Är detta mest skit eller ?? Ekol Bakgrund tunn 60x30cm

#1 - 18 januari 2013 10:01
Är denna bakgrund mest skit eller ?

Skulle isf användas till ett litet 63 liters, där invånarna är LF-yngel på tillväxt.

det vill säga, inte det mest aquascapade karet man kan hitta......

egentligen frågar jag om det är värt ett par hundralappar att uppgradera
från den svartmålade bakrutan

någon som har köpt, någon som har karvat i den ?

erfarenheter ??

http://www.pwss.se/product.php?productid=15621&cat=1261&page=1
#2 - 18 januari 2013 10:04
Jag ska in till Djurmagazinet i eftermiddag (förhoppningsvis, om mina corydoras har kommit in) och kolla på just denna. Återkommer med recension. Jag har liknande funderingar som du, nämligen.
#3 - 18 januari 2013 10:17
Har en sån där i 54L. Behövde inte karva något i den. Ser i varje fall bra ut i karet :) Klart billig var den i varje fall!
#4 - 18 januari 2013 10:28
Gutenberg skrev:
Har en sån där i 54L. Behövde inte karva något i den. Ser i varje fall bra ut i karet :) Klart billig var den i varje fall!

tja, man kanske skulle 2 st om den inte kostar mer och fixa till en liten filterkammare.

då behöver man karva lite.
#5 - 18 januari 2013 10:30
Har för mig att de hade en större variant också. Kanske blir billigare än att köpa två mindre? :)
#6 - 18 januari 2013 10:44
tja, man kanske skulle 2 st om den inte kostar mer och fixa till en liten filterkammare.

då behöver man karva lite.

Om man inte sätter denna tunna lite längre fram i karet, eller i en vinkel. Men det stjäl kanske för mycket utrymme i karet?

Gutenberg skrev:
Har för mig att de hade en större variant också. Kanske blir billigare än att köpa två mindre? :)

Exakt. De har en djupare variant, med plats för filter bakom. Lite "mock-BTN". Ska se om de har den inne på DM också.
#7 - 18 januari 2013 11:40
ekols bakgrunder är rikgt bra faktiskt!
#8 - 18 januari 2013 12:39
Jag har köpt hem precis en sådan i akt och mening att montera i ett 47-liters. Jämfört med BTN så är den ju inte lika snygg. Dessutom är baksidan inte slät utan har ju en struktur som framsidan (fast mindre veckad). Dvs, man får sätt silikonkluttar på de uppstickande topparna när man limmar dit den.

Ser ut mer som glasfiber på baksidan, ska såga i den men har inte gjort det ännu. Tänkte leta på nätet efter såna som delat skivor. Annars lägger jag nog ut en liten redogörelse här om hur det gick. Fast inte riktigt än.
#9 - 18 januari 2013 17:47
Sv: Är detta mest skit eller ?? Ekol Bakgrund tunn 60x30cm

Rapport från DM: Bakgrunden ser helt OK ut, rätt så naturtrogen, men blankare än BTN.

Bör nog silikonas fast längs kanterna samt, som någon skrev här, någon dutt på de upphöjda partierna. Den bygger cirka 2 cm, vad jag kunde se. Detta var en 80x40. De hade tyvärr bara slim inne.

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#10 - 23 januari 2013 20:30
Lite mer info

Lite mer info om min.... 60x30, inköpt på PWSS för 185:-.

Den ser ganska OK ut på framsidan:
[ATTACH=CONFIG]59494[/ATTACH]

Det är styv och verkar vara gjord av nån typ av armerad plast:
[ATTACH=CONFIG]59495[/ATTACH]

Tyvärr är den inte helt plan, det blir nog att sätta den rejält i spänn när man silikonar fast den:
[ATTACH=CONFIG]59496[/ATTACH]

Jag mailade den polska tillverkaren och frågade ur man kapar den och fick nedanstående svar:

[COLOR=#a52a2a]Dear Sir,

The best way is to use sawing machine with diamond plate, but
please
do it outside the home,
there will be a lot of dust.

If you
will have some additional questions please let me know.

