Är detta någon sjukdom?

#1 - 15 november 2010 17:12
Såg att en Scalar hade nån vit fläck på ena fenan idag. Vet inte om det kommer från nån skada eller om det är en sjukdom? http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2097.JPG Fläckarna blev större och tydligare av blixten, i verkligheten syns det nästan bara mot mörk bakgrund.
#2 - 16 november 2010 06:40
Den sjukdomenn har jag havt. du kan behandla den med seras baktapur, (det funkade på mina i akka fall!
Lucka till!
#3 - 16 november 2010 13:01
Får hoppas att det går bra utan det i två dagar nu, för jag är borta på kurs
#4 - 16 november 2010 13:21
Vänta med att medicinera karet om det inte blir värre. Risken finns annars att du tar död på alla bakterier med medicinering, såväl goda som dåliga.
#5 - 16 november 2010 13:39
Oki, men man kanske ska ta och hälla i lite salt? Hur mycket och vad för salt ska man ta? Har metallpansarmalar å de var väl känsliga för salt?
#6 - 16 november 2010 15:43
Det funkar med salt och de flesta pansarmalar så det är lugnt. Ett par msk vanligt bordssalt/100 liter vatten räcker till ditt kar i detta fallet, isf.
#7 - 16 november 2010 18:20
Oki får se hur det ser ut när jag kommer hem imorgon kväll. Sambon sa iaf att hon inte såg några prickar så det har väl inte blivit värre iaf.
Bilagor:
#8 - 17 november 2010 19:46
Funkar det verkligen med vanligt jozo salt med jod? Såg inte bättre ut på fenan, snarare lite sämre. Såg ett hål i ryggfenan på den fisken också nu.
#9 - 17 november 2010 20:01
#10 - 17 november 2010 20:07
Tänk om alla kunde ta sådana bilder på sina sjuka fiskar;).
Det var lite mysko, och som du säger ser det ut att ha blivit lite värre. Vänta någon dag till för att se vad som händer, annars är det nog inte fel att flytta över fisken till ett eget litet akvarium och behandla honom/henne där med någon antibakteriell medicin.
Behandlar du hela karet och de andra fiskarna inte är sjuka finns risken att du slår ut bakteriefloran i karet och fler fiskar kan bli dåliga.

Ja, bordssalt funkar bra, jodtillsatsen är så låg så den gör varken till eller från.
#11 - 17 november 2010 20:14
Hehe jo jag fick försöka många gånger för att få ett bra kort, med manuell fokus så att jag kunde fokusera rätt. Ser ju bättre hur det ser ut på bilden än om jag tittar på fisken i karet. Har tyvärr inget annat akvarium att ha fisken i och behandla den, tror att det är honan. Den största Scalaren höll i alla fall på att simma efter den i söndags och jagade bort den tredje Scalaren. Vet inte om den ville leka eller vad det var, det verkade nästan så om jag skulle gissa.

Vad är det isåfall för sjukdom som ska behandlas för? Försökte leta på jbls online hospital, men såg inte nåt som passade direkt. Vad jag kunde se nu så ser jag inte såna symptom på någon av de andra fiskarna. Ska ta och testa vattnet osv nu, har ju inte blivit gjort på 2 dygn då jag varit borta.
#12 - 17 november 2010 20:17
Jag tror i ärlighetens namn inte att det är någon sjukdom utan att det kan vara en skada från tex en strid mellan två skalarer. Men som bilden visar så ser det ut att ha blivit mer, och för säkerhets skull kan det vara värt att medicinera den fisken.
Har du ingen större balja eller liknande samt ett litet innerfilter du kan ha som tillfällig sjukstuga? Annars kan det vara en bra investering även för framtida bruk:).
#13 - 17 november 2010 20:22
Har ju såna Samla backar från Ikea, som jag hade fiskarna i före jag fick upp akvariet. En 65 liters, men tyvärr inget litet innerfilter eller någon extra doppvärmare. http://www.blocket.se/varmland/Akvarium_100_L_med_mobel_30661642.htm?ca=7&w=1 den kanske kan va nåt som sjukstuga hähä :)
#14 - 17 november 2010 20:49
Dropptestet för NO2 visar fortfarande de lägsta <0,3mg/l. Sen har jag inga mer dropptester, vara en sån JBL 5-1 teststicka, som jag inte vet om jag ska lita på. Men enligt den stickan så verkar det ha hänt nåt med vattnet.

