Är det inte trist med "vanliga" akvarium?

#1 - 28 april 2011 13:47
Jag började ju med guppy och andra vanliga fiskar när jag började med akvarium, precis som alla andra.. Tycker absolut inte det är något fel med det, men det tröttnade man ju på efter ett tag. Jag gick vidare till att göra biotopakvarium, odla fisk, starta växtakvarium mm eftersom det var mer intressant.
Just nu är jag inte långt ifrån min största dröm, som varit min dröm sen jag började med akvarier öht; saltvattensakvarium med sjöhästar. Har kört lite salt ett tag men min stora dröm har alltid var sk pipefish och sjöhästar och det saknas bara plats och lite pengar så är burken igång...

Men så ser man de här människorna som år efter år kör på sina sällskapsburkar med lite guppy, platy, kanske någon marmor-scalar och på sin höjd en snygg mal. Får jag fråga; blir det inte trist? Är det inte roligare att göra något kreaktivt när utbudet av akvariefisk är så enormt?

Är bara nyfiken! Vill man inte utvecklas, liksom?
#2 - 28 april 2011 14:07
Jag skaffade faktiskt för första gången levandefödare för en inte alls lång stund sedan och gillar verkligen dessa. Det handlar nog mer om variation, bra tanke bakom karen och variation än bakåtsträvande. "Perfekterar" man hållningen av en annars vanlig art kan man få ut så mycket mer. Tänk dig t ex zebra fisker i ett äkta (flöde åt ett håll) strömakvarium!
#3 - 28 april 2011 14:12
Alla är inte akvarister bara för att man har akvarium (om man nu kan säga så). :)

Jag menar att det är inte säkert att intresset finns där bara för att man har ett akvarium hemma. Det kan vara som ren prydnad, barnen kanske ville ha ett akvarium eller så kanske intresset har svalnat helt enkelt.

Det kan nog finnas många anledningar till att ett akvarium stannar i utvecklingen och se likadant ut år efter år. Om man bara ska skaffa ett litet akvarium till barnen och inte har något intresse så är det nog rätt vanligt att det blir och förblir några levandefödare, nån tetra, nån mal och kanske nån marmor skalar...
#4 - 28 april 2011 14:14
Jag har haft en hel massa specialare genom åren men gillar ett fisksoppekar i vardagsrummet. Ett sådant om det är välskött pryder sin plats och kräver minimalt med jobb. Jag brukar alltid ramla tillbaks där av någon anledning.
#5 - 28 april 2011 14:20
Jag måste inflika att dagens teknik möjliggör akvarium som är helt outstanding i förhållande till när jag var liten och min äldre syrra hade en 50-litersbalja. Den var helt igenkloggad av alger på rutor och alla ytor, dessutom hade alla fiskar dött utom en guldfisk. Plantorna var ingen höjdare och ljuset bestod av 2 glödlampor.

Tittar man på ett modernt möbelakvarium med ytterfilter där vattnet är kristallklart och ljuset är starkt pga lysrör och reflektorer. Det är ju en fröjd att bara titta på. Ett vackert stim, några fina växter, malar som gnor, behöver det vara så mycket mer komplicerat än så?

mvh
#6 - 28 april 2011 18:18
Jag testat mycket men jag har alltid fallit tillbaks på barber oc gurami + lite dvärgciklider och pansarmalar. Kommer hålla mig till detta nu :).
#7 - 28 april 2011 20:46
[QUOTE=VisualDarkness;1517744]Jag skaffade faktiskt för första gången levandefödare för en inte alls lång stund sedan och gillar verkligen dessa. Det handlar nog mer om variation, bra tanke bakom karen och variation än bakåtsträvande. "Perfekterar" man hållningen av en annars vanlig art kan man få ut så mycket mer. Tänk dig t ex zebra fisker i ett äkta (flöde åt ett håll) strömakvarium![/QUOTE]
Jo, klart det kan vara trevligt med levandefödare! Det var inte så jag menade, alla fiskar kan ju vara trevliga på ett eller annat sätt. Det jag ställer mig undrande till är just de här sällskapsakvarierna som ser likadana ut, år efter år efter år... Min lärare(som undervisade i djursjukvård) hade just ett sådant akvarie jag syftar på; ett ca 400L där hon hade stoppat i guldfiskar(golfbollar), marmorscalarer, siamesiska algätare, neontetror och platys. På det hade hon en plastbakrund med bilder på växter och på botten låg engelsk sjösten. Hon hade helt klart kunskap om andra fiskar och biotoper mm så jag tycker det är konstigt att man liksom inte vill göra något av det... Hon hade kunnat göra världens snyggaste akvarie däri, men väljer hellre soppan hon hade? Där fiskarna också har olika behov på temperatur(guldfiskar vill väl hellre ha kallvatten)?

