Är detta en bra start?

#1 - 24 juli 2009 07:46
Tjenare alla.. har lite nybörjar frågor ang mitt första akvarium..

[COLOR=red](Detta akvarie gäller ej längre)[/COLOR]Har inte köpt det än men har chansen till en skit snyggt 41 liters akvarium med måtten 48x30x45 cm mätt upp lite hemma och hittat en perfekt plats och är vädligt sugen på det då min kompisar precis startat upp själva..

Men som sagt har lite frågor..

1. Tack för svar!

2. Tack för svar!

3. Lista med fiskar nedan!

4. Hade även tänkt mig lite fler fiskar.. 2-3 sorter till, vilket jag kommer köpa någon vecka efter jag installerat och de andra fiskarna jag beskrev ovan har vant sig.. Vad för mer passar in?

De jag skulle vilja ha är Skalare och Kamp fisk.. Men något säger mig att dessa fiskar är väldigt aggresiva, och hört historier om slöjstjärtar som blivit attakerade utav någon ciklid som bitit sönder "slöjan/fenan"..
Så vad rekomenderar ni ihop med de där uppe.. Neon Tetror är jag lite rädd å skaffa, då jag både tycker dom är rätt tråkiga och för att jag är rädd att dom slutar som mat..

5. Såg små räkor som klättra på växterna i en affär, är det något att ha?
Har ingenting imot dom, men inget jag tänker inhandla då dom inte utför något nödvändigt i akvariumet..

nå väl såg att det blev rätt mycket text, hoppas någon orkar läsa och besvara frågorna! :)) tack på för hand!

[COLOR=red]UPPDATERING[/COLOR]
Okej tack för alla svar, har ett akvarium som mist är 80cm brett, så ska bara täta de och köra på :)

Nåväl frågorna ovan gäller fortf, fast med vetskapen om att de nu handlar om ett betydligt större akvarium..

Även gjort en lite mer specifik lista över fiskar som önskas kommentera gärna den :)

Namn:........|Temp|..........|Längd|| PH.V|..Styck

Slöjstjärt: ..|.. 20-25 *C ..|.. 20cm ..|.. 6-8 ..|.. x2
--------------------------------------------
Silverhaj: | 22-28 *C | 35cm | 6-7.5 | x3
Kuhlii-ål: | 24-27 *C | 12cm |6.5-7-5| x1
-------------------------------------------
Kampfisk: | 25-30 *C | 7cm |6-8 | x1
Silverhajmal: | 20-26 *C | 35cm | 7-8 | x1-2
Gibbicepsmal: | 25-30 *C | 60cm | 4-7.5 | x1

Akvariumet bör alltså ha 24-25 grader varmt och 6-7 i ph värde.. behöver jag droppvärmare eller värmer lampan tillräckligt?

Vill även till lägga att jag funderat över körsbärs räkor, men vill endast ha 2-3 styck MAX! isf..

Har även lite nya funderingar, då jag undrar.. är det för mycket med 2-3 malar + räkor till detta akvarium, måtten är la basic/som vandligt på ett 80 cm brett.. då jag först å främst vill ha dom för rensning utav te x bajs/alger mm..

Lägg gärna till någon mer fisk ni skulle haft i detta akvarium..

Finns det några fler roliga "rengörar" söt vatten djur man kan ha?

Hur många fiskar passar i ett sådant akvarium?

Skippa helst guppies och tetror mm, då jag inte vill köpa små fisk ifall att jag ska inhandla några större ciklider som kan smaska upp dem ;)

Tack på förhand!
#2 - 24 juli 2009 08:07
3. Inga slöjstjärtar!. Kräver, och ska ha MKT mer utrymme än vad du ha. Egentligen är det dammfiskar.

5. Räkor är vä lkänsliga djur som helst ska introduceras efter månader av körning av ett kar?
#3 - 24 juli 2009 08:07
Hej!

Slöjisar och silverhajar ska du inte ha i ett sådant litet akvarium.
inte heller scallarer.

Dock kan du ha en kampifiskhane med några honor.
#4 - 24 juli 2009 08:11
exight skrev:

1. Är akvariumet jag beskrev innan något bra att starta med?

(bild) http://data.fuskbugg.se/skalman01/85655445_1.jpg

Det funkar alldeles utmärkt att starta med även om större akvarium faktiskt är enklare.

2. Hört i både en djur affär och med mina kompisar ang bakterie kulturer osv. Hört allt ifrån att man ska hälla i medel som neutraliserar och låta de stå någon vecka.. Men någon som har en rak regel på hur jag ska bär amig åt?

Att hälla i bakteriemedel och stå utan fisk i är meningslöst för då finns det ingenting för bakterierna att kalasa på. Skaffa Nitrivec eller liknande medel och börja använda det när du lagt i dina första fiskar. Sedan fortsätter du använda det i tre veckor. Börja endast med 3-4 små tåliga fiskar dessutom och vänta sedan 2-3 veckor med att köpa fler annars är risken att det kommer att bli problem. Läs mer om detta i nybörjarguiden.

3. Hade tänkt mig dessa fiskar; 2 Slöjstärtar, 1-2 "snygga" Malar, 3 Silverhajar.. (dessa fiskar är garanterade att jag ska ha, så länge ni bekräftar att dom fungerar ihop).

Där får du helt tänka om. Silverhajar och slöjstjärtar blir rejält stora och får inte plats i ett sådant litet akvarium. Kolla bland artbeskrivningarna här på Zoopet och hitta lite mindre fiskar. Finns gott om sådana som är färgglada och snygga att se på.

4. Hade även tänkt mig lite fler fiskar.. 2-3 sorter till, vilket jag kommer köpa någon vecka efter jag installerat och de andra fiskarna jag beskrev ovan har vant sig.. Vad för mer passar in?

Vänta 2-3 veckor innan du slänger i mer än uppstartsfiskarna. Läs på bland artbeskrivningarna och, än en gång, kolla in nybörjarguiden.

De jag skulle vilja ha är Skalare och Kamp fisk.. Men något säger mig att dessa fiskar är väldigt aggresiva, och hört historier om slöjstjärtar som blivit attakerade utav någon ciklid som bitit sönder "slöjan/fenan"..

Så vad rekomenderar ni ihop med de där uppe.. Neon Tetror är jag lite rädd å skaffa, då jag både tycker dom är rätt tråkiga och för att jag är rädd att dom slutar som mat..

Återigen, Skalarer blir alldeles för stora för det lilla akvariumet. Om du vill ha de arter du räknar upp får du skaffa ett kar på 250-300 liter. Kampfisk går alldeles utmärkt i det akvariet däremot. Men då får man vara noga med vilka andra fiskar man har i eftersom det är lockande att bita på de där stora slöjfenorna.

5. Såg små räkor som klättra på växterna i en affär, är det något att ha?

Har ingenting imot dom, men inget jag tänker inhandla då dom inte utför något nödvändigt i akvariumet..

Räkor gör massor med nytta. Äter alger och även fiskbajs så de gör massa nytta. Men man får se till att ha fiskar som inte äter upp dem.

Det är lätt att fastna för de fiskarna du fastnat för men även om de är små och gulliga i butiken så blir de jättestora. Visst, har man de i ett mindre akvarium så blir de inte lika stora men de kommer inte att trivas och högst troligen att dö i förtid. Kolla på artbeskrivningarna här på Zoopet (du kan söka så att du får fram arter som passar i storleken ditt akvarium har) eller i böcker och se om du hittar lite mindre fiskar du kan ha. Tänk också på att ha ett akvarium kräver tålamod. Det tar närmare tre månader innan allting är ingånget och allting börjar gå som på räls. Därför är det viktigt att man är lite försiktig i början, annars är risken att det leder till fiskdöd.

När väl allting funkar som det ska så är akvaristiken en jätterolig hobby så lycka till med ditt första akvarium. :)
#5 - 24 juli 2009 08:15
1.
Starta upp karet. Häll i flytande medel med flockningsmedel. Tror det heter aquatan?...(hjälp ngn).
Värm upp vattnet till 25-26grC.
Introducera massa växter, snabbväxande och kanske 2-3 mindre fiskar.

köp dropptest för nitrit, No2.. Kolla dagligen. du kommer få nitrittopp om ngn dag/vecka.

vid nitrit topp- tillsätt nitrivec. Om alldeles för hög nitrit, kör 50% vattenbyte tillsätt sedan en helvetes massa nitrivec.

Byt EJ vatten annars på cirka 4veckor. Enbart vattenbyte under perioden om du märker fiskarna mår dåligt eller om nitriten INTE vill ge med sig.

