Är detta en så kallad fisksoppa?

#1 - 9 maj 2007 10:24
He he, har fått för mig att jag kanske har för många oliak fiskar. Eller hur jag ska uttrycka mig...

Kanske ska tala om att jaghar ett rektangulärt akvarium på 152 liter.

Mina fiskar som bor där är följande;

10 stycken neontetror
9 stycken guldbarber
2 stycken silverhajar
2 stycken vuxna "Guld malar" som jag kallar dem kommer inte ihåg namnet nu... Actisus något =P Plus en massa yngel, ca 1 cm stora.
1 styck kamp hane
1 styck khuliål

Ja, det var alla. Hade ändå tills i förrgår 7 stycken guppisar men gav bort dem till en bättre behövande.

anledningen till att jag gav bort guppisarna är också att jag vill skaffa scalarer (så pretty) men måste få någon som vill ha min lilla kamp hane då också.

Men är detta en fisksoppa..? :p He he, ni som kan detta svara =P Kom igen alla fisk proffs ;P
#2 - 9 maj 2007 13:19
Skulle tro att ditt akvarium är för lågt för scalarer, dvs om det är standardmått.
#3 - 9 maj 2007 13:26
Du ska sælja eller ge bort dina silverhajar dom blir alldeles før stora før ditt akvarium och det blir scalarer också.
#4 - 9 maj 2007 13:30
Mina hajar är inte sååå stora, dem är väl ca 7 cm eller något.

Ja, akvariet bör väl vara minst 45 cm högt för scalarer va..? Ska mäta på det när jag kommer hem =)

Men är det en fisk soppa..? =P Ha ha.
#5 - 9 maj 2007 14:22
FishBone_ skrev:
Mina hajar är inte sååå stora, dem är väl ca 7 cm eller något.

Ja, akvariet bör väl vara minst 45 cm högt för scalarer va..? Ska mäta på det när jag kommer hem =)

Men är det en fisk soppa..? =P Ha ha.

50 cm i højden och min. 200 liter till scalarer vill jag mena och 400 l till silverhajar. Om silverhajar går i ett før litet akvarium blir dom inte så långa som normalt, men dom indre organen och øgonen fortsætter væxa... Du kan ju førestælla dig hur det måste kænnas før fisken...
Och, ja det blir fisksoppa om du skruver upp før doppværmaren och tillsætter lite salt o peppar;)
#6 - 9 maj 2007 15:39
Kjaer skrev:
50 cm i højden och min. 200 liter till scalarer vill jag mena och 400 l till silverhajar. Om silverhajar går i ett før litet akvarium blir dom inte så långa som normalt, men dom indre organen och øgonen fortsætter væxa... Du kan ju førestælla dig hur det måste kænnas før fisken...

Och, ja det blir fisksoppa om du skruver upp før doppværmaren och tillsætter lite salt o peppar;)

Okej, men jag tror att jag kör på det ändå.

Ja ja, men med fisk soppa menar jag om det är för mänmga olika fisk sorter... ;)
#7 - 9 maj 2007 15:47
Tja det är väl en fisksoppa som vissa kallar det :D

Finns ju folk som blandar t.ex. malawi med fiskar från sydamerika eller asien och då är det verkligen en slags fisksoppa.
Btw så blir silverhajar runt 35 cm som fullstora.

mvh
#8 - 9 maj 2007 15:53
Ja, men det blir nog en snygg soppa =P Ha ha.

Yes baby I know. ;)
Helt bakom flötet är jag inte, kan rätt mkt om fiskar jag gillar. Men ville bara cheka läget lite =P
#9 - 9 maj 2007 16:08
FishBone_ skrev:
Okej, men jag tror att jag kör på det ändå.

Ja ja, men med fisk soppa menar jag om det är för mänmga olika fisk sorter... ;)

Jaha, du vill altså ændå ha scalarer och fortsætta ha kvar dina silverhajar? Det kallar jag djurplågeri!!
#10 - 9 maj 2007 16:43
Du verkar ju vilja att det ska vara fisksoppa, varför behöver du bekräftelse på det? Fisksoppa enligt mig är ner det blir så många arter så att det inte blir snyggt.

Och som sagt, silverhajarna...
#11 - 10 maj 2007 09:23
Kjaer skrev:
Jaha, du vill altså ændå ha scalarer och fortsætta ha kvar dina silverhajar? Det kallar jag djurplågeri!!

Har haft mina hajar i ett år. Och dem har växt och frodats så dem går det nog ingen nöd på.

