Som svar till sockan.
Det är roligare, trevligare och möjligheterna är betydligt större då du har ett större kar.
Det extra jobb man gör då man har ett större kar gör man med glädje, inredningen lägger man extra tid på då möjligheterna är otroliga, man kan få karet att se helt naturtroget ut, fiskarna beter sig mer naturligt då de har större utrymme, fler gömställen etc.
Har man ytterfilter så rengör man den ca 3-4 gånger per år istället för att klämma ur skit ur ett innerfilter varje vecka. (jag gör rent mitt ytterfilter 4 gånger per år)
En sak som jag verkligen älskar är att alla fiskar inte är mitt i nyllet på en, i mindre kar så ser man i princip alla fiskar på samma gång, det tar bort den naturliga känslan. I ett större så sitter du och kollar, ena stunden ser du praktbotierna, sen dyker eldstjärten upp från bakom roten etc etc. Varför många är fachinerade av havet är pga mystiken, att kunna skapa mystik i ett kar är enligt mig en otrolig bedrift.
Då folk kommer hem till mig och kollar så ser de bara hälften av fiskarna och tänker WOW fan vad fint akvarium och fiskarna är skit fina, sen sitter de en stund så dyker tex blackghosten upp ur sitt gömställe, sen ormhuvudsfisken etc. Samma sak som när du dyker, först ser du en rocka simma förbi, sen kommer hajarna osv :)
Innan jag köpte mitt nuvarande "större" kar så hade jag ett 200L, idag är mina vecko vattenbyten på 200Liter vatten :) har man bra metoder så går det smidigt, det är också roligt vid vattenbyten då du rättar till växterna, kanske ansar dem mm.
DET är i sin helhet inte lättare enligt mig, vissa faktorer underlättar givetvis men mitt svar skulle nog vara att det varken är lättare eller svårare. Det krävs kanske 20minuter extra i veckan minus att klämma ur skiten ur innerfiltret vilket 20 min extra i veckan helt klart är värt att slippa :)