Är det möjligt för en fisk att bara försvinna?

#1 - 23 mars 2008 13:08
Okej. En av mina fiskar har totalt bara försvunnit, hur konstigt det än kan låta.

Jag åkte nyligen på en resa och var borta i tio dagar, under den tiden fick mina fiskar en sån där näringssten för 14 dagar så dom skulle klara sig. Jag hade innan jag for märkt att en av mina algätare var mindre än den andra (har två) trots att dom började i samma storlek när jag köpte dem. Snabbspola till jag kommer tillbaka: det har nu gått flera dagar och jag har inte sett den mindre av algätarna, men den större är väldigt aktiv. Jag har "rotat" lite i akvariet men den har inte kommit fram och sitter inte och trycker någonstans. Så, kan den ha försvunnit? Kan den ha dött och disintegrerats under tiden jag var borta? Borde inte något finnas kvar även om den dog strax efter jag for?

Vattennivåerna är bra, det är inget som luktar suspekt (tänkte död, rutten fisk) och de kvarvarande fiskarna verkar må hur bra som helst. Har för tillfället två svärdbärare och två ancistrusmalar (eller då bara en nu). 54 liters akvarium.

Man börjar ju undra.
#2 - 23 mars 2008 13:14
Om en fisk dör ser du inte ett tecken efter den efter ett par dagar då den blir uppäten, så bli inte förvånad om fisk ibland är spårlöst försvunna:).
#3 - 23 mars 2008 13:16
har presis samma problem som du ... mina fjärilsclikider försvann helt spårlöst dem med... finns inte ett spår av dem :(
#4 - 23 mars 2008 13:16
De flesta fiskar är asätare och skulle fisken ha dött kan de faktiskt äta upp liket ganska snabbt. Det är faktiskt ganska vanligt att fiskar "försvinner" på det sättet.

Måste tyvärr informera dig att ditt akvarium är på tok för litet för ancistrusar. Ancistrushanar är dessutom revirhävdande och i fall de var två hanar kan de starkaste mycket väl haft ihjäl den svagare eftersom det i ett så litet akvarium inte finns tillräckligt med utrymme för bådas revir.

Även för svärdbarare är akvariet för litet, tyvärr.
#5 - 23 mars 2008 13:25
Ah, då får jag väl räkna med att den är dead and buried...eller eaten rättare sagt.

batski, all den research jag gjorde innan jag skaffade mina fiskar sade precis tvärt om. Både hört från djuraffärer (vilket medgivet inte alltid är den bästa källan) samt även från flera olika böcker för att kunna krossreferera. Generellt sätt så säger man väl 1cm fisk till 1 liter vatten? Jag har stor marginal där, speciellt om nu en av mina ancistrusar har dött.

Dock, anledningen varför jag skaffade två var för att personen i djuraffären sade att dom mådde bättre i sällskap. Dumt nog trodde jag på henne just då. Jag måste dock säga att jag aldrig sett dom vara på varandra, kan visserligen ha hänt bakom min rygg, men jag har aldrig upplevt något som skulle tolkas som revirbeteende. Dom har till och med ätit från samma algtablett samtidigt.
#6 - 23 mars 2008 13:28
Ah, då får jag väl räkna med att den är dead and buried...eller eaten rättare sagt.

batski, all den research jag gjorde innan jag skaffade mina fiskar sade precis tvärt om. Både hört från djuraffärer (vilket medgivet inte alltid är den bästa källan) samt även från flera olika böcker för att kunna krossreferera. Generellt sätt så säger man väl 1cm fisk till 1 liter vatten? Jag har stor marginal där, speciellt om nu en av mina ancistrusar har dött.

Dock, anledningen varför jag skaffade två var för att personen i djuraffären sade att dom mådde bättre i sällskap. Dumt nog trodde jag på henne just då. Jag måste dock säga att jag aldrig sett dom vara på varandra, kan visserligen ha hänt bakom min rygg, men jag har aldrig upplevt något som skulle tolkas som revirbeteende. Dom har till och med ätit från samma algtablett samtidigt.

hehe bara för att fisken får plats i karet kan man ju inte stoppa ner vadsom helst. och 1cm per 1 liter e en usel regel.
#7 - 23 mars 2008 13:28
1 cm fisk refererar till storleken fisken har när den är fullvuxen, dessutom är dessa rön generella och inte baserade på revir och olika fisktyper samt rätt out of date..
#8 - 23 mars 2008 13:38

Antagligen.

Du har nog missuppfattat den regeln. Till att börja med så är det en tumregel och ingen exakt vetenskap. Och den räknar den inte heller med de olika fiskars behov av utrymme (revir). Om den regeln alltid gick att applicera skulle man kunna stoppa ner en 45 cm lång fisk i ett 45 liters akvarium. Förstår du hur fel det kan bli?

Enligt rekommendationerna här på Zoopet bör iaf ancistrus ha minst 120 liter och svärdbärare minst 60L. Och det är ju inte stort med tanke på att svärdbärare är relativt stora och ganska aktiva fiskar.

