Är detta Cyanobakterier?

#1 - 6 november 2008 21:15
Jag har fått en grön matta på min sand och jag undrar om detta är cyanobakterier eller om det bara är alger som har bildats på sanden för att den har legat still.

Hade tidigare pansarmalar som böka runt i sanden så jag fick aldrig några alger på sanden.

Så här det iaf ut i karet:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0335.jpg

På denna växt ser man också dessa gröna alger, den har även svartgråa alger osm jag inte heller vet vad det är för något.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0336.jpg

Jag tycker nog att det har ökat ganska mycket av detta gröna på några dar.
Jag gödde tidigare med PMDD i detta kar , men fick sjukdomar och hade i medicin och har inte haft i PMDD på ca 3 veckor tror jag.

Hur ska jag göra nu?
Läste att någon hade använt Tetra universal tonic. Är det något som jag ska använda?
Eller är det bättre med mörkläggning som jag har läst om.
Hur länge ska man ha de?

Jag har precis blivit av med sjukdomarna vad jag tror iaf, har bara guppyyngel och en mal kvar. Så jag vet inte hur mycket jag ska hålla på och experimetara och mixtra med detta kar, men jag vill inte att det gröna ska spridas sig ännu mer.

Är det farligt för ynglen om jag mörkerlägger?
#2 - 6 november 2008 21:24
Ser iaf ut som cyano. Köpt general tonic men ännu inte prövat.
Troligen inte farligt för ynglen vid mörkläggning men de får ju svårt att hitta maten dom dagarna.
#3 - 6 november 2008 21:28
Då va det som jag misstånkte..attans. Tycker detta kar borde sluta krongla men men.

Men medlet kommer det att påverka vattenvärdet? Vet inte om jag vågar ha i massa medel när karet redan är i obalans.

Jag trodde inte att man skulle mata under de dar som det var mörklagt.

Men jag vet inte vilken medtod som är bäst till mitt kar. Att använda medel eller att mörklägga.
Vet inte om jag lyckas mörklägga det ordentligt.
Vad händer om man misslyckas med det?
#4 - 6 november 2008 23:36
Jadå, visst är det cyano.
Guest
#5 - 7 november 2008 00:40
Passat skrev:
Jag tycker nog att det har ökat ganska mycket av detta gröna på några dar.

Jag gödde tidigare med PMDD i detta kar , men fick sjukdomar och hade i medicin och har inte haft i PMDD på ca 3 veckor tror jag.



Hur ska jag göra nu?



Börja med PMDD igen, punktdosera mängden KNO3 rakt över cyanon, dela upp dosen så att du kan göra detta 3gg i veckan, och dosera med en spruta så kommer du även åt cyanon under grusen.

Varför slutade du med PMDD i samband med medicineringen?

Du har cyanon på en bra öppen plats, försök täcka över den med något. Framkanten kan du alltid täcka med svart plast utifrån. Alltså den cyanon du har under grusen.
#6 - 7 november 2008 10:41
Japp Cyano! Kvävegödningen får inte glömmas bort! Lycka till!
#7 - 7 november 2008 18:03
Anettejt skrev:
Börja med PMDD igen, punktdosera mängden KNO3 rakt över cyanon, dela upp dosen så att du kan göra detta 3gg i veckan, och dosera med en spruta så kommer du även åt cyanon under grusen.



Varför slutade du med PMDD i samband med medicineringen?



Du har cyanon på en bra öppen plats, försök täcka över den med något. Framkanten kan du alltid täcka med svart plast utifrån. Alltså den cyanon du har under grusen.


De sa till mig i affären att jag hade fel växter i mitt kar för PMDD och att de gjorde att jag fick alger för att växterna inte tog upp alla näring som jag gav och de sa till mig att minska dosen.
De sa också att eftersom att växterna inte tog upp all näring kunde de har gjort att det blivit ibalans och fiskarna blev sjuka.

När jag hade medicinerat så skulle jag göra små vattenbyten varana dag och då visste jag inte hur jag skulle göra med PMDD, så jag tänkte att jag skulle köra igång igen nu när jag börjar med regelbundan byten, men hade jag vetat detta hade jag inte gjort så här.

Tyvärr så har jag ingen spruta, men jag ska försöka att hälla KNO3 precis över området.

Du sa att jag skulle täcka cyanon, kan jag ta en mörk glassbuke över det området?
Ska jag då hälla KNO3 över området och sedan stänga in det?

Ska jag försöka att plocka ut så mycket jag kan själv, genom att skopa bort det eller förvärrar jag det bara då?

