Är det verkligen lättare med ett större kar?

#1 - 21 mars 2008 17:48
Av alla akvarier jag haft så har dom minsta varit dom som aldrig drabbats av problem endast dom två "större". Mitt dåvarande 60L fick jag grönalger/nitrit inom 2 veckor från uppstart. Mitt nuvarande på 110L verkar det inte bra fast nitritvärdena säger annat. Vattnet är en kristallklart som i dom små. visserligen fick de karet en ny stock men vattnet innan dess var lika "smutsigt" som nu. Den gamla stocken tror jag inte färgar för den har jag haft i snart 1 år.

Kan ju säga att jag gjort samma procedur med varje kar.

Så: Är det verkligen lättare med ett större kar? Eller är det för att jag endast har en fisk i dom små karen som gör så att det går bättre för mig?
#2 - 21 mars 2008 18:08
60 och 110 e inte specielt stora
#3 - 21 mars 2008 18:11
Nä det var därför som jag skrev stora inom "-tecken. Dom är stora för mig då jag haft 18, 28, 37 och 42 tidigare.
#4 - 21 mars 2008 18:53
Yep! i ett stort akvarium är värdena mycket stabilare och akvariet funkar mer som ett slutet ekosystem. En dag när jag flyttar till en större bostad ska jag skaffa mig 2 stycken mellan 1000-1500 liter :D
#5 - 22 mars 2008 06:42
Usch vad jobbigt. Blir det inte jobbigare med ett sånt stort akvarium?
Bilagor:
#6 - 22 mars 2008 08:07
Vad är det du tror skall vara jobbigt med så stora kar?`

Med ett stort akvarium räcker det att du gör 10% vattenbyte var fjortonde dag....Med slang direkt till avloppet förståss. När man ändå är på gång så skrapar man rutan och gallrar lite växter, färdig på en dryg timme.

Sen måste man förståss mata varje dag, men det är inte jobb, det är nöje.
MVH
Magnus
Bilagor:
#7 - 22 mars 2008 08:12
Sockan2005 skrev:
Av alla akvarier jag haft så har dom minsta varit dom som aldrig drabbats av problem endast dom två "större". Mitt dåvarande 60L fick jag grönalger/nitrit inom 2 veckor från uppstart. Mitt nuvarande på 110L verkar det inte bra fast nitritvärdena säger annat. Vattnet är en kristallklart som i dom små. visserligen fick de karet en ny stock men vattnet innan dess var lika "smutsigt" som nu. Den gamla stocken tror jag inte färgar för den har jag haft i snart 1 år.

Kan ju säga att jag gjort samma procedur med varje kar.

Så: Är det verkligen lättare med ett större kar? Eller är det för att jag endast har en fisk i dom små karen som gör så att det går bättre för mig?

Belastade du karen i början med mycket fisk? Har du mer fisk än växter i förhållade till de mindre?
Absolut att det är lättare med större. För mig känns 250 L dock som en gräns för att man går över till jobbigare, speciellt med tanke på om man behöver flytta dem och inte ens orkar bära i ena änden [:o] Sen ska man nå ner till botten.. Ha ett stort ytterfilter osv...
Det blir jobbigare med det praktiska runt om alltså, inte daglig skötsel... [:-174]
#8 - 22 mars 2008 10:11
Det enda jobbiga med stora akvarium är den högre kostnaden för teknik och drift (främst el), resten är ett rent nöje. :)
#9 - 22 mars 2008 10:14
Brukar vara lättare med större akvarium tills den dagen man ska flytta på det.....
#10 - 22 mars 2008 10:50
Det som med jobbigt med stora akvarier är arbetet inför uppstart. Att tvätta all sand är nog den absolut tråkigaste sysslan inom akvaristiken. Sen är det dyrare att inför skaffa allt som behövs i storlek större och att bära saker och ting. Ett stort akvarium är lättare att inreda så man skapar en naturligare och mer stimulerande miljö för fiskarna.

Sen när akvariet väl är igång så är det mesta lättare. Man behöver inte byta vatten, städa eller rengöra filtret lika ofta. Slarvar man lite med nånting är risken för katastrof betydligt mindre. Man har fler arter att välja mellan och kan skaffa fler och större fiskar.

Så som jag ser det är det bara de högre engångskostnader och förberedelser inför uppstart och en eventuell framtida flytt (särskilt om man har fler än ett akvarium) som kan kännas jobbigare. Men fördelarna är klart fler än nackdelarna.

