Är det stor skillnad mellan NutriSI och Micro+?

#1 - 12 april 2010 01:51
Ni ser rubriken.

Jag har förstått att vilket av de två ovan man ska ha beror på KH-värdet, men är det egentligen någon större skillnad? D.v.s. "vad händer" om det blir fel? Kan man beställa något av dem på måfå eller är det ett stort måste att ha koll på KH-värdet för att det ska bli rätt? Är förresten Tropicas gödning en likvärdig mikrogödning, om man vill slippa blanda själv?

/aiquen, utan koll.
#2 - 12 april 2010 05:15
funktionsmässigt är säkerligen tropicas jämförlig med pmdd, men prismässigt ligger den nog på det tiodubbla per liter så att säga.

skillnad på micro och nutrisi är att nutrisi kommer i pulverform medan micro kommer i flytande form direkt som jag förstått det. det funkar med båda, själv kör jag både och faktiskt, defdacs torrmix vid varje VB och sen några droppar micro 1-3 ggr i veckan beroende på hur växterna ser ut att må.

MVH
Marcus
#3 - 12 april 2010 14:10
Enligt Defdac så spelar det ingen roll vilken blandning man väljer om man har pH under 7, har man pH över 7 bör Micro+ (eller Tropica) användas. Skillnaden är tydligen vilket chelateringsmedel som används, och blandningen i Micro+ (och Tropica) klarar högre pH än den som används i Nutrisi.
#4 - 15 april 2010 08:54
Micro+ om man har har Ph 7 eller högre alltså? Hur fungerar det då med angivelsen att man ska ha NutriSI till mjukt vatten och Micro+ till hårt vatten? I mitt fall har jag mjukt vatten och Ph över 7 och jag använder NutriSI. Är det lämpligare att använda Micro+ då?
En aning förvirrande[:o]
#5 - 15 april 2010 09:06
Sumpan skrev:
Micro+ om man har har Ph 7 eller högre alltså? Hur fungerar det då med angivelsen att man ska ha NutriSI till mjukt vatten och Micro+ till hårt vatten? I mitt fall har jag mjukt vatten och Ph över 7 och jag använder NutriSI. Är det lämpligare att använda Micro+ då?

En aning förvirrande[:o]

Som jag förstår det så har mjukheten inte mycket med saken att göra utan det hänger på PH, har du över 7 så satsa på micro+,
Bilagor:
#6 - 15 april 2010 09:45
Marnat skrev:
Som jag förstår det så har mjukheten inte mycket med saken att göra utan det hänger på PH, har du över 7 så satsa på micro+,

Plockat från hack.se/pmdd:

Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7.
NutriSi är ett pulver som skall lösas upp i surt vatten därav medföljer det Citronsyra.NutriSi är till för del för Mjuka vatten under KH7. Lite fundersam:P Men som du skrev så verkar PH ha en betydelse också.
#7 - 15 april 2010 10:28
Azur skrev:
Enligt Defdac så spelar det ingen roll vilken blandning man väljer om man har pH under 7, har man pH över 7 bör Micro+ (eller Tropica) användas. Skillnaden är tydligen vilket chelateringsmedel som används, och blandningen i Micro+ (och Tropica) klarar högre pH än den som används i Nutrisi.

Jag har ett KH-värde på 6 alltså ska jag använda NutriSI enligt hemsidan Men mitt PH ligger över 8, så jag har alltså använt fel PMDD, eller:confused:.
Jag hittar ingenstans att läsa om PH/PMDD
Blev smått förvirrad nu.
#8 - 15 april 2010 11:07
Azur skrev:

gullefjun skrev:
Jag har ett KH-värde på 6 alltså ska jag använda NutriSI enligt hemsidan Men mitt PH ligger över 8, så jag har alltså använt fel PMDD, eller:confused:.

Jag hittar ingenstans att läsa om PH/PMDD

Blev smått förvirrad nu.

Samma här! Kankse värt att prova micro+ istället en gång:)
#9 - 15 april 2010 12:03
Jag är inte helt säker, men vad jag minns av den oorganiska kemin så tror jag ganska säkert att i sammanhanget är det som spelar roll att lösningen har rätt pH.
#10 - 15 april 2010 12:05
Azur skrev:
Jag är inte helt säker, men vad jag minns av den oorganiska kemin så tror jag ganska säkert att i sammanhanget är det som spelar roll att lösningen har rätt pH.

