Är detta en känd sjukdom?

#1 - 7 januari 2008 11:36
Hej,

har ett litet akvarium hemma och där har jag bl a Mollys och Neontetror. Innan jul upptäckte jag att en Guldmolly-hanne fått en röd fläck vid gälarna - det dröjde någon/några veckor och sedan hittade jag honom död.

Igår tyckte jag att några av tetrorna också började få fläckar på samma ställe. Är det någon som vet vad detta kan vara för sjuka? Hur behandlar man?

Tacksam för snabbt svar...
/Ulrika
#2 - 7 januari 2008 11:40
Det kan vara fisktuberkulos, passa dig för att stoppa ner händerna i karet om du har sår på dem.
#3 - 7 januari 2008 11:45
Vad gör man åt det?

Oj, det låter inte bra. Hur behandlar man det?

/Ulrika
#4 - 7 januari 2008 16:21
UlrikaG skrev:
Oj, det låter inte bra. Hur behandlar man det?

/Ulrika

Generellt genom att höja vattenkvaliten och att göra regelbundna vattenbyten. Sjukdomen är lurig och kan lätt bryta ut vid senare eventuella miljöförsämringar. Huruvida det går att bota redan drabbade fiskar vågar jag inte riktig svara på men det har sagts att Trypaflavin skall kunna ha en gynnsam preventiv effekt på fiskar som ej insjuknat.

Förövrigt så tycker jag att du skall ta endymions ord på fullaste allvar då fisktuberkulosens aktiva bakterie Mycobacterium marinum faktiskt kan ge upphov till granulomatösa förändringar på händer och armar om bakterien får tillträde till vävnader. Bakterien kan om den ej bekämpas med antibiotika förutom att ge sår på händer och armar spridas inåt kroppen via lymfvägarna.

Nu är det inte meningen att skrämma upp någon för även om bakterien är relativt vanligt förekommande så inträffar trots allt relativt få fall där människor drabbats på ovanstående elakartade sätt och dessutom är det svårt att sitta här och med säkerhet bestämma att det är just denna sjukdom dina fiskar lider av.
Försiktighet bör i vilket fall vara en självklarhet.
#5 - 8 januari 2008 19:32
Det var ju faktiskt en kille som drabbades och som skrev en del om det här på zoopet för kanske 5 år sedan. Tog ett tag innan de ens lyckades lista ut vad han drabbades utav och sedan långdraget att få bort. Men det är det enda fallet jag har hört talas om som smittat människor, så särskilt smittsamt till människa kan det inte vara, med tanke på alla akvarister som gräver i akvarierna för jämnan.
#6 - 8 januari 2008 19:48
Brr.. Vad var det för symtom på det då??? Nu blir jag hypokondrisk :D :D Mina firrar har lite röda gälar också efter alla påfrestningar jag har utsatt dem för med tarmparasiter och diverse medicineringar.. [:o] [:o]
Det har faktiskt hänt att det har börjat kännas irriterat i något trasigt nagelband efter att man har varit i karet, trots att man har tvättat sig efter men det har hjälpt med att sätta på Alsolsprit en stund.. Obs. jag tänker på vanliga bakterier nu!! man skulle ju inte tänka på TBC i första hand...

Jag är imun emot TBC för min mormor hade en lättare släng av det... så jag, min mamma och mina döttrar är imuna.. vi får den där "bulan" av TBC testet.. När jag gick vårdlinjen blev "bulan" så stor att sjuksköterskan sa att jag måste ha blivit utsatt för smitta... [:o] [:o]
Undra om man är imun emot fisktuberkulos också då :confused: :D
#7 - 8 januari 2008 20:01
Är man guldmedlem kan man gå in på länken nedan och läsa om fisktuberkulos hos människa. Vill inte citera därifrån efter som tanken med medlemskapet skulle urholkas lite då......

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=319
#8 - 8 januari 2008 20:22
cattus skrev:
Är man guldmedlem kan man gå in på länken nedan och läsa om fisktuberkulos hos människa. Vill inte citera därifrån efter som tanken med medlemskapet skulle urholkas lite då......