Katharina: För mig går gränsen till vad man kan börja kalla ett stort akvarium vid typ 300 liter :D Tycker mitt 250 liters är ganska litet...
#11 - 22 mars 2008 12:32
i ett stort kar (600+) med fiskar som inte behöver byta vatten på så ofta behöver man nästan inte ta ur nått vatten, bara att fylla på de som dunstar
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 mars 2008 12:49
i ett stort kar (600+) med fiskar som inte behöver byta vatten på så ofta behöver man nästan inte ta ur nått vatten, bara att fylla på de som dunstar

Visst är slarvmarginalen större i ett stort akvarium, men inte desto mindre behöver det tillsättas färskt vatten där också. Det vattnet som dunstar är ju rent vatten - så det nya vattnet som ersätter det handlar bara om att ersätta rent vatten med rent vatten.
#13 - 22 mars 2008 12:51
ja de e väll ingen metod man ska anvenda om manhar salt i karet. blir väll ett saltkar tillslut
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 22 mars 2008 13:07
ja de e väll ingen metod man ska anvenda om manhar salt i karet. blir väll ett saltkar tillslut

Ja och en kloak om det är sötvatten - inte mycket bättre;)

Hur mycket och hur ofta man skall byta beror på många faktorer som om man har mycket växter i akvariet, vilka växter man har, vilken fisk man har, hur bra filtrering etc. etc.
Men som sagt "slarvmarginalen" är större i ett stort akvarium.
#15 - 22 mars 2008 13:48
1, visst är ett större kar tyngre och omöjligt att bära själv vid flytt, ta med några vänner så är det både roligare och problemen är ute ur bilden.

2, att allt blir dyrare håller jag inte med om, jag köpte ett beggat kar i riktigt bra skick där jag fick med allt som behövdes, från ytterfilter till inredning, btn bakgrund mm. Fick också med L-malar för värde av ca 2500kr samt ciklider för värde av 800kr.

Ska du köpa helt nytt så blir det dock en bra slant att lägga ut. Jag tycker däremot det är roligare att köpa beggat då man får med massa tillbehör och liknande. Gäller bara att hålla ögonen öppna och hugga till då man hittat något bra.

3, håller inte med då man säger att det räcker med 10% vattenbyte var 14de dag eller att bara fylla på avdunstat vatten etc. Jag tycker detta är slarv, men det är min egen åsikt :) Jag har som regel att byta 30% av vattnet varje vecka, detta varesig om mitt kar är på 50L eller 1000L. (dock med undantag om man råkar ha ett super filter system) men även om jag skulle ha ett super filter system så skulle jag endå inte vara nöjd utan vattenbyte, det är en rutin som sitter i :)
#16 - 22 mars 2008 13:59
Som svar till sockan.

Det är roligare, trevligare och möjligheterna är betydligt större då du har ett större kar.

Det extra jobb man gör då man har ett större kar gör man med glädje, inredningen lägger man extra tid på då möjligheterna är otroliga, man kan få karet att se helt naturtroget ut, fiskarna beter sig mer naturligt då de har större utrymme, fler gömställen etc.

Har man ytterfilter så rengör man den ca 3-4 gånger per år istället för att klämma ur skit ur ett innerfilter varje vecka. (jag gör rent mitt ytterfilter 4 gånger per år)

En sak som jag verkligen älskar är att alla fiskar inte är mitt i nyllet på en, i mindre kar så ser man i princip alla fiskar på samma gång, det tar bort den naturliga känslan. I ett större så sitter du och kollar, ena stunden ser du praktbotierna, sen dyker eldstjärten upp från bakom roten etc etc. Varför många är fachinerade av havet är pga mystiken, att kunna skapa mystik i ett kar är enligt mig en otrolig bedrift.

Då folk kommer hem till mig och kollar så ser de bara hälften av fiskarna och tänker WOW fan vad fint akvarium och fiskarna är skit fina, sen sitter de en stund så dyker tex blackghosten upp ur sitt gömställe, sen ormhuvudsfisken etc. Samma sak som när du dyker, först ser du en rocka simma förbi, sen kommer hajarna osv :)

Innan jag köpte mitt nuvarande "större" kar så hade jag ett 200L, idag är mina vecko vattenbyten på 200Liter vatten :) har man bra metoder så går det smidigt, det är också roligt vid vattenbyten då du rättar till växterna, kanske ansar dem mm.

