Är det värt risken?

#1 - 24 oktober 2004 21:10
Hej![:)] Jag funderar på att köpa en zebra pleco[:-157]. Där jag bor (västerås) kostar den 1295:-. En vän till mig i göteborg kan köpa en för 700:-. Han kan ta med sig den hem till mig när han skall på besök nästa vecka. Har läst att de är väldigt känsliga för vitapricksjukan. Är ny på detta område men har förstått att fiskar kan få sjukan av kyla. Jag kan ju förstå att han inte kan åka från göteborg till västerås med 26 grader varmt i bilen, så nu undrar jag om det är en stor risk att frakta en sån mal i en påse 4½ timme? Finns det nåt man kan göra för att minimerara risken? Eller är det bättre att köpa på hemmaplan för nästan dubbla priset?
Mycket tacksam för svar.
MVH/Helena
[:-160]http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
#2 - 24 oktober 2004 21:26
Ursprungligen skickat av Flykt

...Är ny på detta område men har förstått att fiskar kan...

Då hade jag inte köpt en så dyr fisk.
#3 - 24 oktober 2004 21:26
Tror inte det skall vara några problem om man packar ned den i en liten kylväska, lite tidningspapper, frottehandduk eller filt för att isolera. De fraktas ju VÄLDIGT långt innan de kommer hit. Vita pricken kan man ju dessutom behandla så jag skulle definitivt köpt den i Gbg om jag var du!
#4 - 24 oktober 2004 21:29
När jag praoade förra veckan i våran djuraffär fick dem hem nya fiskar och dem fraktades i frigolit lådor med lock och i lådorna låg påsar med fiskar o vatten. Dem kom ju från en lastbil o i flaket på lastbilen är det ju rätt kallt, så frigoliten höll påsarna varma tror jag.
#5 - 24 oktober 2004 22:36
Ursprungligen skickat av dgqlof

[quote]Ursprungligen skickat av Flykt

[/quote]
Jag borde kanske skrivit varför jag tycker det också. Att vissa fiskar är dyra beror på att efterfrågan är större än tillgången. Det i sin tur kan bero på lite olika saker, t.ex. ny art, exportförbud på fisken, den är svårskött, den går inte att odla, den ger få kullar eller små kullar. Om man inte är såpass erfaren att man är säker på att man kan erbjuda ett mångårigt bra boende tycker inte jag det är etiskt försvarbart att skaffa exklusiva fiskar.

För just denna arten beror nog det höga priset på exportförbud och att den ger små kullar.

Att köpa fisk är dessutom alltid ett vågspel om man inte får reda på hur den fötts upp och förvarats. Det är mycket viktiga parametrar för om den skall klara sig. Och man skall vara medveten om att fiskar har betydligt högre bortfall än våra andra husdjur.

I svaret på själva frågan håller jag med de andra, transport i bil är säkert inget problem.
#6 - 25 oktober 2004 06:51
jag förstår inte hur det här kom att handla om hurvida "Flykt" är kapabel att ta hand om en fisk...!?
#7 - 25 oktober 2004 08:41

[quote]Ursprungligen skickat av dgqlof

[/quote]
Jag borde kanske skrivit varför jag tycker det också. Att vissa fiskar är dyra beror på att efterfrågan är större än tillgången. Det i sin tur kan bero på lite olika saker, t.ex. ny art, exportförbud på fisken, den är svårskött, den går inte att odla, den ger få kullar eller små kullar. Om man inte är såpass erfaren att man är säker på att man kan erbjuda ett mångårigt bra boende tycker inte jag det är etiskt försvarbart att skaffa exklusiva fiskar.

För just denna arten beror nog det höga priset på exportförbud och att den ger små kullar.

Att köpa fisk är dessutom alltid ett vågspel om man inte får reda på hur den fötts upp och förvarats. Det är mycket viktiga parametrar för om den skall klara sig. Och man skall vara medveten om att fiskar har betydligt högre bortfall än våra andra husdjur.

