Är det på rätt väg eller nåt annat djävulskap på G?

#1 - 5 juli 2006 20:41
Hej alla växtkunniga.
Har under snart en månad haft problem med alger. Det började med Staghorn som bildade långa yviga "grenar" från blad. Sen för 3-4 veckor sen började slemmet komma. Jag misstänker cyano men det såg inte alls ut som de illgröna/svart mattor som jag sett bilder på här. Det var/är mer som ljusgråbrunt slem på växter och glas.

Testade att dra ner cirkulationen nästan helt och då såg jag att det växte som spindelväv, fast det var inga synliga trådar.
Slemmet fotosynterade (eller hur säger man?) rikligt. Bubblade mer från Staghorn och slemalgerna än växterna.
Hur som helst så verkar det försvinna. Det finns fortfarande Staghorn kvar men verkar inte komma nya, så jag hoppas på bättring.

Men istället har jag fått grönvatten. Betyder det att jag fått algblomning och har akvariet har nåt annat elände på gång, eller?
Har lagt märke till att slemalgerna på glaset håller på att ersättas av prickalger?

Nån som vet vad för alger det där slemmiga var?
Hur svåra är prickalger att få bort? Är det bättre/sämre än tidigare nämnda plåga?

/Katarina
#2 - 5 juli 2006 22:24
Det var nog algblommning av den farliga sorten som vi ser i våra sjöar som gör vattnet otjänligt.
#3 - 6 juli 2006 06:54
[quote=Tri-X 400]Det var nog algblommning av den farliga sorten som vi ser i våra sjöar som gör vattnet otjänligt.[/quote]

Skulle inte förvåna mig det minsta ;)
#4 - 6 juli 2006 07:26
Både Staghorn och grönvatten är bevis på att du har dålig biologisk filtrering (ammonium), som om du typ stänger av filtret på natten och låter det dö eller på annat sätt misshandlar filtret så de nyttiga bakterierna i kan leva där. Eller om du bökar omkring i gruset för mycket så bakterierna inte kan leva där heller.

Eller så har du bara för mycket fisk och matar för mycket i förhållande till vad den biologiska filtreringen klarar av.

Problemet är inte bara att du kommer få ständiga algodlingar utan att du förmodligen även får en del nitritspikar vilket är direkt skadligt för fiskarna.

Det gråbruna slemmet är kiselalger. Jag fick bort det genom att göda bättre och använda en Quickfilterpatron på insuget till mitt ytterfilter. Kollar man på slemmet i mikroskop är det diatoméer som Quickfilter klarar att fånga upp. Dom anses fenomenala på att lagra fosfat, så dom kommer gärna i starkt fosfatbegränsade akvarier (typ nyuppsatta akvarier). Dom brukar försvinna av sig själv när näringsnivåerna hamnat på rätsida och den biologiska filtreringen hoppat igång.
#5 - 6 juli 2006 12:49
[quote=defdac]Både Staghorn och grönvatten är bevis på att du har dålig biologisk filtrering (ammonium), som om du typ stänger av filtret på natten och låter det dö eller på annat sätt misshandlar filtret så de nyttiga bakterierna i kan leva där. Eller om du bökar omkring i gruset för mycket så bakterierna inte kan leva där heller.[/quote]

Det biologiska filtret har nog inte riktigt kommit igång, dels för att det är relativt nystartat akvarium, dels för att jag bökat och planterat om en hel del i mina försök att hitta bra platser för olika växter.

Använder endast en ganska svag cirkulationspump för att sprida co2 mist under dagen. Den är avstängd på natten. Det lilla filtret sitter dock "öppet" (alltså inte i en behållare) så jag tror inte bakterierna där dör under natten. Det rådet har jag fått från min akvariehandlare som hävdar att växter inte alls mår bra av mycket cirkulation. Det skall räcka med lite grann bara för att föra runt näring i vattnet.

[quote=defdac]
Eller så har du bara för mycket fisk och matar för mycket i förhållande till vad den biologiska filtreringen klarar av.