9/11:
NO3 25mg/l
NO2 0mg/l
GH >4°d
KH 6°d
PH 6,8

17/11:
NO3 25mg/l
NO2 0mg/l
GH <3°d
KH 3°d
PH 6,4
#15 - 17 november 2010 20:56
Så här står det om vattnet på kommunens hemsida, Töcksfors 0,65dH mycket mjukt. Behöver man tillsätta något till vattnet då kanske för att få upp GH eller KH?
#16 - 17 november 2010 21:12
Såg att saltet vi hade innehöll klumpförebyggande medel E554 och E535 också, har för mig att man inte skulle ha det i akvariet sist jag hade ett iaf.
#17 - 18 november 2010 17:51
Inte fullt så samarbetsvillig fisk idag, men tillslut så fick jag ett kort där man ser fenan. Verkar bättre idag, hällde i 6 msk salt igår som verkade ha minst tillsatser av de jag hittade hemma, sen hällde jag även i Easy-Life FFM vattenberedningsmedel. http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2145.JPG
#18 - 19 november 2010 17:19
Det här saltet borde väl funka fint? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Salttabletter/ verkar ju vara rent salt nästan? Köpte en påse från akvariebutiken på orten som såg ut att vara såna tabletter. Han pratade om att man skulle slänga i en tablett per 15 liter vatten.
#19 - 19 november 2010 19:05
Jepp, sådant går alldeles utmärkt, och 10 st sådana är detsamma som ca en dl salt.
Den sorten finns även på Granngården i 20 kg:s säck för ca 80:- och används till bla. pooler och blir bra mycket billigare än tex Ectozon;).
#20 - 19 november 2010 19:08
Oki, den granngården som fanns här är en xl bygg nu så jag vet inte om de har sånt nå mer.
#21 - 20 november 2010 10:46
Väldigt svårt att se om det blir bättre eller inte nu faktiskt, såg tyvärr att en annan Scalar hade fått likadant på en av sina sidorfenor också nu. Har bytt vatten idag och plockade ur filtervadden ur ytterfiltret igår. Då den hade börjat sätta igen sig och flödet hade minskat ganska mycket märkte jag.
#22 - 20 november 2010 11:30
Fortsätt hålla koll på dem...:)
#23 - 21 november 2010 16:12
Så här ser det ut på Scalaren som hade det vita på fenan först nu idag:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2159.JPG

Så här ser det ut på den andra som inte hade nåt från början:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2157.JPG

Men de kanske är som du säger att det är skador från strider, har inte direkt sett att de slåss något dock. Tycker mest att de simmar ihop alla tre och inte bryr sig om varandra direkt.
#24 - 22 november 2010 15:28
Tycker det påminner rätt mycket om hur det ser ut efter att mina malawis gruffat med varandra. En liten skada som i o f s kan ha en liten infektion, men inte värre än att firrens eget immunsystem klarar av det. Är att jämföra med ett skrapmärke på knäet, ungefär.
#25 - 22 november 2010 16:38
Oki tycker det ser värre ut idag. Nu var det vitt på fenspetsarna och de långa spröten på de fiskarna och tycker att jag ser nått vitt på en nyckelhålsciklid också nu.
#26 - 22 november 2010 16:39
Jag bara hoppas att det inte utvecklar sig till fenröta...
#27 - 22 november 2010 16:44
ansjo skrev:
Jag bara hoppas att det inte utvecklar sig till fenröta...