Mätte mitt akvarium igår och det mätte 43 cm på höjd och bredd. Happy now? 2 cm kan ju inte spela sååååå stor skillnad?
#12 - 10 maj 2007 09:24
vance skrev:
Du verkar ju vilja att det ska vara fisksoppa, varför behöver du bekräftelse på det? Fisksoppa enligt mig är ner det blir så många arter så att det inte blir snyggt.

Och som sagt, silverhajarna...

Varför skulle jag vilja att det är det..? Jag fråga, för att jag undrade. Är det inte det man ska göra i forum? Jag trodde/undrade om det var för många olika sorters fiskar.

Snyggt är det allt.
#13 - 10 maj 2007 09:36
Sluta tjata om djurplågeri hit och dit.. det är väl på var och ens egna samvete vad man stoppar i karen.. fast det e fel

my åsikt..
e så jä*la trött på alla trådar med länkar till blocket och länkar till whatn0t och ropar om djurplågeri.
#14 - 10 maj 2007 10:18
Ja, och jag tycker att om dem trivs så är det väl inget fel med det. (?)
#15 - 10 maj 2007 10:50
det är din åsikt. du står för den. mera tänker jag inte kommentera
#16 - 10 maj 2007 10:58
Kjaer skrev:

Var och en gör som dom vill inom ramen för djurskyddslag och sunt förnuft, inte sant =) Men det Kjaer säger gör dig förhoppningsvis mer vaksam på vad du håller på med och mer observant på dina fiskars trivsel även när de blir större.

När det gäller din fråga om fisksoppa så är det ju en smaksak. Är det snyggt i ägarens ögon och fiskarna trivs så kvittar det ju om man blandar hejvilt. Men... tycker du verkligen att scalarer kommer till sin rätt i ditt nuvarande akvarium? Låter mer wannabee än colt. //Du bad om min åsikt ;)

Jag tycker att det Kjaer säger ger grund till eftertanke. Fiskar är trots allt levande djur och inga leksaker även om det är kul med fiskar och akvarium.

/kine
#17 - 10 maj 2007 11:34
FishBone_ skrev:
Ja, och jag tycker att om dem trivs så är det väl inget fel med det. (?)

Ja, dom kanske trivs nu nær dom ær små. Då ær det ju plats nog, men sen nær dom væxer...
Hær har du en lænk så du kan se vad som kommer att hænda med dina fiskar nær dom blir større: http://www.zoozity.dk/Fisk/Fup%20eller%20fakta%20om%20fisk.aspx Artikeln ær tyværr på danska, men du kan ju se på bilderna. Den høgra bilden visar en silverhaj som har gått i ett før litet akvarium. I jæmnførelse med fisken på vænstra bilden ser du att den høgre har større øgon. Det som hænder ær som jag førklarat tidigare att fisken blir kortare æn normalt, men øgonen o de indre organen fortsætter væxa. Artikeln ær gjordt av en akvarist med 25 års erfaring och en biolog, så den ær tillførlitlig.

Men, du gør som du vill.

Ang. Scalarerna: Ditt akvarium ær ju næstan høgt nog, men hur ær det med længden på akvariet? Dom ska ju också ha simplats!
#18 - 10 maj 2007 12:04
kine01 skrev:
Var och en gör som dom vill inom ramen för djurskyddslag och sunt förnuft, inte sant =) Men det Kjaer säger gör dig förhoppningsvis mer vaksam på vad du håller på med och mer observant på dina fiskars trivsel även när de blir större.

När det gäller din fråga om fisksoppa så är det ju en smaksak. Är det snyggt i ägarens ögon och fiskarna trivs så kvittar det ju om man blandar hejvilt. Men... tycker du verkligen att scalarer kommer till sin rätt i ditt nuvarande akvarium? Låter mer wannabee än colt. //Du bad om min åsikt ;)

Jag tycker att det Kjaer säger ger grund till eftertanke. Fiskar är trots allt levande djur och inga leksaker även om det är kul med fiskar och akvarium.

/kine

Ja, jag tar till mig allt som skrivs här. Men sen har man ju lite rätt att försvara sig också tycker jag. Och som sagt alla fiskar mår bra.
Och sen OM (för med tanke på vad ni säger, att dem kanske inte kommer må så bra) jag nu köper scalarer så kanske det blir så att när dem blir större att jag ger bort dem eller skaffar ett större akvarium.

Wannabe..? Coolt..? Ursäkta men förstår inte vad du menar.