Känner att jag inte riktigt har kläm på hur jag ska göra.
Guest
#8 - 7 november 2008 21:37
@Passat
Allt det där om PMDD, sjukdomar, och inte hade rätt växter, var nog det dummaste jag hört denna vecka. (och då läser jag en hel inlägg på Zoopet :p)

Givetvis ville dom sälja medicin till dig!

Sen är ju frågan hur mycket växter du har och vilket ljus. Man skall inte övergöda PMDD, men det är inte samma sak som att det inte behövs.
Du kan försöka suga upp cyanon med slang, (men det behövs inte) men rör inte runt i det.
Och det enda sättet att punkdosera är med en spruta, har du tur så säljer apoteket en till dig.

Och ja en glasbunke kan du ställa över cyanon, du kan ta vad som helst, bara det stannar. Man kan ta svart plast med och lägga stenar ovanpå.
Täck i minst fem dagar, lyft inte för att titta om det försvunnit under denna tiden. Efter fem dagar finner du död cyano som du sen suger upp med slang.

Innan du mörklägger så skall du ha i KNO3, och det blir bara punkdoserat en gång då om du skall mörklägga det.
Ta då hela veckodosen, (och skippa 3gg/V) och börja inte med att överdosera utan återkom om akvarievolym, beysning, vilka och hur många växter du har.
#9 - 8 november 2008 10:33
Ja jag tyckte själv att det lät lite konstigt det de sa om PMDD eftersom att jag aldriog hört det tidigare, men men nu har jag iaf lärt mig den hårda vägen vad som kna hända om man slutar:)

Det är en 54 L kar med ett gäng guppyyngel och en ancistrus som skulle ha flyttat till mitt nya kar men där fick jag vita prick och sedan fick jag sjukdomar i detta kar så den har fått stanna.

Jag kommer tyvärr inte ihåg namnen på växterna, men jag lägger upp en bild på karet så ser du hur det ser ut i helhelt:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0335-1.jpg


Belysningen är phillips aquarelle med en reflektor till det. HAr belysningen på ca 10-12 timmar.

Jag hade i en dags dos med PMDD igår, ska jag täcka idag? och låta det vara täck i fem dar?
Jag har ju på börjat 3gg/v ska jag forsätta med det?

Säg till om det är någon mer information som behövs om karet.
Tack så mycket för all hjälp:)
Guest
#10 - 8 november 2008 13:54
Hade jag varit du hade jag tappat allt förtroende för den butiken.

Fint kar! :) Och din cyano har du på ett så bra ställe du bara kan ha.
Skippa 3gg vecka, dosera så att din totala veckodosering blir 6ml av varje flaska redan i dag.
Täck cyanon i dag, både i, och sätt plast i framkanten (på utsidan av akvariet) som täcker den cyanon under gruset. Försök få i KNO3 (som skrivet innan,) under gruset först.

Sen avvakta i fem dagar.
Glöm inte bort att sköta om dina veckovattenbyten, 30-50%.
Dagen efter VB tillsätter du på nytt dina 6 ml PMDD.

Hur mycket har du doserat innan?
#11 - 8 november 2008 14:43
Vad matar du med? Kan vara läge att byta foder om fodret innehåller mycket kväve. Dr Bassleers är tex perfekt om man vill ha cyano.
#12 - 8 november 2008 14:48
Dr Bassleers är tex perfekt om man vill ha cyano.


Jag matar med Dr Bassleers och har inga cyanobakterier. Nu matar jag ju inte med Dr Bassleers varje dag. Men jag tror att det är lätt gjort att man matar för mycket med Dr Bassleers, då det ser så lite ut när man matar, och då blir det några "nypor" till och det kan ju vara förödande.
#13 - 8 november 2008 15:08
Anettejt skrev:
Hade jag varit du hade jag tappat allt förtroende för den butiken.



Fint kar! :) Och din cyano har du på ett så bra ställe du bara kan ha.

Skippa 3gg vecka, dosera så att din totala veckodosering blir 6ml av varje flaska redan i dag.

Täck cyanon i dag, både i, och sätt plast i framkanten (på utsidan av akvariet) som täcker den cyanon under gruset. Försök få i KNO3 (som skrivet innan,) under gruset först.



Sen avvakta i fem dagar.

Glöm inte bort att sköta om dina veckovattenbyten, 30-50%.

Dagen efter VB tillsätter du på nytt dina 6 ml PMDD.



Hur mycket har du doserat innan?