Samma här, såg nog fel på nyckelhålscikliden iaf.
#28 - 22 november 2010 17:04
Ska försöka att fota lite senare ikväll är lättare att se skillnaden då tycker jag
#29 - 22 november 2010 17:34
Vet inte vad jag ska göra? Vågar jag slänga i mer salt tabletter kanske? Har haft i ungefär 1.5 dl till 300 liter vatten
#30 - 22 november 2010 17:53
De ville inte riktigt samarbeta och posera för mig idag ;) Så här såg det ut på fenspetsarna på en i alla fall. Å här är en helhetsbild av de tre Scalarerna den största i mitten som jag inte sett något vitt på sidorfenorna ännu. Den bakre är den som hade det först och den främre som fick det senare. Såg att en Platy hade nåt på stjärtfenan nu också.
#31 - 22 november 2010 18:38
Nu ska vi snacka lite allvar;)!
Jag tror inte du har något problem i ditt kar annat än att du inte ger karet tid att återhämta sig. De "skador" som du visar upp på de senaste bilderna är inget onormalt, att fenorna får en repa som på Platyn är nomalt, likaså ser skalaren helt OK ut.
Ge det lite tid, så ska du se att det ordnar sig, utan mer salttillsats:).
#32 - 22 november 2010 18:58
Låter bra de, vill ju inte att det ska vara nån sjukdom så jag kollar extra noga på fiskarna ;) Vattenvärdena är iaf som de har varit innan, har inte haft någon nitrit enligt dropptestet ännu och nu är det tre veckor sen jag startade upp det. Det vita på fenan på den Scalar som har mest sånt har nog inte blivit värre än det varit, men inte bättre heller. När jag satt och tittade på fiskarna nu så såg jag att den större Scalaren gjorde utfall mot den och den andra Scalaren. Sen gjorde den som har mest skador/vitt på sidofenan utfall mot den andra mindre Scalaren som också har lite vitt på sidofenan. Vet inte vilka som är hannar/honor å vilka av dem som är ett par heller, men enligt tidigare ägaren så lekte paret efter varje vattenbyte hos honom. Fast han verkade inte sköta karet så ordentligt så vattnet var nog inte så bra i det.
#33 - 22 november 2010 19:06
Vattenbyte brukar annars vara en bra trigger för lek till många fiskarter, då de tror att det blir regnväder och då mer mat för ynglen att äta.
Jag skulle inte tro att det tar så lång tid innan de leker även för dig, och det beteendet med utfall mot varann är en kraftmätning om vem som är herren på täppan:).
Som sagt, fiskarna ser väldigt välmående ut och du har säkerligen ingenting att oroa dig över:)!
#34 - 22 november 2010 19:31
Den som hade vitt på fenan först hade flera såna hål på andra sidofenan nu såg jag. Som på bilden i inlägg 9, fast större såg de ut att vara, men de verkade ganska elaka mot varandra nu också. Jagade och nafsade i stjärtfenorna och spänner upp sig mot varandra och så.
#35 - 24 november 2010 16:24
Den scalaren har fortfarande de vita prickarna och söndertrasade sidofenor. Den största scalaren jagar och biter den i fenorna har jag sett nu. Är det nått att göra åt det eller kommer de att sluta nån gång?
#36 - 24 november 2010 16:30
Är det en revirstrid och denna skalaren som får pisk är det femte hjulet, kommer det troligen inte att sluta...
#37 - 24 november 2010 16:44
Vet inte, verkar som båda de mindre får pisk, men denna verkar få mest.
#38 - 24 november 2010 17:23
Skulle haft ett annat kar att flytta den till. Lär ju inte kunna ge bort de tre Skalarerna som jag hade tänkt nu. Var ju tänkt att hämta fem red back till helgen egentligen.
#39 - 24 november 2010 18:18
Lite sugen på att köpa denna: http://www.blocket.se/varmland/Snyggt_svart_kantigt_mobelakvarium_30892163.htm?ca=7&w=1 å ha som karantänkar först å sen köra växt/räkkar i den brevid tvbänken hade den nog fått plats. Vet inte hur många liter en sån kan tänkas vara på?
#40 - 25 november 2010 05:27
Jag skulle tippa på runt 60 liter, och det var ett bra pris med då du troligen får den för en femhundring:).
#41 - 25 november 2010 07:06
Jo hade varit perfekt enligt mig, men sambon hade inte samma åsikter. Får försöka övertyga henne om att man måste ha ett karantänskar som passar fint mellan tvbänken och bokhyllan dessutom hähä. Är det dessutom på 60 liter så borde man väl förutom räkor kunna ha i lite kardinaltetror eller nå andra färgglada fiskar. De vill ju sambon ha i SA karet, fast jag gillar Glödbandstetrorna vi har där och tänkte skaffa 20 stycken till dit så småningom.
#42 - 25 november 2010 07:23
hmm hur började det för mig..
frun ville ha akvarium men sa hamster... skumt hmm, ok vi köper ett kar.
Började med 40 liter som det gick betta i, hoppsan dom ynglade av sig, vi måste ju flytta på dom. då kom dom teporärt till ett 14 liters, och jag tyckte så synd om dom att vi inhandlade ett 165 liters kar, efter ett tag så gick det guppy i det karet (tyvärr dog kampfiskarna) men vi vill ha asien och betta / gurami. Då sa jag att jag vill ha ett "vanligt" kar i kontoret, sagt o gjort, 125 liter står i kontoret, så på ca 2 måader har vi 4 kar.
Lycka till
#43 - 25 november 2010 07:47
Hehe, enligt uppgift från säljaren så var de 6-kantiga karet 35 cm brett och 35 cm högt, men om inte bilden visar helt tokigt så känns det snarare som att det borde vara 45 högt. Fick volymen till ca 40-45 liter isåfall, är det bara 35 högt så blir det bara ca 30 liter. Känns som att de blir litet att ha ena Skalaren i för karantän å tillfriskning? Pump och belysning funkade, men doppvärmare fanns inte, för de hade inte behövts enligt säljaren på djuraffären sa hon.
#44 - 25 november 2010 17:03
Aja de karet var sålt nu ändå så, får leta nåt annat. Hade varit snyggt med ett 60-100 liters 6 el 8-kantigt kar eller en kub kanske.
#45 - 25 november 2010 19:15
De ser inte bättre ut idag heller på Skalaren. De vita är kvar och nu har stjärtfenan fått flera såna revor påminner ju tyvärr om fenröta när jag tittar på bilder på den sjukdomen
#46 - 25 november 2010 21:08
Hittar jag inte nåt lämpligt karantänkar snart så får jag nog ta bort den Skalaren, för annars har nog den största ihjäl den kanske.
#47 - 25 november 2010 22:38
Leta vidare är mitt tips;)...
#48 - 26 november 2010 07:45
Mmm, tyvärr är de inte så lätt att hitta något bra å billigt så nära när man bor på en liten ort. Dock väldigt nära till en storstad i alla fall, bara 11 mil till Olso, men norrmännen verkar dyra på begagnade kar tycker jag.
#49 - 26 november 2010 14:39
Verkar lösa sig åker å hämtar detta imorgon:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/20101121_2.jpg
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/20101121.jpg

60 liters akvarium med pump, doppvärmare, sand, håvar, hävert, vitaminer mm.