DET är i sin helhet inte lättare enligt mig, vissa faktorer underlättar givetvis men mitt svar skulle nog vara att det varken är lättare eller svårare. Det krävs kanske 20minuter extra i veckan minus att klämma ur skiten ur innerfiltret vilket 20 min extra i veckan helt klart är värt att slippa :)
#17 - 22 mars 2008 14:36
Amaro skrev:

3, håller inte med då man säger att det räcker med 10% vattenbyte var 14de dag eller att bara fylla på avdunstat vatten etc. Jag tycker detta är slarv, men det är min egen åsikt :) Jag har som regel att byta 30% av vattnet varje vecka, detta varesig om mitt kar är på 50L eller 1000L. (dock med undantag om man råkar ha ett super filter system) men även om jag skulle ha ett super filter system så skulle jag endå inte vara nöjd utan vattenbyte, det är en rutin som sitter i :)

Det beror som Kjell säger på en del olika faktorer, som hur mycket växter man har, vilka, hur många och hur stora fiskar, vad de vill ha för miljö osv. Jag kör mina akvarier som low-tech och byter relativt lite vatten ganska sällan. Har man t ex ett malawi-kar helt eller nästan utan växter måste man byta ganska mycket vatten ganska ofta.
#18 - 22 mars 2008 14:40
Amaro skrev:

En sak som jag verkligen älskar är att alla fiskar inte är mitt i nyllet på en, i mindre kar så ser man i princip alla fiskar på samma gång, det tar bort den naturliga känslan. I ett större så sitter du och kollar, ena stunden ser du praktbotierna, sen dyker eldstjärten upp från bakom roten etc etc. Varför många är fachinerade av havet är pga mystiken, att kunna skapa mystik i ett kar är enligt mig en otrolig bedrift.

Håller helt med! Mitt naturligaste akvarium är just mitt 310 liters som för närvarande är mitt största (bor i en etta). Det är väldans trevligt att se hur någon plötsligt kommer fram bland växterna. Mycket mer som i naturen. Och vad som är viktigast, fiskarna trivs bättre iom att de får en mer varierad och stimulerande miljö och stabilare vattenvärden.
#19 - 22 mars 2008 15:28
Amaro varför rengöra innerfiltren så ofta??
I dom karena jag har innerfilter rengör jag dom typ
var 3 månad
Och i dom som jag har ytterfilter (Fx5or) så rengör jag
dom max!!2 gånger per år
#20 - 22 mars 2008 16:05
Deje-Nicke skrev:

Och i dom som jag har ytterfilter (Fx5or) så rengör jag

dom max!!2 gånger per år

Och jag bara en gång per år. Men varierar ju en del beroende på hur stor belastning det är på filtret.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 22 mars 2008 16:31
batski skrev:
Och jag bara en gång per år. Men varierar ju en del beroende på hur stor belastning det är på filtret.

Och i ännu högre utsträckning - hur mycket och vilket filtermaterial man använder.
#22 - 22 mars 2008 16:36
På tal om det, vilka filtermaterial tycker du är bäst?
#23 - 22 mars 2008 16:45
Det är vattenkvalitén som jag tänkte på när jag ställde frågan. Jag är en sån som gillar mycket växter, gärna stora blad ska det vara. Köper sånt som jag tycker ser bra ut och sånt som jag haft förut.

Vattnet byter jag en gång i veckan. I min absoluta akvarie tvättade jag rent filtret varje gång jag bytte vatten men jag fick aldrig några problem med några vattenvärden.

60L fick jag en nitritchock som hette duga och en massa fiskdöd. Fast det var samma procedur som med när dom flyttat till 60L som den innan på drygt 42L. Samma antal fiskar och en hastig överflytt.

Det jobbiga med stora är som ni säger, högre elförbrukning, vattenförbrukning och att det behövs köpas in mycket mera. Jag är ju inte världens längsta och den är på snudd att jag når ner till botten i mitt nuvarande kar på 110L med bänk.
#24 - 22 mars 2008 17:39
Sockan2005 skrev:
Det är vattenkvalitén som jag tänkte på när jag ställde frågan. Jag är en sån som gillar mycket växter, gärna stora blad ska det vara. Köper sånt som jag tycker ser bra ut och sånt som jag haft förut.

