår mal..... Förresten, har någon som har idéer på en helt ny fiskuppsättning till ett 56 liters tavelakvarium?
#16 - 16 januari 2004 18:57
Tittade in på hemsidan...visst kan jag förstå varför människor vill ha sådana installationer på sina kontor etc. ..det ser ju snyggt ut. Frågan är bara om det är så trevligt för fiskarna. Jag vet att man kan ha en ensam Kampfisk hane i en rätt liten kar, men att ha guldfisk (?) i mängder på en sådan liten yta...näe..inget som jag personligen hurrar för.

Förresten, jag hade en bekant som var nyligen på affärsresa i Japan (Tokyo)och hon berättade för mig något som gjorde mig rätt förbannad.
Hon hade sett en mycket snygg akvarium installerat i en vägg..hon gick närmare och insåg att akvariumet inte fortsatte bakom väggen som de brukar (ni vet, typ 100x60x60), utan var ungefär 5cm bred. Alltså som en tavla (L:100 H:100 B:5cm)..och den var bara upphängd på väggen. Är det någon som vet något liknande i Sverige (eller någon annastans i världen)?

[:-105]
#17 - 16 januari 2004 19:20
Ja...jag tycker att det här är inget att blinda för...Oavsett fiskbesättningen...

Jag tycker att dom som leasar dessa akvarium borde veta bättre!!!

Inte bara för att det är vanligt att hålla Guldfisk i sk. Guldfiskskålar är det menat att det är rätt sätt att hålla en sån fisk som för övrigt blir rätt stort. I längden måste det bli en plåga för firren!!! 30x30x30x = 27L SKANDAL.

Annons