Är det risk för blandning? posthorn.

#1 - 10 juli 2007 12:03
Kan man ha olika färgade posthorn i samma akvarium? Jag undrar det då jag nu under vecka ska få mina första röda posthorn. Jag har nu fläckiga posthorn bland mina räckor och rasbora kubatai (minns ej hur det stavas).

Sen undar jag hur stora malaysiska snäckor blir? Dom vanliga spiralformade dvs. Jag har en som jag gissar är malaysik snäcka. Men den börjar närma sig 1,5-2cm i storlek. Och dess ''fot'' där dens mun finns, är den blå. Tycker själv att den är superfin då jag väll lyckas se den[:-90][:-64]. Och tycks inte ''yngla'' av sig i en snabb takt. Har endast sett 2 microstora bebisar.
#2 - 10 juli 2007 12:28
Vet inte om posthornen är samma art, så jag vet inte om de kan korsa sig.

Sandsnäckan blir normalt max 2.5 cm stora, fast jag vet folk har rapporterat 4 cm exemplar.

Sandsnäckornas yngling är inte så där jätte-extremt snabb, det är bara det att den fortsätter och fortsätter... Du kommer så småningom att få mycket gott om dem, och de äter andra snäckors ägg, så du kan så småningom ev. behöva flytta ut dina posthorn till en burk el. dyl. för att de skall få tillfälle att föröka sig.
#3 - 10 juli 2007 13:56
Blå, röda (rosa) och leopard posthorn är samma art och korsar sig därför med varandra. Har för mig att det är leopard som är delvis dominant i nedärvningen så det innebär att du kommer att få fler av den fläckiga än röda om de korsar sig.

MVH

Sabina
Bilagor:
#4 - 18 juli 2007 05:00
dom korsar sig men det är ingen fara jag har blå, röda, rosa, bruna och leopard i samma kar.
om man vill ha samma färg av någon asså om man vill att just ex dom vlå ska para sig så kan man köpa ett yngelkar dom i genomskinlig plast o lägga i dom 2 där i , när dom prarar sig om dom inte gör det på natten märker man för dom sitter ihop i flera timmar.
ha gärna lite grus o mata dom även när dom ligger i yngelburen, du kommer se sen med när dom lägger ägg för det går fort och dom lägger massor sen kan du även ha snigelbebisarna där i tills dom blir lite större

malaysiska har jag med hehe dom ynglar av sig som fasen eller sniglar av sig haha, har milioner bebisar känns det som o dom ligger inte alls nedgrävda utan är framme varje dag hos mig.
himla fina är dom
#5 - 18 juli 2007 14:59
vilken färg är mest dominant av röd och rosa?

Annons