Är detta hane hona eller? Fjärilsciklid

#1 - 31 december 2004 21:38
I affären sa de att detta är en hane och hona men jag har börjat tveka.

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=316726&gid=326084

Den stora i förgrunden måste iaf vara en hanne men den andra??? Honorna ska tydligen få en aning rödaktig buk men det har ingen av mina båda fj.ciklider.

Enligt artbeskringningen här på Zoopet så ska "Hanens främre ryggfenstråle vara längre än honans"
Men på min "hona" så är denna ryggfenstråle längre!
Kan också nämna att min hona ibland får ett svart/grått sicksack linje från stjärtfenan fram till ögat. Det syns lite otydligt på bilden men är tydligare ibland.

Jag är helt vilsen nu och vet inte vad jag ska tro mer än att den stora med lite skarpare färger är hannen.
#2 - 31 december 2004 21:52
skulle hjälpa om du tog lite bättre bilder precis från sidan på dem.
#3 - 31 december 2004 22:14
Så. Vet inte om det hjälpte men nu finns ytterligare 3 bilder.

... och nu är batteriet slut i kameran så duger det inte måste jag få be att återkomma ;)
#4 - 1 januari 2005 00:03
Svårt att se, så jag förstår att du är tveksam. Vågar varken säga det ena eller andra.
#5 - 1 januari 2005 00:22
Jag har hört från en som håller på och odlar fjärilar att man ska titta på den mörkblåa fläcken på sidan. Ena könet (minns inte vilket) har helt mörk fläck medan andra har ljusa prickar inne i fläcken. Om det stämmer så har du en hane och en hona för fläckarna är i alla fall olika även om jag inte minns vilken som är vad.
#6 - 1 januari 2005 00:26
Har också hört liknande. Det är honor som har ljusa blå fläckar i den stora fläcken, men har själv haft en hane som hade detta också.
#7 - 1 januari 2005 08:40
Inte för att det klarnat så himla mycket men jag kan ju nämna också att honan äter ganska dåligt. Kan det beror på att hon inte trivs riktig 100 ännu och därför inte fått sina färger hon borde ha?

Har bara haft dom någon månad och då kanske de inte heller vant in sig med varandra heller. Ville bara kolla med er lite om jag ska in och reklamera min "hona" eller inte. Kan låta det gå en tid så får vi se vad det blir av det.
#8 - 5 januari 2005 18:57
Det är med största sannolikhet två hanar.
#9 - 7 januari 2005 19:10
Två hanar säger jag också.
Det där med "ljusa prickar i svarta fläcken" tvivlar jag på
i sådanafall är alla mina hanar och honor både hane och hona.
Det man starkt kan lite på är ryggfenan och buken. Hanarna brukar
ochså vara grövre än honorna.

/Baggen
#10 - 10 januari 2005 20:43
Tror det är två hanar...
men den utan svarta streck kan vara hona
#11 - 12 februari 2005 14:55
[font=Comic Sans MS][color=red]Vet inte om denna bilden kan hjälpa men den närmsta är en hane och den andra en hona.[/color][/font]

Annons