Men när jag ska köra igång det som karantänskar behöver man ha i sand å så då? Eller ska jag bara ta å fylla upp det med vatten från mitt 300 liters kar å sätta igång pump å doppvärmare? Nåt annat man ska tänka på?
#50 - 26 november 2010 14:42
Eller ska man köra på att inreda de snyggt med sand, växter å rötter och ställa upp det på en köksbänken när sambon är å jobbar på söndag å sen bara råkar det se snyggt ut å blir kvar där ;)
#51 - 26 november 2010 15:20
Börja med det första, och fortsätt sedan med din andra idé:p...
#52 - 26 november 2010 15:22
ansjo skrev:
Börja med det första, och fortsätt sedan med din andra idé:p...

Tror också på det. :p
"Tyckte det var lite synd att ha ett kar bara stående..."
#53 - 26 november 2010 15:22
Får se om jag kanske råkar springa in på nån akvariebutik i karlstad imorrn när jag är där å hämtar karet hehe. Kanske har nå snygga stenar eller rötter eller fiskar eller nåt annat skoj ;)

Men bara vatten i funkar fint då å ingen inredning alls då först?
#54 - 26 november 2010 15:24
Tror också på det. :p

"Tyckte det var lite synd att ha ett kar bara stående..."

Jooo de är ju inte bra för silikonet att de ska stå tomt bara sådär :)
#55 - 26 november 2010 15:30
FaZt skrev:
Jooo de är ju inte bra för silikonet att de ska stå tomt bara sådär :)

Och det sägs vara en stor myt som lever kvar sedan kittade karen. ;)
#56 - 26 november 2010 15:53
FaZt skrev:

Men bara vatten i funkar fint då å ingen inredning alls då först?

Jepp, det funkar, sedan kan det vara lite trygghet för fisken om du har tex en vanlig lerkruka som du fyller med grus och planterar en växt i, plast eller riktig spelar kvitta:).
#57 - 26 november 2010 16:28
Oki, idag såg Skalaren bättre ut igen. Då har väl den fått vara i fred lite å inte blivit lika biten å jagad nu då. I sjukkaret så kan jag ha lite mer salt i vattnet kanske än vad jag hade i de stora?
#58 - 26 november 2010 16:29
Jepp, om du tycker det är nödvändigt. Jag skulle tro att den repar sig bara den får vara ifred...
#59 - 26 november 2010 16:35
Oki, men kör på bara vatten från 300 liters karet då, ska ju ändå byta vatten där imorrn så de passar ju bra. Ska man ta och krama ur förfilter skumgummit från Fluval 405an i de nya karet också eller det kanske inte behövs bara för en fisk där i.
#60 - 26 november 2010 16:55
Det ska nödvändigtvis inte behövas, men har du en pump som går där så varför inte:).
#61 - 26 november 2010 16:59
Ska jag tolka Skalarernas beteende som att den mobbade är en hanne å den största är den andra hannen? Nu höll de på igen såg jag, den största jagar runt den andra. Försöker bita den i fenorna och på sidan, puffar på den med munnen och står och spänner upp sig och rycker framför den liksom. Verkar inte alls bry sig om den tredje Skalaren när den håller på så iaf, sen har jag ibland sett att den mobbade Skalaren jagar på den tredje.
#62 - 26 november 2010 17:03
Det låter som en hane, men det är svårt att vara 100% säker...
#63 - 26 november 2010 17:04
Oki, de går väl inte att se på dem heller, å som sagt så vet jag ju inte vilka av de tre som lekt med varandra.
#64 - 27 november 2010 07:27
Men jag tar och flyttar den som mobbas då. Om jag nu skulle råka köpa med mig lite fler glödbandstetror till 300 liters karet. Ska jag då ha dem i karantän i de nya 60 liters karet ihop med Skalaren?
#65 - 27 november 2010 07:44
Det beror på hur stora Glödbandstetrorna är, risken finns att de blir mat om de är för små.
Ett karantänsakvarium bör man alltid använda efter köp av fisk, för att minimera risken att de har med sig någon sjukdom. Nackdelen är att få gör det, och inte jag heller...;)
#66 - 28 november 2010 14:44
Flyttade över Skalaren som mobbades till sjukkaret igår, verkar som fenorna läker bra iaf, men prickarna ser ut att vara kvar ännu. Ser ju dock lite trist ut utan sand. Funderade på att hälla i det jag har över från julasanden. Tänkte nämligen försöka flytta över mina metallpansarmalar dit under veckan om jag får håvat upp dem. Tänkte byta ut dem mot Corydoras green laser istället, vet på måndag om jag kanske får tag på ett gäng för 100 nok per styck.
#67 - 28 november 2010 15:57
Eller jag ska väl ha i de nya i karantänkaret kom jag på. Å så fångar jag bara upp metallpansar malarna till en påse när jag ska lämna bort de till nån.
#68 - 28 november 2010 16:05
Eller så blir karantärskaret en lekstuga för malarna:p...
#69 - 28 november 2010 16:52
Hehe, hur mycket fisk kan jag ha i karantänkaret samtidigt sen? Eventuellt om det går som jag vill så hämtar jag ca 8 st corydoras green laser och 5-6 st red back skalarer till helgen. Samtidigt så ska jag försöka bli av med de tre Skalarerna jag har då och 8 metallpansarmalarna.

