är detta acceptabelt

#1 - 6 januari 2008 14:58
min ph controller är inställd på 6,71 enligt mätaren så pendlar den mellan 6,67 till 6,77 är detta acceptabelt?
sonden sitter mitt i karet brevid insuget till ytterfiltert
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 januari 2008 15:02
Om det är acceptabelt beror väl på vad man gett för kontrollern. De vanliga som är billiga för akvariebruk ock som brukar kosta sisådär 1500-3000 spänn så är det väl Ok och man behöver ju inte heller exaktare
Är den en mer professionell kontroller som brukar kosta en bra bit över 5.000 spänn så kan man kräva större noggrannhet
#3 - 6 januari 2008 15:11
Tänk på att det inte bara är själva kontrollern som påverkar hur stort pH-svaj det blir. Val av reaktor och inställningen på bubbeltakt ut från tuben har också stor inverkan.
#4 - 6 januari 2008 15:26
knappt 900 kr med frakt för en ny på ebay.de
kanske blir mera exakt om man kostar på sig en bättre sensor när den gammla ger upp.
kanske går att finlira lite till med bubbleltakten till då
ok så den kanske är helt ok då det var ju gött att höra
tack för era snabba svar
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 6 januari 2008 15:29
petnym skrev:
Tänk på att det inte bara är själva kontrollern som påverkar hur stort pH-svaj det blir. Val av reaktor och inställningen på bubbeltakt ut från tuben har också stor inverkan.

Dessutom på vilken buffringsförmåga vattnet har - är det väldigt lågt så krävs det oerhört dyra mätinstrument som skall hinna reagera snabbt när pH rusar förbi det inställda värdet
#6 - 6 januari 2008 15:36
jo jag brukar ligga på 4kh med hjälp av lite bikarbonat

har just betalat in pengar för uppgradering av medlemskapet

Annons