Så här gjorde jag med mitt 540L:
I med vatten.
Värm upp
Växter + 3 fiskar.
Ha igång 1 vecka.
Fler fiskar.
Nitrit!!. I med flockningsmedel + nitrivec EFTER 50%byte då jag mätte upp 5mg/l nitrit.
Efter 1 vecka hade jag stabilt värde.
tillsatte på inrådan lakat jordskogsvatten varje dag i 2veckor...(kanon).

Första i raden av veckovattenbyten skedde först efter cirka 4-5veckor..

(hoppas du förstår), ser ut att ha blivit lite kluddigt... =)
#6 - 24 juli 2009 08:16
Här är det nog hög tid att tänka om!!
I ett 41 liters akvarium kan du inte ha någon enda av de fiskarter du vill ha, utom kampfisken. Tyvärr.

En generell regel är att ju större akvarium, desto lättare att få bra balans i det, så att fiskarna trivs och det håller sig snyggt.

Slöjstjärtar blir stora, och det fort, och kräver minst 250 liter. De kallas även för bajsmaskiner, och det stämmer. Ju mer bajs, desto lättare att du får niutrit i akvariet och då har du problem.

Silverhajar blir också stora, runt 35 centimeter och kräver minst 250 liter, i ett långt akvarium. Skalarer, samma sak, dessutom behöver de ett högt akvarium för att trivas och komma till sin rätt.
Skalarerna kommer dessutom att ge sig på både kampfisken och slöjstjärtarna, kampfisken ge sig på slöjstjärtarna.

Räkor passar alldeles utmärkt i ett 41 liters, de är duktiga städare och håller rent på botten och bland växterna. Har man fiskar äter de överskottet av mat som faller ner. I ett trevligt inrett akvarium med snyggt ljus kan de vara hur fina som helst. Med de fiskar du vill ha så kommer de att bli levande foder. Det finns annat än neontetror som du kan ha i 41 liter, t. ex galaxyrasbora som verkligen är snygg.

Dessutom vill du ha fler fiskar, och det kommer inte funka alls, det blir bara stinkande fisksoppa av det, du kan aldrig hålla den vatt3enkvalitet som behövs med ett så belastat akvarium.

Det val du har är att antingen köpa ett rejält större akvarium eller tänka om angående vilka fiskar du ska ha i ett 41 liters.
#7 - 24 juli 2009 08:17
MissB skrev:
Hej!

Slöjisar och silverhajar ska du inte ha i ett sådant litet akvarium.

inte heller scallarer.

Dock kan du ha en kampifiskhane med några honor.

Nej, volymen räcker bara till ett exemplar!!
#8 - 24 juli 2009 08:37
Mumin skrev:

Ok :)
#9 - 24 juli 2009 09:33
Mumin skrev:

Okej, ska kolla upp lite vilka firrar jag kan ha i mitt lilla akvarium, och satsa på de lite större fiskarna när jag uppgraderat mig (om jag inte tappar intresse).. men 1 silver haj skulle jag alltså kunna ha i? skulle den bli för stor så lämmnar jag givetvis in den eller dylikt.. men det funkar med 1 alltså?
#10 - 24 juli 2009 09:35
exight skrev:
Okej, ska kolla upp lite vilka firrar jag kan ha i mitt lilla akvarium, och satsa på de lite större fiskarna när jag uppgraderat mig (om jag inte tappar intresse).. men 1 silver haj skulle jag alltså kunna ha i? skulle den bli för stor så lämmnar jag givetvis in den eller dylikt.. men det funkar med 1 alltså?

Nej, inga Silverhajar alls. Det hon menade var att en kampfisk får plats.
#11 - 24 juli 2009 10:07
I ett sånt kar hade jag satt in 3st otolincus och kanske 1guppy hanne och 2st honor och ett par tetror!

En ganska bra start enligt mig^^
#12 - 24 juli 2009 10:43
I ett sånt kar hade jag satt in 3st otolincus och kanske 1guppy hanne och 2st honor och ett par tetror!

En ganska bra start enligt mig^^

Ja, det är ett bra förslag. Guppys finns ju i massa olika former och det går alltid att hitta några man tycker om. Otocinclusar är dagaktiva och sköter sitt jobb (algätande) riktigt bra. Fast jag hade nog satsat på galaxyrasbora istället för någon tetra. Små och riktigt snygga och finns nästan överallt numera.
#13 - 25 juli 2009 01:00
Tja igen.. Tänkte uppdatera lite och säga så mycket som att jag kör på ett större kar istället, kommer dra upp ett gammalt 80cm akvarie, har inga fler mått än att de e 80 brett.. men det måste ju funka..

Så åter till frågorna där uppe, ang fiske kombinatnoner osv.. Vad tror ni`?
#14 - 25 juli 2009 07:22
(Jag antar att du med 80 cm menar längden på karet och inte djupet, alltså att det är runt 80x40x40 eller liknande mått. Skulle det vara på annat vis så är det en annan sak)

Nej, det går inte alls. Ett 80 cm långt akvarium är på drygt 100 liter, du får inte alls plats med fiskarna du vill ha. Framförallt inte silverhaj, silverhajsmal eller en gibbiceps. Du behöver betydligt större akvarium än så. Kolla på solis silverhaj här. Den är på 26 cm och skulle inte trivas särskilt bra i ett 80 cm långt akvarium där den knappt får plats. Särskilt eftersom silverhajar gillar att ta fart och simma på ordentligt.

En annan sak är att de här fiskarna skitar ner något helt enormt och du skulle behöva rejäl filtrering samtidigt som du förmodligen skulle behöva byta vatten ett par gånger i veckan.

Av de fiskarna du nämnt kan du ha ett par slöjstjärtar, kampfisk (dock inte tillsammans, kampfisken kommer att göra slarvsylta av slöjstjärtarna) och kuhlii-ål.
#15 - 25 juli 2009 07:54
Jag kan väl passa på mig att gardera mig lite ifall att akvariet är 80 cm djupt för då har du ett kar på nära 1000 liter och då blir det lite annorlunda. :p

I ett sådant fall funkar såklart silverhajar, slöjstjärt och gibbiceps tillsammans. Silverhajmalarna vill däremot ha lite bräckt vatten så de får du nog hoppa över.

Det som är viktigt i ett så stort kar är att filtreringen funkar. DÅ får man antingen skaffa en bakgrund som man kan ha filtreringen bakom, eller så får man ha ett par stycken rejäla ytterfilter som tar hand om det.
#16 - 25 juli 2009 08:21
Okej, tack för alla svar myslas.. skulle vilja föra en disskution i någon chatt med dig om du orkar och skulle ha tid, skulle vara nyttigt då jag verkar vara helt ute och cykla hela tiden, eftersom jag har lite speciell smak när det gäller fiskar så är jag inte beredd att ge upp förrens jag är helt nöjd.. var kan man kontakta dig?
#17 - 25 juli 2009 09:04
Det är ju trevligt att du hyser så stor tilltro till mig. :D Men faktum är att jag knappt kan kalla mig något annat än nybörjare själv just nu, det finns många fler personer på det här forumet som har betydligt mer erfarenhet och kunskap än vad jag har.

I min ungdom hade jag ett par mindre akvarium, det största på lite drygt 100 liter och jag hade faktiskt ett par silverhajar i det. Det tog ungefär två månader så var de döda. Jag gjorde misstag på misstag hela tiden och till slut var det inte roligt längre så jag gav upp och var helt säker på att det var för att det var svårt att ha mindre akvarium som det gick åt skogen. Egentligen var det jag som misskötte dem och hade helt fel fisk i. Då fanns liksom inget internet att rådfråga på och många zoobutiker (precis som idag) gav fel information bara för att sälja sina fiskar.

Så när jag för ungefär 1,5 år sedan började bli intresserad av akvariehobbyn igen efter att ha hållt uppe i över 15 år så var det en sak som jag var helt 100% säker på, jag skulle ha ett relativt stort akvarium, minst 350 liter. Så jag började spara lite pengar varje månad men samtidigt så läste jag på en massa. Lärde mig massor genom att läsa alla trådar här på Zoopet. Sedan dröjde det längre än det var tänkt innan jag faktiskt köpte ett akvarium (på 420 liter), ända till november. Då hade jag läst på i nästan ett år.