I svaret på själva frågan håller jag med de andra, transport i bil är säkert inget problem.
[/quote]

Hej! Så du menar att om man är ny inom området så kan man bara ha "nybörjar" fiskar? Jag är faktiskt intresserad av lite mer ovanliga fiskar/malar. Jag har läst om malar i två månader. Många av de malar som jag skulle vilja ha blir för stora för mitt akvarium (375l) eller passar inte ihop med övriga invånare. Jag försöker ta reda på så mycket fakta som möjligt innan jag köper nåt. Jag tänker även på om de framtida fiskarna jag skall ha i karet. Och bara så du vet, jag tänker ha mitt kar i många år! Jag har längtat efter att få hålla på med detta i över två år. När jag flyttar så blir det en uppgradering till 1000 l. MVH/Helena
http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
#8 - 25 oktober 2004 08:42
Ursprungligen skickat av join4t

jag förstår inte hur det här kom att handla om hurvida "Flykt" är kapabel att ta hand om en fisk...!?

Tack ska du ha![:)]
MVH/Helena
#9 - 25 oktober 2004 09:47

Jag skrev ett jätte långt inlägg som av någon anledning inte kom med så jag pallar bara skriva kort denna gången.

Jag tycker du bör testa med någon annan mal art som är ungefär lika skänslig eftersom det inte går att gemföra med tex ancistrus eller plecostomus.

Testa med tex En Golden nugget eller royal pleco.

Man får vara medveten om att i ett 375 så är detta fiskar som man inte ser mer än någon skymt av om någon gång i veckan om man har tur.

En zebra pleco är en fisk som man mer vet att man har och är nyjd med det än att titta på.

Priset är mycket bra så vill du verkligen ha en sådan här med det samma så visst varför inte prova men mitt råd är ändå köp någon golden nugget eller så först.

Man måste vara medveten om att detta är fiskar som lätt kan dö inom en vecka.

Köp aldrig en L-Mal i för lite storlek pågrund av att dödligheten är så ofantligt mycket större då och den är stor nog ändån vid införsel av ny fisk.
#10 - 25 oktober 2004 10:04
Hej Helena !
Som du kanske sett på min zoon nån gång så har jag ett par av dessa eftertraktade randiga skönheter[:-157] men jag måste säja att jag var en idiot när jag stoppa ner 2 av dom i mitt 540.
Inte för fiskarnas skull kanske men ja köpte dom för att kunna se dom ibland iaf. men så e inte fallet.[:-157]
I välmöblerade sällskapskar så syns dom jävlar i mäj nästan inte alls,nu har ja massa rötter o gömställen o växter o så ju.
Sen för nån vecka sen köpte ja en till som går i ett 72 liters kar med ett par andra fina små malar o dom rör runt o stökar titt som tätt e dom framme o är mycke roligare o titta på än dom i det stora.

Fast dom har det kanske bättre i det stora akvariet men jag har ju köpt dom för att kunna se dom mer än en gång i månaden =)

//[:-157]Matte[:-157]
#11 - 25 oktober 2004 10:28
Hej alla!

Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i debatten. Jag tror säker att det går bra att transportera fisken om man lägger ner lite omsorg på transportförpackningen som har nämnts tidigare. Jag skulle inte tveka om det gällde att kunna spara så mycket pengar. Men, jag tycker att dgglofs inlägg har en viktig poäng. Jag älskar fiskar och malar och jag förstår absolut att man vill ha annat än guppy i akvariet. Men jag tycker att det finns en djur och miljö-etisk aspekt i det här. Det är ett ingrepp i naturen att fånga fisk, det gäller ju saltvatten i större utsräckning än sötvattne men inte desto mindre. Det är ju dessutom en enorm stress för fiskar att transporteras. Jag jämför det med debatterna om transporter av slaktdjur. Akvaristik är en fantastisk hobby, men som alltid är det viktigt att tänka vad det man gör har för konsekvenser i ett större sammanhang.

