Är det vanligt att scalarerna låter ynglen sitta kvar på bladet?

#1 - 22 september 2008 09:14
Jag har nu efter sex dagar sedan mina scalarer lagt rommen och den har kläckts sett att ynglen fortfarande sitter kvar på vallisineriabladet. När blir de frisimmande och när ska jag försöka att mata dem med liquid fry för äggläggande fiskar? Hur gör jag det på bästa sätt och förflyttar inte scalarerna sina yngel till gropar i gruset som andra ciklider tex blåcikliden? Vill gärna få lite tips och råd från andra kloka som vet mer om scalarernas beteende. Detta är deras första kull som har blivit kläckta! Hoppas att det håller i sig nu.
#2 - 22 september 2008 09:15
Förresten det är väl dumt att byta vatten nu? Idag är det en vecka sedan jag gjorde vattenbyte.
#3 - 22 september 2008 09:21
Vänta ett par dagar med vattenbytet om du inte kan ha två slangar samtidigt, en in och en ut från karet så det inte blir så stora skiftningar på vattennivån.
De flyttar inte sina yngel till en håla i sanden, men däremot kan de byta blad efter de har kläckts men inte alltid.
Har du tetror i karet så är det tveksamt att det blir så många yngel att mata, men så fort de blir frisimmande kan du börja mata.
Testa även finfördelat torrfoder, skalad artemia och liknande fin mat till ynglen så växer de snart på sig i storlek.
#4 - 22 september 2008 10:17
Tack för svaret! Jag har inga tetror i karet men däremot två nyckelhålsciklider och en stor gibbiceps...bör jag ta bort dem? stressar jag då scalarerna ?...
#5 - 22 september 2008 10:19
Hur jag ska enbart mata ynglen, ska jag ha en spruta eller hur ska jag göra?
#6 - 22 september 2008 11:18
Den största risken är nog om malen råkar simma förbi och suga i sig ägg eller larver, men det är nog ingen större fara.
Försök att greja med karet så lite som möjligt och helst inga händer eller armar i karet nu i början som kan stressa föräldrarna till att käka upp sina småttingar, så en spruta eller liknande är inte fel. Små doser lite oftare samt ofta vattenbyte in/ut om du kan lösa det, så kommer de att växa fort.
När de väl är riktigt frisimmande så behöver du inte fundera så mycket, då de brukar se ut som ett moln runt föräldrarna och då är det bara att mata på:).
#7 - 22 september 2008 14:22
lånar tråden lite...

hur lång tid tar det från att dem kläcks till "larver" tills dem är fri simmande?
#8 - 22 september 2008 14:33
Från ägg till larver tar det ca 3 dygn, sedan tills de blir frisimmande tar det ytterligare ungefär 5 dygn.
#9 - 22 september 2008 15:16
För mig fungerar inte torkad/skalad artemia eller krossat flingfoder för att det är för stort. Utan nykläckt artemia är det som fungerar toppen.
#10 - 23 september 2008 06:57
miniflingfoder som legat i vatten och blivit "mjöl", sugs upp med en spruta och sedan läggs som ett moln över ynglen ger en överelvnadsprocent på kanske 2-3% efter 1 vecka.

nyckläckt artemia ger på samma tid kanske 75%...........

iaf hos mig

.
#11 - 23 september 2008 19:05
Hur stor är överlevnadschansen med liquid fry?
#12 - 23 september 2008 19:17
Jag är numera lat och använder enbart skalad artemia och det fungerar ok här hemma. Använder också fryst nykläckt artemia föredrar dock den skalde då denna far runt i karet medan den nykläckta frysta sjunker. Men har dragit upp stora skalarkullar på bägge fodren.
#13 - 23 september 2008 20:23
kaj.p skrev:
Jag är numera lat och använder enbart skalad artemia och det fungerar ok här hemma. Använder också fryst nykläckt artemia föredrar dock den skalde då denna far runt i karet medan den nyklckta frysta sjuker. Men har dragit upp stora skalarkullar på bägge fodren.

När kan man börja använda skalad artemia och finns det i välsorterade akvarieaffärer typ djurmagasinet?
#14 - 24 september 2008 03:46
cikliden2 skrev:
När kan man börja använda skalad artemia och finns det i välsorterade akvarieaffärer typ djurmagasinet?

Nja men det är bara att be dem beställa hem.
#15 - 24 september 2008 05:13
Fryst nykläckt artemia har nog bara Åleds idag. Men man kan ju be butiker ta hem därifrån med. :)
#16 - 24 september 2008 14:55
Scalarerna är verkligen agressiva och nu har de attackerat min stora gibbiceps så att han dog, fanns absolut inget kvar av hans fenor...bör jag ta bort de stackars nyckelhålscikliderna också som är ihoptryckta i ett hörn tycker ni?
Ynglen lever fortfarande och nu är det ca 50st kvar på bladet. Har inte velat gjort något vattenbyte ifall att jag stör dem då...
#17 - 24 september 2008 14:57
Jag matar denna kull med liquifry den röda förpackningen ca 3ggr per dag med en spruta så att det blir som ett vitt moln över ynglen men det blir även alldeles grumligt i akvariumet och därför är jag rädd att jag måste göra vattenbyte snart eller?När ska man börja att ge liquifry ur den gröna förpackningen?

Annons