Best regards[/COLOR]

Återkommer (hoppas) med mer utlåtanden när jag monterat min. Inte bästa vädret för att springa runt utomhus med vinkelslipen.
#11 - 30 januari 2013 14:03
Jag funderar på en sak, blir det verkligen 100% tätt så att inget vatten kommer in mellan bakgrunden och glaset?
Om det inte är helt tätt borde det kunna bli smuts och alger mellan bakgrunden och glaset, eller vad tror ni?
Om det blir så kanske det är bättre att inte limma fast den så att den går att ta lös och göra ren?
#12 - 30 januari 2013 14:30
jaa men det kommer alltid in vatten bakom bakgrunder. det är inget problem. du vill inte få det helt tätt för då blir trycket på bakgrunden väldigt stort.

sätt dit den o lägg silikon längs med kanterna. detta för att inte fiskar ska ta sig in bakom ( de är för jävla duktiga på det) att det kommer in vatten bakom gör absolut ingenting.

o varför ska du ta ur o rengöra?!?! en bakgrund är ju som snyggast när den har några år på nacken o är lite algig etc.
#13 - 30 januari 2013 14:32
jag har en gammal go EKOL bakgrund. den satte jag bara med silikon i botten o längs sidorna. sågade med vanlig fogsvans.

sitter som berget. behövs inte sättas nått på baksidan. ( men gör det om ni känner för det)
#14 - 30 januari 2013 14:34
Jag har en Ekol-bakgrund med perfekt passform och släta sidor, då skulle jag i princip kunna installera bakgrunden utan att tömma karet innan?
#15 - 30 januari 2013 14:38
fast vadå? har du inget grus eller så? hardu det måste du väl gräva bort allt det får bakrutan först osv. är det inte lättare att lägga fiskarna i en spann med vatten o sen tömma ur karet o installera den korrekt? så det blir riktigt bra?

har du innerfilter? eller ytterfilter? har du ytterfilter så hade jag borrat upp raster i bakgrunden o gömt insug o doppvärmare etc bakom den
#16 - 1 april 2013 05:59
Bakgrunden bleks....

Nu stoppade jag i min bakgrund som jag recenserat ovan i ett nano-akvarium i stället. Förvånande nog, så blektes den i kontakt med vatten!:confused:

Kolla fotot, bakgrunden har varit ett dygn i vatten, delen till höger som ska täcka filtret är nyinstoppad. De hade samma färg innan....

[ATTACH=CONFIG]60860[/ATTACH]

Det kanske inte gör så mycket i längden, men ändå....

/Roffe
#17 - 12 augusti 2013 13:44
roffen2 skrev:

Jag mailade den polska tillverkaren och frågade ur man kapar den och fick nedanstående svar:

[COLOR=#a52a2a]Dear Sir,

The best way is to use sawing machine with diamond plate, but

please

do it outside the home,

there will be a lot of dust.

If you will have some additional questions please let me know.

[/COLOR]

Angående sågning utav Ekol. Jag tog metallblad till min sticksåg när jag skulle köra min 100x50 Ekol. Jag var tvungen att såga både på längd och bred för mitt kar. Efter ca 1 dm och ett väldigt slamrande så hade alla tänder på bladet försvunnit. Jag blev lite desperat för jag trodde det var kört då och har ingen vinkelslip. Tog en gammal fogsvans med rätt grova tänder som jag köpte för att den skulle vara bra att såga såga laminatgolv (bauhaus) Har väl lagt i 4 rum med den så den var välanvänd men det gick väldigt bra. Dammar dock väldigt mycket som de säger. Be nån om hjälp att hålla i också. http://www.pwss.se/image.php?productid=17108
#18 - 13 mars 2015 23:24
Jag är väldigt intresserad av att köpa 80x40 varianten http://www.pwss.se/image.php?productid=17107 av denna men ingenstans framgår det hur djup den är. Mitt kar är 35 cm djupt (Juwel rekord 800) och den här bakgrunden kanske tar upp för mycket plats på djupet för att vara praktisk och slim-varianten kanske passar bättre även om den inte är lika snygg? Är något av en nybörjare, i synnerhet när det kommer till bakgrunder så jag är tacksam för tips.

Annons