Problemet är inte bara att du kommer få ständiga algodlingar utan att du förmodligen även får en del nitritspikar vilket är direkt skadligt för fiskarna.
[/quote]

Har få fiskar och matar i underkant. Har nitrittest och kollar då och då. Aldrig haft nitrit-tendens överhuvud taget. Men jag tror ändå du har rätt i att den biologiska filtreringen är dålig. Kan jag hjälpa den på traven eller är det bara att vänta?

Använder Aquaclay och trodde faktiskt att bottenmaterialet skulle utgöra tillräckligt bra biologisk filtrering. Iden är ju om jag fattat saken rätt, att de bra bakterierna har stor yta att sätta sig på, tack vare de porösa lerkulorna. Min slutsats var då att jag inte behöver förlita mig på inner/ytterfilter för den biologiska filtrering. Har en Eheim pump som jag tagit ur akvariet eftersom den mest såg till att sprida slemalgerna överrallt. Använde för övrigt den när allt alg-elände började. Efter att jag tog ur den så vände det faktiskt och slemmet började skrumpna ihop, precis som min akv.handlare sa.
Nån som använder Aquaclay eller kan säga nåt om dess effektivitet som biologiskt filter?

[quote=defdac]
Det gråbruna slemmet är kiselalger. Jag fick bort det genom att göda bättre och använda en Quickfilterpatron på insuget till mitt ytterfilter. Kollar man på slemmet i mikroskop är det diatoméer som Quickfilter klarar att fånga upp. Dom anses fenomenala på att lagra fosfat, så dom kommer gärna i starkt fosfatbegränsade akvarier (typ nyuppsatta akvarier). Dom brukar försvinna av sig själv när näringsnivåerna hamnat på rätsida och den biologiska filtreringen hoppat igång.[/quote]

Aha! Äntligen ett namn. Tyckte väl att "slemalger" inte lät botaniskt korrekt att säga :).

Ytterligare en fråga:
Min bekämpning av Staghorn och slemalger har hittills varit täta vattenbyten och tålamod. Nu när det ser ut att stabilisera sig eller ialla fall hamna i ny fas, ska jag fortsätta med täta vattenbyten eller kan jag återgå till en gång i veckan?

Tack för svaret förresten
#6 - 6 juli 2006 14:19
Om jag förstår dig rätt så använder du botten som den enda biologiska filtreringen? Använder du bottenfilter då eller? Det räcker nämligen inte att ha ett bra filtermaterial, du måste se till att vattnet cirkulerar igenom materialet också på något sätt.
MVH
Magnus
#7 - 6 juli 2006 16:19
[quote=Tropfrog]Om jag förstår dig rätt så använder du botten som den enda biologiska filtreringen? Använder du bottenfilter då eller? Det räcker nämligen inte att ha ett bra filtermaterial, du måste se till att vattnet cirkulerar igenom materialet också på något sätt.
MVH
Magnus[/quote]

Bottenfilter? hade jag ingen aning om. Har bara följt råden jag fått. Jäklar - ibland är det himla svårt att veta vilka av alla råd man får man ska följa. Fast nu när jag tänker efter så verkar ju det rimligt att man måste ha cirkulation genom bottenmaterialet.

Fast i mitt lilla kar där jag också använder en enkel cirkulator ( sitter fast ett litet filter vid insuget ) och Aquaclay utan bottenfilter, där verkar bakterierna fungera bra. Har aldrig algproblem där, vattnet kristallklart, inte minsta dammalger på rutorna, friska fiskar och tom lite växtbubbel på em trots att jag inte göder nåt alls. Fiskarnas avföring verkar bara försvinna i tomma intet trots att jag aldrig slamsugit, och döda blad och växtdelar tar ett par dar på sig att försvinna. Jag har alltid tolkat att det är nedbrytningsorganismer som agerar här och hade väl förhoppningar på att jag skulle nå samma situation i stora karet.
Skillnaden är att jag har mkt ljus, göder med pmdd och co2 samt färre fiskar i förhållande till volymen i det stora karet.

