Är det kräftan som är ansvarig?

#1 - 19 november 2004 13:59
Jag har tidigare haft en styck Blue Crayfish (en Cherax quadricarinatus, för att vara petig) tilsammans med mina malwisar.
I somras "försvann" dock endel fisk, delvis på grund av uthoppningar och delvis på grund av elaka pojkar. Trodde jag. Ofta försvann dock fiskarna språlöst, och jag började misstänka kräftan. Sen såg jag honom en dag med en rödzebrahane likastor som hansjälv mellan klorna och då fick det vara nog, han bor nu i ett separat (dock på tok för litet) akvarium.

frågan är då, är det kräftan som är ansvarig för att ha ihjäl fiskarna, eller är han bara duktig och äter upp resterna efter fiskarnas egna interna slagsmål? Och hur i hela friden går det till, fikarna är rätt mycket kvickare, fast det är klart, ingen av dem var så stor...

frågan är, är det överhuvudtaget möjligt att det är kräftan som knipit fisken, eller vågar jag släppa tillaka honom i karet?
#2 - 19 november 2004 14:22
En kompis hadde en kräfta som åt upp hans malar
#3 - 19 november 2004 15:39
Jag skulle tro att han tar dom på natten isåfall... är det när du tänt akvariet du har sett honom?
#4 - 19 november 2004 15:42
ja det är kräftan, min svägerskas gjorde samma sak, slutade med att en kräfta knallade runt i ett stort akvarium själv, den hade kalasat upp alal fiskar den lille jäkeln.
#5 - 27 juni 2006 10:55
Det är förmodligen Kräftan/hummern som har tagit dina fiskar. Min äldsta son har en Blå Hummer (Cherax Destructor) Som bor med mina Syd/Centralamerikaner. Han är ganska tvär och elak med dom, men änn så länge har han inte tagit några. Det finns dock avklippta fenor på vissa av dom.
De är dock ganska fega (hummern alltså) han ger sej inte gärna på de större/äldre fiskarna, får han mopthugg, så smiter han med svansen i mellan benen.

Mvh.Ida

Annons