Är detta hane och hona?

#1 - 14 oktober 2010 19:00
Har 2 gula scalarer, har haft den ena ganska länge den stora av dom och fick den andra för ca 2 månader sen och sen dess har dessa hållt ihop och chasar bort dom andra scalarerna, den stora blir rund emellanåt för att sen smalna av.
Kan ni se på dessa dåliga kort om det är en av varje kön:confused:
[ATTACH]38199[/ATTACH]Lilla
[ATTACH]38200[/ATTACH]Stora
#2 - 15 oktober 2010 05:46
Svårt att säga. den övre kan vara en hane, den har svag antydan till puckel...
#3 - 15 oktober 2010 06:07
Ska försöka få bättre kort
#4 - 15 oktober 2010 06:35
Ja du lite bättre när bilder hade inte gjort något :)

Men eftersom jag har 2st likadana som är könsmogna så är jag nästan helt säker på att den översta är en hane då den börjar få en puckel, som det ser ut iaf och den undre verkar vara mycket rundare, synd bara att de inte var i någorlunda samma ålder för att då skulle du se skillnaden men eftersom den undre är äldre så kan jag säga med nästan 100% att det är en hona, då jag själv kunde se skillnaden på mina rätt tidigt

men som sagt lite bättre bilder hade inte gjort något...vill ju inte ljuga för dig hehe
#5 - 15 oktober 2010 09:21
Här är några bättre bilder hoppas jag[:o]

Bra att du inte ljuger jag hatar lögnare;)
[ATTACH]38227[/ATTACH]
[ATTACH]38228[/ATTACH]
[ATTACH]38229[/ATTACH]
#6 - 15 oktober 2010 17:56
Nu kan jag säga säkert att det är en hane och en hona du har...;) Tror tom honan (i mitten) är romstinn:D
#7 - 15 oktober 2010 18:06
Skönt att veta nu,jag dom vaktar en hörna (som dom alltid gör)och jag har misstänkt att det är en hona eftersom hon blir rund ibland och smalnar av fort ibland, sen när den andra skalaren kom så fann dom varandra direkt och hållit ihop sen dess.
#8 - 16 oktober 2010 09:46
Hoppas på yngel snart dårå...:D
#9 - 16 oktober 2010 13:58
Hade varit kul men där är för mycket fiender för att det ska lyckas, tror papegojcikliderna också leker där dom håller på att gräva och vakta dom med.
#10 - 16 oktober 2010 21:28
man kan ju alltid hoppas...:) Mina scalarer lyckades faktisk få frisimmande yngel en gång....Men de han inte bli mer än frisimmande innan de blev mat......:/ De gick med papegojor och Oscar...;)
Bilagor:
#11 - 16 oktober 2010 22:02
Hade de haft mer normallånga fenor så hade det varit enklare att se, men det är nog ett par, särskilt med tanke på att de håller ihop också. Men det kan även vara två honor, det händer att två honor "bildar par", och det går att känna igen en vuxen hane på att han har längre och högre fenor än honor, men dessa två har lite förkrympta fenor.
#12 - 17 oktober 2010 08:20
ciklidtok skrev:
man kan ju alltid hoppas...:) Mina scalarer lyckades faktisk få frisimmande yngel en gång....Men de han inte bli mer än frisimmande innan de blev mat......:/ De gick med papegojor och Oscar...;)

Visst hoppas jag även fast dom inte klarar ynglen så hade det varit kul att se lek och vaktande och så hade dom fått träna lite med;)
#13 - 17 oktober 2010 08:22
Micke_A skrev:
Hade de haft mer normallånga fenor så hade det varit enklare att se, men det är nog ett par, särskilt med tanke på att de håller ihop också. Men det kan även vara två honor, det händer att två honor "bildar par", och det går att känna igen en vuxen hane på att han har längre och högre fenor än honor, men dessa två har lite förkrympta fenor.

Ja det återstår att se hur det ligger till, lägger dom ägg så borde jag vara säker iallafall.:)
#14 - 17 oktober 2010 08:50
Kanske ändå inte, det kan hända att två honor leker med ifall det inte finns någon hanne tillgänglig och lusten på lek är tillräckligt stor...
#15 - 17 oktober 2010 09:16
Jag tror iaf. det är en hane och en hona. Om ni ittar på den översta bilden, så har han antydan till puckel på huvudet, den andra är helt "slät" över pannan. :)
#16 - 18 oktober 2010 09:30
Är nästan 100 på att du har en hona och en hane där men räkna inte med några frisimmande yngel den närmsta tiden då det tar ett par gånger innan de ens vet vad de ska göra med rommen hehe

mitt par har lekt 3 gånger med samma resultat alltså uppätna ägg:(
#17 - 18 oktober 2010 10:59
Där finns hanar i karet men dom har inte denna färgen och dom motar bort dom andra, hade varit kul med lek, men att där ska bli några frisimmande är inte tvunget bara roligt att se att dom trivs så pass att dom vill leka.

Annons