Är det ngn idé med CO2 när man har 0.4 W/liter !

#1 - 11 april 2004 21:28

Är det ngn idé att mata på med CO2 och TMG när jag bara har 0.4 W/liter (aquarelle) eller ställer jag bara till det ??

Skulle vilja ta mig ner till Ph 6.5 för firrarnas och växterna skull !

/Ove

#2 - 11 april 2004 22:23
Det är klart att det funkar, var bara noga med att kolla PH kontra KH så att det inte blir för mycket CO2. Och håll koll på näringsnivån så att det inte blir någon brist på näringsämnen, så ska det gå hur bra som helst.
#3 - 12 april 2004 08:47
Ett litet tillägg :
För mycket C02 i karet är inte skadligt.

Har inte påverkat något i mitt kar i alla fall, jag matar själv i C02 dygnet runt.
#4 - 12 april 2004 20:36
Ville rätta jorgen41 litegrann...
FÖR mycket Co2 är skadligt. Har du för mycket CO2 till ett akvarium med lite örviga näringsämnen så kommer du innom kort att bombaderas av alger.
FÖR mycket CO2 kan även sänka ph-värdet skadligt mycket vilket kan medföra att fiskarna får syrebrist (eftersom dom har svårare att ta till sig syre i surt vatten)
Onödigt att pumpa mer Co2 än vad man behöver...
#5 - 12 april 2004 20:55
Ville rätta Rebecka litegrann... ;)
Anledningen till att de riskerar att få syrebrist beror inte på det sura vattnet i sig utan på att CO2-moleykyler binder lättare till hemoglobinet i blodet än vad syre gör vilket till slut kommer medföra att alla blodkroppar är fulla med CO2-molekyler vilket gör att fisken dör. Detta är samma sak som att man kvävs om man andas in mycket avgaser (koloxiden gör samma sak...)
#6 - 12 april 2004 21:31
Du skall absolut tillsätta TMG om du skall driva på med CO2, och CO2 tycker växterna om men se till att inte halten av CO2 blir för hög under natten då inte växterna tar vara på CO2´n. Växterna består till stor del av kol och av den anledningen tillsätter man CO2 och kvar blir syret till fiskarna.
#7 - 12 april 2004 21:55

Jag är medveten om riskerna , jag kommer att använda bubbelräknare och night-shutoffvalve. Försöker även hitta ett permanent-co2 test men de verkar lite svåra att hitta i Sverige.

Hur som helst så var frågan faktiskt om ljuset (0.4 W/liter) verkligen räcker för att få till balans och därmed fotosyntes ?

#8 - 13 april 2004 05:49
Hej,
någon nämnde "bubbelräknare". Hur många bubblor är lämpliga? Har det att göra med antal liter vatten, fiskar, växter eller vad?
Upplys en okunning.
/Jürgen
#9 - 13 april 2004 08:43
Ja jag var lite snabb med mitt svar jag vet. Tyvär tänkte jag utifrån mina förutsättningar :
Jag har Gurami och dom är ju inte så skänsliga, givetvis är för mycket Co2 skadligt för andra fiskar.
#10 - 13 april 2004 08:48
Antalet bubblor är ju svårt att säga det beror ju på hur bra reaktor man har. Min hemma byggda reaktor tex löser ungefär 99% av Co2´n jag pumpar i, så jag behöver ju inte lika många bubblor per låt oss säga minut som en som har en reaktor som bara löser 70% sedan beror det ju på hur stora bubblorna är :-)
#11 - 13 april 2004 09:26
Ursprungligen skickat av oveb

Försöker även hitta ett permanent-co2 test men de verkar lite svåra att hitta i Sverige.

Hjortgatanszoo har. Skulle tro att det finns på Akvarielagret också, men det har jag inte kollat.

/Henrik
#12 - 13 april 2004 16:10

hjortgatans har tillfälligt slut och AL har heller inga hemma !

/Ove
#13 - 13 april 2004 17:04

Kan vi inte förresten återgå till den ursprungliga frågan...

Är det ngn idé med CO2 när man har 0.4 W/liter (Aquarelle)!
#14 - 13 april 2004 17:35
Ja, det är det helt klart. Kompletterar du bara med TMG och PMDD kommer dina växter må fint :)
#15 - 13 april 2004 17:47

Tack MikaelE
#16 - 18 april 2004 06:47
Jorgen41
Antalet bubblor är ju svårt att säga det beror ju på hur bra reaktor man har. Min hemma byggda reaktor tex löser ungefär 99% av Co2´n jag pumpar i, så jag behöver ju inte lika många bubblor per låt oss säga minut som en som har en reaktor som bara löser 70% sedan beror det ju på hur stora bubblorna är :-)

Törs men fråga hur den är konstruerad?
Jag har precis tillverkat en reaktor av PET Mod. och känner att det finns utrymme för att utveckla detta[:-38]

/Thomas

Annons