Är det något fel på mig??

#1 - 2 december 2004 20:13
Köpte åtta st kardinaltetror för två dagar sedan. Nyss upptäckte jag hur min kampfisk simmade med en död tetra i munnen!!
De återstående sju har alla trasiga fenor, rör sig inte mycket och jag tycker att de har blivit lite färglösare.
Är de sjuka?
Är det fel på vattnet?
Bytte mer än hälften i dag, men det blev mer vitgrumligt än någonsin!
PH Ligger runt 8, är det för högt?
#2 - 2 december 2004 20:21
Trasiga fenor på kardinaler i ett kar med kampfisk brukar bero på att kampfisken inte tål färggranna "rivaler" .

#3 - 2 december 2004 21:00
hur stort akvarium har du då?
#4 - 2 december 2004 21:19
54L
Det är startat för cirka en månad sedan.
De flesta fiskar jag har haft där i hitils har dött!!!
Kan det inte vara någon sjukdom där i då?
Costapur fungerar inte.
#5 - 2 december 2004 21:28
Hur mycket fisk har du? Hur ofta och hur mycket vatten byter du? Det kan ju vara nitrit du fått. Det brukar väl komma efter en månad ungefär.
#6 - 2 december 2004 21:29
hårdhet? nitrit? vilka växter? vilken mat och hur mycket?
#7 - 2 december 2004 21:39
Jag har redan haft nitrit i det.
Har hållit på att byta vatten så där varannan dag ca 30L av 54.
Enligt stickorna ska där inte vara någon nitrit!
GH är 14, ( vad står det för), KH mellan 6-10 ( vad står det för),
pH 8-8,4.
Sju växter, vet inte vilka.
Fem guppyn, en Molly, en kampfisk, två små genomskinliga räkor, en mal som jag inte vet vad det är för sort, och sju kardinaltetror.
Plus att vattnet är alldeles vitgrumligt.
#8 - 2 december 2004 21:41
Guppyna kliar sig nere på botten också, har givit dem costapur, men det hjälper inte!!
#9 - 2 december 2004 21:44
stickorna suger.

vitgrummlet kan bero på din sand.

ph: är lite högt för sina fiskar
#10 - 2 december 2004 22:28
Sätt in en fin rot så sänker det pH lite och håller det på en jämn nivå. Jag kör Waterlife's produkt Protozin mot vitaktiga prickar i svampform, fiskarna svarar alltid bra på den produkten.
Sera har bra produkter också.
Byt inte vatten så ofta, gärna inte mer än en gång per vecka!
Mata sparsamt, jag matar en gång per dag och vill att allt foder utom tabletterna försvinner inom 1,5 min och tabletterna inom 30 min.
Ha foderfria dagar och helger, dina fiskar mår bara bättre av det. I verkliga livet äter inte fiskar varje dag, det styrs av väder och strömmar etc.
Ibland kör jag 4-5 dagar utan mat till dem.
Tyck inte synd om dina fiskar då, det blir bara för det bästa!
Kör i lite Aqutan också och mineralsalt är bra att ha i, men byt inte så mycket vatten!! Det är inte bra alls...
#11 - 2 december 2004 22:33
Tack, jag får köpa mig en rot!
Kan köpa den på Zoo också?
#12 - 2 december 2004 22:45
De vita grumlet beror nog på infusorier, så minska lite på matningen vill du bli av med dimman snabbare så kan du prova tetras general tonic, sen så motverkar den dom symptom du beskrivit 'http://www.tetra.de/doc/doc_download.cfm?uuid=96F2A2AF50BAEA7AF9F8CC389C8749F7&o_file_id=77&o_lang_id=2
lycka till...
#13 - 2 december 2004 22:46
du kan köra med torv i filtret, ibland räcker det itne med bara en rot.
#14 - 2 december 2004 23:20
Ursprungligen skickat av ewaadel

Jag har redan haft nitrit i det.

Har hållit på att byta vatten så där varannan dag ca 30L av 54.

Enligt stickorna ska där inte vara någon nitrit!

GH är 14, ( vad står det för), KH mellan 6-10 ( vad står det för),

pH 8-8,4.

Sju växter, vet inte vilka.

Fem guppyn, en Molly, en kampfisk, två små genomskinliga räkor, en mal som jag inte vet vad det är för sort, och sju kardinaltetror.

Plus att vattnet är alldeles vitgrumligt.

