är detta filtret något att ha?

#1 - 8 september 2005 10:01
Jag har en fluval2+ och undrar om detta är något att ha för min del?
http://www.tradera.com/auction/aid_17919454

Vad är kolet bra för??

Var ju billigt för ett filter så någon gång när man behöver byta kan det ju vara bra att ha hemma! om den nu passar min pump så bra?

sen också, hur ofta ska man byta filter egentligen?
#2 - 8 september 2005 10:14
I Fluval 2+ sitter det två filter.
Du behöver inte fundera på att byta den filtermassan. Fungerar många år. Det är fört när den blivit så geggig och hård att du inte kan kram aur det, som du skall byta.

"Aktivt kol" är samma som militären använder i skyddsmask för skydd mot gift och nervgas. Den kan alltså neutralisera giftiga ämnen i ditt vatten. "Fångar" också bakterier.

Jag tycker du skall strunta i den auktionen.
#3 - 8 september 2005 10:15
okej. men kan kol vara bra att ha då? jag har inte kol i min pump nu tror jag..

det jag läser på bacopur lappen är att man ska inte filtrera med kol under behandlingen men efteråt så ska man göra litet vattenbyte och sen kan man filtrera via sera super carbon, är det detsamma som kol? står även att man ska ge fiskarna en vitaminkur, men är det verkligen nödvändigt? när jag var och köpte bacopur så var jag nära att köpa vitaminerna men dom kostade 70kr, hade blitt kring 200kr bara i medicin och lite medel samt vitaminerna så jag skippade dom och tog det viktigaste istället..
#4 - 8 september 2005 10:36
Ja, "sera super carbon" är aktivt kol. D.v.s en av sakerna som fanns i den auktionen. Men kolla först vad en laddning kol kostar i butiken.
Du vet att om du vinner den auktion så har du porto kvar att betala. Du kommer kanske till högre belopp på auktionen.

Jag tror också de klarar sig utan vitaminerna.
Viteminer är ju alltid nyttigt, men ett krav. Nej.
#5 - 8 september 2005 11:43
jo det är sant. men jag tror inte portot går på mer än 11 eller 22kr. har kollat på lite nätbutiker men kan inte riktigt hitta sådant kol. och har jag sökt på kol så har det vart mellan 40 och flera hundra kronor det handlar om.

men det är inga konstigeter med kol då? bara att man ska ta ur det typ när man ska medicinera? ska man lägga det mellan dom två filtren jag har nu? är kolet typ som ett litet filter det med eller är det flytande? när tar kolet slut om man har i det? auktionen för kolet och filtret är ju bara på 10kr så det är ju som inga pengar... är det vanligt att man använder kol?
#6 - 8 september 2005 12:24
...jag tror man bara har i kol efter man har medicinerat för att få bort alla ämnen ur vattnet, sen tar man upp det och sparar till ett annat tillfälle. det är inget som man har i hela tiden.

iaf enligt vad jag har råkat läsa om kol här på forumet verkar man använda den som jag sa...tror det var sagt redan i tråden också men inte helt säkert just nu =)

// SeanChai
#7 - 8 september 2005 12:32
Aktivt kol har man bara för att bli av med kemikalier som t.ex. medicinrester. När det gjort sitt efter nån vecka så slänger man kolet som sorteras som miljöfarligt avfall. Har man kolet i för länge så kan det bli mättat och börjar då istället släppa ifrån sig ämnen som det samlat på sig. Man ska därför aldrig någonsin använda en omgång aktivt kol i mer än 10-14 dagar.
#8 - 8 september 2005 12:34
okej! men är det smart att köpa kol och använda då? för jag har aldrig använt mig av det. Men det är ju bra om det rensar bort lite rester? Rensar den även bort rester av sjukdom och andra dåliga saker? Men sätter man kolfiltret mellan dom vanliga filtren? Vad kostar kol i vanlig affär?
#9 - 8 september 2005 12:36
Det kan vara som detta http://www.akvarieshopen.com/shop/show_product.asp?artnr=999249&ref=%2Fshop%2Fshow%5Fcategory%2Easp%3Fcategory%3D41%26subcategory%3D70

Det är bara att byta ditt ordinarie filter med det.

Jag tycker iof att du inte skall köra med det hela tiden även om jag vet många som gör det.

Använd det för dess renande egenskaper ett tag efter medicineringen och byt sedan tillbaks.

I butiken där jag köpte min Fluval 2+ sade de att de har passande kolfilter till den om jag behövde. Jag tittade dock inte närmare på det.
Men du skall räkna med att normalpris för kolfiter är runt 40:- för ditt filter. Filtret är relatvit litet i samanhanget.

Det är inga konstigheter med kol. Den renar tills den är mättad. Du skall ta ur den för den renar bort din medicinering.
Hur lång tid den är effektiv vet jag inte på rak arm. Står antagligen i paketet då det beror på kvalitet etc.