En annan sak jag har lite svår förståelse för är alla de här trådarna på olika forum om att "En av mina guppys har dött" eller "En av mina platys mår dåligt!"... Förstår att ovana akvarister ser det som en allvarlig sak, men ärligt talat; de fiskarna kan dö även om man har helt perfekta förhållanden i sitt akvarie.. Det är ingen katastrof, fiskar dör; det händer!
#8 - 28 april 2011 20:54
[QUOTE=macke_fisk;1517800]Jag testat mycket men jag har alltid fallit tillbaks på barber oc gurami + lite dvärgciklider och pansarmalar. Kommer hålla mig till detta nu :).[/QUOTE]
Hehe för att "bikta mig" får jag väl säga att jag faller tillbaka på kampfiskar hela tiden, som var en av de första fiskarna jag hade! Även om jag verkligen gillar mina discus, saltvattensfiskar, koraller, anemoner och allt vad det är så dras jag ständigt tillbaka till just kampfiskarna.. De har så stor personlighet och är väldigt charmiga. Inte bara betta splendens utan övriga bettor också..
#9 - 28 april 2011 21:00
Njae, jag skaffade guppy efter 1.5 år och gillar dem. Dock gillar jag inte att blanda fiskar helt utan tanke, så det är bara guppy + snäckor.
Sugen på ett fusk-asien senare dock.
#10 - 28 april 2011 21:18
[QUOTE=Nasso;1517746]Alla är inte akvarister bara för att man har akvarium (om man nu kan säga så). :)

Jag menar att det är inte säkert att intresset finns där bara för att man har ett akvarium hemma. Det kan vara som ren prydnad, barnen kanske ville ha ett akvarium eller så kanske intresset har svalnat helt enkelt.

Det kan nog finnas många anledningar till att ett akvarium stannar i utvecklingen och se likadant ut år efter år. Om man bara ska skaffa ett litet akvarium till barnen och inte har något intresse så är det nog rätt vanligt att det blir och förblir några levandefödare, nån tetra, nån mal och kanske nån marmor skalar...[/QUOTE]
Jo, du har säkert rätt.. Men det går ju att göra så mycket snyggare, ju! :D
#11 - 28 april 2011 21:23
Fast iofs... Salt är inte svårt, jag tycker ni borde köra salt, akvarister!
#12 - 29 april 2011 08:14
Fisksoppa har jag jämt, men ett standard-sällskapskar har jag inte haft på 30 år.... Alla mina kar blir experimentkar, det är inte ett medvetet beslut, det bara blir så.

Håller med om att salt inte är svårt, däremot är det dyrt, och kostnaden är nog det som håller tillbaka saltvattensakvaristiken.
#13 - 29 april 2011 15:24
har kört ett par snäll-kar..

jag halkar tillbaka till monster och massa liter (inte som i 720L) :D
#14 - 29 april 2011 21:48
[QUOTE=Azur;1517868]Fisksoppa har jag jämt, men ett standard-sällskapskar har jag inte haft på 30 år.... Alla mina kar blir experimentkar, det är inte ett medvetet beslut, det bara blir så.

Håller med om att salt inte är svårt, däremot är det dyrt, och kostnaden är nog det som håller tillbaka saltvattensakvaristiken.[/QUOTE]
Fast det beror på, små saltkar är inte jättedyra(kostnaden drar ju ofta iväg för LS). Jag har hellre ett litet saltvatten än ett stort sötvatten om man säger så. Iockmed att tekniken utvecklas blir det ju också billigare, jag tycker salt har ett oförtjänt rykte om att både vara svårt och dyrt.. Den stora variationen på arter mm gör att det liksom är värt det.
#15 - 30 april 2011 19:18
Är det inte trist med "vanliga" akvarium?
Jag började ju med guppy och andra vanliga fiskar när jag började med akvarium, precis som alla andra.. Tycker absolut inte det är något fel med det, men det tröttnade man ju på efter ett tag. Jag gick vidare till att göra biotopakvarium, odla fisk, starta växtakvarium mm eftersom det var mer intressant.
Just nu är jag inte långt ifrån min största dröm, som varit min dröm sen jag började med akvarier öht; saltvattensakvarium med sjöhästar. Har kört lite salt ett tag men min stora dröm har alltid var sk pipefish och sjöhästar och det saknas bara plats och lite pengar så är burken igång...