//Petra Svensson Volvo 850 T5 älskare . Ville bara påpeka det =p hehe
#19 - 10 maj 2007 12:09
Kjaer skrev:
Ja, dom kanske trivs nu nær dom ær små. Då ær det ju plats nog, men sen nær dom væxer...

Hær har du en lænk så du kan se vad som kommer att hænda med dina fiskar nær dom blir større: http://www.zoozity.dk/Fisk/Fup%20eller%20fakta%20om%20fisk.aspx Artikeln ær tyværr på danska, men du kan ju se på bilderna. Den høgra bilden visar en silverhaj som har gått i ett før litet akvarium. I jæmnførelse med fisken på vænstra bilden ser du att den høgre har større øgon. Det som hænder ær som jag førklarat tidigare att fisken blir kortare æn normalt, men øgonen o de indre organen fortsætter væxa. Artikeln ær gjordt av en akvarist med 25 års erfaring och en biolog, så den ær tillførlitlig.

Men, du gør som du vill.

Ang. Scalarerna: Ditt akvarium ær ju næstan høgt nog, men hur ær det med længden på akvariet? Dom ska ju också ha simplats!

Som du ser så skrev jag i inlägget innan vad jag gör när dem vuxit. (Skrev det faktiskt innan jag sett vad du skrivit, så ja, jag kan allt tänka jag med) =P

Ska ta en kik på mina hajars ögon. Förstår nu att om det så fallet är för mig, så är det ju förbannat elakt gjort av mig att ha dem i ett för litet kar.

Ja, höjden är bra. Men på längden fattas det en meter för att det ska vara bra... Men syrrans kille kanske skulle köpa ett kar på 300 liter något (han visste inte mera) och kanske kan byta mitt mot hans. Det låter väl bättre? Antar att det är 375 liter, för det är väl vanligast..? Ni som vet.. (?)

//Petra
#20 - 10 maj 2007 12:12
Just det!

Vad gör jag nu då om mina älskade fina hajar har vuxit ur sin kropp... ?

Är det helt kört för dem eller kan jag ge dem eller något till en med större kar..? Kan inte åka och köpa ett större bara sådär på en gång...

Om jag inte hittar någon med ett större kar. Vad gör jag då?

Tacksam om någon svarar. För jag vet att det är jag som gjort fel.

Vill inte skylla över på någon, men tycker ni inte att dem på zoo kunde sagt något om detta..? Vi har bara ett sketet zoo i denna stad. Åker hellre till skövde, där verkar det som om dem har mera koll på detta.
#21 - 10 maj 2007 12:14
FishBone_ skrev:
Som du ser så skrev jag i inlägget innan vad jag gör när dem vuxit. (Skrev det faktiskt innan jag sett vad du skrivit, så ja, jag kan allt tänka jag med) =P

Ska ta en kik på mina hajars ögon. Förstår nu att om det så fallet är för mig, så är det ju förbannat elakt gjort av mig att ha dem i ett för litet kar.

Ja, höjden är bra. Men på längden fattas det en meter för att det ska vara bra... Men syrrans kille kanske skulle köpa ett kar på 300 liter något (han visste inte mera) och kanske kan byta mitt mot hans. Det låter väl bättre? Antar att det är 375 liter, för det är väl vanligast..? Ni som vet.. (?)

//Petra

i et 375 l kan du både ha scalarer och silverhajar:D Ett tre 300 l ær nog lite før før hajarna(dom blir ju 35 cm och ær desutom mycket aktiva), men scalarerna trivs bra i det också.
Du kan troligen inte se nått på dina hajar ænn eftersom dom ær så små...

I ditt 152 liters kan du t ex ha bolivansk fjærilcichlid. Dom ær jættesnygga och intressanta!!
#22 - 10 maj 2007 12:15
dom vill bara sälja.. dom skulle säkert sälja en diskus om du sa du hade en hink att ha dom i.

sötrsta delen av alla affärer ha tröttnat på att förklara för kunder åxå för då dom vill ha en påfågelsciklid i ett 60liters så ska dom ha det.. och får dom inte det så går dom till någon annan.

sådär fungerar det tyvärr :/
#23 - 10 maj 2007 12:20
FishBone_ skrev:
Just det!

Vad gör jag nu då om mina älskade fina hajar har vuxit ur sin kropp... ?

Är det helt kört för dem eller kan jag ge dem eller något till en med större kar..? Kan inte åka och köpa ett större bara sådär på en gång...

Om jag inte hittar någon med ett större kar. Vad gör jag då?

Tacksam om någon svarar. För jag vet att det är jag som gjort fel.

