Är det någon som har erfarenhet om "lergrus"?

#1 - 4 mars 2005 21:13
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet om grus (bränd lera i 1-4 mm kulor). Hur påverkar det fiskar, vatten och växter? Bra eller dåligt?

Har köpt 10 l i dag, tänkte prova i ett av mina kar. Än så länga har jag en positiv sak om detta, Det var mkt lätt att bära hem!!! Till skillnad mot vanlit grus/sand.

Mvh
#2 - 5 mars 2005 11:21
Öh undrar om det inte flyter... Om det är samma som vi har i vissa blomkrukor hemma så gör det i allafall det.

Skulle kanske funka som filter material ?
#3 - 5 mars 2005 11:49
[QUOTE=Peter Cederberg]Öh undrar om det inte flyter... Om det är samma som vi har i vissa blomkrukor hemma så gör det i allafall det.

Skulle kanske funka som filter material ?[/QUOTE]Det tror jag åxå att den gör ...typ Lecakulor!!!
#4 - 5 mars 2005 12:20
Bränd lera brukar rekommenderas av växtakvarister (Defdac har snackat om sånt ett antal gånger) för det håller näring bra. Det är dessutom lätt, bör inte läcka kemikalier, och har mycket mer utrymme för bakterier än kiselsand - jag tippar det är bland det bästa man kan ha som sand i akvariet.
Terracotta och leca är bägge i princip keramik. Lecakulor flyter för de har slutna gasblåsor som inte vattnet kommer in i; terrakotta sjunker för det har mindre och dessutom öppna blåsor som vattnet kommer in i.

Skulle jag smäcka upp ett akvarium och kunde få tag i tumlad terracotta eller liknande, skulle jag definitivt använda det.
#5 - 5 mars 2005 17:20
Har själv funderat på att skaffa det till nästa kar eftersom det sägs vara bra. Är mycket intresserad av hur du tycker att det fungerar. Den är väl ganska röd? Det är det enda som gör mig lite tveksam.
#6 - 6 mars 2005 16:48
Jag har nu haft i det i mitt 63 l kar. Jag tycker att den rödbruna färgen är super snygg. Har tagit kort men mina barn har förtillfället min dator (själv är jag förpassad till gamel burken). Till Azur kan jag tipsa om den nya butiken Södersakvarium butik (ej hundra på namnet) Krukmakargatan 3 säljer denna lersand 150:- / 10 liter. Butiken är inte helt färdig, men han jobbar på fullt med det. Den kommer säkert bli kanon, han verkar veta vad han sysslar med.

Mvh
#7 - 6 mars 2005 16:59
mm.. han är duktig.. södermalms akvarieaffär...

http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/

Han är en seriös handlare som jag tycker man ska stödja...
#8 - 6 mars 2005 20:16
Här kommer en liten bild, hoppas att man ser den fina färgen.
#9 - 6 mars 2005 20:20
Här kommer en liten bild, hoppas att man ser den fina färgen.

Mvh
Lucas_no1
#10 - 7 mars 2005 08:13
En fundering.

Hur går det att rengöra botten med slamsugen?
Man borde ju få hela hinken full med lerkulor.

/Lucas
#11 - 14 juni 2005 08:58
Jaha carmahan hur har det gått med gruset, fortfarande nöjd??
Andra som har erfarenhet av detta grus??
#12 - 15 juni 2005 02:18
Det blir ännu snyggare färg på det där gruset när det blivit lite algbeväxning på den.
Rengöring har jag ingen erfarenhet av eftersom jag aldrig salmsuger. Men troligen är det väl bara att hälla tillbaka det som hamnar i hinken.
En annan bra grej med gruset är att det är lätt att plantera växter i det. Känsliga rottrådar går inte sönder eftersom gruset är så lätt.
#13 - 16 juni 2005 21:11
finns det inte kattsand av lera som inte är klumpbildande?

om man tvättar det kanske det funkar....
#14 - 17 juni 2005 07:35
Kolla in http://www.sodermalmsakvarieaffar.se han har sådant bottenmaterial i alla sina akvarium. Tror det heter Aquaclay. Minska på suget i slamsugen så kommer det nog gå bra att rengöra akvariet.
#15 - 17 juni 2005 08:49
Jo vet att han har det och tycker det är jättebra men vill höra från någon utomstående om det är bra, någon med PERSONLIG erfarenhet.
#16 - 22 juni 2005 10:41
Jag har Aquaclay i fem burkar nu, växterna verkar trivas, det är snyggt och jag tycker inte det verkar finnas något dåligt med det. Ska nog byta till detta i de flesta burkar där jag har växter.
#17 - 22 juni 2005 10:44
Har köpt det nu men kommer inte att byta förens om 2 veckor då jag flyttar.

Annons