Ursprungligen skickat av Smike
Jag har makaronerna ungefär i mitten (Sera siporax, 1 liter). Jag har två bitar av den grova filtermattan överst, sedan har jag lagt ett stycke nylontrassel därunder, ovanpå siporaxen för att få lite fluff. Inbillar mig att det påverkar genomströningen positivt, i och med att det skapar lite öppen yta för vattnet att "leka". Därunder har jag sedan lite mer nylontrassel följt av en bit till med grov filtermatta. Kommer inte ihåg vad det där nylontrasslet heter.
Juwels filterburk är så konstruerad att den suger ut det filtrerade vattnet från två plan. Det första planet ligger i höjd med trasslet under makaronerna, så som jag har gjort det - här genomströmningen lite högre. Under sista filtermattan är ett litet öppet rum och här ligger nästa utsug. Hänger du med...
Det verkar fungera fint, men för att få en riktigt bra bild över hur det har fungerat, så skulle jag egentligen behöva plocka upp och inspektera mina filternivåer. Som det är nu verkar det inte behövas i syfte att rengöra, men jag är jäkligt nyfiken på hur det ser ut därinne nu.
Om det är nåt mer, så fråga på ;)
Kan man inte ha makaronerna längst ner i filterburken,har nyss satt igång akvariet (gått ett dygn) och gjorde misstaget att sätta dit kol filtret oxå,men tänkte till veckan ta bort det,och då i samma veva köpa dit makaroner och mer blå filter.Därav frågan,har ju ej hunnit köra in sig filtret.Och du har väl satt dit makaronerna löst,för det finns ju ingen korg till dessa.