Trots att jag läst på så mycket var det lite problem i början, det är nästan ofrånkomligt när man precis startat upp ett akvarium. Men efter 2-3 månader så fungerade allting perfekt och jag får fiska upp kanske en död fisk i månaden, eller mer sällan än så. Det är sjukt roligt när allting funkar. :)

Det är lätt att falla för de där speciella fiskarna, det är därför butikerna har så många av dem i lager. De är väldigt efterfrågade. Men det är så väldigt enkelt att stor fisk behöver stort akvarium. Är det så att man bestämt sig för att ha de arterna så finns det liksom inga genvägar. Har man inte plats eller råd med så stort akvarium så får man helt enkelt anpassa sig. Det finns hundratals fiskar att välja på och jag lovar dig att du kommer att hitta åtminstone en som du tycker är snygg och rolig och som passar i lite mindre kar.

Jag startade för några veckor sedan upp en stor vas (15-20 liter) där jag har räkor och snäckor och jag tycker det är precis lika roligt att kolla på som mitt 420-liters. :)

Så det enda råd jag kan ge dig är att läsa på så mycket som möjligt. Och inga impulsköp när det gäller fisk. Hittar man en art i akvariebutiken som ser kul ut så gå hem och läs på om den först innan du köper den. För de där små fiskarna i butiken kan snabbt bli ordentligt stora och har du lite otur så kanske de käkar upp resten av ditt fiskbestånd.

Om du gett dig själva tusan på att du ska ha de där fiskarna så får du se till att göra plats för ett stort akvarium, minst 150 cm långt. Om du tycker det är för dyrt att köpa ett sådant akvarium nytt så kolla in annonserna på blocket. Man kan göra rejäla fynd där, även på stora akvarium.

Några andra råd har jag inte att ge dig. Lycka till! :)
#18 - 25 juli 2009 09:53
myslas skrev:
Det är ju trevligt att du hyser så stor tilltro till mig. :D Men faktum är att jag knappt kan kalla mig något annat än nybörjare själv just nu, det finns många fler personer på det här forumet som har betydligt mer erfarenhet och kunskap än vad jag har.

I min ungdom hade jag ett par mindre akvarium, det största på lite drygt 100 liter och jag hade faktiskt ett par silverhajar i det. Det tog ungefär två månader så var de döda. Jag gjorde misstag på misstag hela tiden och till slut var det inte roligt längre så jag gav upp och var helt säker på att det var för att det var svårt att ha mindre akvarium som det gick åt skogen. Egentligen var det jag som misskötte dem och hade helt fel fisk i. Då fanns liksom inget internet att rådfråga på och många zoobutiker (precis som idag) gav fel information bara för att sälja sina fiskar.

Så när jag för ungefär 1,5 år sedan började bli intresserad av akvariehobbyn igen efter att ha hållt uppe i över 15 år så var det en sak som jag var helt 100% säker på, jag skulle ha ett relativt stort akvarium, minst 350 liter. Så jag började spara lite pengar varje månad men samtidigt så läste jag på en massa. Lärde mig massor genom att läsa alla trådar här på Zoopet. Sedan dröjde det längre än det var tänkt innan jag faktiskt köpte ett akvarium (på 420 liter), ända till november. Då hade jag läst på i nästan ett år.

Trots att jag läst på så mycket var det lite problem i början, det är nästan ofrånkomligt när man precis startat upp ett akvarium. Men efter 2-3 månader så fungerade allting perfekt och jag får fiska upp kanske en död fisk i månaden, eller mer sällan än så. Det är sjukt roligt när allting funkar. :)

Det är lätt att falla för de där speciella fiskarna, det är därför butikerna har så många av dem i lager. De är väldigt efterfrågade. Men det är så väldigt enkelt att stor fisk behöver stort akvarium. Är det så att man bestämt sig för att ha de arterna så finns det liksom inga genvägar. Har man inte plats eller råd med så stort akvarium så får man helt enkelt anpassa sig. Det finns hundratals fiskar att välja på och jag lovar dig att du kommer att hitta åtminstone en som du tycker är snygg och rolig och som passar i lite mindre kar.

Jag startade för några veckor sedan upp en stor vas (15-20 liter) där jag har räkor och snäckor och jag tycker det är precis lika roligt att kolla på som mitt 420-liters. :)

Så det enda råd jag kan ge dig är att läsa på så mycket som möjligt. Och inga impulsköp när det gäller fisk. Hittar man en art i akvariebutiken som ser kul ut så gå hem och läs på om den först innan du köper den. För de där små fiskarna i butiken kan snabbt bli ordentligt stora och har du lite otur så kanske de käkar upp resten av ditt fiskbestånd.

Om du gett dig själva tusan på att du ska ha de där fiskarna så får du se till att göra plats för ett stort akvarium, minst 150 cm långt. Om du tycker det är för dyrt att köpa ett sådant akvarium nytt så kolla in annonserna på blocket. Man kan göra rejäla fynd där, även på stora akvarium.

Några andra råd har jag inte att ge dig. Lycka till! :)

Tack så jätte mycket för tipsen ännu en gång, nå väl.. har inga exakta mått på akvariumet och de verkar faktist vara större än 80 cm, va nere i källaren när ja kolla på de och tog ett tygstycke och mätte å klitte av i samma längd som akvariumet, och sedan mätte upp i rummet med det, men först idag tog jag en tumstock och kollade.. akvariumet är minst 115 cm.. om det är mindre skulle det förvåna mig big time, men ska plocka fram akvariumet senare och titta närmre på det.. är så fast vid silverhajar så skulle även kunna tänka mig att köpa de mista de har och sedan sälja av dom eller lämmna tillbaka dom om de skulle bli för stora.. kanske inte så bra för fisken och byta miljö efter såpass lång tid iofs.. men aja får se..

Vad har du för tips ang silver hajar, är det verkligen 130-150 cm minst för dom, eller kan man skära ner det till 115 cm, om det nu var så långt..

finns det några mer haj liknande fiskar av lite mindre storlek (minst 7-8 cm) då jag vill kunna se dom haha :D
#19 - 25 juli 2009 10:02
Ja, om jag inte misstar mig så!?
#20 - 25 juli 2009 10:23
exight skrev:
Tack så jätte mycket för tipsen ännu en gång, nå väl.. har inga exakta mått på akvariumet och de verkar faktist vara större än 80 cm, va nere i källaren när ja kolla på de och tog ett tygstycke och mätte å klitte av i samma längd som akvariumet, och sedan mätte upp i rummet med det, men först idag tog jag en tumstock och kollade.. akvariumet är minst 115 cm.. om det är mindre skulle det förvåna mig big time, men ska plocka fram akvariumet senare och titta närmre på det.. är så fast vid silverhajar så skulle även kunna tänka mig att köpa de mista de har och sedan sälja av dom eller lämmna tillbaka dom om de skulle bli för stora.. kanske inte så bra för fisken och byta miljö efter såpass lång tid iofs.. men aja får se..

Vad har du för tips ang silver hajar, är det verkligen 130-150 cm minst för dom, eller kan man skära ner det till 115 cm, om det nu var så långt..

finns det några mer haj liknande fiskar av lite mindre storlek (minst 7-8 cm) då jag vill kunna se dom haha :D

Visst det finns folk som gör så att de börjar med lite mindre akvarium och när fiskarna börjar bli stora så skaffar de större akvarium. Saken är den att man då verkligen ska vara på det klara att man behöver byta upp sig. Nu vet jag inte riktigt hur snabbt silverhajen växer men risken är att du inom ett år behöver ett större akvarium för dem.

Att bli av med fiskarna när de blir stora är förmodligen svårare. Jag tror inte butiken är särskilt intresserade av att få tillbaka några stora silverhajar för om folk får se hur stora de egentligen blir så köper de nog inte de små.

Alla hajliknande "akvariefiskar" blir stora. Men folk faller lätt för dem och därför finns de i butikerna. Se på hajmal som brukar finnas i massor. De blir ungefär metern långa. Silverhajen behöver ett långt akvarium, inte bara för att de blir stora, utan för att de tycker om att sträcka ut sig och simma på ordentligt. Dessutom bör du notera att det är en stimfisk, minst 5-6 stycken är att rekommendera för annars är risken att de blir väldigt skygga och rädda.
#21 - 25 juli 2009 10:31
Tycker man har ansvar för djur man köper, fisk, katt eller hund, spelar INGEN roll. Man märker på attityden överallt hur fiskar är väldigt "slit och släng". Jag menar, de är ju bara fiskar, och de är ju billiga?!

Nej, skippa idén om silverhajar, de är inte så coola som dem ser ut. Mest stirriga.
#22 - 25 juli 2009 10:40
Johanski skrev:
Tycker man har ansvar för djur man köper, fisk, katt eller hund, spelar INGEN roll. Man märker på attityden överallt hur fiskar är väldigt "slit och släng". Jag menar, de är ju bara fiskar, och de är ju billiga?!