Om jag inte inom ett halvår fått en sjysst balans så skiter jag i det här med växtkar och plockar bort ett av ljusrören och co2. Inget roligt alls när man bara kämpar motströms hela tiden.
#8 - 6 juli 2006 19:31
[quote=30liter]dels för att jag bökat och planterat om en hel del i mina försök att hitta bra platser för olika växter.
[/quote]
Bov nummer 1 om du inte gör ett stort vattenbyte direkt efter att du bökat. Staghorn, trådalger, kiselalger, cyanobakterier och annat bös får du räkna med då.



Använder endast en ganska svag cirkulationspump för att sprida co2 mist under dagen. Den är avstängd på natten. Det lilla filtret sitter dock "öppet" (alltså inte i en behållare) så jag tror inte bakterierna där dör under natten. Det rådet har jag fått från min akvariehandlare som hävdar att växter inte alls mår bra av mycket cirkulation. Det skall räcka med lite grann bara för att föra runt näring i vattnet.


Bov nummer 2. Grönvattnet kommer som ett brev på posten om du stänger av filter på natten och du i övrigt har sparsamt med växter. För att växterna ska kunna klara av den smällen måste det vara så tätt med snabbväxare att fiskarna har svårt att ta sig fram - och inte ens då funkar det. Dom stänger av ytterfiltren i en fullmatad Tropica-låda på Djurmagazinet här i stan på natten och den har grönvattenodling titt som tätt.

Jag själv gjorde samma misstag med ett Quickfilter (innerfilter som sitter "öppet") och förstod inte varför jag hade allsköns algodlingar tills jag insåg misstaget (OT: "hur kan han vara så korkad?" undrar ni, och det undrar jag med - men jag gjorde det under ett förvirrat ögonblick det bekvämt för mig och satte ett långt eluttag på timer där jag hade belysning, CO2 och reaktor och reflekterade inte över att jag även hade mitt Quickfilter i samma eluttag. Doh.)

Enkelt att åtgärda genom att bara låta det vara igång hela tiden.



Har få fiskar och matar i underkant. Har nitrittest och kollar då och då. Aldrig haft nitrit-tendens överhuvud taget. Men jag tror ändå du har rätt i att den biologiska filtreringen är dålig. Kan jag hjälpa den på traven eller är det bara att vänta?


Det billigaste är att bara vänta, annars köper du lite Nitrivec och hjälper bakterierna på traven.

Nitritspikar är inte säkert att du hinner mäta. Det är ganska ovanligt att man har ammonium->nitrit bakterier men inte nitrit->nitrat bakterier (annat än en väldigt kort övergång när man startat ett akvarium, eller om man dödar filtreringen varje natt ;)



Använder Aquaclay och trodde faktiskt att bottenmaterialet skulle utgöra tillräckligt bra biologisk filtrering. Iden är ju om jag fattat saken rätt, att de bra bakterierna har stor yta att sätta sig på, tack vare de porösa lerkulorna. Min slutsats var då att jag inte behöver förlita mig på inner/ytterfilter för den biologiska filtrering.


Det stämmer om diffusionen genom substratet är bra (diffusion får man automatiskt och är inget man kan påverka) och man låter substratet vara ifred ;)



Har en Eheim pump som jag tagit ur akvariet eftersom den mest såg till att sprida slemalgerna överrallt. Använde för övrigt den när allt alg-elände började. Efter att jag tog ur den så vände det faktiskt och slemmet började skrumpna ihop, precis som min akv.handlare sa.


Slemalger, både kisel och cyanobakterier, tyder på låga näringsnivåer som om växterna trivs bra och slukar en massa näring så näringsnivåerna blir så låga att växterna tillslut börjar svälta och algerna pga sin litenhen och större yt:volym-ratio kan snappa betydligt lägre näringsnivåer än växterna.

Ditt resonemang är därför lite som dom som tror att GroLux-rör ger Cyanoodling och därför är onda - när det egentligen är så att GroLux-rör ger Cyanoodling för att dom är för bra och gör att växterna strippar näring som tokar.

Din Eheimpump ger inte algodling, den ger ett bra klimat som gör att växterna behöver mer näring än dom får via din sparsamma matning.



