Hur kopplar ni dioderna då dom blir varma? Dom enda dioder jag har arbetat med där temperaturen är en faktor att tänka på är stroboskopena på nyare utryckningsfordon men jag kan aldrig tänka mig att ni skulle lägga ut 1500-2000:- per diod och dessutom bygga en driver för ett par tusen för att få dom att lysa. =)
Nu ska inte jag tillrättavisa någon men det vanligaste misstaget folk gör är att tro att dioder är små glödlampor, så är inte fallet. Hos en glödlampa är det glödtrådens resistans som avgör ljusstyrkan vid en specifik spänning. En lysdiod har ett fast spänningsfall oavsett spänningsnivå. Kolla in den här.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2019377.htm
Den vill ha en ström på 20mA och en spänning på 3,6v. Det betyder ungefär att den tål 20mA och att ljusstyrkan mäts vid 3,6v som är rekomenderad drivspänning för den dioden.
För att inte krångla till det mer så kan jag säga att den vid t,ex 5V vill ha ett motstånd på 250ohm kopplat i serie (R=U/I (5V/0.02A=250ohm)) för att inte strömmen genom dioden ska bli för hög som i sin tur gör att den överhettar. Spänningen skulle ligga någonstans runt 3,5-4v i en sådan krets eftersom spänningsfallet genom dioder brukar ligga runt en volt. Men det visste ni nog redan. =)