Är det någon som har filtret på timer?

#1 - 21 december 2009 18:11
Hej jag undrar om det är någon som har sitt filter kopplat till timer tex samma som belysningen? Jag vet att det sägs att det ska vara farligt för bakterierna dör men med tanke på att jag har kört så ett tag nu och har hört om andra som gjort det så ifrågasätter jag teorin om att bakterierna dör vad är det grundat på? Och som sagt om du gör som jag skriv det så får vi se om det är fler som gör det.
#2 - 21 december 2009 18:30
Ett innerfilter kanske kan funka att stänga av under natten, ett ytterfilter absolut inte.

Nu är då frågan: VARFÖR??

Fiskarna behöver syre på natten också. Har du en separat pump som cirkulerar ytan så förstår jag inte varför man ska slå av filtret?

Även baktierna behöver syre. Utan genomströmningen i filtret kan jag tänka att många bakterier förloras och du får det svårare att hålla en bra balans i karet.
#3 - 21 december 2009 18:31
redrobjem skrev:
Hej jag undrar om det är någon som har sitt filter kopplat till timer tex samma som belysningen? Jag vet att det sägs att det ska vara farligt för bakterierna dör men med tanke på att jag har kört så ett tag nu och har hört om andra som gjort det så ifrågasätter jag teorin om att bakterierna dör vad är det grundat på? Och som sagt om du gör som jag skriv det så får vi se om det är fler som gör det.

Jag kan inte svara på din fråga men varför skulle man ha filtret på timer? Är det för att spara el? Då filtret är i gång håller det bakterierna i liv. Dessutom håller det vattnet i rörelse vilket syresätter vattnet. Om du kör med timer till filtret av någon anledning och det funkar så är det väl bara att köra på. Jag skulle inte göra det.
#4 - 21 december 2009 18:40
Kanske funkar nu..........

Men.......

När det börjar j*vlas med allehanda fiskdöd/sjukdomar/alger undrar du varför.....

Då svarar vi......LÅT FILTRET GÅ 24/7..

(Ursäkta caps-lock)
#5 - 21 december 2009 18:44
Kanske funkar nu..........

Men.......

När det börjar j*vlas med allehanda fiskdöd/sjukdomar/alger undrar du varför.....

Då svarar vi......LÅT FILTRET GÅ 24/7..

(Ursäkta caps-lock)
Har du själv testat det rent praktiskt att ha det så?
#6 - 21 december 2009 18:59
Johanski skrev:
Ett innerfilter kanske kan funka att stänga av under natten, ett ytterfilter absolut inte.

Nu är då frågan: VARFÖR??

Fiskarna behöver syre på natten också. Har du en separat pump som cirkulerar ytan så förstår jag inte varför man ska slå av filtret?

Även baktierna behöver syre. Utan genomströmningen i filtret kan jag tänka att många bakterier förloras och du får det svårare att hålla en bra balans i karet.

Jag har Co2 (mäskvarianten) kopplad till filtret därav timern.
#7 - 21 december 2009 19:01
Det är väl inte att rekommendera att stänga av pumpen, men visst det kan nog funka. Ibland blir det långa strömavbrott när man inte är närvarande och ofta går det bra ändå, beror lite på hur länge strömavbrottet vara och vilka fiskar man har. Vad man bör va medveten om är att utan cirkulation blir det en mer eller mindre syrefir nedbrytning i filtermaterialet och det bildas då giftiga gaser, dessutom ersätts bakterifloran då till viss del med dessa anaeroba eller fackultativa nedbrytare som tar upp plats för de "nyttiga" bakterierna.
#8 - 21 december 2009 19:06
redrobjem skrev:
Hej jag undrar om det är någon som har sitt filter kopplat till timer tex samma som belysningen? Jag vet att det sägs att det ska vara farligt för bakterierna dör men med tanke på att jag har kört så ett tag nu och har hört om andra som gjort det så ifrågasätter jag teorin om att bakterierna dör vad är det grundat på?