Nu när du inte har något nitrit ska du inte byta så mycket så ofta! Du ska byta ca 30% av vattnet. Tänkt på att det grus och eventuela stenar tar upp volym också! Med andra ord kanske ditt kar innehåller runt 35-40 liter, 30% av det är ca 10-12 liter. Byt den mängden en gång i veckan.

Bästa sättet att tareda på ph tycker jag är att skicka ett mail, eller ringa till ditt vattenverk och fråga dom. Då kommer du få ett exakt värde.

Som plizken skrev så beror dom trasiga fenorna förmodligen på att kampfisken inte tål rivalerna som den uppfattar det. Och att dom har tappat färg beror nog på att dom är stressade och rädda för kampfisken.
#15 - 2 december 2004 23:23
vattenverket ger inte ett exact värde, värdet i karet är inte detsamma som i vattenverket pga rör, stenar, rötter osv. det vardet man får från sitt vattenverk
#16 - 2 december 2004 23:34
Ursprungligen skickat av LadyTiera

vattenverket ger inte ett exact värde, värdet i karet är inte detsamma som i vattenverket pga rör, stenar, rötter osv. det vardet man får från sitt vattenverk

Nä det är sant. Men om man inte vet sitt utgångsläge är det ofta svårt att agera rätt. Sen tror jag att rötter inte påverkar ph så mycket att det gör någon större skilnad, stenar gör det defenitivt inte och vilka rör som skulle kunne göra det förstår jag inte riktigt.

Och eftersom Ewa har bytt mer än hälften varanan dag så tvivlar jag på att den rott som hon eventuellt har skulle kunna göra någon mätbar skillnad.
#17 - 2 december 2004 23:40
kopparör kan påverka, kalkstenar kan påverka osv ia ll oändlighet
#18 - 2 december 2004 23:52

kopparör kan påverka, kalkstenar kan påverka osv ia ll oändlighet

Kopparrör har man normalt sett inte i ett akvarium!?

Ja kalkstenar har du rätt i att dom påverkar vattnet. Jag vet dock inte hur dom påverkar ph. Jag tänkte faktiskt bara på vanliga stenar.

Men det är fortfarande så att det är bra att veta vilket ph som man har i vattnet som kommer ut kranen! Och skulle det nu vara så att det finns en bit kopparrör och/eller en bit kalksten som skulle påverka ph värdet så är det i alla fall så att det stora mängden vatten som bytts varannan dag så den förändringen borde vara ganska liten!
#19 - 3 december 2004 00:05
Vatten är livsmedel! (kallvatten) Vattenvärdena får inte ändra så mycket från vattenverkt till konsumenten!

Och jag tvivlar på att Ewa mer exakta mätmetoder än vattenverket.
#20 - 3 december 2004 00:26
jag syftar på kopparör i fastigheten, och stickor är inte så bra som dropptester utan rent skräp enligt mig iaf.
#21 - 3 december 2004 00:40

jag syftar på kopparör i fastigheten, och stickor är inte så bra som dropptester utan rent skräp enligt mig iaf.

Ja jag förstog faktiskt att det var kopparrören i huset du syftade på, men som sagt vatten är livsmedel och får därför inte förändras så mycket.