Karantänkaret var snarare på 50 liter än 60 liter då säljaren hade mätt fel. Fick iaf i ca 50 liter vatten mätte jag det till.
#70 - 28 november 2010 17:02
Det låter väl mycket med fisk för ett icke inkört 50 liters kar, och eftersom du nästan byter ut de flesta av fiskarna så kan du lika gärna köra dessa i ditt nuvarande kar...
#71 - 28 november 2010 17:34
Jo de är ju iofs sant, men kanske kan köra antingen eller av dem i karantänskaret iaf. De som är kvar av det jag har nu är isåfall 2 gibbiceps, 3 nyckelhålsciklider, ca 19 glödbandstetror och 3 platy som iofs också ska bort.
#72 - 29 november 2010 18:05
Verkar som att de båda Skalarerna i de stora karet är lugnare nu, har inte sett att de jagar och bråkar med varandra. Så jag antar att det är de som är ett par. Den tredje som går själv i sjukkaret nu har det trasiga på fenorna läkt, men prickarna på ena sidofenan som den fick först syns fortfarande lite.

Kan nog hända att jag bara byter bort den som mobbades och att de andra blir kvar tills vidare. Verkar inte bättre än att han som lovade att han skulle hålla 5 stycken red back till mig har sålt dem i alla fall. Såg att han ändrade båda annonserna till sålda igår efter att jag hade mailat han å frågat när det passade att komma å hämta dem. Å inte har han bemödat sig med att svara mig ens nu så.
#73 - 29 november 2010 19:10
Tråkigt, jag råkade själv ut för en liknande grej med Redbackskalarer, en som skulle sälja och när jag väl skulle hämta dem så behöll han dem istället. Lite dålig stil sådant där...
#74 - 29 november 2010 19:32
Får hålla tummarna på att hon som hade green laser för 100 nok får några över till mig. Var en som skulle hämta 15 st ikväll å efter det skulle hon se hur många som var kvar.
#75 - 30 november 2010 20:57
Nu är det klart med Corydoras green laser i alla fall, hämtar 10 stycken 7 månader gamla sådana på lördag eftermiddag. Tänkte åka och byta in den mobbade Skalaren och 8 Metallpansarmalar i akvariebutiken på förmiddagen. Så då blir karantänkaret tomt, men jag vet inte om jag ska låta green laser corydorasarna gå där till att börja med då kanske?
#76 - 30 november 2010 23:11
En bra idé:).
Och mata på duktigt så de växer till sig;).
#77 - 1 december 2010 08:04
Bara att byta vatten från stora karet före till det lilla då kanske, de går bra att de går där i en vecka eller två utan sand att böka i? Känns så kalt för dem tycker jag. Såg att corydoras green laser ville ha svalare vatten egentligen 20-25 grader, http://akvaforum.no/profile.cfm?id=15896

Vet inte hur lågt jag kan gå för de andra fiskarna? Enligt Zoopets fiskbeskrivningar vill de ju ha dessa temperaturer:
Skalare 24 - 26 °C
Nyckelhålsciklid 24 - 26 °C
Glödbandstetra 24 - 27 °C
Gibbiceps 25 - 30 °C

24°C borde ju funka tycker jag om de nu går bra för Gibbicepsarna, de kommer ju behöva bytas ut när de växer till sig ändå iofs.
#78 - 1 december 2010 08:53
25 grader skulle vara en bra temp för alla dina fiskar:).
#79 - 1 december 2010 08:55
Jo fast de corydorasarna verkar helst vilja ha svalare, men så här stod det ju iaf. "Foretrekker vannet noe på den kjølige siden av tjue-tallet på termometeret, og over tid bør man prøve å holde maks temperatur på 25°C."
#80 - 4 december 2010 19:06
Nu simmar det runt 10 söta corydoras green laser på ca 3,5 cm i karantänkaret. Hur länge ska jag låta dem gå där?
#81 - 5 december 2010 06:03
Minst en vecka är inte fel...
#82 - 5 december 2010 08:46
ansjo skrev:
Minst en vecka är inte fel...