Det är som sagt betydligt lättare att hålla bra vattenkvalitet och stabila värden i ett större akvarium. I ett stort akvarium kan man dessutom ha mycket fler växter vilket även det bidrar till en bra vattenkvalitet.

Sockan2005 skrev:
Vattnet byter jag en gång i veckan. I min absoluta akvarie tvättade jag rent filtret varje gång jag bytte vatten men jag fick aldrig några problem med några vattenvärden.

60L fick jag en nitritchock som hette duga och en massa fiskdöd. Fast det var samma procedur som med när dom flyttat till 60L som den innan på drygt 42L. Samma antal fiskar och en hastig överflytt.

Varför i hela världen rengjorde du filtret så vansinnigt ofta? :eek: Filtret ska man inte röra förrän vattenbfödet börjar avta. Inte så konstigt att det blev katastrof.

Sockan2005 skrev:
Det jobbiga med stora är som ni säger, högre elförbrukning, vattenförbrukning och att det behövs köpas in mycket mera. Jag är ju inte världens längsta och den är på snudd att jag når ner till botten i mitt nuvarande kar på 110L med bänk.

Jag tror faktiskt inte att elförbrukningen är så pas mycket högre, eller? En pall kan hjälpa ;)
#25 - 22 mars 2008 18:03
batski skrev:
Varför i hela världen rengjorde du filtret så vansinnigt ofta? :eek: Filtret ska man inte röra förrän vattenbfödet börjar avta. Inte så konstigt att det blev katastrof.

För jag trodde att det var skitigt och det såg ofräsch ut. Men jag fick aldrig problem med vattnet då jag gjorde så.
problemet kom först när ag bytte till 60L och inte gjorde rent filtret.
#26 - 22 mars 2008 18:21
Sockan2005 skrev:
För jag trodde att det var skitigt och det såg ofräsch ut. Men jag fick aldrig problem med vattnet då jag gjorde så.

problemet kom först när ag bytte till 60L och inte gjorde rent filtret.

Filtret ska vara skitigt! Har du normalt vattenflöde så ska du inte röra filtret, hur ofräscht du tycker det ser ut. Och förresten öppnar du inte filtret så ser du inte hur ofräscht det ser ut ;)

Jag kan inte tänka mig att det blev katastrof för att du inte rengjorde filtret. Men du får gärna berätta hur du gick tillväga när du bytte till 60 liters.
#27 - 22 mars 2008 21:48
batski skrev:

Katharina: För mig går gränsen till vad man kan börja kalla ett stort akvarium vid typ 300 liter :D Tycker mitt 250 liters är ganska litet...

Ja, det kan jag hålla med om.. Jag gav bort mitt 500 L just för att jag inte ens orkade hålla upp ena sida och samtidigt stoppa en bok under själv, för att tömma det sista vattnet.. :D Så sen köpte jag ett 350 L... Det är ganska lagom...
Men jag är inte singel nu.. så jag bestämmer inte själv.. Men jag håller med, runt 300 L är nog mer stor/liten gränsen.. 300 L så kan man ha malawis och skalarer utan problem..... :rolleyes: ...... inte samtidigt dock.. ;) :D
#28 - 22 mars 2008 22:01
Katharina skrev:
300 L så kan man ha malawis och skalarer utan problem..... :rolleyes: ...... inte samtidigt dock.. ;) :D

Nej, det hoppas jag verkligen inte :D
#29 - 23 mars 2008 07:00
batski skrev:
Filtret ska vara skitigt! Har du normalt vattenflöde så ska du inte röra filtret, hur ofräscht du tycker det ser ut. Och förresten öppnar du inte filtret så ser du inte hur ofräscht det ser ut ;)

Jag kan inte tänka mig att det blev katastrof för att du inte rengjorde filtret. Men du får gärna berätta hur du gick tillväga när du bytte till 60 liters.

Som jag sa tidigare så var det absoluta första akvarium och det fanns "slem" vid ingången till pumpen så därför såg jag det.

Hur jag gjorde? Jo jag startade upp akvariet från noll och hällde i vatten och beredning och en timme senare Nitrivec. Flyttade växterna och alla sakerna och sist fiskarna. Matade en gång om dan och och en dag i veckan lät jag dom vila. Efter ca 10 dagar köpte jag mig 2 pansarmalar. Dagen efter kom allt skit. Hade inte ens matat dom och det var dessutom deras matfria dag.