I militären på den tiden jag jobbade där, brukade vi väga filtren för att avgöra när de var slut. Men det går ju inte för filter i vatten.
#10 - 8 september 2005 12:42
vad gör man med dom vanliga filtren sen när man ska ha tillbaka dem? för då har väl dom bra bakterierna dött osv? ska dom bara ligga i ca två veckor?

det gör inget om kolfiltret inte täcker helt? för jag vet ju inte om detta moby dick filter passar min fluvan 2+.

jag har ju i kolet några dagar efter medicineringen här isåfall och då gör det väl inte så mycket om den renar bort resterna efter medicinen? kanske inte är bra för fiskarna att simma i det så länge heller.
#11 - 8 september 2005 13:07
Ja det kommer att dö.

Skölj gamla filtermassan så noga som möjligt. När du skall använda det igen, skölj i ljummet vatten. Spruta in Nitirvec direkt i massan och masera så hela filtret blir blött av Nitrivec. Sätt i filtret i akvariet utan att skölja igen.

Om det inte passar 100% sätt i det så gott det går. Tillsammans med de andra eller om det är större så får du skära till.
#12 - 8 september 2005 13:11
okedok. blir nog bra det iaf...
men tänkte en sak gällande när man ska sätta i dom vanliga filtrena sen igen. kan man inte ta upp lite vatten från akvariumet och badda dom med istället för att köpa en nitrivec? det är ju bra bakterier i akvarievattnet med.

men är det inte alls bra att ha kolet tillsamans med dom vanliga filtrerna? för bakterierna i de vanliga filtren för ju hur som helst... eller är det bäst att plocka ur dem och bara köra med kolet. man kanske endå måste skölja ur dom när man plockar bort kolet...
#13 - 8 september 2005 13:20
Jo man kan ha dem med gamla filtren om de får plats. Det enda som möjligen händer är att bakterienivån minskar i dem. Kolet har kapacitet för att ta hand om det.

Tänk på att ditt akvarievatten efter kolkuren blivit renat.

Nitrivec ger en nyladdning.

D.v.s det kan gå bra med akvarievattnet ocksåeftersom det antagligen finns bakterier ändå, men du minskar riskerna med Nitrivec.
Jag bara tänkte som så att du haft tillräckligt problem och försöker minimera de risker du tar.
#14 - 8 september 2005 22:15
dom gamla filtren.
borde ju räcka med att tvätta ur dom trä fiskelina igenom och "hänga upp dom" i akvariet.
filtret pumpar ju så de kommer ju ner syre så bakterierna överlever om dom hänger där vattnet cirkulerar.
#15 - 9 september 2005 07:56
ja det var ju en idee att ha dom hängandes på något vis i akvariumet. men dom blir väl renade hur somhelst av kolet när dom är i vattnet? men å andra sidan så försvinner ju bakterierna när man har dom ur karet och låter dom bara vara..

nitrivec lär jag måsta ha i vilket fall som helst eller?
#16 - 9 september 2005 08:10
[QUOTE=trollet85]det gör inget om kolfiltret inte täcker helt? för jag vet ju inte om detta moby dick filter passar min fluvan 2+.[/QUOTE]

Jag tycker inte att du ska köpa detta filter. Jag har själv ett moby dick kar och filtret är inte alls avpassat till ditt filter. Kol påsen är ca 3*3 cm, och filtret är ca 10*4*1 cm.
[size=1](har ej mätt exakt utan höftat.)[/size]
#17 - 9 september 2005 15:49
Marie: tyvärr har jag redan köpt det. men kolet kan jag ha användning för endå. kan lägga det mellan dom två filtren som ligger där nu, renar lite lär det gör iaf även om det ärför litet! hade inte för avsikt egentligen att köpa filtrena, lär inte behöva byta på ett tag endå.

tänkte på en grej. ska man göra vattenbyte några dagar före man har i kolet eller kan man göra det iom att man lägger i kolet? tänkte bara om det blir för rent på engång.
#18 - 9 september 2005 20:19
Hmm... Jag fattar inte riktigt varför du vill använda kol nu efter att folk förklarat vad det är till för.

/J
#19 - 10 september 2005 11:17
?? varför inte. förstår inte riktigt vad du menar med det där. det renar och jag har haft sjukdom precis så det kan vara bra och rensa bort lite rester från ditten och datten.
#20 - 11 september 2005 14:13
fick aldrig svar på det, men jag bytte iaf ungefär 50% av vattnet idag och imorgon eller på tisdag lär jag få kolfiltret så då sätter jag in det...
blir väl rätt så eller?

tänkte på PMDD medlet, tar kolfiltret bort även sånt? hade i pmdd idag och det kanske rensar bort det som är bra för växterna med..
#21 - 11 september 2005 15:33
Aktivt kol rensar allt.
Kliniskt rent i pricip.

Dock skall du tänka på att allt vattnet går inte genom filttret på en gång, så gödning gör viss nytta tills den blivit urlakad av filtret.

Men med tanke på filtrets egenskaper så skall du nog inte slösa gödning under den tid du använder det. Låt det vänta tills du är klar med filtret.
Växterna borde nog överleva tills dess.

Annons