Vill inte skylla över på någon, men tycker ni inte att dem på zoo kunde sagt något om detta..? Vi har bara ett sketet zoo i denna stad. Åker hellre till skövde, där verkar det som om dem har mera koll på detta.

tyværr vill dom oftast bara sælja... Om du inte hittar ett større kar måste du tyværr sælja dina hajar:( Men det ær ju før deras eget bæsta... Nær dom bara ær 7 cm ær det som tur ær inte skett nån skada æn (troligen).
Det ær bra att du lyssnar på vad vi sæger (skriver) det visar att du verkligen bryr dig om dina fiskar.
#24 - 10 maj 2007 12:27
Kjaer skrev:
i et 375 l kan du både ha scalarer och silverhajar:D Ett tre 300 l ær nog lite før før hajarna(dom blir ju 35 cm och ær desutom mycket aktiva), men scalarerna trivs bra i det också.

Du kan troligen inte se nått på dina hajar ænn eftersom dom ær så små...

I ditt 152 liters kan du t ex ha bolivansk fjærilcichlid. Dom ær jættesnygga och intressanta!!

Nu blev jag glad. Men får se hur det blir med det. Han (syrrans kille) ville inte ha ett för stort akvarium. (?!) Konstigt prick. =P Vad menar du med att ett 300 l blir lite för för hajarna..? [:o]

Men går sånna fjärilsciklide ihop med dem andra..?
Neon tetra
Guldbarb
"Guld mal"
Khuliål

(Silverhaj)
#25 - 10 maj 2007 12:29
Kjaer skrev:
tyværr vill dom oftast bara sælja... Om du inte hittar ett større kar måste du tyværr sælja dina hajar:( Men det ær ju før deras eget bæsta... Nær dom bara ær 7 cm ær det som tur ær inte skett nån skada æn (troligen).

Det ær bra att du lyssnar på vad vi sæger (skriver) det visar att du verkligen bryr dig om dina fiskar.

Ja, det brukar väl vara så. Dem vill bara tjäna pengar på folk.

Men finns den någon som vill köpa ett par silverhajar..? Känns så konstigt att sälja en fisk =P

Ja, klart att jag bryr mig. =)
#26 - 10 maj 2007 12:34
300 l ær sækert stort nog før dom(hajarna);) Men ju større ju bættre!
Ang sammansætningen ær det enda som kan bli ett problem guldbarberna, dom kan bita fenor på andra fiskar ibland...
#27 - 10 maj 2007 12:35
Ja dessa zooaffärer... vet hur det känns =(

Trodde jag köpt dvärklogrodor och nu sitter jag där med grodor som kommer att växa ur akvariet OCH äta upp mina fiskar.

Så du har min sympati!

Det är inte farligt att göra fel så länge man tar ansvar för sina misstag. Du får väl fundera lite och säkert får du en massa goda råd härinne.

"Wannabe..? Coolt..?" ...det var bara ett skämt så glöm det =)

/kine...född med sin egen speciella sorts humor...
#28 - 10 maj 2007 12:35
Hmm, skulle vilja ha en marmorerad bilbuk. Inte en då men, minst 7 stycken. Går det bra?

Då skulle det se ut såhär;
Neon tetror 10 st
Guld barber 9 st
"Guld Malar" 2 st vuxna 15 st yngel eller något (än så länge)
Khuliål 1 st
Marmorerad bilbuk 7 st (ca)
Mina stackars silver hajar 2 st.

Blir det för mycket..? Lika bra att fråga några som kan.
#29 - 10 maj 2007 12:37
kine01 skrev:
Ja dessa zooaffärer... vet hur det känns =(

Trodde jag köpt dvärklogrodor och nu sitter jag där med grodor som kommer att växa ur akvariet OCH äta upp mina fiskar.

Så du har min sympati!

Det är inte farligt att göra fel så länge man tar ansvar för sina misstag. Du får väl fundera lite och säkert får du en massa goda råd härinne.

"Wannabe..? Coolt..?" ...det var bara ett skämt så glöm det =)

/kine...född med sin egen speciella sorts humor...

Åh vad tråkigt...

Fan! Jag vill också ha grodor, "sånna vita" satt och tänkte på det igår.