Ja, det blir lätt så. Man försöker skapa ursäkter för att kunna ha sin favoritfisk. Gudarna ska veta att det kittlar till i köpnerven varenda gång jag går in i den lokala butiken och ser deras Arowana, men jag vet att jag varken har plats eller råd med en sådan. Och det finns så många mindre fiskar som är betydligt roligare att titta på så när man kommer hem och tittar på sitt egna akvarium (Dvärgciklider är grejen alltså!) så längtar man inte alls efter Arowanan längre. :)

Vet inte hur många som skapat trådar här på zoopet och skrivit att man vill ha till exempel guldfiskar i sina 50-litersakvarium och sedan ursäktar sig med att de är så små nu så för tillfället går de att ha i sitt lilla kar. Jag tror att man helt utan undantag kan säga att det gått åt skogen för allihopa för det är samma personer som sedan skapar en massa trådar där de har massa problem med sjukdomar, fiskdöd eller annat. Det finns en orsak till det liksom.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg också, jag hade två silverhajar i ett akvarium på 125 liter eller något och de var små. Det tog två månader så var de döda...
#23 - 25 juli 2009 10:47
Ja, som sagt så hade jag aldrig skaffat min arowana utan planer på större. Det enda jag inte var så väl medveten om var hur snabbt den växer. Silverhajar är väldigt aktiva fiskar och dessutom en stimfisk, som blir 30 cm. Det funkar helt enkelt inte i ett "kanske 115cm kar".

Leta vidare, hitta något mer passande, för det lönar sig i längden!
#24 - 25 juli 2009 11:55
Håller helt och hållet med de andra. GLÖM silverhajarna. De skulle vantrivas i ditt akvarium. Jag har 5 st själv men de går i ett 720 liters som är 200 cm långt. Jag skulle inte kunna tänka mig att ha dem i ett mindre kar för silverhajar som inte trivs är JOBBIGA. Då om nån gång blir de stissiga.

Scalarer bör ha ett akvarium som är minst 50 cm från ytan till botten då de blir höga. De kan få missbildade fenor om de inte får plats att växa på höjden.

Slöjstjärtar är riktiga "skitgrisar", vackra att se på men de blir oxå för stora för ditt kar.

Håller med Johanski att man har ett ansvar för de djur man köper, akvariefisk är inget undantag!

Läs du på om vilka fiskar som verkligen passar för storleken på ditt kar så är det mindre risk att fiskarna dör och du ledsnar i förtid.

Lycka till!
#25 - 25 juli 2009 14:03
Jag tycker att du tar ett bra ansvar för ditt blivande akvarium!!
Inta många alls som skriver ett inlägg som ditt första lyssnar på alla goda råd de får, så det ska du ha en stor eloge för!!

Men sen är det då vad du vill ha i det.
Jag tror att det nog är som det skrivits ovan att du har fallit för de balla fiskarna, och det är verkligen inte lätt att välja rätt. Det handlar ju om pengar också, de kostar ju en del och då vill man välja rätt från början.

1. Det första jag tycker att du gör är att mäta ditt akvarium. Har du ingen tumstock eller så, så ta en linjal eller ett måttband i sylådan. Två centimeter hit eller dit gör ingen skillnad, så det går bra. Mät längd, bredd och höjd i decimeter. Sen multiplicerar du de talen med varandra och då får du litertalet direkt.
Får vi veta storleken så blir det mycket lättare att hjälpa dig.
Det är inte så stor skillnad på 96 eller 110 liter, men på 110 och 200 liter.

2. Du har valt nästan uteslutande fiskar efter utseende, och det gör faktiskt de flesta, alla fall i början.
Men man kan gå bakvägen och fundera över varför man har akvarium. Ska det vara vackert att titta på och vara som en dekoration? Eller vill man ha fiskar med speciella beteenden? Eller vill man odla, för att det är kul att försöka få dem att trivas så bara att de förökar sig? ( Det sista krockar inte med att de ska trivas och må bra i största allmänhet) Många vill försökaskapa en bit natur från en speciell kontinent eller område.

Själv har jag mer och mer insett att jag är mest intresserad av att skapa ett vackert akvarium, måla med färger så att säga, skapa djup och rymd i vattnet, få vackra kontraster.
Inget är mer rätt eller fel än det andra.

3. Läs, läs, läs. Fråga och fråga omigen. Här och på andra ställen. vill du ha häftiga fiskar med fina färger så är väl afrikanska ciklider inte dumt?

4. Du tänker i funktion, att du vill ha rengörare, algätande, etc, etc och det är bra.
Här finns det mycket malar, men också snäckor och räkor.
Förresten, två- tre körsbärsräkor är en omöjlighet, trivs de så blir de femtio på nolltid trivsde inte så blir de uppätna. Men duktiga städare är de.
Jag gillar pansamalar, dels för att det finns så mångaolika sorter, dels för att man ofta ser dem på dagen. Många snygga malar ser man mest glimtvis och bitvis då och då.
Jag köpte en knorrmal i mars och den har jag sett fyra- fem gånger sen dess. Men hör den ibland.

Var bor du?
I en mindre stad kanske det inte finns någon bra akvariebutik, i så fall kan det löna sig att ta sig till någon större ort. Kolla om det finns någon akvarieförening där du bor. även om det mest är äldre där, så kande oftast fruktansvärt mycket och delar gärna med sig. Samt kan komma hem och titta om man får större problem.

mät nu burken och återkom!!!
#26 - 25 juli 2009 14:06
kör ett par med någon mindre labyrintfisk istället tex dväggurami etc
#27 - 26 juli 2009 06:03
Tack för alla super duper svar, verkligen insett att silver hajar inte verkar vara något för mig då kanske :)

myslas och mumin, har tagit fram storleken på akvariet nu, 120x30x40.

Kan man ha 1 körsbärsräka då för att undvika förökelse, eller skulle den inte trivas?

Mumin, jag ska ha mitt akvarium dels för jag precis tog studenten och är så rastlös på dagarna och öppnat ögonen för denna "nya" hobby att greja med, och dels för att jag alltid tyckt de har varit roligt att skapa "egna världar" och få djur mm. att trivas osv..
Vet inte hur jag ska beskriva det men du förstår nog.. Tycker även det är väldigt kul å bara titta på hur de beteer sig, då man matar dom, och då de simmar runt bland växer och grottor..

Mumin, jag bor ett par 100meter ifrån göteborg, där det finns en speciell stor djuraffär med 90% fiskar och redskap, där han som jobbar där är sverige känd som fisk expert så kan nog få en del hjälp där..

Men åter till problemet.. Vad för fiskar ska jag ha?
Tipsa mig,
Jag vill ha slöjstjärt för deras roliga beteende då de tar stenar och spottar osv, kan bli roligt att se på då jag tyckt de varit roligt i kompisars akvarium.

Silverhajar(som jag nog skippar) just för "haj" utseendet, föreställtt mig en 30cm best som glider runt och "äger" akvariumet med sitt haj beteende, men har bara studerat inte tittat på hajen, då jag nu insett att dom mest är stirriga (före ställer mig en stor ensam neon tetra?!)

Kampfisk, för dom är så oerhört fina, med sin starka färg och sina stora "slöjor".

Kuhlii-ål, just för att de skulle vara tufft med något jag inte tidigare skådat i andra akvarium och för jag tycker om de ormliknande utseendet i vattnet..

Ja, beskrivnigarna jag sa nu verkar säkert jätte dåliga.. skrev dom mer för att ni som gett mig så mycket hjälp ska få en inblick hur jag tänker då jag just valt dessa firrar..

Men som sagt, mer tips på fiskar..

Tycker inte om de där små tetrona osv, vill ha lite större, lite fräckare, lite lägre anatal.. (hellre 1-2-3 tuffa än 10 små stim fiskar).. Hoppas ni förstår..

Har ett till problem jag ändå kan ta upp..
Pump osv.
Har ett tomt akvarium, allt jag har är en lysramp.. Behöver alltså pump till 120x30x40, och till lite större firrar om man säger så.
Vad för mer redskap (förrutom inredningen med sand å sten osv) behöver jag?
Håv är ju givet..

Men behöver ja en droppvärmare för att hålla uppe temptratur?

Eller räcker det med en sådan här?
[COLOR=#810081]http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-unifilter-1000-p-6334?osCsid=da929b8b2c009b2e2d43cc2d2ffd4f2d[/COLOR]

Tacksam för alla svar, utan detta skulle jag förmodligen redan lagt ner fisk i akvariumet och haft ett blod bad!
#28 - 26 juli 2009 11:04
Så klart du behöver en doppvärmare!
#29 - 26 juli 2009 11:06
Fast om du ska ha en kampfisk så får du passa dig för att ha andra fiskar med långa fenor då dom snart kommer bli söndertuggade!
#30 - 26 juli 2009 11:08
Okej, ancristus. ska nog skippa kampfisken :) då jag vill ha slöjstärtar !
#31 - 26 juli 2009 11:22
Hej, ja det var mer meningen att få dig att fundera än tillfredsställa min nyfikenhet, men jag tycker att du är på verkligt rätt väg.