Utan att vidare googlat i ämnet kan jag tänka mig att även bakterier behöver syre för att överleva. Utan cirkulation blir det väl syrebrist och bakterierna dör. Är det inte det som händer i t ex Östersjön och utanför USA:s Atlantkust med stora bottnar där anaerob nedbrytning tagit över med fiskdöd, algblomning och annat elände som följd?
#9 - 21 december 2009 19:06
När jag skaffade mitt första kar (60 liter) bodde jag i en etta och hade alltså akvariet i sovrummet. Filtret jag hade var en luftpump med en liten plastlåda som man fyllde med filtervadd och eftersom jag är extremt känslig för ljud när jag sover stängde jag av det varje natt. Och det fortsatte jag med när jag flyttade till en tvåa, av gammal vana och för att jag inte visste att det kunde vara farligt. Och med tanke på att fiskarna dog av ålderdom (hade en pansarmal som var över 10 år) så visste varken fiskar eller bakterier att det var farligt heller :)
Men nuförtiden har jag mina innerfilter (lite mer proffsiga modeller som inte alls låter lika mycket) igång 24/7 - såvida jag inte pga t ex gäster sover i vardagsrummet.
Hälsningar
Jennifer
#10 - 21 december 2009 19:06
redrobjem skrev:
En cirkulationspump är inga problem att ha på timer men ett filter är ingen smart idé eftersom nitrifieringsbakterierna är i stort behov av att syrerikt vatten hela tiden finns tillgängligt! Håller du på och gör rent filtret hela tiden, vilket ofta är fallet när folk har små verkningslösa innerfilter, så hinner det inte ansamlas så mycket smuts eller bakterier och då händer inte så mycket när du har det avstängt MEN har du däremot ett kraftigt och ordentligt biofilter så gör du aldrig eller, nästan aldrig rent det och det byggs upp en stor biomassa och får du då en snilleblixt att ha det på timer så kommer det drabbas av syrebrist och det bildas svavelväte i filtret, sätter du sen igång det så blåser det ut det väldigt giftiga svavelvätet i karet och fiskarna får en käftsmäll och ditt kar förvandlas "till dödens fält"!
#11 - 21 december 2009 19:08
jenmad skrev:
När jag skaffade mitt första kar (60 liter) bodde jag i en etta och hade alltså akvariet i sovrummet. Filtret jag hade var en luftpump med en liten plastlåda som man fyllde med filtervadd och eftersom jag är extremt känslig för ljud när jag sover stängde jag av det varje natt. Och det fortsatte jag med när jag flyttade till en tvåa, av gammal vana och för att jag inte visste att det kunde vara farligt. Och med tanke på att fiskarna dog av ålderdom (hade en pansarmal som var över 10 år) så visste varken fiskar eller bakterier att det var farligt heller :)

Men nuförtiden har jag mina innerfilter (lite mer proffsiga modeller som inte alls låter lika mycket) igång 24/7 - såvida jag inte pga t ex gäster sover i vardagsrummet.

Hälsningar

Jennifer
Men inget filter funkar med bara filtervadd, mer än det tar bort partiklar! (att någon fisk har överlevt så i 10 år låter väldigt osannolikt)
#12 - 21 december 2009 19:10
åheim skrev:
Men inget filter funkar med bara filtervadd, mer än det tar bort partiklar!

Men nog måste väl bakterier samlas där också? Nog blev vadden äcklig efter ett tag och jag fick tipset i akvarieaffären att alltid bara byta ca hälften av vadden för att ha kvar bakterier.

Hälsningar
Jennifer
#13 - 21 december 2009 19:17
jenmad skrev:
Men nog måste väl bakterier samlas där också? Nog blev vadden äcklig efter ett tag och jag fick tipset i akvarieaffären att alltid bara byta ca hälften av vadden för att ha kvar bakterier.

Hälsningar

Jennifer
Det är alldeles för tätt och behöver rengöras/bytas alldeles för ofta för att kunna husera några nitrifieringsbakterier, de tar ganska god tid på sig att kollonisera ett filter! Men vadden var väldigt poppis på 70-talet, och på den tiden trodde man att gammalt vatten var jättebra och man skulle passa sig för att byta;)
#14 - 21 december 2009 19:18
åheim skrev:
En cirkulationspump är inga problem att ha på timer men ett filter är ingen smart idé eftersom nitrifieringsbakterierna är i stort behov av att syrerikt vatten hela tiden finns tillgängligt! Håller du på och gör rent filtret hela tiden, vilket ofta är fallet när folk har små verkningslösa innerfilter, så hinner det inte ansamlas så mycket smuts eller bakterier och då händer inte så mycket när du har det avstängt MEN har du däremot ett kraftigt och ordentligt biofilter så gör du aldrig eller, nästan aldrig rent det och det byggs upp en stor biomassa och får du då en snilleblixt att ha det på timer så kommer det drabbas av syrebrist och det bildas svavelväte i filtret, sätter du sen igång det så blåser det ut det väldigt giftiga svavelvätet i karet och fiskarna får en käftsmäll och ditt kar förvandlas "till dödens fält"!