Nån som använder Aquaclay eller kan säga nåt om dess effektivitet som biologiskt filter?


Alla porösa material är bra på det sättet, Aquaclay, lavakross, sintrat glaskross (Ehfisubstrat) osv.



Min bekämpning av Staghorn och slemalger har hittills varit täta vattenbyten och tålamod. Nu när det ser ut att stabilisera sig eller ialla fall hamna i ny fas, ska jag fortsätta med täta vattenbyten eller kan jag återgå till en gång i veckan?


Bra strategi mot Staghorn (vattenbyten och tålamod) men mindre bra mot slemalger då du strippar vattnet totalt på näring och dessutom riskerar att koldioxidförvirra växterna om det är så olyckligt att ditt kranvatten innehåller en del CO2 (isåfall sprutar växterna bubbelband från skador direkt efter varje vattenbyte).

CO2-Mist, hyffsat med ljus och sparsamt med matning och frekventa vattenbyten innebär att du måste göda med PMDD.

Vill du slippa PMDD och köra mer ekologiskt måste du sluta med extra CO2, sluta med alla vattenbytena (eller göra dom när ljuset släckts), sluta rota i bottnen och börja mata som en galning och ha rejält med snabbväxande växter till en början.

Aquaclay + en massa vattenbyten + sparsamt med matning + CO2-mist = Ingen näring alls, varken till bakterier eller växter.
#9 - 7 juli 2006 07:21
[quote=defdac]
Slemalger, både kisel och cyanobakterier, tyder på låga näringsnivåer som om växterna trivs bra och slukar en massa näring så näringsnivåerna blir så låga att växterna tillslut börjar svälta och algerna pga sin litenhen och större yt:volym-ratio kan snappa betydligt lägre näringsnivåer än växterna.

Din Eheimpump ger inte algodling, den ger ett bra klimat som gör att växterna behöver mer näring än dom får via din sparsamma matning.
[/quote]
Jag är tämligen säker på att jag har ojämna halter av näring pga co2 genom mäsk (det är därför jag stänger av filtret under natten) och täta vattenbyten. Visserligen göder jag med pmdd efter varje vb men är osäker på hur mycket jag ska ha i då. Fulldos? Halv dos? Byter var 2-3 dag. Ibland känns det som om jag skulle behöva tester för att kontrollera vad jag har för halter av olika näringsämnen. Finns det och är det rimliga priser för hobbyakvarister?

Igårkväll så fyllde jag Eheimfiltret med filtervadd och stoppade tillbaks det i akvariet. Jag tror ni har rätt i att det krävs mer filtrering av vattnet än vad den lilla cirkulatorn + bottenmaterialet kan åstadkomma.
Men du nämnde nåt om Quickfilterpatron för att filtrera bort diatomer. Den variant du använde (såg en bild som du länkat till härifrån) kan jag nog inte montera på mitt Eheim innerfilter. Vad är det för innehåll i patronen? Kanske det går att få tag på samma material som jag kan fylla Eheimfiltret med?

Igår rev jag också ur snabbväxare L.Sessiflora och Hornsärv. Jag tror dom snor näringen som blir över efter att algerna tagit sitt. ;)

/katarina
#10 - 7 juli 2006 07:56


Jag är tämligen säker på att jag har ojämna halter av näring pga co2 genom mäsk (det är därför jag stänger av filtret under natten) och täta vattenbyten. Visserligen göder jag med pmdd efter varje vb men är osäker på hur mycket jag ska ha i då. Fulldos? Halv dos? Byter var 2-3 dag.


Oj, då var jag helt ute och cyklade. Jag kollade lite på inlägg du skrivit och såg att du snackade om Walstadakvarier och trodde att du körde lowtech (jordbotten) men även dunkade på med mist och många vattenbyten.

Kör du ett 50% vb var tredje dag och mist så spelar det ingen större roll om du kör en halv eller fulldos. Halvdos kommer svänga in ämnesnivåerna på exakt de rekommenderade nivåerna, fulldos kommer svänga in nivåerna på dubbla rekommenderade nivåerna. Växterna struntar i vilket sålänge dom får näring. Kör du fulldos minimerar du risken för att komma ner på för låga nivåer.



