Är det vita prick?

#1 - 14 oktober 2005 15:14
Hej
En av mina äldre guppyhonor har fått några vita prickar på kroppen. Eftersom jag aldrig sett vita-pricksjukan i verkligheten är jag osäker på om det är det.

Prickarna är bara några få (ca 5-6 st) och inte så små (svårt att mäta), de sitter på sidorna på bakkroppen, inte fenor.
Hon fick ett separat bad med Punkthol och det hjäpte. Sen släppte jag tillbaks henne, men nu ser jag 2 prickar igen.

Ingen annan fisk har liknande. Hon är jättepigg och fin.
Finns det nån liknande sjukdom/symptom?

Visst är väl vita-prick väldigt smittsam? Alla borde väl blivit smittade direkt om det varit vita-prick?

Vad gör jag nu, ska hon få ett bad till, eller kan jag chansa att det inte är nåt smittsamt?
Svea
#2 - 14 oktober 2005 18:08
Hjälp! Ingen som vet?
#3 - 14 oktober 2005 18:13
Hej Svea!
Nog kan det vara vita prick alltid, men vill du se bilder på andra sjukdomar finns det här http://www.zpet.se/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
#4 - 14 oktober 2005 18:30
Tack för det. Jo jag har sett såna bilder. Det är därför jag undrar om det verkligen är vita-prick. Prickarna är så få och så pass stora. Finns det ingen annan förklaring? Dom andra är ju inte drabbade.
Är det helt uteslutet att det är ngt annat? Ska jag ta bort henne för säkerhets skull?
Svea
#5 - 14 oktober 2005 18:43
Jag har behandlat alla fiskarna även om endast en visat symptom.
Har provat metoden att endast behandla just den fisken som är drabbad, men det har iaf slutat med att flera kommit efter. Så det gav jag upp ganska snabbt!
Kan inte komma på ngt annat som liknar vita prick, men så är jag ingen expert på området heller;)
#6 - 14 oktober 2005 18:44
Undra om det kan vara svamp?? *funderar på det lite*
#7 - 14 oktober 2005 20:19
Nej, svamp tror jag inte. En riktig vit prick är det.
Om jag behandlar hela akvariet och det inte är vita-prick, vad händer då?
Kommer fiskarna att må dåligt av det?
Svea
#8 - 14 oktober 2005 20:44
#9 - 14 oktober 2005 20:50
Det kommer bara upp ERROR!
#10 - 15 oktober 2005 02:22
om du har fiskar som tål mycket värme så kan du prova att höja tempen till 32-35 grader under ett par dagar.
finns mer info om detta i andra trådar så du kan ju prova att söka lite också.
#11 - 15 oktober 2005 17:27
[QUOTE=svea]Nej, svamp tror jag inte. En riktig vit prick är det.
Om jag behandlar hela akvariet och det inte är vita-prick, vad händer då?
Kommer fiskarna att må dåligt av det?
Svea[/QUOTE]

Ja inget har då hänt med de fiskar som inte varit smittade, då jag behandlat.
#12 - 15 oktober 2005 18:33
kolla här lite www.haack.se/sera.htm
#13 - 15 oktober 2005 18:54
När jag läser om Costia, som det mest liknar, så står det att dom vaggar och gnider sej mot inredning. Och har vitaktig beläggning.
Inget av detta stämmer.

Vad tusan är det då? Som jag ser nu är det tot 10 prickar på bakkroppen. Inte på fenorna, inga slokande eller fransiga fenor, hon är inte aptitlös. Egentligen är hon som vanligt bortsett från dessa enstaka prickar.
Hon är nu i karantänen igen, där ska hon få stanna lite längre, tänkte jag. Kanske en vecka.
De andra firrarna har inte en tillstymmelse till prickar, mysko.

Jag har ingen annan medicin än Punkthol, den duger väl?
Svea
#14 - 15 oktober 2005 19:52
Svea:
Jag tror starkt på vita prick och eftersom fiskarna varit samman skulle jag välja att behandla alla.
Men som jag sa innan så har jag aldrig gjort på annat sätt heller.
Lycka till
/Helena
#15 - 15 oktober 2005 19:57
Ja, jag får väl göra det antar jag. Bäst så inte alla stryker med.
Där finns några pansarmalar, är dom speciellt känsliga för medicin?
Och några små guppy-yngel oxå, tål dom medicinering?
Svea
#16 - 15 oktober 2005 19:59
Svea: ja det är ingen fara, mina malar har då överlevt flera behandlingar.
Jag hade vita prick ofta för ca 6 mån sen, tyckte det avlöste varandra hela tiden.
Jag har inte guppy, men platy-yngel har jag, de har blivit behandlade med.
#17 - 15 oktober 2005 20:18
Ok, tack för alla tips. Det blir nog behandling i morrn.
Konstigt, jag har aldrig haft vita-prick tidigare. Har väl haft tur bara.
Förresten, vilken medicin använde du?
Svea
#18 - 15 oktober 2005 21:16
Hmm nu hittar jag bara Baktopur, men den hade jag då en gurami fick fenröta... men nåt sånt hette den.
#19 - 16 oktober 2005 13:27
Har jag gjort en tabbe nu? Behandlade med Punkthol i morse. Nu slår det mej att jag har ju 2 små Amanoräkor där. Det syns inte så ofta, så jag glömde helt enkelt bort att dom bor där.
Kommer dom att dö nu? Är räkor känsliga för medicin?
Svea
#20 - 16 oktober 2005 14:04
vissa medeciner är räkor känsliga för då dom är känsliga mot till ex: koppar.
#21 - 18 oktober 2005 16:04
Jag behandlade mitt ena akvarium mot vita-prick för 3 dar sen. Det fanns inga synliga angrepp på fiskarna. Den som hade vita prickar flyttades till karantän och är kvar där.

Vad blir nästa steg, ska jag behandla fler gånger, ska jag göra stort vattenbyte efter behandling, eller vad?
Tänkte flytta en av fiskarna till ett annat akvarium, är det kanske bäst att avvakta några dar ytterligare?
Svea
#22 - 20 oktober 2005 21:48
När man medisenerade med punktol så skulle man göra ett del vatten byte. Men med det vatten bytet och alla andra vatten byten ska man till sätta del av som binder tung metaller och sånt som när man startar akvariet?

Annons