Jag hoppas att flykt förstår att det inte är ett personligt angrepp på din förmåga att ta hand om dina fiskar.

/Karin
#12 - 25 oktober 2004 19:17
Ursprungligen skickat av kek

Hej alla!

Nu kan jag inte låta bli att lägga mig i debatten. Jag tror säker att det går bra att transportera fisken om man lägger ner lite omsorg på transportförpackningen som har nämnts tidigare. Jag skulle inte tveka om det gällde att kunna spara så mycket pengar. Men, jag tycker att dgglofs inlägg har en viktig poäng. Jag älskar fiskar och malar och jag förstår absolut att man vill ha annat än guppy i akvariet. Men jag tycker att det finns en djur och miljö-etisk aspekt i det här. Det är ett ingrepp i naturen att fånga fisk, det gäller ju saltvatten i större utsräckning än sötvattne men inte desto mindre. Det är ju dessutom en enorm stress för fiskar att transporteras. Jag jämför det med debatterna om transporter av slaktdjur. Akvaristik är en fantastisk hobby, men som alltid är det viktigt att tänka vad det man gör har för konsekvenser i ett större sammanhang.

Jag hoppas att flykt förstår att det inte är ett personligt angrepp på din förmåga att ta hand om dina fiskar.

/Karin

Hej![:)] Tack för alla svar. Jag skall nog vänta ett tag med att köpa zebra plecon[:-118].
MVH/Helena
[:-141]http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
#13 - 25 oktober 2004 20:27
Ursprungligen skickat av Flykt

...Jag är faktiskt intresserad av lite mer ovanliga fiskar/malar...

Ok, en liten ursäkt från mig. Men jag hade precis blivit uppretad av att en del ser på dyra fiskar (speciellt diskus och olika L-malar) som statussymboler utan att kunna sköta om dem.
#14 - 25 oktober 2004 22:15

Ok, en liten ursäkt från mig. Men jag hade precis blivit uppretad av att en del ser på dyra fiskar (speciellt diskus och olika L-malar) som statussymboler utan att kunna sköta om dem.
[/quote]

Ok! Jag kan lova dig att det inte ligger nån "statussymbol" i att jag vill ha en zebra pleco. Jag gillar som sagt lite ovanliga fiskar. De behöver defenitivt inte vara dyra för att "stajla" med. Jag har till exempel blivit lite kär [:-50]i nåt helt annat- nämligen skednosmalen, men tyvärr så kunde den bli 60 cm och skulle äta upp mina dvärgciklider i ett nafs[:-73]. Jag tycker det är intressant med fiskar som utmärker sig på nåt sätt. Som annorlunda form, färg, beteende o.s.v.
MVH/Helena[:-68]
#15 - 25 oktober 2004 23:28

Akta dig för skednosmalar dom flesta varianter blir nästan 2Meter långa.

Mycket vackra som yngel men även som yngel klipper den tetror och liknande i ett nafs.

Jag slår än en gång ett slag för goldennugget eller varför inte en chatostoma (Bulldogmal) -L146 en underbar mal. Fins även en hel del fina peckoltior och varför inte royal pleco. dom flesta av dessa för under 400kr vid en 6-8 cm storlek.
#16 - 26 oktober 2004 00:22
jag håller med!

jag fattar inte vad som är så speciellt med zebra plecon? jag såg faktiskt sådana idag. och det var lång ifrån den snyggaste mal som fanns i den affären kan jag säga!

och priset sedan!

nä, det finns så många L-malar jag hellre tar före den.