3x4=12, 12x12=144 så ditt alvarium är på 144 liter. En bra storlek att börja med, tycker jag.

Slöjstjärtar är fina, men akvariet är något litet,i alla fall, jag vet, suck, suck. Skaffa i alla fall inte mer än två.....
Kampfiskar är fina men risken är att de ser slöjstjärtarna som andra kampfiskhannar och går till attack, och då blir det inte så mycket slöjor kvar, om man så säger.
I valet och kvalet mellan de två arterna så är nog kampfisken ett bättre val. Dessutom kan du ha en eller två honor och då få chans på lek.

Tur att du har en bra affär i närheten, det är faktiskt en sällsynthet, bara att utnyttja till fullo.

Doppvärmare behövs om du har fiskar som krävder en högre temperatur, och beroende på hur kallt du hardet inne. Jagbehöver doppvärmare året om, eftersom jag i stort sett alltid har fönstren öppna, dag som natt, andra kör utan, det beror som sagt på.

Bra att du har valt ett filter med överkapacitet, det är alltid bra, särskilt om du ska ha slöjstjärt, då behövs otroligt bra filtrering.
Just Aqua-El är inte mitt favvomärke, jag gillar Fluval för att de ofta har bra pris och är tysta, men filtermärken är som bilar och musiksmak, allatycker olika och ingen har väl egentligen fel heller.

Jag tyker du ska kolla in tråden "Zoopeklubb Väst". det är Zoppetare från Västkusten, och de brukar träffas ibland, du kanske till och med kan få både råd och lite överskottsväxter.......!! De låter trevliga i alla fall.

Kuhliiålar är baslla, men jag ser aldrig mina om jag inte lyfter på stenarna, men här kanske andra har bättre tips att komma med.

Ciklider är definitivt fiskar som ofta har egna beteenden men eftersom jag gillar de där små tetrorna bäst så får du nog taråd av andra där.
#32 - 26 juli 2009 11:24
Orkar inte fixa alla stavflel.....
#33 - 26 juli 2009 11:38
Tusen tack mumin, riktigt mycket och god hjälp :)
För varje inlägg som skrivs här så får jag nya tankar och funderingar.. det är som ett pussel som snart håller på att bli klar..

Om man tar tex de 4-5 fisk sorter som stod på min inköpslista så har det gått ner till 2 fiskar, och det är ålen och slöjstärtar.. kommer nog impuls köpa lite med i den affären jag tidigare nämnt då jag kan få riktigt god rådgivning utav personalen som sägs vara några utav de bästa..

Men har även funderingar på räkor och malar.. det är något jag inte riktigt får till..

Vill ha 1-3 malar och 2-3 räkor vad har ni att säga om det?
Vilka passar bra ihop, vill helst skippa förökelse och olika slags malar och räkor skulle bara göra det mer trevligt för mig :)

Är öppen till alla förslag, fastnat lite smått för zebramalen (chansning på namn) som är längst upp på start sidan..

Men som sagt, lyssnar på era råd för att sedan finslipa med min smak..

Så skriv gärna 2-4 mal sorter ni skulle valt mellan samt räkor :)

och självklart tar jag gärna imot fler svar och åsikter på de jag tidigare frågat å funderat över.. :)

(underbart att alla är så serriösa, aktiva och hjälpsamma på detta forum)

Allt har varit till oerhört stor hjälp :)

Kommer nog dra upp en liten större update senare med en ny lista över firrar osv osv :)
#34 - 26 juli 2009 12:02
exight skrev:
Om man tar tex de 4-5 fisk sorter som stod på min inköpslista så har det gått ner till 2 fiskar, och det är ålen och slöjstärtar.. kommer nog impuls köpa lite med i den affären jag tidigare nämnt då jag kan få riktigt god rådgivning utav personalen som sägs vara några utav de bästa..

Enligt mig är det kar för litet för att ha slöjstjärt i. Slöjstjärt är en dammfisk som kan bli upp till 20 cm lång och vad jag vet också kan leva i upp till 20 år under rätt förhållanden. Låter man den leva i ett kar som är för litet så kommer den stanna i växten (vilket innebär inre missbildningar) och då dö i förtid. Nej, skaffa fiskar som trivs i ditt kar istället!

Har du dessutom slöjstjärt i ditt akvarium så kommer du inte kunna göra några impuls köp, ditt akvarium är överfullt redan som det är.

exight skrev:
Vill ha 1-3 malar och 2-3 räkor vad har ni att säga om det?

Vilka passar bra ihop, vill helst skippa förökelse och olika slags malar och räkor skulle bara göra det mer trevligt för mig :)

På en sån liten yta bör du nog inte ha mer än 1 mal. Beror väl iofs på vilken typ du skaffar men pratar vi ancistrus får det bara plats 1 i ditt kar. Har de inte tillräckligt med revir var för sig så börjar de bråka.

Skall du skaffa räkor skall du ha minst 10 st, speciellt om du har fiskar också. Har du färre än så blir räkorna skygga (pga fiskarna) och kommer i stort sett aldrig visa sig framme. Skaffar man en "flock" känner de sig tryggare och kommer trivas i ditt akvarium.

exight skrev:
Är öppen till alla förslag, fastnat lite smått för zebramalen (chansning på namn) som är längst upp på start sidan..

Malen som är längst upp på startsidan är riktigt svår att hitta, den kostar dessutom flera tusen (sist jag såg en på annons på nätet) och de är riktigt svåra att sköta, inte en firre jag skulle rekommendera en nybörjare.

exight skrev:
Men som sagt, lyssnar på era råd för att sedan finslipa med min smak..

Så skriv gärna 2-4 mal sorter ni skulle valt mellan samt räkor :)

Ancistrus är lätt att ta hand om, men köp inte mer än 1 till ditt kar.

Räkor som är kul är körsbärsräkor. Den sort som jag själv tycker är lättast att sköta samtidigt som dom är snygga med den röda färgen.
#35 - 26 juli 2009 12:19
Nja, jag håller inte helt med Annaica, det som gör att Ancistrus inte bråkar är mer om de har varsitt gömsle OCH några extra att flytta mellan. Jag har rätt tätt med Ancistrus och som sagt det funkar bara de har varsin grotta.
Men flera utgör förstås en förökningsrisk......

Om du inte vil ha räkor som förökar sig ,men som städar är Amanoräkor melodin. De bär visserligen om, men larverna behöver bräckvatten för att utvecklas, så i vanliga akvarier blir det inget. Dessutom städar de bra och lever länge.

Malen överst är mångas dröm ,sist jag såg någon så kostade den 2500 och det var riktigt billigt. Samt att de är svåra.

Titta på pansarmalar, varför inte pandapansarmalar, de blir inte så vansinnigt stora,stimmar gärna runt på dagen så man ser dem. Samt är söta. Pansarmalar finns hur många som helst, prickiga, fläckiga, svartvita, metall. Dock är det stimfiskar så minst 6 behövs.

När du startar så är det viktiga att skynda långsamt.Man gör i ordning karet, sätter till en eller två fiskar som får äta och bajsa så att bakteriekulturen i filtret utvecklas och växer till. Efter ett par veckor sätter man till ett par fiskar till. Så du hinner prata med affären, läsa här och ändra dig!!

Läs bland trådarna i avdelningen "mitt första akvarium" där finns mycket matnyuttigt just om själva igångsättandet av akvariet.
#36 - 26 juli 2009 13:12
Finns väl några olika saker att notera om man ska ha slöjstjärtar. Det är sant att de kan bli rätt stora även om 20 cm kanske inte är så jättevanligt. Men samtidigt är det inte direkt några fiskar som simmar omkring så väldigt mycket. Så utifrån den informationen kan man förstås bilda sig en uppfattning kring lämpligheten att hålla ett par stycken i runt 150 liter.

