är det yngel ???

#1 - 10 februari 2008 18:14
så nyss en ca 5 mm lång genomskinlig varelse som satt på rutan blev lite förvånad eftersom jag bara har 10 tigerbarber som varit i i ca 3 dagar samt 2 ancistrusar varav en åxå kom för 3 dagar sen är nästan helt säker på att det var ett yngel eftersom jag såg 2 tydliga ögon men det var lite skumt att den satt på rutan sen simmade den iväg kan det vara ancistrusyngel eller är det nå annat djur ??? har ju haft andra fiskar förr tex sajica och multispinosor men är tveksam att det är nått efter dom
#2 - 10 februari 2008 19:06
verkar vara ett nykläkt ancistrus yngel
som sitter på rutan hela tiden o tror dom e osynliga i alla fall för mig
#3 - 11 februari 2008 07:45
mayday skrev:
verkar vara ett nykläkt ancistrus yngel

som sitter på rutan hela tiden o tror dom e osynliga i alla fall för mig

ja det känns som det måste vara ancistrus men då har dom varit snabba :)
#4 - 11 februari 2008 13:46
Skulle tippa på att det är ett tigerbarbsyngel. Stämmer tidsmässigt och storleksmässigt. Förmodligen lekte de när de kom till ditt akvarium. Ancistrusyngel är mycket större och har en stor gulesäck. Dessutom brukar pappan vakta ynglena tills de är ca 15 mm.
#5 - 11 februari 2008 13:53
mina ancistrusyngel är inte mer än 5-6 mm som kommit ut ur krukan för några dagar sen så det kan mycket väl vara ancistrus.
#6 - 11 februari 2008 14:43
suzanne.h skrev:
Skulle tippa på att det är ett tigerbarbsyngel. Stämmer tidsmässigt och storleksmässigt. Förmodligen lekte de när de kom till ditt akvarium. Ancistrusyngel är mycket större och har en stor gulesäck. Dessutom brukar pappan vakta ynglena tills de är ca 15 mm.

ja det skulle ju kunna vara tigerbarberna åxå men tycker det var så snabbt iofs det var en vecka när jag tänker efter men borde jag inte sett fler om det var från dom ? har inte sett nå rom heller
#7 - 11 februari 2008 21:07
Äggen är svåra att se och både ägg och yngel äts av de fiskar du har. Förmodligen kommer inga yngel att klara sig.
#8 - 10 mars 2008 19:35
äggen är väldigt svåra att se

Annons