Är detta en Grön Bågfensciklid?

#1 - 7 januari 2010 13:11
Är detta en Grön bågfensciklidhane? Jag har tittat lite på bilder men de ser inte ut som min.
Honan ser ut som på bilderna, men min hane ser mycket blåare ut, kan det bero på lysrören, har 2 st Phillips Aquarelle.

Ursäkta kvaliteten på bilden, men han vill aldrig vara still [:o]:)
#2 - 7 januari 2010 13:38
Halloj!
Det var en jädra grann kille du har där. Jag tycker det ser ut som en grön båge - men är inte helt säker...
Här är en länk till en bild på en Nannacara anomala iallafall;
http://public.bay.livefilestore.com/y1pRB6eBpt5xOVsRQuQJbwrKkMcNfjSxwzfPKnmS_Oloth7gs3k0hIM_oubHsN2sPauueft6rxn5Dm3nGUbBE_cVw/Nannacara%20Anomala.jpg
#3 - 7 januari 2010 13:41
Tack, det är nog en sån kille.
Ja, han är så fin :d det ända han gör dagarna i ända är att spänna och blåsa upp sig för damen i fråga, han vill nog få till det :p men hon verkar inte så intresserad..
#4 - 7 januari 2010 13:50
Ja jäklar:D! Det var en redig en! Min känns inte alls så blå till färgen utan mer guldgrön och svartguldgrön när han spänner sig.

Hur stor är hannen?

BTW. Ser helt klart ut som en Nannacara anomala!

MVH Simon B!
#5 - 7 januari 2010 13:54
Här är en rätt fin film jag hittade på YT, på ett lekande par;
#6 - 7 januari 2010 13:54
Han är ca. 8 cm. och kraftigare om man jämför med bilderna MaxB länkade till.
#7 - 7 januari 2010 14:40
ja jesus vad fina de var..

Men hur är de i sättet? Aggressiva eller ej?
Funderade på om jag skulle byta ut mitt tänkta trifasciata harem mot ett par bågfenar, men frågan är om de överlever när jag har nijsseni i karet :(
#8 - 7 januari 2010 15:52
Det finns en annan bågfena, Nannacara taenia, som det skulle kunna vara. Har vad jag vet bara sett anomala, har själv en stor egenodlad hane. Jag är inte helt 100 på hur N. taenia ser ut, men tycker den på bilden här ser ut att ha en annan färg och form på stjärtfenan än N. anomala, men jag kan ju inbilla mig.

Apropå det, är inte honan på zoopets artbeskrivning för N. taenia en N. anomala?
#9 - 7 januari 2010 16:15
Jisses vilken vacker fisk..... en sån vill jag också ha :)
Frågar som ovanstående: hur är den i temperamentet och vilka fiskar går den tillsammans med hos dig?
#10 - 7 januari 2010 16:22
De är hyfsat fredliga, utom under lektiden, då honan blir aggressiv mot både andra fiskar, och även hanen, som nog kan bli dödad om man inte har mycket gömställen, eller plockar bort honom, om inte akvariet är tillräckligt stort.
#11 - 7 januari 2010 16:28
Åh så snygg! Nu blev jag sugen på sån jag med.
#12 - 7 januari 2010 16:30
Ja, det är en hanne :) Har en likadan själv och är lika färglad och fin som din är :) Visst är dom vackra!
#13 - 7 januari 2010 17:03
mikey13 skrev:
Jisses vilken vacker fisk..... en sån vill jag också ha :)

Frågar som ovanstående: hur är den i temperamentet och vilka fiskar går den tillsammans med hos dig?

De fredliga förutom när hon har ägg, fy vad hon är elak då jagar han överallt. :(
De går ihop med korallplatys, rasbora galaxy, och ansistrusmalar (hur man nu stavar det..)
#14 - 7 januari 2010 17:12
En riktigt stilig karl du har Pia!
#15 - 7 januari 2010 17:34
DjTommy skrev:
En riktigt stilig karl du har Pia!

Tack :D
#16 - 8 januari 2010 10:33
Micke_A skrev:
Det finns en annan bågfena, Nannacara taenia, som det skulle kunna vara. Har vad jag vet bara sett anomala, har själv en stor egenodlad hane. Jag är inte helt 100 på hur N. taenia ser ut, men tycker den på bilden här ser ut att ha en annan färg och form på stjärtfenan än N. anomala, men jag kan ju inbilla mig.

Apropå det, är inte honan på zoopets artbeskrivning för N. taenia en N. anomala?

Nannacara taenia visar inte blått alls, är brunrandig i icke lekdräkt och nästan svart i lekdräkt, så det där är en anomala.
#17 - 8 januari 2010 11:52
Nannacara taenia visar inte blått alls, är brunrandig i icke lekdräkt och nästan svart i lekdräkt, så det där är en anomala.

En film på Nannacara taenia

#18 - 8 januari 2010 18:47
Den där var riktigt fin! min är inte alls så där färggrann :(
#19 - 12 januari 2010 21:55
Hanarna brukar skifta i olika färger men vilket som framträder mest kan bero på vilket ljus man har samt vinkel m.m. Det skiftar också lite från individ och individ samt kull. En del har lite mer brunaktig färg, andra gröna och i ditt fall mer blått. Jag tror inte det rör sig om odlingsvarianter men kan givetvis ha fel.

Mycket stilig hane var det i alla fall! :D
#20 - 12 januari 2010 22:11
Grymt snygg fisk!! Hoppas du får lek på de och att ynglerna överlever :)
#21 - 12 januari 2010 22:34
Mycket snygga fiskar, har blängt på ett par ett tag här i Kalmar som jag tycker är mycket fina. Hur är dom mot växter? Vanligt alltså och är det några förändringar under lek? Jag hade tänkt mig ett par i en 312 liters växtkar? Jag har 7 VF halvt vuxna Scalarer Orinoco och 15 stora neoner, tre Otocinclus och några hundra räkor i samma kar. Kan jag klämma i ett par där? Vad trors?

TYB
#22 - 13 januari 2010 07:45
TYB skrev:
Mycket snygga fiskar, har blängt på ett par ett tag här i Kalmar som jag tycker är mycket fina. Hur är dom mot växter? Vanligt alltså och är det några förändringar under lek? Jag hade tänkt mig ett par i en 312 liters växtkar? Jag har 7 VF halvt vuxna Scalarer Orinoco och 15 stora neoner, tre Otocinclus och några hundra räkor i samma kar. Kan jag klämma i ett par där? Vad trors?

TYB

Mina går inte på växter, utan simmar emellan dom och gömmer sig etc samma sak gäller under lek då rommen (för mig) placeras på en rot.

Jag tror nog inte det skulle vara något större problem om du lägger till ett par i ditt akvarium, ifall du har rätt förutsättningar så kommer dom börja yngla av sig rätt snabbt och vad jag har hört så ska ynglen vara riktiga klippor på att gömma sig och överleva.
#23 - 13 januari 2010 08:11
Mitt par går inte på växterna, de är även fredliga mot andra fiskar.

Honan är ilsk av sig mot hannen när hon har rom eller yngel, inte annars.

Annons