Jag gjorde en omstart igen efter fiskdöden.
#30 - 23 mars 2008 09:20
300l e en lagom storlek. för man kan ha ganska mycke där i. malawi, diskus,tangayika, sälskapsfiskar, stora cikliderett tag iaf.
#31 - 23 mars 2008 09:59
Skulle tro att du intoducerade merparten av dina fiskar en månad för tidigt, du dunkade i malarna och sen blev det kväll och mörkt och medans syrehalten i vattnet sjönk började halterna av giftiga ämnen i ditt akvarium stiga, kommer inte ihåg om det var du som dessutom stängde av din pump på natten men det är tyvärr sånt som händer även i de bästa av världar..

Som Kjell skriver är slarvmarginalen större ju större mängd vatten vi leker med, kolla bara Kjells 3000 liters balja, han måste ju vara slarvigast av dom slarviga..[B)]
#32 - 23 mars 2008 10:13
Nä det var inte jag som stängde av pumpen på natten. :p

Sen kan det ju ha varit att bytte så många akvarium på kort tid med samma fiskar.
#33 - 23 mars 2008 12:28
Sockan2005 skrev:

Hur jag gjorde? Jo jag startade upp akvariet från noll och hällde i vatten och beredning och en timme senare Nitrivec. Flyttade växterna och alla sakerna och sist fiskarna. Matade en gång om dan och och en dag i veckan lät jag dom vila. Efter ca 10 dagar köpte jag mig 2 pansarmalar. Dagen efter kom allt skit. Hade inte ens matat dom och det var dessutom deras matfria dag.

Så du använde inte det gamla filtret i det nya akvariet? I så fall är det inte alls kontigt att det blev nitritkatastrof? Man kan ju inte flytta över så många fiskar till ett helt nystartat och sterilt akvarium. Det är alltså inte smutsen i filtret som orsakar det, utan precis tvärt om - renheten. I ett sterilt filter finns det inga bakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit.
#34 - 23 mars 2008 17:13
batski skrev:
Så du använde inte det gamla filtret i det nya akvariet? I så fall är det inte alls kontigt att det blev nitritkatastrof? Man kan ju inte flytta över så många fiskar till ett helt nystartat och sterilt akvarium. Det är alltså inte smutsen i filtret som orsakar det, utan precis tvärt om - renheten. I ett sterilt filter finns det inga bakterier som kan bryta ner ammoniak och nitrit.

Hade inget val än att flytta mina fiskar till det nya. Flytten till 60L hade jag min gamla pumpa samtidigt som den nya. Men inte när jag flyttade en till 110L då den nya var inbyggd så jag kramade ur mitt gamla filter vid ingången till pumpen istället.
#35 - 23 mars 2008 17:50
Det är alltid lättare att flytta fiskarna till ett större akvarium, men man behöver ändå bakterier och så ska man alltid vara försiktig vid uppstart.
#36 - 23 mars 2008 17:59
Ja det är det nog. Efter att jag kramade ur filtret i vattnet har jag nu fått trådalger som inte vill försvinna. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116826
#37 - 23 mars 2008 18:08
Sockan2005 skrev:
Ja det är det nog. Efter att jag kramade ur filtret i vattnet har jag nu fått trådalger som inte vill försvinna. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=116826

Ajdå, tråkigt! Jag har med problem med trådalger i ett av mina akvarier.

Jag tror dock inte att det beror på filterskiten. Enligt vad jag fått lära mig här på Zoopet så uppstår trådalger ofta när det är för mycket järn i vattnet jämfört med halten nitrat. Göder du med nånting eller har du lerkulor under sanden/gruset?
#38 - 23 mars 2008 18:24
Näpp ingenting. Har en sand/grus på 1-2mm. Nån gång i månaden häller jag i växtnäring från Sera.
#39 - 23 mars 2008 19:46
Det kan faktiskt vara växtnäringen från Sera. Den innehåller bara mikronäring, vilket till stor del består av järn, men ingen nitrat alls.