Men det jag tycker är viktigast att notera om man ska ha slöjstjärt är att de är riktiga bajsmaskiner som skitar ner något enormt. Om man då har en volym på runt 150 liter så krävs det rejäl filtrering. Jag skulle nog vilja påstå att man behöver ett ytterfilter med rätt stor filtervolym, annars får man byta vatten väldigt ofta för att inte vattenkvalitén ska bli väldigt dålig.
#37 - 26 juli 2009 13:34
Okej okej, får höra rätt mycke olika teorier nu, men det är la inte så konstigt då fiskar är liv och beeter sig olika ifrån fisk till fisk :)

Men om jag fattat allting rätt nu, så går det bra med 2 slöjstjärtar men det är inte rekomenderat då de är rätt "tråkiga?!" eller rättare sagt bara allmänt hmm.. problematiska då deras slöjor lockar fiskar till att tugga och de bajsar så oerhört så man bör ha riktigt bra filtrering..

Malar går bra att ha 1-2 stycken av då de har varsitt kryp in, då de annars kan börja bråka om ett och samma kryp in..

Räkor ska man helst ha i stimm, annars är det skygga och inte syns så mycket.. körsbärs räkan städar till en viss del men inte så mycket som "jag trott".. :P
Men jag kan fortf ha 4-6 körsbärs räkor?

Sedan har jag lite nya funderingar ang inredning.. :) Sett att det skiljer mycket på vad folk inrett med, vissa har sten/klipp tema, med lite snäckor.. medans andra har lite mer "slipad"/"rundad" sten ihop med växter.. osv
Antar att detta är pga. att fiskarna trivs i olika miljöer, har te x hört att man helst inte ska kompinera lavastenar med slöjfiskar som tex slöjstärar.. då de "lätt" skär upp slöjorna mot de vassa kanterna...

Men gör det något om man blandar lite?
Jag är mer den här sten och snäck människan, men skulle såklart trycka ner lite växter med för att räkorna och vissa firrar skall trivas bättre, samt så käkar la vissa utav vattendjuren på bladen samt lägger ägg..

Har också hört nästan överallt att man ska starta med ett få antal fiskar för att få igång bakterie kulturen, vilket jag så klart lyssnar på och kommer göra, men har "filosierat" lite kring detta, och ena hjärnhalvan säger mig att det rent logiskt skulle gå snabbare att få igång kulturen då man använder sig av ett större startpaket fiskar, medans andra halvan säger att man gör så för att vissa fiskar helt enkelt inte klarar av att vara i vattnet innan en riktig kultur dratt igång.. nå väl ingen viktig fråga ställer den mer utav nyfikenhet :)

Men som sagt, ge gärna lite tips på roliga fiskar jag kan ha i, former, färger, rörelser något som sticker ut är alltid ett + :) (men inga små tetror som sagt)
#38 - 26 juli 2009 13:41
Du ska börja försiktigt. Börjar du med massvis av fisk kommer du mäta upp höga nitritnivåer som sedan kommer ta död på samtliga fiskar.

Att börja med en stor mängd fisk är aldrig rekommenderat. Slöjstjärtar blir STORA, och skitar ner mycket. Tror inte du klarar dig med de två små innerfiltrerna du ska köpa om du vill ha slöjstjärtar.

Räkorna kommer föröka sig, och fiskar som har stor nog mun att äta dem kommer sannerligen försöka.
#39 - 26 juli 2009 13:51
Bör väl också nämnas att räkor nog inte skulle funka med slöjstjärtar. De försöker äta upp allt som får plats i munnen. Växter med slöjstjärtar är också svårt. Vallisneria och anubias är nog de som de inte skulle ge sig på.

Man börjar med ett få antal fiskar (slöjstjärtar är för övrigt INTE bra att börja med) för att om man börjar med för många innan en bakteriekultur satt sig på filtermassan så kommer det att bildas massor med nitrit vilket är giftigt för fiskar. Filterbakterierna kommer när de har satt sig rejält att omvandla nitriten till nitrat vilket sedan kan tas upp av (eventuella) växter.

Skaffa bakteriekultur på flaska (exempelvis Sera Nitrivec) och dosera varje dag i tre veckor vid uppstarten.
#40 - 26 juli 2009 14:02
allright, tack för tipsen båda :))

men är det jag skrev ovan rätt i övrigt?

undrar även en annan sak ang räkor... är det något man kan lägga i tidigt
Bilagor:
#41 - 26 juli 2009 14:19
exight skrev:
allright, tack för tipsen båda :))

men är det jag skrev ovan rätt i övrigt?

undrar även en annan sak ang räkor... är det något man kan lägga i tidigt

Ja, i princip. När det gäller inredning så beror det ofta på vilka fiskar man ha. De som har stenrös är oftast de som har malawi- eller tanganyika-ciklider. Vassa stenar är inte bra att ha eftersom fiskarna kan göra sig illa på dem.

Annars kan man väl säga när det gäller inredning att så länge inte fiskarna man har kräver något speciellt så är det bara ens egna smak som sätter gränserna. En del tycker om att ha massor av rötter, en del vill ha tjockt med växter, några tycker om mycket stenar och andra tycker det är fint med skepp, dödskallar eller andra småsaker. Finns inget som är rätt eller fel så länge man själv tycker det är snyggt.

Körsbärsräkor tror jag är rätt tåliga och kan nog stoppas i direkt (rätta mig någon om jag har helt fel här) medan Crystal Red brukar sägas vara lite ömtåligare. Men som sagt, med slöjstjärtar är risken att de blir mat tror jag.
#42 - 26 juli 2009 14:26
[QUOTE=Annaica;1309200]Enligt mig är det kar för litet för att ha slöjstjärt i. Slöjstjärt är en dammfisk som kan bli upp till 20 cm lång och vad jag vet också kan leva i upp till 20 år under rätt förhållanden. Låter man den leva i ett kar som är för litet så kommer den stanna i växten (vilket innebär inre missbildningar) och då dö i förtid.

Måste fråga vad du menar med att dö i förtid även om inte blir normalstor. Om du menar med inre missbildningar att fisken stannar i växten men inre organen fortsätter växa så stämmer det inte. Det är en myt som blivit sanning pga att det skrivits så många gånger på forum att det blivit en sanning till slut.
#43 - 26 juli 2009 14:30
Annaica skrev:
Enligt mig är det kar för litet för att ha slöjstjärt i. Slöjstjärt är en dammfisk som kan bli upp till 20 cm lång och vad jag vet också kan leva i upp till 20 år under rätt förhållanden. Låter man den leva i ett kar som är för litet så kommer den stanna i växten (vilket innebär inre missbildningar) och då dö i förtid. Nej, skaffa fiskar som trivs i ditt kar istället!

Måste fråga vad du menar med att dö i förtid även om inte blir normalstor. Om du menar med inre missbildningar att fisken stannar i växten men inre organen fortsätter växa så stämmer det inte. Det är en myt som blivit sanning pga att det skrivits så många gånger på forum att det blivit en sanning till slut
#44 - 26 juli 2009 16:21
tack ännu en gång myslas :)

Njea slöjstärtar verkar ställa till mer problem än "charm" om man säger så, tror inte det är värt att ha dom i karet då de förmodligen kommer käka räkor, bajsa ihjäl filtret och se ut som hot i övriga fiskars ögon :D

Ska nog satsa på lite fredliga ciklider, lite körsbärs räkor (eller några andra ska forska lite i de).. och en fin http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335&SOK=1
så länge dom inte är för dyra/ovandliga :D

Ställer bara en rak fråga.. eftersom jag inte bör ha silverhajar i mitt akvarie då de vill vara flera, och de inte får plats... kan jag ändå ha en silverhaj mal? jag vet att den blir lika stor, men eftersom den isf kommer vara själv... är nästan säker på att jag kommer få svaret "en dum idé" ställer mer frågan för å dubbel kolla då jag inte riktigt fått ett rakt svar på den fronten..

Och tack eriahl för att du slog hål på myten :)
#45 - 26 juli 2009 16:23
AHA läste precis att http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=335&SOK=1

inte äter alger, kanske värt med en sådan + en till mal? :)
#46 - 26 juli 2009 16:53
Silverhajmal ska ha minst 700liter så nepp, köp ingen sådan.
Kolla på zoopets artbeskrivningar, där står det mesta man behöver veta om fisken.
#47 - 26 juli 2009 16:54
L015 är inte särskilt ovanlig och finns den inte inne i din butik går den nog att beställa. Priset på den vet jag inte men så länge man inte ska ha ancistrus sp. av L-malar så får man räkna med att betala minst 250-300 kronor och för andra betydligt mer. Det går att ha någon mal till så länge du ser till att de har en varsin rot eller något att gömma sig vid.