*bara min åsikt* =)
#17 - 26 oktober 2004 06:34
Jag tycker också zebra plecon är fin fast jag har inte sett en i verkligheten utan bara på zoopets logo. Jag skulle inte köpa en p.g.a pris och känslighet. Det är ju många fiskar som är viltfångade menar ni att man ska bojkotta dessa fiskar? Fiskarna som föds upp i asien med alla möjliga och omöjliga medel ska dessa bojkottas? Jag vet ej vilka fiskar som blir kvar då?
#18 - 26 oktober 2004 15:02
Det stämmer att väldigt många fiskar är vildfångade och det kan vara svårt att veta om dom är det eller inte. Det går iof alltid att fråga i affären innan man köper dem. Sen är det upp till var och en att välja om man vill köpa eller inte. Jag vill bara uppmana till eftertanke!
/Karin
#19 - 26 oktober 2004 20:36
[quote]Ursprungligen skickat av Mcoist

Akta dig för skednosmalar dom flesta varianter blir nästan 2Meter långa.

Mycket vackra som yngel men även som yngel klipper den tetror och liknande i ett nafs.

Jag slår än en gång ett slag för goldennugget eller varför inte en chatostoma (Bulldogmal) -L146 en underbar mal. Fins även en hel del fina peckoltior och varför inte royal pleco. dom flesta av dessa för under 400kr vid en 6-8 cm storlek.
[/quote
Tack för svaren.[:-94] Har inte kunnat svara på hela dagen då bredbandet legat nere [:-108]. Trodde jag. Har hållt på med datorj....n [:-5]hela dagen, nu upptäckte jag att det är glapp i en kontakt och det var ju inte så svårt att fixa[:-34]. Frid och fröjd nu när man kan komma ut igen. Visst finns det många andra fina malar. Men, jag vill inte ha STORA malar. En längd på 10-15 är max tycker jag med 375l burk. Om zebra plecon hade blivit 30 cm så hade jag inte valt den (men nu skall jag satsa på mina torpedbarber i första hand)! Jag skulle bli väldigt glad om ni kunniga akvarister kunde ge mer förslag än dom som ni redan gett om intressanta malar som max blir 15 cm och passar i ett sällskapsakvarium. MVH/Helena
[:-137]http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
#20 - 26 oktober 2004 20:57
Jag har just beställt L-260 (Queen arabesque). Så det får väl bli mitt förslag. Dom blir ca 10cm och kostar ca 300.-/st.
#21 - 26 oktober 2004 21:06

[/quote]

Och du menar med detta ????
Statussymboler utan att kunna sköta dom ???

Finns det nån som köper diskus o olika l-malar utan intention och sköta dom så bra det går då?
Bad ass fool isåfall...hehe o lite waste of money.

//den gode drd
#22 - 26 oktober 2004 21:43
Ursprungligen skickat av drd

...Finns det nån som köper diskus o olika l-malar utan intention och sköta dom så bra det går då?...

Tja, intentionen finns nog men inte kunskapen. Det är bara att följa annonserna på blocket så blir man mörkrädd hur mycket ofrivilliga fiskmördare det finns där ute. Det är nog inte helt ovanligt med "Fint möbelakvarium med diskusar, det imponerar på kompisarna (och kanske när man har med sig någon hem en sen kväll?!?)". Eftersom viljan att lära sig saknas är akvariet igenväxt av alger och fiskarna döda efter några månader, inom ett år finns en annons på blocket "säljes, knappt ett år gammalt".
#23 - 26 oktober 2004 23:05

Dom flesta peckoltior holler sig runt en 8-15cm som vuxna.

Sen tycker jag inte du skall vara rädd för att prova en golden nugget bara för att den blir stor det tar alltså massor av år för att den skall bli stor har en som kanske växt 1cm på ett år och samma med min royal pleco max en 1,5cm på ett år dessutom är dom värda stora pengar i lite större storlek så då kan du säkert byta den mot kanske en zebra pleco eller nått liknande men räkna inte med något byte innan 5 år.

Men peckoltior och många varianter av ancistrus håller sig under 15cm tex ancistrus whitespott ser i princip ut som en liten golden nugget fast med vita prickar och vita ränder på fenorna vissa av dessa går till och med att försöka odlas på.