Men så ser man de här människorna som år efter år kör på sina sällskapsburkar med lite guppy, platy, kanske någon marmor-scalar och på sin höjd en snygg mal. Får jag fråga; blir det inte trist? Är det inte roligare att göra något kreaktivt när utbudet av akvariefisk är så enormt?

Är bara nyfiken! Vill man inte utvecklas, liksom?

varför skulle sjöhästar vara mer kreativt än tex guppy? Man kan vara lika kreativ och utveckla sin teknik och kunskap med de mer vanligt förekommande arter!
#16 - 30 april 2011 19:21
[QUOTE=luna_;1517742]Jag började ju med guppy och andra vanliga fiskar när jag började med akvarium, precis som alla andra.. Tycker absolut inte det är något fel med det, men det tröttnade man ju på efter ett tag. Jag gick vidare till att göra biotopakvarium, odla fisk, starta växtakvarium mm eftersom det var mer intressant.

Är bara nyfiken! Vill man inte utvecklas, liksom?[/QUOTE]varför skulle sjöhästar vara mer kreativt än tex guppy? Man kan vara lika kreativ och utveckla sin teknik och kunskap med de mer vanligt förekommande arterna!
#17 - 1 maj 2011 08:48
Kampfiskar var med en av mina första start fiskar på min akvaritiska karriär men jag har aldrig direkt fallit så där pladask för dem, men medger att de kan bli väldigt personliga efter en tid :).
#18 - 1 maj 2011 08:54
Om man ska ha ett riktigt saltakvarium med skummare, fosfatfilter och osmos och dylikt så springer pengarna iväg ganska snabbt. Hade saltvatten ett litet tag och det var inte så svårt men jag hade ett alledes för litet akvarium och ingen skummare (var bara på 10 liter) och det sket sig efter 3 månader, det var 2 turbosnnäckor som hade dött och jag kunde inte hitta dem i tid. Det luktade inte gott när jag hittade dem. Men jag börjar längta efter salt igen och då ska jag skynda långsamt och inte ha så mycket grejor.

Det var inte meningen att det skulle bli offtopic. Ville bara skriva av mig. Back ontopic.
#19 - 1 maj 2011 13:06
[QUOTE=åheim;1518100]varför skulle sjöhästar vara mer kreativt än tex guppy? Man kan vara lika kreativ och utveckla sin teknik och kunskap med de mer vanligt förekommande arterna![/QUOTE]
Men oftast gör man väl inte det? Eller ja, vissa "utvecklas" genom att starta lite walstadsakvarier och skaffa några nya sorters levandefödare, snäckor mm.. Men hur kul är det egentligen, efter några år?
Folk verkar gå efter vad som är billigast och det förstår jag mig inte riktigt på... Har flera gånger varit med om människor(när jag jobbade i djuraffär) som lägger ut tusentals kronor på hundar mm men fiskar får inte kosta nåt alls verkar det som
#20 - 1 maj 2011 14:08
Jag förstår hur du menar men som som skrivits tidigare finns förmodligen inte det "riktiga" intresset hos dessa akvarister och de nöjer sig med akvariet som en prydnad.

Sen har jag också som akvarist gått vidare från sällskapsakvarium till mer biotop och odling av malawiciklider. Är det inte så att jag kommer urvalsodla så kommer jag förmodligen tröttna på detta i framtiden med och vilja testa något nytt, och det är väl också en av människans bra egenskaper att vi hela tiden vill lära oss mer.
#21 - 1 maj 2011 14:12
[QUOTE=macke_fisk;1518146]Om man ska ha ett riktigt saltakvarium med skummare, fosfatfilter och osmos och dylikt så springer pengarna iväg ganska snabbt. Hade saltvatten ett litet tag och det var inte så svårt men jag hade ett alledes för litet akvarium och ingen skummare (var bara på 10 liter) och det sket sig efter 3 månader, det var 2 turbosnnäckor som hade dött och jag kunde inte hitta dem i tid. Det luktade inte gott när jag hittade dem. Men jag börjar längta efter salt igen och då ska jag skynda långsamt och inte ha så mycket grejor.