Ska försöka med det, men tålamodet är ju den där svåraste egenskapen
#83 - 5 december 2010 17:38
Hur ska man göra med vattenbyten i karantänkaret? Innan jag koppade in de nya corydorasarna så bytte jag väl lite mer än hälften av vattnet med vatten från det stora karet. Testade vattnet nu Nitrit <0,3 mg/l, KH 3 och PH 7,5 om jag tittar på testtuben från sidan och jämför med färgkartan. Tittar jag uppifrån ser de knappt färgat ut ens.
#84 - 6 december 2010 08:47
Gör mindre vattenbyten men lite oftare, personligen skulle jag byta med kranvatten.
#85 - 6 december 2010 08:55
Jo jag tänkte göra det, ville bara att de skulle få vatten från stora karet nu först. Tar å byter ca 10 liter några ggr i veckan då kanske?
#86 - 6 december 2010 09:04
Det låter som en bra idé. En annan aspekt är att använda vatten från det gamla karet, dels slipper du sedan koppa över dem då det är ganska likt vatten, sedan får du ett vatten som är "igång". Nackdelen kan vara ifall det är något tjall med fiskarna i det stora karet, men det ska det ju inte vara:).
#87 - 6 december 2010 09:34
Är ju isåfall de där sidofenorna på Skalarerna som jag inte blir helt klok på. Verkar som de delar sig då och vet inte vad det kan bero på, vattenvärderna verkar ju bra och jag har inte sett att de två som är kvar bråkar nåt. De verkar faktiskt väldigt lugna och snälla mot varandra.
#88 - 6 december 2010 10:26
Fenorna kommer att fixa sig igen, bara den får vara ifred från mer bråk:).
#89 - 6 december 2010 10:36
Den Skalaren som mobbades har jag bytt bort på akvariebutiken redan, de är de andra två som fenorna spricker upp på ibland verkar det som nu. Men av det jag sett så är de väldigt lugna mot varandra och bråkar inte med varandra. Fast de kanske skadas så om de simmar iväg snabbt, de blir ju skrämda ibland när barnen springer förbi. De har inte riktigt lärt sig att ta det lungt vid akvariet ännu. Å nån av de andra fiskarna tror jag inte jagar dem heller. Nyckelhålscikliderna är ju väldigt lugna också, skulle vara Gibbicepsarna då på natten isåfall. För på dagarna så ligger de bara stilla å rör sig inte alls i stort sett.
Bilagor:
#90 - 7 december 2010 16:51
Hmm nu bråkar de två Skalarerna som är kvar med varandra, verkar som att den mindre har bitit å jagat den större idag. Den hade trasiga fenor nu, ena sidofenan var delad ända in mot kroppen vad jag såg. Vet inte vad jag ska göra med dem när de håller på så nu.
#91 - 7 december 2010 17:06
Se till så att det finns ställen för fisken att gömma sig bakom och låt dem vara, troligen är det att de rangordnar varann eller lite ilska före lek. Låt dem vara, det ska mycket till att de slår ihjäl den andra och trasiga fenor växer snabbt ihop igen:).

Jag tror ditt största problem är att du vill fiskarnas väl alldeles för mycket och ser problem med deras naturliga beteende. Det är kanske inte så lätt, men prova att luta dig tillbaka och låt fiskarna vara ifred, sköt vattenbytena och matningen så ser du snart karet på ett helt annat sätt:).
Det är absolut inget negativt i att bry sig som du gör, men för din egen skull bör du inte oroa dig så mycket:).
#92 - 7 december 2010 18:01
Ok. Är ju inte så jätte mycket gömställen ännu för att växterna inte har blivit så stora ännu, men de har börjat ta sig nu märks det. Finns iaf vallisneria som Skalaren kan simma in i men den är inte så tät ännu.
#93 - 8 december 2010 17:25
De små gröna verkar må fint i karantänkaret iaf. Tänkte ta och byta med kranvatten nu så byter jag med vatten från stora karet under veckan som jag ska flytta över dem.

