Bakgrund:Jag har haft kakaduaciklider i 4-5 år och det har aldrig varit några problem att få yngel av dem.
För snart två år sedan sparade jag fem yngel av en kull. Det var en hane och fyra honor. De placerades i ett 700l kar med lite danior, rasborer och malar. Under det senaste året har kakaduerna lekt ett antal gånger, men varje gång så har honan slutat vakta efter 1-2 dygn.
Först tänkte jag att det nog tar ett tag innan de lär sig vakta, men eftersom åtminstone tre av honorna lagt rom åtskilliga gånger och jag inte haft liknande problem innan så trodde jag inte riktigt på den teorin.
Sedan fick jag för mig att det var något fel på vattnet, framförallt misstänkte jag att vattnet inte cirkulerade ordentligt så jag satte i en stor pump. Kakaduerna lekte igen men det blev inga yngel nu heller.
Därefter tog jag upp rommen och lade dem i ett annat akvarium nästa gång de lekte. Rommen blev först vita och efter en vecka så möglade de.
Då testade jag att skaffa en annan, mindre hane till honorna och efter en vecka hade två honor fått yngel.
Fråga: Varför tror ni att det inte blev yngel med min förra hane?
Beror det på att han är steril? i så fall, är det vanligt med sterila hanfiskar?
Beror det på att han inte vet hur man gör? Men han verkar åtminstone ha förstått hur man uppvaktar damerna.
Kan det ha och göra med att han är bror till sina tilltänkta?
Eller kan det bero på att han är väldigt mycket större än honfiskarna och kanske inte kommer in i grottorna?