Tack så mycket för att du gilla karet, växterna har tagit sig väldigt bra tycker jag.
Å tack för all hjälp nu tror jag att jag vet hur jag ska göra.
Igår doserade jag med 2 ml.
Jag har inte gjort något vattenbyte den här veckan, ska jag göra ett nu ikväll och dosera med 6 ml som du sa och då därefter täcka?
Jag har inte lyckats få tag på någon spruta men jag ska förska gör nu som du har sagt ändå och hoppas att det går bra.
#14 - 8 november 2008 15:12
Vad matar du med? Kan vara läge att byta foder om fodret innehåller mycket kväve. Dr Bassleers är tex perfekt om man vill ha cyano.


Dr Bassleers har jag aldrig hört talas om, jag ger flingfoder som heter "Best friend" och räkmix och sedan varannan dag algtablett till malen.

Är detta bra foder eller ska jag byta ut något?
Gav tidigare också frystatremia, men de har jag tänkt att vänta med tills ynglen blir lite större ser ut som det är lite för stort för dem än.
#15 - 8 november 2008 15:34
Wilhelm skrev:
Jag matar med Dr Bassleers och har inga cyanobakterier. Nu matar jag ju inte med Dr Bassleers varje dag. Men jag tror att det är lätt gjort att man matar för mycket med Dr Bassleers, då det ser så lite ut när man matar, och då blir det några "nypor" till och det kan ju vara förödande.

Jag testade att bara mata med Bassleers i ett kar och det fick snabbt cyano. När jag slutade med Bassleers och körde flingor eller skalad artemia så försvann cyanon utan att jag gjort något annat.

Passat: Jag har ingen koll på vad som är bra foder men för mig är frysfoder alltid bäst.
#16 - 8 november 2008 16:01
Passat skrev:


Igår doserade jag med 2 ml.

Jag har inte gjort något vattenbyte den här veckan, ska jag göra ett nu ikväll och dosera med 6 ml som du sa och då därefter täcka?

Jag har inte lyckats få tag på någon spruta men jag ska förska gör nu som du har sagt ändå och hoppas att det går bra.

Knalla in på apoteket och be om en 30ml doseringsspruta med vinklad pip.
#17 - 8 november 2008 19:33
Vad kan cyano bero på förutom kvävebrist? Jag har fått tillbaka min cyano trots att jag har höga nitratvärden enligt dropptest....... Trodde först det berodde på den syrefattiga sanden, men nu har jag bytt till grus så det var tydligen inte hela förklaringen.
#18 - 12 november 2008 18:07
Jag täckte Cynaobakterierna i lördags, är det imorgon torsdag som jag ska ta bort plasten?

Ska jag göra ett vattenbyte i samband med detta?
Hur går jag vidare?
Guest
#19 - 12 november 2008 21:35
Björken skrev:
Vad kan cyano bero på förutom kvävebrist? Jag har fått tillbaka min cyano trots att jag har höga nitratvärden enligt dropptest....... Trodde först det berodde på den syrefattiga sanden, men nu har jag bytt till grus så det var tydligen inte hela förklaringen.

Om du precis bytt bottenmaterial så tycker jag cyano är normalt.
Göder du med PMDD så ta hjälp av en spruta så du kommer under grusen o tryck i lite KNO3 där nästa gång du göder.
Cyanon brukar dö ut självmant så fort kulturen kommer i gång i bottnen.
(mina erfarenheter)

@Passat
Bäst är att vänta till nästa vattenbyte med att täcka av, fredag?
Slamma inte grusen utan ta bara bort den döda cyanon.
Skulle problemet komma tillbaka så gör bara om hela proceduren.
(det är lätt att vinna över cyano)
#20 - 13 november 2008 09:18
Triggas Cyano i ens akvarium är det oftast som vanligt pga ammoniumsvängning ofta i samband med låg syrehalt. Ofta är nitrathalten väldigt låg i förhållande till fosfathalten och just det förhållandet brukar öka risken för just Cyano istället för någon annan alg, men poängen är att det inte behöver vara låg nitrathalt och hög fosfathalt.

Jag har haft min värsta Cyanoutbrott med skyhöga nitrathalter.

En liten intressant infliktning där är att Cyano bildar extremt täta slemkolonier som kan sänka syrehalten där dom kan kvävefixera kvävgas (N2). Har man hög nitrathalt och låg syrenivå i bottnen så har man sannolikt en hel del kvävereduktion i bottnen NO3->N2. Gas som cyanokolonierna kan utnyttja. Varför dom skulle vilja använda N2 istället för NO3 låter jag vara osagt...
#21 - 13 november 2008 13:01
@Passat
Bäst är att vänta till nästa vattenbyte med att täcka av, fredag?
Slamma inte grusen utan ta bara bort den döda cyanon.
Skulle problemet komma tillbaka så gör bara om hela proceduren.
(det är lätt att vinna över cyano)[/quote]

Tyvärr så är jag inte hemma på fredag, blir fullt upp i skolan och sedan åker jag bort över natten. Kan jag vänta tills lördag?
Tack så mycket för hjälpen, jag hoppas att det är borta nu.
#22 - 15 november 2008 16:21
Så nu har jag tagit bort plasten och det har gett ett bra resultat.
Tyvärr försvann inte Cyanon i framkanten. Ska jag köra om proceduren med mörkerläggning eller räcker det att ta en spruta KNO3 igen under sanden? se om det försvinner ändå?