Kanske är en circulationspump jag har [:o].

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4275?sid=b8abea37e69dd7e8cbe62879be110ad0

Som den ovan med en svampliknande del man sätter på under.

OCh då en ny fråga är det bara ett partikelfilter alltså som tar bort småpartiklar och inte jobbar med bakterier kan jag då rengöra det hur mycket jag vill?
#15 - 21 december 2009 19:21
redrobjem skrev:

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4275?sid=b8abea37e69dd7e8cbe62879be110ad0

OCh då en ny fråga är det bara ett partikelfilter alltså som tar bort småpartiklar och inte jobbar med bakterier kan jag då rengöra det hur mycket jag vill?
Ja den bidrar inte till nån biologisk rening direkt så den kan du nog rengöra varje dag om du vill:)
#16 - 21 december 2009 19:22
åheim skrev:
Ja den bidrar inte till nån biologisk rening direkt så den kan du nog rengöra varje dag om du vill:)

Ok då sitter min biologiska rening i bottenmatrialet enbart och jag kan fortsätta stänga ner cirkulationspumpen :)
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 21 december 2009 19:26
Det är på natten som filtret behövs som mest eftersom det oftast är då som det blir syrebrist i akvariet.

Sedan till bakteriedödandet så beror det ju på flera faktorer som på vilket filter man har (speciellt hur mycket och vilket filtermaterial).
Är det ett filter utan filtermaterial är det ju inga problem ur bakteriesynpunkt att ha det avstängt
#18 - 22 december 2009 19:52
Tack för alla svar.
#19 - 22 december 2009 21:13
redrobjem skrev:

Kan det inte vara en filtermodul du kopplar på cirkulationspumpen? Då har du ju samma problem igen.
För säkrast resultat borde du se till att ha ett filter för biologisk rening och en separat cirkulationspump som du har till co2:n. Alternativt köra in den i ditt filter men använda ngn magnetventil för att öppna en alternativ väg åt co2:n. Den tanken har allafall slagit mig men alldrig kommit till skott. Jag kör med en "co2-klocka" dygnet runt och jag har inte haft några problem på natten men jag törs inte rekommendera det åt andra. I början hade jag en luftpump med en syresten för att lufta ut co2 nattetid (hur bra det fungerar kanske kan diskutteras) men då pumpen pajjade och inget hände i karet så...
Bilagor:
#20 - 22 december 2009 21:19
Kan det inte vara en filtermodul du kopplar på cirkulationspumpen? Då har du ju samma problem igen.

För säkrast resultat borde du se till att ha ett filter för biologisk rening och en separat cirkulationspump som du har till co2:n. Alternativt köra in den i ditt filter men använda ngn magnetventil för att öppna en alternativ väg åt co2:n. Om du stoppar bubblorna får du bara en läcka ngn stans och om du har otur en fontän av mysig mäsksprut. Jag kör med en "co2-klocka" dygnet runt och jag har inte haft några problem på natten men jag törs inte rekommendera det åt andra. I början hade jag en luftpump med en syresten för att lufta ut co2 nattetid (hur bra det fungerar kanske kan diskutteras) men då pumpen pajjade och inget hände i karet så...

Jag har kollat med min mentor och det är inget filter med bakterier bara en svamp som ska hindra skit från att komma in i cirkulationspumpen. Bakteriefloran sitter i bottenmatrialet så det får räcka som rening. När pumpen är avstängd bubblar det ut som stora bubblor i karet istället för att slås sönder i pumpen och komma ut som ett "moln", och en säkerhetsslang finns om den andra skulle täppas igen så jag slipper fontäner. Jag vill inte riskera att få för lågt ph så den får fortsätta vara avstängd på natten, fiskarna ser ut att må prima och inte en enda har blivit dålig så jag tutar och kör.

Annons