Jaha, jag behöver ju minst ett 1 000 liters kar, det märker ju jag det :p

Kine..? Tjej? [:o] Sorry...
#30 - 10 maj 2007 12:42
neon 10x4=40 cm guldbarb 9x10= 90 cm guldmal (det ær en variant av vanlig ancistrus eller?) 2x12=24 cm Det hær blir ungefær 150 cm och dit akvarium ær på 152 liter... Man brukar sæga 1 cm fisk per liter vatten.
Jag vet inte vad bilbukar ær.. har du ett latinsk namn på dom?
#31 - 10 maj 2007 12:45
Kjaer skrev:
300 l ær sækert stort nog før dom(hajarna);) Men ju større ju bættre!

Ang sammansætningen ær det enda som kan bli ett problem guldbarberna, dom kan bita fenor på andra fiskar ibland...

Så det är dem jäkla barberna som har bitit på min kamp hane och mina guppisar... Just det, har ju den med. Kamp hanen.. Men ska föröka bli av med den med. Någon som vill ha..? ;P
#32 - 10 maj 2007 12:48
Kjaer skrev:
neon 10x4=40 cm guldbarb 9x10= 90 cm guldmal (det ær en variant av vanlig ancistrus eller?) 2x12=24 cm Det hær blir ungefær 150 cm och dit akvarium ær på 152 liter... Man brukar sæga 1 cm fisk per liter vatten.

Jag vet inte vad bilbukar ær.. har du ett latinsk namn på dom?

Okej, så det finns 2 liter vatten kvar..?

Ja, det är en vanlig (guld) ancistrus, glömmer jämt bort det namnet =P

Ska kolla namnet.
#33 - 10 maj 2007 12:49
Carnegiella strigata

Marmor bilbuk =)
#34 - 10 maj 2007 12:50
Nja det ær nog fyllt upp nu;) Och jag ræknade inte silverhajarne med.
Bilagor:
#35 - 10 maj 2007 12:51
[quote=FishBone_;966497]Åh vad tråkigt...

Här är en bra länk med info om de där "små vita" gulliga grodorna...
http://aquaticfrogs.tripod.com/index.html

/kine...som måste köpa nytt akvarium till grodorna som inte blir 3 cm utan 15 cm långa och som inte lever några år utan 15 år i genomsnitt....kul nästan jämt...;)
#36 - 10 maj 2007 12:57
Kjaer skrev:
Nja det ær nog fyllt upp nu;) Och jag ræknade inte silverhajarne med.

Jag har helt enkelt ett alldeles för litet kar för alla fiskar som jag vill ha ;P
#37 - 10 maj 2007 12:59
kine01 skrev:
[quote=FishBone_;966497]Åh vad tråkigt...

Här är en bra länk med info om de där "små vita" gulliga grodorna...

http://aquaticfrogs.tripod.com/index.html

/kine...som måste köpa nytt akvarium till grodorna som inte blir 3 cm utan 15 cm långa och som inte lever några år utan 15 år i genomsnitt....kul nästan jämt...;)

Tackar =) Får bara titta då, blir inga mera fiskar eller grodor för mig märker jag =P
#38 - 10 maj 2007 13:00
FishBone_ skrev:
Jag har helt enkelt ett alldeles för litet kar för alla fiskar som jag vill ha ;P

Ja, så ær det altid. Man behøver alltid ett større kar;)
#39 - 10 maj 2007 13:02
Ja, vad tycker du om bilbukarna nu då? =)
Snygga va? ;)
#40 - 10 maj 2007 13:05
FishBone_ skrev:
Ja, vad tycker du om bilbukarna nu då? =)

Snygga va? ;)

Ja, det ær dom! På danska heter dom øksefisk=yxfisk:D
#41 - 10 maj 2007 13:09
Ja, yxfisk ja =) Fina som få.

Men hur gör jag med mina silverhajar..? Var i hela världen kan jag göra av dem..?
#42 - 10 maj 2007 13:14
Kanske djuraffæren vill ta dom tillbaka?
#43 - 10 maj 2007 13:17
Tror du det när dem är såpass gammla eller vad man ska säga..? Vore ju bra isf. Kolla på akvarium på blocket nu =) Och för att få ett på 375 L så kostar det ju ca 2000 kr =)
#44 - 10 maj 2007 14:15
FishBone_ skrev:
Tror du det när dem är såpass gammla eller vad man ska säga..? Vore ju bra isf. Kolla på akvarium på blocket nu =) Och för att få ett på 375 L så kostar det ju ca 2000 kr =)

Du kan jo prova... Men det ær ju mycket roligare att køpa ett større akvarium æn att sælja fiskarna:D
#45 - 10 maj 2007 14:17
Ja, det är ju det. Ska titta på det ett tag. Får sae vad jag bestämmer mig för.

Annons