Nä exakt! stickor är inte bra därför ska man kontakta vattenverket för att få ett värde så man vet sin utgångspunkt. Sen är det ju som du säger att det är ph värdet i akvariumet som är det intresanta i slutändan. Vad man har för ph i akvariet är ju direkt beroenda av vilket ph man får från vattenverket därför är det intresant att veta.
#22 - 3 december 2004 10:03
Nej, precis. Vattenvärdena ändras inte mycket alls. Enligt Stockholm Vatten (som jag skrev i en annan tråd) så ändrades pH-värdet mellan vattenverket och min lägenhet med max 0,2. Utgångsvärdet var 8,5 och hos mej (typ 1,5 mil längre bort) var det mellan 8,3 och 8,4. Låter man vattnet stå upptappat under en längre tid så kan pH droppa till 8,1. Men som sagt, inga stora skillnader.
#23 - 3 december 2004 13:56
Eva: Du har VÄLDIGT mycket fisk i ett nystartat akvarium. Jag tror att orsaken till dina problem finns där, snarare än i vattenvärdena (som för övrigt är utmärkta för guppies och mollies och brukar fungera för kampfisk och neontetror också, om man inte ska odla dem). Tänk på vad som händer när skolorna startar efter juluppehållet: alla barn blir förkylda! Samma sak med ett nytt akvarium.
Det bästa du kan göra just nu är förmodligen att ta det lugnt: Om du är osäker på dina teststickor, strunta i dem och titta på hur dina fiskar mår istället. Byt vatten en gång i veckan om de mår bra(tänk på temperaturen, stora temperaturskillnader stressar fiskar)och låt bakterierna få en chans att etablera sig. Ersätt inte ev. döda fiskar med nya, utan se vilka som klarar sig och vilka som inte gör det. Akvarister lyckas olika bra med olika fiskar.
Mvh Cecilia
#24 - 3 december 2004 14:14
Vilken temperatur? En del sjukdomar som till exempel vita prick kan blossa upp pga nedkylning... alltså för kallt. Om fiskarna är sjuka så höj tempen och salta. Byt inte fullt så mycket vatten per gång. Bättre ofta men lite. Alltså trappa ner delvattenbytena. Det kan vara svårt att avstå vattenbyte en hel vecka pga disigheten. Så byt ca 2-5 liter varannan dag och trappa ner till 10-20% en gång i veckan. Lycka till!
#25 - 3 december 2004 17:54
Oj då vilken diskussion här varit medan jag har stirrat in i akvariet!!!
Det är 27 grader i mitt vatten.
I dag har jag köpt en rot som ligger i en hink med vatten fortfarande.
Har även köpt en fiskmedicin från Tetra som vattnet blir alldeles grönt av!! Jag har också köpt dropptest för att kolla nitriten, ingen nitrit.
PH på vattnet här är 8,4, så det kanske blir bra att stoppa ner roten och få ner det något.
I morse hade jag fem kardinaltetror kvar av 8!
När ni nämner saltet så har jag haft i ca en tesked vid alla mina vatten byten och tänkte att det kanske var därför som vattnet är vitgrumligt?
Senaste gången hade jag alltså inte i något salt för jag tänkte att där redan var så mycket.
#26 - 4 december 2004 20:31
Har nu bara två kardinaltetror kvar av 8!!!
Vissa tror att det kan vara kampfisken, men jag har alldrig sett honom jaga dem.
Dessutom rekommenderar vissa att ha en kampfisk ihop med kardinal tetror.
Jag har även dundermedicin i karet, men tetrorna dör ändå.
Mina två räkor då, kan det vara dom? Tetrorna är ännu inte fullvuxna.
Var tillbaka till zoo där jag köpte dom några dar efter, inga av deras tetror så skadade ut.
Vad kan det här bero på??????????????????????????????????????
#27 - 4 december 2004 22:13
såg inte att du hade räkor i, men ja, en vän till migs fiskar vart uppätna av deras räka, inte alls omöjligt att du har syndarna där.
#28 - 4 december 2004 22:15
Om du inte har nå nitrit och kampfisken inte verkar attakera dom så skulle jag tro att det är ditt ph som är boven i dramat.

Kardinaltetror ska ha max 7 i ph enligt arbetsbeskrivningen här. Vet inte men kan tänka mig att dom inte tåll ditt höga ph värde.

Det är bara en gissning men jag tror du skulle få hälsosammare fiskar om du sänkte ph till ca 7. Jag vet inte hur stor skillnad en rot gör till ph, men jag tror inte att en rot säker ph med 1,4!
#29 - 4 december 2004 22:17
håller med rindberg här, du kan ha torv i filtret för att sänka ph med.
#30 - 4 december 2004 22:51
Om dina vattenvärden stämmer, HK 6-10, ph 8,4 så har du nästan ingen Co2 (koldioxid) i ditt vatten. Har du några växter? Dom behöver Co2 för att växa. Det fina i kråksången är att om du tillsätter Co2 kommer inte bara dina växter må bättre utan du kommer även sänka ditt ph!

Det LadyTiera föreslog kanske är enklare och stabilare men du får inte någon höjning av Co2-halten som växterna skulle må bra av. Det är lite pyssel med Co2 och man får vara försiktigt med det så man inte får förstora ph svängningar. Kan inte säga nått om torvfiltrering eftersom jag inte har någon kunskap alls på det området.

Edit: Vet du LadyTiera hur mycket man kan sänka ph med torv? Har själv lite högt ph (inte tillräklig Co2 anläggning)
#31 - 4 december 2004 23:41
Jag har sju växter och de flesta av dem är lite bruna!!!
Men de skulle alltså kunna vara räkorna?
Jag som har bannat på kampfisken och sagt att snart åker du ut!
Min sjuåriga son har valt honom och man kan ju säga att han är dyrast i akvariet, man kastar inte gärna ut honom.
Räkorna verkar vara så mysiga, man ser dem knapt.
Kampfisken är däremot på Mollyn ibland, alldrig på Guppyna.

Annons