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=319

Ha ha.. Men det är inte jag... Ha ha
#9 - 8 januari 2008 22:48
cattus skrev:
Det var ju faktiskt en kille som drabbades och som skrev en del om det här på zoopet för kanske 5 år sedan. Tog ett tag innan de ens lyckades lista ut vad han drabbades utav och sedan långdraget att få bort. Men det är det enda fallet jag har hört talas om som smittat människor, så särskilt smittsamt till människa kan det inte vara, med tanke på alla akvarister som gräver i akvarierna för jämnan.

Nja, nu är det ju inte heller som så att alla som exponeras för bakterien har blodiga/öppna sår på händer och armar och sen behöver det inte leda till några allvarliga konsekvenser även om det så vore. Värst drabbas individer som redan har någon immunförsvagande sjukdom. Att det tidigare funnits relativt få rapporterade fall har främst berott på okunskap och bristfälliga analysmetoder, vilket i sin tur kan ha lett till feldiagnostiseringar och ett indirekt försvårat sjukdomsförlopp.
Första gången sjukdomen konstaterades hos en människa var 1951 och inte förrän 1962 kunde den sättas samman med akvariekontakt. (Sjukdomen kan naturligtvis även drabba badande i infekterade vattendrag och behöver inte nödvändigtvis sättas samman med akvariehobbyn.) Antalet dokumenterade fall har ökat de senaste åren i takt med ökade insikter och förfinade analysmetoder har visat att somliga även drabbats indirekt då de t.ex badat i orengjorda badkar efter akvarierengöringar etc etc. Sjukdomen som tidigare främst rapporterades bland folk som dagligen handskades med akvarier såsom zoohandlare dokumenteras idag oftare bland hobbyakvarister.
#10 - 8 januari 2008 22:51
Katharina skrev:

Jag är imun emot TBC för min mormor hade en lättare släng av det... så jag, min mamma och mina döttrar är imuna.. vi får den där "bulan" av TBC testet.. När jag gick vårdlinjen blev "bulan" så stor att sjuksköterskan sa att jag måste ha blivit utsatt för smitta... [:o] [:o]

Undra om man är imun emot fisktuberkulos också då :confused: :D

Nej, knappast pga det.
#11 - 8 januari 2008 22:52
A C-son skrev:
Nej, knappast pga det.

Jo, om virusarna påminner om varandra.. ;) Fast jag har inget behov av att prova.. [:o] :D
#12 - 9 januari 2008 01:24
Katharina skrev:
Jo, om virusarna påminner om varandra.. ;) Fast jag har inget behov av att prova.. [:o] :D

Nä och jag antar att de flesta delar delar den uppfattningen...[:-101][:-82][:-85]
Jag har nämligen inte funnit några uppgifter som tyder på att immunitet mot M.tuberculosis ochså skulle ge immunitet mot M.marinum, har du det Katharina?[?][:D]

I vilket fall så är lungsoten ett mycket allvarligare hot mot människors hälsa än vad fisksoten är...
#13 - 9 januari 2008 06:22
Även om man vaccinerats mot tuberkulos (M.tuberculosis) så innebär det inte immunitet mot M.marinum. Det finns många olika sorters mykobakterier.
#14 - 9 januari 2008 10:19
moby skrev:
Även om man vaccinerats mot tuberkulos (M.tuberculosis) så innebär det inte immunitet mot M.marinum. Det finns många olika sorters mykobakterier.

Tack för bekräftelsen!:)
#15 - 9 januari 2008 10:36
Tack för alla svar!

Nu har jag aktsamt (med plasthanskar på händerna) gjort ett vattenbyte i akvariet.

Hoppas att resten av fiskarna klarar sig...

//Ulrika
#16 - 9 januari 2008 13:53
moby skrev:

Nej, givetvis.. Korkat av mig.. då skulle ju alla vara imuna för de flesta är ju vaccinerade... :D :D
Men varför kallas den fisksot, fisktuberkulos??? Är det bara för att gälarna angrips??? Viruset är alltså inte besläktat utan symtomen?? Hostande fiskar... :confused: :D

Annons