Är detta posthornssnäckor?

#1 - 20 november 2013 16:21
Är detta posthornssnäckor? Har hitintills inte blivit större än ett par mm. Förökar sig gör de iallafall
[ATTACH=CONFIG]65534[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]65535[/ATTACH]
#2 - 20 november 2013 17:16
Svårt att se men det kan vara kanelbullesnäckor...tror den heter Gyraulus sp. på latin och är en skivsnäcka
#3 - 20 november 2013 17:45
Den på första bilden tycker jag ser ut som en posthorn, men den på andra tycker jag är en kanelbullesnäcka.

Men jag har haft fel förr :p
#4 - 20 november 2013 18:16
Sv: Är detta posthornssnäckor?

Garanterat kanelbullar, har ett helt kar "fullt" :mad:
#5 - 25 november 2013 05:43
Kanelbullesnäckor? Låter inte lika roligt som posthorn. Fick med någon när jag köpte 1 växt och sedan har de ökat stadigt i antal. Antar att de inte är särskilt poppis att ha.
#6 - 25 november 2013 07:09
Tja de äter karet kliniskt rent från alger. Men sedan ger de sig på växterna.
#7 - 25 november 2013 13:42
limaan skrev:
Kanelbullesnäckor? Låter inte lika roligt som posthorn. Fick med någon när jag köpte 1 växt och sedan har de ökat stadigt i antal. Antar att de inte är särskilt poppis att ha.

Det känns som att när de väl kommit så blir de bara fler och fler. Anatome Helena snäckor är bra om du vill ha snäckor men mindre i antal. Helena snäckor äter andra snäckor.
#8 - 28 november 2013 11:48
Jag har inget emot snäckor i lagomt antal. Har även Physa sp. (tror jag) som är ca 1 cm nu och den kunde jag tänka mig fler av men dessa små kanelbullar blir väldigt många även om jag tycker de är bra på att äta alger. Vill gärna ha algätande snäckor så Helena snäckorna går bort just nu även om de är fina.

Annons