Då förstod jag dig rätt då ja.
#11 - 15 april 2010 13:12
Azur skrev:

Jag som nyss köpt trippeldos av NutriSi:mad: och det är fel enligt mitt PH-värde
Hur tar jag reda på vad det är för PH i lösningen?
#12 - 15 april 2010 18:36
Hej inte pH det är inte det som spelar roll det är KH värdet alltså om ert vatten är hårt eller mjukt

Micro+ fungerar till hårt o mjukt men har fördel på hårda vatten.
Nutrisi fungerar bäst på mjuka vatten upp till KH7

/P
#13 - 15 april 2010 19:39
peterhaack skrev:
Hej inte pH det är inte det som spelar roll det är KH värdet alltså om ert vatten är hårt eller mjukt

Jag är ledsen Peter, men jag har svårt att tro det. På vilket sätt skulle bikarbonatjonerna i sig störa gödningsmedlet?
#14 - 15 april 2010 21:36
Så säger de från tillverkarna och det har med chelaterna i de olika att göra. men det har inget med pH att göra alls..
#15 - 16 april 2010 07:29
peterhaack skrev:
Så säger de från tillverkarna och det har med chelaterna i de olika att göra. men det har inget med pH att göra alls..

Tack för svaret Peter, då kör jag vidare som jag brukar:).
#16 - 16 april 2010 12:08
peterhaack skrev:

Nej, det har allt att göra med pH.

De olika chelateringsmedlen är olika stabila vid olika pH, EDTA börjar tappa förmågan att chelatera järn ovanför ungefär 6.5, och vid 8 är allt järn ochelaterat (och faller ut som olöslig järnhydroxid, otillgänglig för växter). DTPA tål högre pH, och håller järnet i lösning upp till cirka 7.5, och tappar inte helt förmågan förrän vid pH på sisådär 8.5.

HEEDTA tål lite högre pH än EDTA, medan EDDHA är den tåligaste (och dyraste) chelateringsagenten av dem allihop, och fungerar vid pH upp till 11, men används vad jag vet inte i någon kommersiell gödningsblandning.

Som jag förstår det:
EDTA håller inte järn i lösning i höga pH (över 7) ELLER i vatten med höga kalciumhalter, eftersom kalciumjonerna puttar bort järnjonerna från EDTA'n. Övriga mikronäringsämnen chelateras däremot effektivt av EDTA även vid höga pH.

Referens: http://www.smart-fertilizer.com/index2.php?id=113
#17 - 16 april 2010 14:52
Snälla...vilken gödning är rätt och vilken skall jag inte använda.
Det är svårt att förstå alla "konstiga" ord" för en som absolut inte kan mycket om kemi.
Jag är bara en "vanlig" som vill att mina växter ska må mycket bättre än algerna.
#18 - 17 april 2010 22:14
Mikro+ funkar i alla lägen.
#19 - 18 april 2010 05:10
defdac skrev:

Japp. Jag har faktiskt svårt att se varför man nånsin skulle använda Nutrisi.
#20 - 18 april 2010 06:35
defdac skrev:

Okey, bara byta och beställa igen då:confused:
#21 - 18 april 2010 08:21
Jag har NutriSi i min torrmix. Det hade varit fenomenalt om det hade räckt med det så att jag slapp dosera Mikro+ för sig. Då hade jag bare behövt dosera ett kryddmått torrmix direkt efter vattenbytet.

Har man torrmix över skulle man tex kunna använda det till att blanda ner i lera och göra mikrospäckade lerkulor till hungriga dicoter, eller blötlägga torv/jord med en massa nutrisi.

Jag själv har 4-5 kilo tillövers..
#22 - 18 april 2010 12:37
defdac skrev:
Jag har NutriSi i min torrmix. Det hade varit fenomenalt om det hade räckt med det så att jag slapp dosera Mikro+ för sig. Då hade jag bare behövt dosera ett kryddmått torrmix direkt efter vattenbytet.

Har man torrmix över skulle man tex kunna använda det till att blanda ner i lera och göra mikrospäckade lerkulor till hungriga dicoter, eller blötlägga torv/jord med en massa nutrisi.

Jag själv har 4-5 kilo tillövers..

Vad händer med växterna om jag fortsätter med NutriSi?
#23 - 18 april 2010 12:42
Egentligen behöver du bara byta om du ser att växterna påvisar mikrobrist (bleka nya skott nära ljuset).
#24 - 18 april 2010 13:04
defdac skrev:
Egentligen behöver du bara byta om du ser att växterna påvisar mikrobrist (bleka nya skott nära ljuset).

Okey, jag fortsätter så får jag se vad som händer.
Tack:)
Bilagor:

Annons