Ibland känns det som om jag skulle behöva tester för att kontrollera vad jag har för halter av olika näringsämnen. Finns det och är det rimliga priser för hobbyakvarister?


Ja man känner så ibland, men under en längre period med gödningsdosering utifrån testresultat så blir man lurad för eller senare.

Med vattenbyten ofta och kända doseringar så kan du vara helt säker på näringsnivåerna inom rimliga gränser (rekommenderad halt till dubbla rekommenderade halten), tillskillnad från tester som kan störas av allt möjligt och omöjligt.



kan jag nog inte montera på mitt Eheim innerfilter. Vad är det för innehåll i patronen?


Filtermaterialet är som en vääääldigt tät strumpa, mycket tätare än vad du kan få från hårt ihoppressad vadd.



Igår rev jag också ur snabbväxare L.Sessiflora och Hornsärv. Jag tror dom snor näringen som blir över efter att algerna tagit sitt.


Algerna klarar långt lägre näringsnivåer jämfört med några växter. Du kan alltså inte näringsbegränsa bort några alger.

Däremot känner alger om det finns konkurrens via ammonium/syre-nivåer. Så glada snabbväxare är inte riktigt det du vill göra av med om du har problem med alger =)
#11 - 7 juli 2006 08:47
[quote=defdac]...såg att du snackade om Walstadakvarier ... [/quote]
Var väl inne på såna ideer i början, men jag svänger lika mycket som näringsnivåerna i mitt akvarium. Kanske förklarar endel av mina problem? :p

[quote=defdac]Filtermaterialet är som en vääääldigt tät strumpa, mycket tätare än vad du kan få från hårt ihoppressad vadd.[/quote]
Så om jag vill använda detta Quickfilter måste jag köpa nytt filter för att använda den? Utgifterna lägger sig på hög märker jag.:(

[quote=defdac]Du kan alltså inte näringsbegränsa bort några alger.[/quote]
Jag vet inte hur många gånger jag sett dig och andra påpeka det. Har alltid hört att alger kommer av för mycket näring och den fördomen(?) är svår att banka ur skallen.

[quote=defdac] Så glada snabbväxare är inte riktigt det du vill göra av med om du har problem med alger =)[/quote]
Tusan oxå.

Tack för all hjälp och ha en skön sommar allihopa! :D
#12 - 7 juli 2006 10:45
[quote=30liter]
Har alltid hört att alger kommer av för mycket näring och den fördomen(?) är svår att banka ur skallen.
[/quote]
Du kan lugnt ta bort frågetecknet efter "fördomen".
#13 - 7 juli 2006 11:42
Den bästa gyllene regelen vad gäller att få växter att trivas och alger att vantrivas är "stabilitet". Det innefattar alltifrån att hålla näringsnivåer, pH, GH, KH, ljus, temperatur, cirkulation, vattenbytesmängden stabila/oföränderliga.

Lyckas man med det så spelar inte näringsnivåerna någon jättestor roll. Dom kan vara låga/begränsade eller skyhöga och algerna kommer ändå inte trivas, medans växterna kan tuffa på i snabb eller sakta mak.

Det är svårt att få stabilitet i 30 liter. Ruggigt svårt. Det är lätt att man skvimpar ner näring lite på känn och gör olika stora vattenbyten lite på känn och fjantar omkring med bottnen och filtret lite hipp som happ.

Såfort du petar på/i/med akvariet vet du att det inte är bra, om det inte handlar om ett rent vattenbyte med känd vattenbytesmängd och en känd näringsdosering därefter.

(SOT, Slightly Off Topic: Att t ex ha en slang i och en ur och på så sätt göra ett massivt vattenbyte med okänd mängd vatten verkar inte vara någon bra strategi. BTDT. GH:t hoppar runt om man doserar Mg från MgSO4 och Ca från CaCl2, och hoppande GH har jag aldrig sett något positivt med.)