Det var bara en gissning från min sida. Det är inte ens säkert att de var två hanar, men det är en möjlighet. När det är matdags brukar de dock inte bry sig om revir. Men fisken kan ju ha dött av nån annan orsak. Ungeför hur gamla (långa) var de nu?
#9 - 23 mars 2008 13:39
Men nu snackar vi inte om fiskar som kommer att bli sjukt stora heller. Den ena av svärdbärarna kommer att bli max 16cm (om man litar på zoopets artiklar), den andra stannade i växten vid ca 8cm pga att den blev mobbad i sitt förra akvarium, vilket är varför jag tog över den. Ancistrusmalarna blir mellan 10-15cm (i alla fall den sort jag har) vilket ger en totalsumma på 44-54, eller rättare sagt om en nu är död 34-39.

Givetvis är det en urusel regel iom att man ska inte stoppa ned en fisk som blir 54cm i ett 54l akvarium, men det är ju bara sunt bondförnuft. Och visst, det är generellt, men inget som jag har läst mig till innan jag startade upp sade att det ska vara något problem med det jag har där nu. Jag lutar mig inte så mycket på 1cm för 1liter, men det är en fingervisning i alla fall.

[edit] skrev det ovan innan jag läste vad du skrivit, ja, jag förstår hur fel det kan bli (vilket jag också skrivit ovan) du behöver inte behandla mig som att jag är ett litet barn.

Jag lutade mig dock inte på rekommendationerna på zoopet vid införskaffandet av ancistrusmalarna, det var djuraffären tyvärr. Skulle egentligen ha haft en annan algätare, men dom hade ej den och sade att det ej skulle vara något problem med ancistrus istället. Som visan går, man ska inte lita på djuraffärerna.

Ancistrusen som är kvar är ca 8cm, den som då har dött någon cm kortare. Ca 5-6 månader gamla.
#10 - 23 mars 2008 13:51
Men nu snackar vi inte om fiskar som kommer att bli sjukt stora heller. Den ena av svärdbärarna kommer att bli max 16cm (om man litar på zoopets artiklar), den andra stannade i växten vid ca 8cm pga att den blev mobbad i sitt förra akvarium, vilket är varför jag tog över den. Ancistrusmalarna blir mellan 10-15cm (i alla fall den sort jag har) vilket ger en totalsumma på 44-54, eller rättare sagt om en nu är död 34-39.

Oavsett storlek har olika arter olika behov av utrymme. En del relativt stora fiskar som t ex guramis är ganska lugna och simmar ofta långsamt eller håller sig stilla bland växter. Dessa behöver mindre utrymme att röra sig på än andra mindre fiskar som är mer aktiva. När det kommer till revirfrågan så behöver plötsligt guramis mycket större utrymme eftersom de inte vill ha andra hanar (och efter leken även honor) för nära inpå.

[edit] skrev det ovan innan jag läste vad du skrivit, ja, jag förstår hur fel det kan bli (vilket jag också skrivit ovan) du behöver inte behandla mig som att jag är ett litet barn.

Ursäkta om det lät så! Det var aldrig min mening iaf.

Jag lutade mig dock inte på rekommendationerna på zoopet vid införskaffandet av ancistrusmalarna, det var djuraffären tyvärr. Skulle egentligen ha haft en annan algätare, men dom hade ej den och sade att det ej skulle vara något problem med ancistrus istället. Som visan går, man ska inte lita på djuraffärerna.

De allra flesta algätande fiskar behöver större än 54 liter. Bra algätare i ett 54 liters skulle vara ett gäng algätande räkor. Även snäckor kan göra jobbet.
#11 - 23 mars 2008 13:53

Ancistrusen som är kvar är ca 8cm, den som då har dött någon cm kortare. Ca 5-6 månader gamla.

Vid 8 cm är de möjligt att h*n börjar bli könsmogen och det är då som de börjar tänka på reviret.
#12 - 23 mars 2008 14:00
En ancistrus funkar i ett 54-liters (det är inte en särskilt aktiv fisk, så att det är lite trångt är inte så där jättehemskt för den). Två hanar i ett 54-liters är nog däremot ett recept på en död hane - ancistrus är revirhävdande.

Svärdbärare blir visserligen 16 centimeter i extrema fall - men av det är då nästan hälften hanens svärd. Det är problemet med att ange längd inklusive stjärtfena (så kallad Totallängd) istället för längden utan stjärtfena (s.k. Standardlängd), det blir missvisande med fiskar som har väldigt långa fenor som just t.ex. svärdbärare.

54 liter är dock i minsta laget för svärdbärare i alla fall, eftersom det är mycket aktiva fiskar.

Överväg ett större kar, särskilt som du funderar på ciklider. Ett 110 liters är lättplacerat men ändå stort nog för att man skall kunna hålla de flesta vanliga akvariefiskar.

Annons