Det var inte meningen att det skulle bli offtopic. Ville bara skriva av mig. Back ontopic.[/QUOTE]
Fast många överdriver kostnaderna. Min lilla burk kostade bara 3-4000 kr inkl osmos, pumpar, skummare osv.
#22 - 1 maj 2011 14:42
det med att salt är dyrt stämmer och stämmer inte. om du hittar "begagnad" LS så blir det riktigt billigt i gämförelse med vad det skulle ha kostat om man skulle köpt den i affär.
jag fick ett saltkar som var begagnat med pumpar, skummare, värmare, filter, belysning, och LS för bara 2000kr.
#23 - 1 maj 2011 14:46
[QUOTE=Azur;1517868]Fisksoppa har jag jämt, men ett standard-sällskapskar har jag inte haft på 30 år.... Alla mina kar blir experimentkar, det är inte ett medvetet beslut, det bara blir så.

Håller med om att salt inte är svårt, däremot är det dyrt, och kostnaden är nog det som håller tillbaka saltvattensakvaristiken.[/QUOTE]
Ser lika dant ut här och har alltid gjort. Men ett fint sälskapskar får man ha för skams skull! Annars tror folk att man är tokig, typ galen hobby vetenskapsman.

Salt tycker jag kan vara både fint och ganska enkelt. I mitt fall slutade jag efter ett princip beslut. Ingen fisk som inte ynglar av sig eller i vart fall har möjligheten till det.
#24 - 1 maj 2011 14:59
[QUOTE=luna_;1518179]Men oftast gör man väl inte det? Eller ja, vissa "utvecklas" genom att starta lite walstadsakvarier och skaffa några nya sorters levandefödare, snäckor mm.. Men hur kul är det egentligen, efter några år?
Folk verkar gå efter vad som är billigast och det förstår jag mig inte riktigt på... Har flera gånger varit med om människor(när jag jobbade i djuraffär) som lägger ut tusentals kronor på hundar mm men fiskar får inte kosta nåt alls verkar det som[/QUOTE]Ja men om man sen skaffar saltkar och fyller det med sjöhästar och sen sitter man och glor på dem istället och utan att utvecklas... jag menar att är man genuint intresserad av akvarestik så spelar det inte så stor roll utan man kör på det som lockar! Din tes verkar mer gå ut på att man ska byta ut med jämna mellanrum etrsom man tröttnar, ja man kan tröttna på sjöhästar och det mesta!
#25 - 1 maj 2011 21:01
[QUOTE=bossep;1518196]Annars tror folk att man är tokig, typ galen hobby vetenskapsman.[/quote]Fast i mitt fall så stämmer ju det... ;)

Salt tycker jag kan vara både fint och ganska enkelt. I mitt fall slutade jag efter ett princip beslut. Ingen fisk som inte ynglar av sig eller i vart fall har möjligheten till det.

En anledning till att jag börjat fundera på salt igen är just att försöka odla. Putsarräkor, frökenfiskar och clowner lägger ägg lätt & ofta, och jag tror idag att jag skulle kunna föda upp ynglen.
#26 - 1 maj 2011 21:50
[QUOTE=Azur;1518255]Fast i mitt fall så stämmer ju det... ;)[/QUOTE]
Dito...kanske;)

En anledning till att jag börjat fundera på salt igen är just att försöka odla. Putsarräkor, frökenfiskar och clowner lägger ägg lätt & ofta, och jag tror idag att jag skulle kunna föda upp ynglen.
Har faktiskt haft samma funderingar samt sjöhästar med flera. Men det ligger nog en bit fram i tiden. Det skulle onekligen vara kul!:)
Men framförallt skulle jag vilja producera koraller anpassade för akvariemiljö hur nu det skall gå till och löna sig!
#27 - 1 maj 2011 21:51
Alla har vi lite olika mål och resurser samt prioriteringar när det kommer till hobbyn. Spontant så tycker jag att man vinner mer på att lägga samma pengar på en bättre utrustad/genomtänkt sötburk som på ett lågbudget saltkar.
Jag har sett ett antal mindre lågbudget burkar och det är ett fåtal som lyckas få det att se bättre ut än ett välskött sötkar.
Av någon konstig orsak så verkar det ofta även snålas med pluggande när det kommer till lågbudgetkar.