Jag skulle rekommendera PMDD istället. Den kanske absolut bästa och billigaste akvarieväxtnäringen i Sverige: www.haack.se/pmdd/
#40 - 23 mars 2008 19:51
Aj då. Det visste jag inte. Ja jag får nog åka till butiken och kolla om dom har något sånt. Annars så får jag beställa.
#41 - 23 mars 2008 20:17
Finns tyvärr inte att köpa i butiker, men även om man måste betala portot så blir det ändå billigare i längden.
#42 - 23 mars 2008 20:18
Jaha okej. Har lite svårt med ordrar till Åland då det krävs en hel massa arbete bara att få lösa ut den från Tullen samt att man måste betala både moms och skatt på varorna fast man gjort det redan om det det inte finns med någon hänvisnig/räkning.
#43 - 23 mars 2008 21:08
Oj, vad tråkigt! Moms och skatt? Det visste jag faktiskt inte. Men ta gärna kontakt med honom. Det kanske går att ordna på något sätt. Om inte annat så måste det finnas någon som distribuerar PMDD där.
#44 - 2 april 2008 20:18
Och i ännu högre utsträckning - hur mycket och vilket filtermaterial man använder.

Också hur mycket fisk man har?
#45 - 3 april 2008 20:29
Håller med,typ! Mitt 600-liters är en ren "våt" dröm! Efter att det uppstått balans i burken är det liksom klart! Nästan lite tråkigt! Nästan så man önskar att det skall hända något,typ! Men icke. Växter frodas. Fiskar trivs. Inte en alg så långt näsan räcker. Lite vattenbyte här och byte av filtervadd där och saken är biff. Ibland försöker jag skapa lite "kaos" genom att sticka ned en pinne och röra om i botten. Lite slam som grumlar piggar upp. Men redan efter några minuter är allt som vanligt. Har faktiskt inte rengjort glaset en enda gång på snart 8 månader! Jo,utsidan förstås! Där är det ständigt tassavtryck efter våra katter som älskar att ligga på täckglaset och spana på fiskarna...

- Sensmoralen blir - eller borde vara - att ju större desto bättre!
#46 - 4 april 2008 14:25
Håller med,typ! Mitt 600-liters är en ren "våt" dröm! Efter att det uppstått balans i burken är det liksom klart! Nästan lite tråkigt! Nästan så man önskar att det skall hända något,typ! Men icke. Växter frodas. Fiskar trivs. Inte en alg så långt näsan räcker. Lite vattenbyte här och byte av filtervadd där och saken är biff. Ibland försöker jag skapa lite "kaos" genom att sticka ned en pinne och röra om i botten. Lite slam som grumlar piggar upp. Men redan efter några minuter är allt som vanligt. Har faktiskt inte rengjort glaset en enda gång på snart 8 månader! Jo,utsidan förstås! Där är det ständigt tassavtryck efter våra katter som älskar att ligga på täckglaset och spana på fiskarna...

- Sensmoralen blir - eller borde vara - att ju större desto bättre!

Varför vill du att något ska hända? Det är väl roligare när invånarna trivs?
#47 - 4 april 2008 18:53
-Jepps! Så är det! Det roliga är att pyssla och peta och rätta till. Att ständigt ha en anledning att styra saker tillrätta. Att känna sig delaktig. Men icke. Det bara funkar. Tur då att man har en himla massa andra burkar som behöver ständigt passning:)
#48 - 4 april 2008 21:07
batski skrev:
Ajdå, tråkigt! Jag har med problem med trådalger i ett av mina akvarier.

Jag tror dock inte att det beror på filterskiten. Enligt vad jag fått lära mig här på Zoopet så uppstår trådalger ofta när det är för mycket järn i vattnet jämfört med halten nitrat. Göder du med nånting eller har du lerkulor under sanden/gruset?

Det där med järn kan kanske stämma, men jag tror att om man har något i akvariet som ligger och förmultnar så blir det gärna fler alger. Det kan vara tex en bit trä som ruttnar eller för mycket mulm (skräp) i filtret. Mina algproblem försvann i ett av mina kar när jag tog bort ett mjuk trärot och tog bort en av de fina skumplastmattorna i Juwels filter. Efter att ha minskat (!) filtermassan fungerar karet märkligt nog betydligt bättre. Obs det är ett växtkar.[:o]
#49 - 5 april 2008 10:48
MattiasL skrev:
Mina algproblem försvann i ett av mina kar när jag tog bort ett mjuk trärot och tog bort en av de fina skumplastmattorna i Juwels filter. Efter att ha minskat (!) filtermassan fungerar karet märkligt nog betydligt bättre. Obs det är ett växtkar.[:o]

Jo men eftersom du tog bort båda saker samtidigt kan du inte veta om det var roten eller något i filtret som triggade algerna...

Annons