Sålänge man vet ganska exakt mängd vatten man tar ur och doserar därefter och håller den doseringen stenhårt, skippar att rota runt i bottnen, aldrig gör filtrena kliniskt rena och har en massa snabbväxare så har man en bra grund för stabilitet.

Så känner du att du vill göra något för akvariet gör ett känt vattenbyte på litern när och dosera för exakt den mängden. Ha kvar misten om du vill (eftersom det inte är ett low-tech jag först trodde) och spana in växtresponsen.
#14 - 8 juli 2006 20:46
Det är inte 30 liters akvariet jag har problem med. Tvärtom. Det klarar sig perfekt utan mer inblandning än lite vb varannan vecka. Det beror nog delvis på att jag "lämnade det åt sitt öde" litegrann då jag fokuserade på det nya större akvariet. Så du har helt rätt i att stabilitet är A och O i akvarieskötsel. Anledningen till att jag gärna vill "lägga mig i" fortskridningen i 160-liters karet är att jag lagt ned mycket pengar i växter och invånare där, för att inte tala om tid. Dessutom ser 160 liter alginvasion värre ut än 30 ;-)
#15 - 8 juli 2006 21:09
För att inte tala om 310-liter. Här är min "illa" algodling jag hade för ett tag sen:
http://www.defblog.se/permalink/1630.html

160-liter är ju ganska stort att sprida mist på. Har du märkt att det växer betydligt bättre runt misten?
#16 - 8 juli 2006 22:05
ye snygg algodling och så klagar en annan på 3-4 toffsar ;)
#17 - 9 juli 2006 19:22
[quote=defdac]För att inte tala om 310-liter. Här är min "illa" algodling jag hade för ett tag sen:
http://www.defblog.se/permalink/1630.html
[/quote]
Åhh vad det är skönt att se andras algburkar :D. Egna problem känns genast lättare att ta när man vet att man inte är ensam. Mina 160 liter är inte på långa vägar så ingrodda. Skillnaden är att jag inte har en aning om vad jag pysslar med egentligen.

[quote=defdac]
160-liter är ju ganska stort att sprida mist på. Har du märkt att det växer betydligt bättre runt misten?[/quote]
Nej. Snarare att algerna växer mer kring misten och att både växter och alger. Tillväxten tycker jag själv är god oavsett placering, men det är ju ett relativt begrepp. Om jag ska ge lite "växtmått" så växer bacopan 4-5 cm på 2-3 dagar, Ludwigian 2-3 cm på lika länge. Är det bra eller dålig tillväxt?
Snabbväxare rev jag ju ur häromdan, men de sköt ju iväg flera cm per dag och vart himla fula.
Sen är det svårt att veta vad som är syre och vad som är mist. De jag tror är syrebubblor kommer ur från kanter och undersida av bladen så det bildas stora bubblor under bladen. Ibland kan man se hur syrebubblor tränger ur bladen. Sen kommer det strid ström från skadade partier förstås. Ovanstående inträffar efter lunch när ljuset och co2 varit på några timmar.
#18 - 9 juli 2006 21:27
[quote=30liter]Åhh vad det är skönt att se andras algburkar :D.[/quote]

vill du se mer och värre så hittar du en länk i länkgalleriet under alger.
#19 - 10 juli 2006 05:05
[quote=30liter] Om jag ska ge lite "växtmått" så växer bacopan 4-5 cm på 2-3 dagar, Ludwigian 2-3 cm på lika länge. Är det bra eller dålig tillväxt?
[/quote]

Om man kollar på dina maxmått, typ bacopans 5 cm på 2 dgr, så börjar man undra: har killen metallhalogen och/eller runt 1w/l? Och verkligen perfekta CO2-nivåer (vilket är ganska otroligt med mäsk)? Och inte snålar med/inte glömmer pmdd?