Tänkte försöka att ha dem i karantänkaret tills jag köper mer Glödbandstetror å då får de gå i karantänkaret istället. De blir nog om en vecka eller två. Beror lite på när akvariebutiken får in de jag beställt.
#94 - 10 december 2010 19:41
Simmade runt 20 små glödbandstetror till mig i butiken nu. Hämtar nog dem nästa helg tror jag. Fick lite utslag på nitrittestet i karantänkaret idag, 0,05mg/l så jag bytte 50% vatten.
#95 - 19 december 2010 10:07
Såg att mina nya Glödbandstetror som går i karantänkaret inte såg bra ut när jag satt och tittade på dem igår. Funderar om de kan ha fenröta eventuellt?

http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2330.JPG
http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2331.JPG

Fick nog med de som såg värst ut, endel har helt hela fenor och vissa ser ut som på bilderna.
#96 - 19 december 2010 13:48
Det där ser inte så kul ut, det är lite konstigt att det bara är ryggfenan som ser drabbad ut så jag hade nog väntat med medicineringen. Har de sett ut så från början när du släppte i dem, eller har det kommit senare?
#97 - 19 december 2010 15:52
De såg nog ut så från början. Fast jag tittade inte så noga, men jag släppte ju i dem vid lunch och såg det på kvällen. Har haft i lite salt och byte vatten. 2-3 har lite på stjärtfenan också, men de flesta har bara på ryggfenan.
Bilagor:
#98 - 19 december 2010 16:55
Då skulle jag tro att det är skador som de fått vid infångandet, en för grovmaskig håv kan göra sådana skador. Låt de vara utan medicinering och håll koll på dem:).
#99 - 19 december 2010 17:48
De ska jag göra, hade lite nitrit idag igen såg jag 0,05mg/l visade jbl testet
#100 - 20 december 2010 18:16
Svårt att se, men fenorna såg nog bättre ut på de flesta Glödbandstetrorna idag. Den som hade mest borta av ryggfenan var dock lite mer vit där nu tyckte jag. Får avvakta och se hur det ser ut imorgon, lite jobbigt att jag inte kan se något förrän jag kommer hem från jobbet vid 17:30 tiden. Byter iaf 50% vatten varje dag nu och häller i sån easylife easystart för att försöka få ner nitriten lite mer.

Här är en bild på den som ser värst ut just nu http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2369.JPG
#101 - 21 december 2010 22:05
Verkar som att de flesta Glödbandstetrorna repat sig ganska bra, men den som jag tog kort på igår ser likadan ut idag också.
#102 - 21 december 2010 22:28
Låt den vara så kommer den säkert att repa sig med:).
#103 - 24 december 2010 10:36
Verkar som de repar sig bra. Den som såg värst ut har börjat bli mindre vit på ryggfenan nu å de är bara några som har lite vitt kvar nu.
#104 - 24 december 2010 10:57
Gott, då kan du säkert släppa i dem med de andra fiskarna snart:)!
#105 - 27 december 2010 14:10
Så här ser den som ser sämst ut idag ut: http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2484.JPG annars ser i stort sett alla bra ut nu. Bara nån enstaka som har lite vitt kvar på fenorna.
#106 - 7 januari 2011 15:29
Vet inte riktigt hur jag ska göra med den tredje Nyckelhålscikliden som inte verkar gå ihop med paret nu. De har jagat den och bitit i fenorna på den så att halva bröstfenan var borta på ena sidan nu. Såg att Skalarerna jagade den också om den kom nära dem, verkar inte som den fattar att gömma sig heller.
#107 - 7 januari 2011 15:32
Kanske försöka ge bort den, kolla med din butik om de inte kan ta emot den. Annars är nog karantänskaret ett bra ställe tills den repat sig och ser bättre ut...
#108 - 7 januari 2011 15:37
Jo jag tänkte ta å byta in den i butiken jo. Ska försöka flytta över den till det karet hade jag tänkt, frågan är om den kommer försöka att käka upp Glödbandstetrorna som är där i ännu. Hade tänkt vänta med att flytta dem till stora karet så att jag kan ta några till Dennerlekuben samtidigt.
#109 - 7 januari 2011 15:41
Det är nog inga problem, Nyckelhålscikliden är ganska harmlös av sig och har du bara en liten rot den kan stå och tjura bakom, så gör den nog det:p.
Men tror du att den får vara ifred tillräckligt kan du alltid vänta tills efter helgen så du får igång kuben:).
#110 - 7 januari 2011 15:46
Ska hålla lite koll på dem, är faktiskt inte ens helt säker att det är den som inte har lekt som är med jagad nu heller. De har ju precis lekt nyss och igår var äggen borta, verkar vara rätt arga mot varandra alla tre. Innan har de i alla fall låtit den tredje vara ifred och har simmat ihop alla tre utan problem.