Silverhajmalen kommer inte att fungera för att den för det första är stor, för det andra käkar upp dina andra fiskar och för det tredje vill ha bräckt vatten.
#48 - 26 juli 2009 16:56
För övrigt, om du vill ha snygga små ciklider som har ett fantastiskt kul beteende att beskåda så kolla upp apistogramma-arterna. Kolla in denna tråd för fina bilder på olika arter.
#49 - 26 juli 2009 17:07
eriahl skrev:
Måste fråga vad du menar med att dö i förtid även om inte blir normalstor. Om du menar med inre missbildningar att fisken stannar i växten men inre organen fortsätter växa så stämmer det inte. Det är en myt som blivit sanning pga att det skrivits så många gånger på forum att det blivit en sanning till slut

Då är det en myt som jag än så länge inte hört någon säga att den inte stämmer.

Men att ett djur stannar i växten (detta gör tex. slöjstjärtar, scalarer (?) och sköldpaddor vid för lite utrymme) kan väl aldrig vara bra?
#50 - 26 juli 2009 17:09
Vilken butik i Göteborg är det du syftar på?
#51 - 26 juli 2009 19:40
Wictor_88 vet inte vad den heter, hört av kompisar att den ska va bra.. men den ligger vid munkebäck.. säger det dig något?
#52 - 26 juli 2009 19:43
Tack för tipsen ännu en gång.. :) Myslas du snurra dock till det lite för mig, är det malen jag linkade över som kostar 250 ? :S
#53 - 26 juli 2009 19:46
Ja, Peckoltia sp. (eller L015) lär kosta minst så mycket, förmodligen lite till.
#54 - 26 juli 2009 20:00
exight skrev:
Wictor_88 vet inte vad den heter, hört av kompisar att den ska va bra.. men den ligger vid munkebäck.. säger det dig något?

Är det Trop akvariefisk import som menas? ;)
#55 - 26 juli 2009 20:03
Annaica skrev:
Är det Trop akvariefisk import som menas? ;)

Efter googlande så är nog svaret ja, :d
#56 - 26 juli 2009 22:24
#47. Då har du hört att det inte stämmer nu iaf. Är säkert många som tror så fortfarande pga att står det på ett forum x-antal gånger är det så. Finns kända nick/namn på forumet som säkert oxå vet att det bara är en myt. Kanske lättare att tro på om någon annan än jag säger så.
Men tänker man att kroppen på t ex en slöjstjärt slutar att växa. Att inälvorna däremot skulle fortsätta att växa är rätt ologiskt egentligen.
Att ha utrymme nog för fiskar att bli vad man kan kalla normalstora är såklart det bästa.
#57 - 27 juli 2009 08:35
eriahl skrev:
#47. Då har du hört att det inte stämmer nu iaf. Är säkert många som tror så fortfarande pga att står det på ett forum x-antal gånger är det så. Finns kända nick/namn på forumet som säkert oxå vet att det bara är en myt. Kanske lättare att tro på om någon annan än jag säger så.

Men tänker man att kroppen på t ex en slöjstjärt slutar att växa. Att inälvorna däremot skulle fortsätta att växa är rätt ologiskt egentligen.

Att ha utrymme nog för fiskar att bli vad man kan kalla normalstora är såklart det bästa.

Jag menade iofs inte att inälvorna fortsätter växa utan att de slutar utvecklas = sjuk fisk.
#58 - 27 juli 2009 10:40
eriahl skrev:
Om du menar med inre missbildningar att fisken stannar i växten men inre organen fortsätter växa så stämmer det inte. Det är en myt som blivit sanning pga att det skrivits så många gånger på forum att det blivit en sanning till slut
Jag tror varken du eller någon annan här kan ge konkreta bevis på det ena eller det andra men Hur det än är med den saken så kvarstår problemet att fiskar inte mår fysiskt eller psykiskt bra av att hållas i för små utrymmen!
#59 - 27 juli 2009 15:13
åheim skrev:
Jag tror varken du eller någon annan här kan ge konkreta bevis på det ena eller det andra men Hur det än är med den saken så kvarstår problemet att fiskar inte mår fysiskt eller psykiskt bra av att hållas i för små utrymmen!

Tänker man lite på hur blir det egentligen med inre organen om inte normal storlek på fisken. Att inre organen anpassar sig efter fisken är det logiska. Utan att behöva kolla det för egen del så kollade jag med SVA tidigare. Att det blir så stämmer enligt dom. Jag har nog mailet kvar isf kan jag lägga in svaret. Förmodar att det duger som lite av ett "bevis" när deras åsikt är så.

Hittade det otroligt nog. Jag är usel på att hålla ordning på saker och kunde ha tagit bort det av bara farten.
Självklart är det bästa att ha tillräckligt stort utrymme för fiskar eller andra djur för den delen. Tyvärr säljs det ju många arter som blir alldeles för stora även för ett akvarium som räknas som extra stort hemma hos någon.

[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Hej Erik[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Fiskens organ anpassar sig till fiskens storlek och växer i takt med att fisken växer. När fisken blir könsmogen kan däremot dess gonader (testiklar och speciellt dess romsäckar) växa ordentligt i omfång, vilket kan leda till att honfiskar blir extremt tjocka, men i normalfallet så dör de ej pga rikligt med rom i buken.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Ifall en fisk blir sjuk så kan dess buk ibland bli extremt förstorad och detta kan bero på vätskeansamling i fiskens bukhåla (tex pga infektioner). Volym ökning av vissa organ (tex njuren) kan bero på infektioner med bakterier eller parasitära djur vilket kan leda till att fisken dör. Fiskar kan också få cancer i inre organ vilket kan leda till ohämmad tillväxt av cancervävnad/cystor i fisken så att den dör.[/FONT][/COLOR]

[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Mvh Thorbjörn Hongslo[/FONT][/COLOR]
#60 - 27 juli 2009 16:25
Såg faktiskt L015 på Djurmagazinet i Jönköping idag och de tog 450 kronor styck för dem. Då var de iofs rätt stora, nästan 10 cm. Går nog att få billigare för mindre exemplar.
#61 - 28 juli 2009 09:43
Okej, tack så jätte mycke myslas :)

Då vet jag...

Funderat på nytt med fiskar, blir nog lite ciklider.. Te x Zebra ceklider mm, någon eldstjärt L015 malen, och någon mer mal :)

Med en Stenig inredning och 2-3 Växter :) lite snäckor med kanske?
#62 - 28 juli 2009 14:17
Eldstjärt behöver större akvarium, dessutom är de ganska aggressiva.
#63 - 28 juli 2009 16:42
Ska du ha zebraciklider kan du nog glömma att ha någonting annat i det karet. De är väldigt aggressiva av sig. Men de är också väldigt lättlekta så på det sättet är det en kul fisk.
#64 - 29 juli 2009 09:40
Okej, men är detta något ni VET eller har hört?
3 polare har akvarium, ena kör med fredliga fiskar, ena med massa ciklider och en tredje med lite mindre fiskar ( te x zebra ciklid "ungar" som ska in i ciklid akvariumet när dom växt till sig lite.)

Eld stjärten är cool lugn mot alla fiskar, "tråkig" nästan bara simmar omkring i sin ensamhet :P

Zebra cikliderna (inte ungarna, utan de stora) fungerar jätte bra med andra ciklider i sin egen storlek så länge dom har en till zebra att "leka" med :)

Så kommer nog ändå köra på det, eftersom mina ögon skådat att de faktist funkar.. (sen får man ju se.. kan ju hända att dom blir aggresiva men då får det återgärdas)..

Tack för hjälpen :)

Kommer med update när jag köpt fiskar, kanske skippar någon fisk ändå :P
#65 - 29 juli 2009 10:04
Det är klart man kan få rätt lugna individer också, men jag skulle tro att i alla fall 8 av 10 zebror jagar ihjäl allt i sin närhet när de leker. Och ja, detta vet jag (återigen, egen erfarenhet när man var ung och dum).

Eldstjärt är mest aggressiv mot egna arten och andra svarta fiskar är min erfarenhet. Men som du också skrev, tråkig som färg som torkar.
#66 - 29 juli 2009 11:27
Jaha okej men då missförstod ni mig lite :)
En ensam eldstjärt.. och 2-3 zebror, ska ha flertal sorter med få antal, av de som ej behöver stimm
#67 - 29 juli 2009 11:42
funderat över någon räka eller mindre kräfta.. 8-15 cm typ.. någon som vet, sökt lite på sidan men vet ju inte vad som möjligtvis går ihop med vad osv
#68 - 29 juli 2009 12:32
exight skrev:
Jaha okej men då missförstod ni mig lite :)

En ensam eldstjärt.. och 2-3 zebror, ska ha flertal sorter med få antal, av de som ej behöver stimm

Och det är här problemet uppstår. Du kan säkert ha Zebraciklid i ditt akvarium, men vad ska du ha tillsammans med dem? Det är väl tåliga ciklider från släktet Aequidens eller någon sorts Malawi som funkar bäst då men då återkommer vi till samma problem som vi började med, karet är för litet.