Annars kan det låta det lite som en fiskehistorie - att händerna dras mer och mer isär när man skall återge storleken.. ;):D Enligt min erfarenhet är det väldigt lätt och känns väldigt coolt att inför nybörjare säga om någon växt "Jaha den, ja - jäkla ogräs, hos mig växte den något bissart fort.." Kan ibland själv drabbas av det, men försöker lägga band på mig. :D Lite svårare att skryta dock inför mer erfarna växtfreaks, hehe.
#20 - 10 juli 2006 05:53


Mina 160 liter är inte på långa vägar så ingrodda.


Det kan vara lite svårt att avgöra när man är nybörjare vad som menas med "algfritt". För mig är det t ex godtagbart algfritt om jag bara behöver dra av framrutan en gång i veckan och växterna till största delen (80-90%) är helt algfria. Äldre blad ser alltid risiga ut både för att dom håller på och dö och för att dom är algbevuxna, även för de absolut främsta experterna. Det är där aquascaping-kunskapen kommer in så man lär sig gömma de fula partierna med stenar/rötter/lågväxare osv.

I övrigt tycker jag det låter som det är en jäkla fart på din burk =)
#21 - 10 juli 2006 06:29
[quote=PatrikS]Om man kollar på dina maxmått, typ bacopans 5 cm på 2 dgr, så börjar man undra: har killen metallhalogen och/eller runt 1w/l? Och verkligen perfekta CO2-nivåer (vilket är ganska otroligt med mäsk)? Och inte snålar med/inte glömmer pmdd? [/quote]
Jag var tvungen att kolla på en linjal för att måtta ut fem cm när jag läste det där! Men fem cm är ungefär lika långt som förut. Om inte akvarieglaset förvränger saker så stämmer tillväxten ungefärligt. Fast jag står nog på säkrare mark om jag säger att bacopan växer cm 4 cm på 3 dagar, eftersom jag måttade med ögonen förrförra vb och tänkte att nu når den snart vattenytan. Då kommer jag kanske få små blå blommor :p. Nu har den nått ytan men inga blommor än.

For the record - jag är en tjej :D

[quote=PatrikS]
Annars kan det låta det lite som en fiskehistorie [/quote]
Vad skulle fiske va bra för om inte för historierna som följer? ;)
#22 - 10 juli 2006 06:41
Häromdagen tappade jag filtrets rotor så det sjönk till botten (fråga mig inte vad jag sysslade med). När jag plockade upp den var den täckt av
"Aquaclay-kulor" och jag insåg då att mitt bottenmaterial måste innehålla en hel del järn, därav magnetismen. Tror du det kan bidra till algtillväxten?
Har lite vaga minnen av att ha läst om just höga järnhalter och alger här på forumet.
Eller innehåller de flesta bottenmaterial järn?

[quote=defdac]Det kan vara lite svårt att avgöra när man är nybörjare vad som menas med "algfritt". För mig är det t ex godtagbart algfritt om jag bara behöver dra av framrutan en gång i veckan och växterna till största delen (80-90%) är helt algfria. Äldre blad ser alltid risiga ut både för att dom håller på och dö och för att dom är algbevuxna, även för de absolut främsta experterna. Det är där aquascaping-kunskapen kommer in så man lär sig gömma de fula partierna med stenar/rötter/lågväxare osv.

I övrigt tycker jag det låter som det är en jäkla fart på din burk =)[/quote]
#23 - 10 juli 2006 06:50
[quote=30liter]Jag var tvungen att kolla på en linjal för att måtta ut fem cm när jag läste det där! Men fem cm är ungefär lika långt som förut. Om inte akvarieglaset förvränger saker så stämmer tillväxten ungefärligt. Fast jag står nog på säkrare mark om jag säger att bacopan växer cm 4 cm på 3 dagar, eftersom jag måttade med ögonen förrförra vb och tänkte att nu når den snart vattenytan. Då kommer jag kanske få små blå blommor :p. Nu har den nått ytan men inga blommor än.

For the record - jag är en tjej :D


Vad skulle fiske va bra för om inte för historierna som följer? ;)[/quote]

Absolut, det är hela tjusningen med vilken hobby som helst!! :D Vad ska man säga i övrigt: härmed upphöjs du till rangen "Miss Bacopa 2006" :p :D











Annons