Kanske kan ta och släcka ljuset lite tidigare idag så blir de ju lugnare allihop.
#111 - 9 januari 2011 18:50
Fångade in den tredje Nyckelhålscikliden nu, det var den som hade mest skadad bröstfena. Paret har nämligen börjat gräva gropar å förbereda lek igen. Tog en bra stund med håven att få fast den, så nu koppar jag in den i karantänkaret.
#112 - 11 januari 2011 10:19
Verkar vara rätt skygg i karantänkaret, men bröstfenan såg bättre ut redan igår, fast den är ju ca hälften så stor som den andra. Vad jag däremot blev lite fundersam på igår när jag mitt i pysslandet med bakgrunden till Dennerlekuben såg att en Glödbandstetra i karantänkaret plötsligt saknade hela nedre delen av stjärtfenan. Kan det vara så att Nyckelhålscikliden har nafsat på den, för de borde väl inte gå så fort annars? För på söndag kväll när jag flyttade över Nyckelhålscikliden så såg alla fenor bra ut på Glödbandstetrorna nämligen.
#113 - 11 januari 2011 12:27
Visst kan den ha blivt avnafsad av nyckelhålen, men det kan lika gärna vara en annan tetra som gjort det.
Nyckelhålscikliden ser jag som en av de snällaste fiskarna jag haft i min ägo, och jag tror aldrig jag har sett dem jaga undan någon annan fisk:).
#114 - 11 januari 2011 12:30
Så beter inte sig mina nyckelhålsciklider :) De är ganska framfusiga av sig och jagar iväg fiskar som kommer nära dem. Innan jag bytte bort mina Gibbiceps så knyckte Nyckelhålscikliderna maltabletterna av dem. Nu snor de de sjunkande tabletterna som jag försöker mata Corydorasarna med istället :)
#115 - 11 januari 2011 12:35
Haha, ibland går det inte riktigt som man planerar när man har med djur att göra! :p
#116 - 11 januari 2011 12:42
fremar skrev:
Så beter inte sig mina nyckelhålsciklider :) De är ganska framfusiga av sig och jagar iväg fiskar som kommer nära dem. Innan jag bytte bort mina Gibbiceps så knyckte Nyckelhålscikliderna maltabletterna av dem. Nu snor de de sjunkande tabletterna som jag försöker mata Corydorasarna med istället :)

Det är min erfarenhet av nyckelhål också (har ett par med ca 10 yngel på ungefär 1 cm nu), de skadar inte andra fiskar, men är framfusiga och lite bossiga om man har jämnstora ciklider med liknande temperament, särskilt när de är i lektagen.

Andra, mindre fiskar bryr de sig däremot sällan om, om de inte kommer för nära ynglen.
#117 - 12 januari 2011 21:26
Nu blev det en snabb räddningsinsats ikväll, efter att jag hade startat upp min Dennerlekub och flyttat över de växterna som skulle vara där från karantänkaret så blev Nyckelhålscikliden sugen på att äta Glödbandstetror. Vet inte om den hann få i sig någon, men en hade den bitit i huvudet så att ena ögat skadats. Håvade i alla fall upp dem och koppade in dem i de karet de skall vara i, den med skadat öga fick åka ner i den nystartade kuben, så får den i alla fall vara ifred. Får se om den klarar sig där eller inte.
#118 - 12 januari 2011 23:52
Så har du snart plötsligt ett tomt "karantäns"akvarium, vad ska man göra med det:p...?
#119 - 13 januari 2011 06:09
Vet inte, blir nog att tömma det först iaf.
#120 - 13 januari 2011 17:27
Va tror ni, kommer den här Glödbandstetran att klara sig, vill ni inte se en fisk som blivit biten över huvudet av en Nyckelhålsciklid så kolla inte på bilden:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2555.JPG
#121 - 13 januari 2011 21:30
Den verkar pigg och simmar runt i alla fall så förutom att ena ögat inte ser så trevligt ut verkar den pigg.
#122 - 13 januari 2011 23:08
Den lär bli halvblind men läker den ihop kommer den klara sig bra ändå. Hoppas de går bra!
#123 - 14 januari 2011 17:33
Ser ut som den kommer att klara sig, ögat såg bättre ut idag också:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2568.JPG
#124 - 15 januari 2011 05:59
Om det såg bättre ut idag skulle jag inte vilja se hur den såg ut när den var kass:p...
#125 - 15 januari 2011 09:02
Tja sämre, finns ju en bild längre upp, lite lagom äcklig ;)
#126 - 18 januari 2011 10:51
Igår såg det nästan helt bra ut, ögat är kvar i alla fall, men om den ser något med det vet man ju inte.
#127 - 25 april 2011 13:13
Såg något konstigt på den ena Scalaren idag, vet inte vad det kan vara vid bröstfenan:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3269.JPG

Sen har den något vid ryggfenan också, men det har varit borta tidigare fast nu såg jag att det var där igen:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3272.JPG
#128 - 26 april 2011 11:42
Inga gissningar på vad det kan vara? Har oförminskade bilder om det inte syns nog tydligt? Scalarerna håller på och bråkar/leker med varandra rätt så konstant så det är väl någon skada från bett då de står och skakar framför varandra och gör utfall mot fenor/kropp med munnen.

Annons