Är det stenarna eller växternas fel.....???

#1 - 5 november 2007 10:27
Tjena!

Jag har tänkt att ta över min pappas akvarium.
Men det blev ibland ganska fort smutsigt i vattnet, tänkte om det kan vara stenarna på botten eller växterna som kan göra att det blir grumligt fort i vattnet?? Eller är det en för dålig pump/sil?? :)

Vilka är dom bästa stenarna att ha på botten i akvariet??
Och finns det några bra speciella växter som kanske håller vattnet lite renare eller något? :)

Det är inte ett så stort akvarium så det blir ju fortare smutsigt såklart.

Tack för svar!

Vänliga hälsningar
Anette:)
#2 - 5 november 2007 10:51
Hur stort är akvariumet? Vad har du för pump i?
#3 - 5 november 2007 12:12
AnetteEG skrev:
Tjena!

Men det blev ibland ganska fort smutsigt i vattnet, tänkte om det kan vara stenarna på botten eller växterna som kan göra att det blir grumligt fort i vattnet?? Eller är det en för dålig pump/sil?? :)

Och finns det några bra speciella växter som kanske håller vattnet lite renare eller något? :)

Tack för svar!

Vänliga hälsningar

Låter som du matar lite för mycket alternativt har för mycket fisk i för litet akvarium.
Sen är det ju alltid bra att ha en ordentlig pump och att göra ett vatten byte 1 gång i veckan på ca 10-30%

Sug upp skräp på botten och gör rent pumpen om du märker att cirkulationen i den börjar bli dålig.
sen hur stort akvarium och vad du har för pump vore bra och veta.

angående gruset så finns det inget som direkt motverkar smutsigt vatten

Lycka till och välkommen hit =)
#4 - 5 november 2007 12:41
Växter håller inte vattnet rent, mer än att de tar upp lite näringsämnen.
#5 - 6 november 2007 13:06
Växter håller inte vattnet rent, mer än att de tar upp lite näringsämnen.

öhhh det är fel. växter renar vattnet spec snabbväxade växter det anledning till att det renar är att det de göder sig på skit avlagringar och växt delar på botten som annars ruttnar och förgiftar vattnet växterna renar vattnet ganska bra
#6 - 6 november 2007 18:46
Ja, de tar som sagt upp näringsämnen, men jag tror knappast att de påverkar "sikten", dvs stora partiklar i vattnet särskilt mycket.
#7 - 7 november 2007 09:43
Nja...vattenpest eller andra snabb växande arter har faktiskt en renande effekt.
I de trådliknande bladen så fastnar oftast lite allt möjligt då det gäller grums.

En del xperter på växtfronten använder bara växter som rening istället för ytterfilter och innefilter.
#8 - 7 november 2007 13:42
firefox75 skrev:
Nja...vattenpest eller andra snabb växande arter har faktiskt en renande effekt.

I de trådliknande bladen så fastnar oftast lite allt möjligt då det gäller grums.

En del xperter på växtfronten använder bara växter som rening istället för ytterfilter och innefilter.

yepp stämmer gott det. valisneria är en väldigt renande växt med. sen en annan egenskap växter har är att det tar bort nitrat nitrat är ej giftigt i mindre mängder men blir de för mycket av det då blir det giftigt och som alla vet (nitrit -> nitrat)
#9 - 7 november 2007 14:05
AnetteEG skrev:
Tjena!

Tack för svar!

Vänliga hälsningar

Hej!

Min första tanke är att du har för dåligt filter (dvs för litet filter) och att det matas för mycket.

Men som sagts tidigare så är det svårt att svara på när vi inte vet hur stort ditt akvarium är, vad du har för pump och hur mycket fisk du har däri.

Så lite mer information så kan du säkert få bättre hjälp :)

Annons