Hoppas du hittar någon mal som du gillar till bättre priser.
#24 - 27 oktober 2004 05:26
Alltså Helena om du verkligen vill köpa nån L-046:a så låt inte våra tankar o funderingar stoppa dig.
Har du bara något så när mjukt och varmt vatten 28-30 grader så ska det inte vara svårt o hålla den ju.
Mina går ju i diskusvatten och där verkar dom trivas ypperligt.

Transporten till dig 4 ½ timme som din vän skulle göra är inga problem, se bara till att påsen med fisken kan få åka frigolitbox för då håller den värmen.

Kanske du får se din mer än min syns som är i 540 karet.
Jag ska faktiskt stoppa ner en lite större till den så det kanske finns risk att dom syns dubbelt så mycke då =)
Sen om jag inte får se dom lika ofta det skiter jag i.

Hoppas min L-114 inte får för sig att växa groteskt fort oxå som ska ner i 540:an me =)

//Matte
#25 - 27 oktober 2004 06:47
Ursprungligen skickat av Mcoist

Dom flesta peckoltior holler sig runt en 8-15cm som vuxna.

Sen tycker jag inte du skall vara rädd för att prova en golden nugget bara för att den blir stor det tar alltså massor av år för att den skall bli stor har en som kanske växt 1cm på ett år och samma med min royal pleco max en 1,5cm på ett år dessutom är dom värda stora pengar i lite större storlek så då kan du säkert byta den mot kanske en zebra pleco eller nått liknande men räkna inte med något byte innan 5 år.

Men peckoltior och många varianter av ancistrus håller sig under 15cm tex ancistrus whitespott ser i princip ut som en liten golden nugget fast med vita prickar och vita ränder på fenorna vissa av dessa går till och med att försöka odlas på.

Hoppas du hittar någon mal som du gillar till bättre priser.

Tack ska du ha för svaren. Mycket intressant och skall genast följa upp det. [:-139]MVH/Helena
#26 - 27 oktober 2004 07:08
Ursprungligen skickat av drd

Alltså Helena om du verkligen vill köpa nån L-046:a så låt inte våra tankar o funderingar stoppa dig.

Har du bara något så när mjukt och varmt vatten 28-30 grader så ska det inte vara svårt o hålla den ju.

Mina går ju i diskusvatten och där verkar dom trivas ypperligt.

Transporten till dig 4 ½ timme som din vän skulle göra är inga problem, se bara till att påsen med fisken kan få åka frigolitbox för då håller den värmen.

Kanske du får se din mer än min syns som är i 540 karet.

Jag ska faktiskt stoppa ner en lite större till den så det kanske finns risk att dom syns dubbelt så mycke då =)

Sen om jag inte får se dom lika ofta det skiter jag i.

Hoppas min L-114 inte får för sig att växa groteskt fort oxå som ska ner i 540:an me =)

//Matte

Chenna! När jag vände mig hit med min fråga så fanns det ju en anledning till det! Jag vill ju gärna ha synpunkter och åsikter. Är tacksam för alla svar som jag fått.[:-92] Nu har jag i allafall bestämt mig för vänta med zebran. Jag skall köpa några kompisar till mina torpedbarber i stället. Och om det nu är så att man knappt aldrig ser zebran, så vet jag inte om det är intressant längre. Klart att jag vill se mina invånare ofta!
MVH/Helena
[:-166]http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#
#27 - 27 oktober 2004 07:32
Se till att de gasar den och du håller den i rätt temp bara. Då klarar den lätt 3 dygn i påse. Jag tycker dock att 700kr också låter dyrt. De finns billigare och jag har även hört att man kan köpa odlade, mindre exemplar för ett par hundra bara. Tyvärr vet jag dock inte var.

Ett tips är att skaffa en frigolitlåda, aldrig fel när man fraktar fisk, mörkt och rätt temp...

Annons