Ursprungligen skickat av dgqlof
[quote]Ursprungligen skickat av dgqlof
[quote]Ursprungligen skickat av Flykt
...Är ny på detta område men har förstått att fiskar kan...
Då hade jag inte köpt en så dyr fisk.
[/quote]
Jag borde kanske skrivit varför jag tycker det också. Att vissa fiskar är dyra beror på att efterfrågan är större än tillgången. Det i sin tur kan bero på lite olika saker, t.ex. ny art, exportförbud på fisken, den är svårskött, den går inte att odla, den ger få kullar eller små kullar. Om man inte är såpass erfaren att man är säker på att man kan erbjuda ett mångårigt bra boende tycker inte jag det är etiskt försvarbart att skaffa exklusiva fiskar.
För just denna arten beror nog det höga priset på exportförbud och att den ger små kullar.
Att köpa fisk är dessutom alltid ett vågspel om man inte får reda på hur den fötts upp och förvarats. Det är mycket viktiga parametrar för om den skall klara sig. Och man skall vara medveten om att fiskar har betydligt högre bortfall än våra andra husdjur.
I svaret på själva frågan håller jag med de andra, transport i bil är säkert inget problem.
[/quote]
Hej! Så du menar att om man är ny inom området så kan man bara ha "nybörjar" fiskar? Jag är faktiskt intresserad av lite mer ovanliga fiskar/malar. Jag har läst om malar i två månader. Många av de malar som jag skulle vilja ha blir för stora för mitt akvarium (375l) eller passar inte ihop med övriga invånare. Jag försöker ta reda på så mycket fakta som möjligt innan jag köper nåt. Jag tänker även på om de framtida fiskarna jag skall ha i karet. Och bara så du vet, jag tänker ha mitt kar i många år! Jag har längtat efter att få hålla på med detta i över två år. När jag flyttar så blir det en uppgradering till 1000 l. MVH/Helena
http://zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=289817#