Sedan undrar jag också hur jag ska ta bort den döda? Jag skulle inte slamsuga botten men hur får jag bort det då?
Ska jag ta ut det med händerna? men då är jag rädd att siprar iväg mellan fringrarna på mig.
Ska jag ta något och skopa ut det?
Förstod inte riktigt hur jag skulle bete mig.
#23 - 15 november 2008 21:24
defdac skrev:
Triggas Cyano i ens akvarium är det oftast som vanligt pga ammoniumsvängning ofta i samband med låg syrehalt.


Varför får man ammoniumsvängningar och menar du låg syrehalt rent allmänt eller just i bottnen? Vad är det som gör att man får låg syrehalt? Dåligt drag i pumpen?? Djupt akvarium?? Vad kan man göra åt en låg syrenivå?
Bilagor:
#24 - 16 november 2008 19:37


Ska jag köra om proceduren med mörkerläggning eller räcker det att ta en spruta KNO3 igen under sanden?


Cyano gillar KNO3 som alla andra alger. Däremot brukar Cyano ha övertaget och vara den alg som klarar lägst nitrathalter. Dvs om man ökar nitrathalten med KNO3 och har den konstant hög så minskar risken för att Cyano ska blomma upp.

Kommer det en ammoniumspik kombinerat med syredipp (t ex ett ruttnande fiskkadaver) så brukar Cyano blomma upp om nitrathalten är noll.

Men det betyder inte att Cyano hatar KNO3. Tvärtom. Den gillar kväve som alla alger, men klarar lägre nivåer av kväve/nitrat än någon annan alg.



Varför får man ammoniumsvängningar


En massa anledningar: Ruttnande mat, ruttnade fiskbajs, ruttnande fiskkadaver, ruttnande gamla växtdelar, ruttnande gamla alger, böka runt i bottnen osv osv..



och menar du låg syrehalt rent allmänt eller just i bottnen?


Allmänt, och har man en mass ruttnande bös i bottnen så kommer den bli väldigt syrefattig.



Vad är det som gör att man får låg syrehalt?


Ruttnande saker, dvs samma som ger ammoniumspikar. Man kan undvika det genom att ha en massa cirkulation, men lokalt kan syrenivåerna ändå bli låga. Cyano bildar t ex täta slemkolonier där dom kväver en del av underlaget och skapar så låga syrenivåer att dom kan kvävefixera. Kvävefixering är syrekänslig.



Vad kan man göra åt en låg syrenivå?


Se till att hålla bottnen och filtret friskt och fritt från saker som kan ligga och ruttna.

Märk dock att man kan överarbeta detta. En del drar igenom hela jäkla substratet med världens fetaste slamsug varenda vecka samtidigt som dom kokar sitt filter och gör allt kliniskt rent. Detta resulterar i att man decimerar den bakteriestam som hjälper till att ta bort ammonium..

Lagom är bäst.
#25 - 18 november 2008 18:45
defdac skrev:
En del drar igenom hela jäkla substratet med världens fetaste slamsug varenda vecka .


En sån skulle jag vilja ha :). Tycker de brukar vara så ineffektiva....

Tack för övrigt för ett uttömmande svar!

/ Maria
#26 - 24 november 2008 21:10
Ungefär hur ofta ska man egentligen rengöra bottensubstratet om man har normalbelastning av sydamerikanska fiskar och matar normalmycket?
Guest
#27 - 24 november 2008 23:02
Björken skrev:
Ungefär hur ofta ska man egentligen rengöra bottensubstratet om man har normalbelastning av sydamerikanska fiskar och matar normalmycket?


Menar du botten eller ytslammning?
I stort sett bottenslammar jag aldrig, utan jag går bara runt med häverten och duskar till växterna. Partiklar/döda växtdelar lossar då och dessa slammar jag bort.
Har man ett fungerande bottenmaterial och bra pump så behöver man nästan aldrig slamma, nerbrytningen sker automatiskt då.
Men fungerar det inte, så får man slamma. Så det är svårt att ge något mer exakt exempel på om och när du bör slamma.











Annons