Är det vanligt att fiskar dör av "romförstoppning"?

#1 - 20 oktober 2007 19:25
Min fjärilciklidhona var smällfet och bar på rom.. Idag började hon stå och flämta och jag förstod att det var dags.. Men det blev ingen äggläggning utan hon började simma dåligt och fastnade i insuget på filtret.. Jag försökte desperat att klämma henne på rommen (väldigt försiktigt), efter några stryckningar kom till slut rommen ut.. Jag släppte henne och hon började kvickna till för en stund, men dog några minuter senare..=(

Är det vanligt att fiskar inte kan få ur sig rommen..?? Kan det handla om att fiskarna är inavlade och kvaliteten börjar bli sämre i handeln.. eller är det bara en tillfällighet..??

M.v.h. Jerker
#2 - 20 oktober 2007 19:46
Inte vanligt, men det händer.
Att leka, framförallt att lägga ägg, är en rejäl påfrestning, och det är inte alltid fisken klarar det. Det är vanligast hos levandefödarna, men kan hända hos andra också.
Jag vet inte om inavel har nåt med saken att göra; det är inte omöjligt, men jag misstänker att det bara är "sånt som händer", liksom.
#3 - 20 oktober 2007 19:53
Jo så e det nog.. Men det var lite tråkigt.. Hade inte direkt planerat att de skulle leka.. så man har väntat lite nyfiket..:) Har nyss startat upp ett 400 liters sällskapsakvarium/växtakvarium där jag har två par fjärilciklider som bildat par och skaffat sig revir. Nu får jag väl skaffa en ny flicka till hanen då.. Hoppas han accepterar henne bara...
#4 - 20 oktober 2007 20:18
Du kanske klämde sönder något annat organ vid försöket...
#5 - 20 oktober 2007 20:32
Det är ju möjligt.. Men hon hade ju i varjefall dött om jag inte hade försökt (hon hade ju gett upp totalt och hade buken uppåt).. Det var nog troligen redan försent antar jag.. Det såg nästan ut som hon hade fått en inre blödning innan jag klämde..
#6 - 20 oktober 2007 20:44
erikthur - Vilka fina bilder du hade på palettciklidyngel. De väckte gamla minnen då jag födde upp sånna när jag var yngre..:)
#7 - 20 oktober 2007 20:58
thx

Annons