Räkor (iaf mindre) tror jag inte kommer att överleva med zebror, högst troligt blir de mat. Kräftor (med undantag för flod- och signalkräfta) är förbjudna i Sverige.
#69 - 29 juli 2009 13:56
Men Eldstjärt ska ha minst 250 liter, så det blir ju för litet.
#70 - 29 juli 2009 20:20
exight skrev:
funderat över någon räka eller mindre kräfta.. 8-15 cm typ.. någon som vet, sökt lite på sidan men vet ju inte vad som möjligtvis går ihop med vad osv

ALLA kräftor utom flod och signal-kräfta är förbjudna att ha, odla, transportera sälja, köpa, mm mm i Sverige. så gå inte på att köpa det bara för att det finns till salu i vissa oseriösa, okunniga butiker.
Sen finns det inga sötvattenshummrar, ser du det till salu är det kräftor det med.
Och vill du inte ha räkor som förökar sig, så vill du inte ha marmokräftor heller, som förökar sig partenogenetiskt, dvs klonar sig själva.

Välj afrikanska filtrerarräkor, de är ca 5-6 centimeter och häftiga.
#71 - 1 augusti 2009 11:04
Uppdatering

[COLOR=red]Uppdatering ang mitt första akvarium:
[COLOR=black]
Så där, nu har jag varit i väg och köpt ALLT till mitt akvarium, det enda som fattas är lysrampen men den får djuraffären in på torsdag.

Varit i 2 relativt stora (100-200 akvarium/affär) och tittat och frågat osch haft mig.

Nu är läget så att jag köpt en fin pump,, Fulval innerfilter 3+ (700L/H)
Vit botten sand (1cm omkrets/sten)
3 hård bladade växter, rätt små palmliknande gröna blad med vita "kanter".
En hyffsat stor rot.
2 stora räkstenar
1 Lava sten
1 stor vit sten :S
Och 3 stycken mindre stenar jag tog uteifrån och rengjorde väääldigt noggrant.

Köpte även Easylife breddnings medel, och lite annar smått och gott (slamm sugare, termometer, mat, sån där magnet man gör rent glaset med) osv..

Så nu till fiskarna, frågade i affären där mannen med ryktet expert jobbade..

Och fiskarna jag kommer lägga i först blir;
2xSvart haj (hans blev inte större än 15 cm)
1xEld stjärt
2xZebra ciklid
Och slutligen 1 eller 2 Prickig knorrmal

Kommer med ny update när jag lagt ner fiskarna.
Inköpet kommer på torsdag då jag hämtar lysrampen, då har akvariumet stått i 8 dagar med cirkulerat vatten om utbytts 3ggr, varv 6 dagar med samma vatten + easylife brednings medel och all inredning.

Sista frågan är igentligen riktad till de som använder sit utav samma pump som mig eller känner till den..
http://www.jlaquatics.com/images/filters/hagen/internal/3-plus.jpg

Till denna pump medföljer en förlängning till vatten utsprutet, förlängningen är ca: 2cm lång, och i mitten är ett "hål" där man sätter i ett litet rör.. Tanken är att röret ska vara ovanför vatten ytan och dra ner luft till utsprutet..

Men när jag va i den stora zooaffären så hade han i ALLA sina kring 200 akvarium satt pumpen nästan längst ner, med utsprutet riktat diagonalt mot ytan, och "stuntat" i luft utsprutet..

I affären använde han sig dock av en version starkare (1000l/h)..
Men..
[/COLOR][/COLOR][COLOR=red]Till frågan:
[/COLOR][COLOR=black]Bör jag göra samma sak?
Har akvariumet i sovrummet, rätt nära sägen, ljudet ifrån pumpen med luft "kranen" ikopplad och ovanför ytan låter jobbigt, som en fontän vilket gör en kissenödig och störd utav det plaskande/surrande ljudet.

Utan luft kranen, med pumpen helt och hållet en bit under ytan låter den inte ett smak..

Skulle nu syre/luft kranen vara något väldigt nödvändigt så är det klart jag använder den, och tar mig 1 vecka å vänja mig vid ljudet..

Men skulle vara så mycket bekvämare utan.[/COLOR]
#72 - 1 augusti 2009 14:34
Jag tyckte också det var skit jobbigt i början men nu tycker jag det är trevligt:)
#73 - 1 augusti 2009 14:54
Exight: du måste först införskaffa ett mycket större akvarium innan du överväger att stoppa i de fiskar du planerar!
#74 - 2 augusti 2009 11:45
åheim skrev:
Exight: du måste först införskaffa ett mycket större akvarium innan du överväger att stoppa i de fiskar du planerar!

Ne grejen är den att jag har ett rätt litet kar nu jag vet.. men ska köpa fiskarna som små, och sedan flytta dom ett ett störe kar jag ska införskaffa i framtiden.

Skulle dom växa för fort, har en kompis med ett 400L kar sagt att han kan ta dom i sitt undertiden!
#75 - 2 augusti 2009 11:55
exight skrev:
[COLOR=red][COLOR=black]

3 hård bladade växter, rätt små palmliknande gröna blad med vita "kanter".

Låter väldigt mycket som Dracaena. Om så är fallet kommer den bara att ruttna sönder.

[/COLOR][/COLOR]
exight skrev:
[COLOR=red][COLOR=black]

[/COLOR][/COLOR][COLOR=red][COLOR=black]Men när jag va i den stora zooaffären så hade han i ALLA sina kring 200 akvarium satt pumpen nästan längst ner, med utsprutet riktat diagonalt mot ytan, och "stuntat" i luft utsprutet..[/COLOR][/COLOR]

Det är ytrörelsen som ger syre, inte luftbubblorna så det kan man strunta i.
#76 - 3 augusti 2009 06:43
En sak till jag glömde. Jag ger inte mycket för den här "experten" om han påstår att svarthaj bara blir 15 cm (iaf om det är Labeo chrysophekadion som menas).
#77 - 3 augusti 2009 21:59
myslas skrev:
En sak till jag glömde. Jag ger inte mycket för den här "experten" om han påstår att svarthaj bara blir 15 cm (iaf om det är Labeo chrysophekadion som menas).

Hmm, inte tittat upp så mycket om fisken mer än i affären..
Så vet inte om det är Labeo chrysophekadion, men njea.. 15cm var inget han sa.. men dom blev inte större än dom han hade i sitt akvarium och dom va betydligt mindre än dom på filmen..

Kan dock inte heller se om det är smma svart haj, då dom i affären var så mycket mindre att detaljer knappt syntes..

Men om det skulle vara samma.. vilken max längd får dom :S
#78 - 3 augusti 2009 22:20
exight skrev:

Men om det skulle vara samma.. vilken max längd får dom :S

60 cm ungefär.
#79 - 3 augusti 2009 22:23
myslas skrev:
60 cm ungefär.

Ett tips är ju att gå igenom alla fisk köp innan du har dem hemma! Och ta snubben i butiken med en nypa salt.

Förstår fortfarande inte varför man vill ha så stora fiskar i ett akvarium(han med filmen alltså)
#80 - 3 augusti 2009 22:31
Wictor_88 skrev:
Ett tips är ju att gå igenom alla fisk köp innan du har dem hemma! Och ta snubben i butiken med en nypa salt.

Förstår fortfarande inte varför man vill ha så stora fiskar i ett akvarium(han med filmen alltså)

Det kan jag iofs mycket väl förstå, det är ju tjusiga fiskar. Gäller bara att man har tillräckligt stor plats för dem. Jag hade som sagt gärna skaffat mig en Arowana (som Johanski) men jag vet att jag inte kan erbjuda tillräckligt stor plats för den en längre tid.
#81 - 3 augusti 2009 22:37
myslas skrev:
Det kan jag iofs mycket väl förstå, det är ju tjusiga fiskar. Gäller bara att man har tillräckligt stor plats för dem. Jag hade som sagt gärna skaffat mig en Arowana (som Johanski) men jag vet att jag inte kan erbjuda tillräckligt stor plats för den en längre tid.

Hmm det är nog sant, jag tror karen ser mindre ut på film än va de är i verkligheten. Men tycker fortfarande det ser trångt ut.....
#82 - 3 augusti 2009 22:42
Wictor_88 skrev:
Hmm det är nog sant, jag tror karen ser mindre ut på film än va de är i verkligheten. Men tycker fortfarande det ser trångt ut.....

Just det karet i filmen var lite trångt ja (ca 180cm långt), men jag läste bland kommentarerna att den flyttat till ett tre meter långt akvarium nu.

Annons