Själv har jag hållit på med salt ett tag nu, mitt intresse är mera riktat mot koraller än fisk men dom behövs så man slipper konstiga frågor om tillsynes tomma burkar ;)
För mig handlar utveckling om framgång vid odling samt att kunna hålla arter välmående under långa perioder(då pratar vi år då vissa arter kan svälta/lida ihjäl under ett halvår innan dom dör).

Att odla fisk är helt klart möjligt i dagens läge men det är inte direkt som med guppyn;)
Man tar in mer och mer odlad fisk till butikerna i dagens läge och i princip samtliga sjöhästar som säljs i Sverige är nuförtiden odlade(många är även odlade lokalt).
Sen finns det flera arter som har klurigare utvecklingsstadier där det är nästan överdrivet krångligt även om det finns dom som lyckats(skulle klassa putsarräkor i den gruppen).

När det kommer till sjöhästar så har jag funderat ett par gånger men dom är nog så otroligt tråkiga i längden...

//NiXoN
#28 - 2 maj 2011 07:47
För mig handlar akvaristiken om strävan. Jag har en växtburk som är min "lilla trädgård", jag har en hyfsat klar plan med hur jag vill att resultatet ska vara i slutändan - ett mål att sträva mot. När jag har mina stenar överväxt med anubias, trädrötterna beklädda med mossa, en perfekt matta med nålgräs på botten, då har jag nått mitt mål (och kanske borde tröttna när jag längre inte har något mål). Men grejen är den att man hamnar på sidospår och målar då upp nya mål för sig själv, det kan vara ny fisk eller helt enkelt en ändring av inredningen.

Om man t.e.x. är ekonomiskt oberoende bör man skaffa sig något meningsfullt att sträva mot, annars finns det inte längre någon mening.
#29 - 2 maj 2011 14:52
[QUOTE=åheim;1518199]Ja men om man sen skaffar saltkar och fyller det med sjöhästar och sen sitter man och glor på dem istället och utan att utvecklas... jag menar att är man genuint intresserad av akvarestik så spelar det inte så stor roll utan man kör på det som lockar! Din tes verkar mer gå ut på att man ska byta ut med jämna mellanrum etrsom man tröttnar, ja man kan tröttna på sjöhästar och det mesta![/QUOTE]
Mjo fast grejen är att jag ofta får höra av folk "Åhh vilket fint akvarium du har, sådär skulle jag också vilja göra - men det är nog lite för komplicerat för mig!". Och när man berättar att det inte behöver vara så jättekomplicerat eller dyrt så blir det ändå ett "Nej men jag ska nog hålla mig till de jag har". Nu är jag iofs en människa som inte tål att höra "Det är för svårt", för då ger jag mig f*n på att jag ska lyckas bara för det.
Sen kanske det bara är jag, men det tycks vara någon trend nu på olika akvarieforum att akvarier ska vara så billiga, små och enkla som möjligt, när attityden inom andra husdjur snarare är att "har du inte råd så skaffa inte djuret". Tycker bara det är lite trist, liksom.

Men ja det är klart jag kommer "tröttna" på sjöhästarna, egentligen inte tröttna som så men jag kommer såklart vilja dra det vidare. När jag fått igång karet, hästarna trivs och jag fixat till det med gorgonier och annat läckert så kommer jag väl förr eller senare försöka mig på odling. Och starta fler burkar..:D
#30 - 2 maj 2011 15:01
Men bara för att de är små och "billiga" behöver de inte vara enklare eller tråkigare än något annat! Många gånger är ett nanokar mycket svårare att hålla än ett låt oss säga ett kar på 400 l.
Det är svårare att få en bra balans i karet, och det kan också vara väldigt intressant att hålla på med mindre arter som olika räkor och kanske börja urvalsodla på dem, eller helt andra mindre arter. Vissa är heller inte så vanliga i butik, så bara för att det är litet behöver det inte vara billigt, enkelt och tråkigt!
#31 - 2 maj 2011 15:22
[QUOTE=NiXoN;1518265]Alla har vi lite olika mål och resurser samt prioriteringar när det kommer till hobbyn. Spontant så tycker jag att man vinner mer på att lägga samma pengar på en bättre utrustad/genomtänkt sötburk som på ett lågbudget saltkar.
Jag har sett ett antal mindre lågbudget burkar och det är ett fåtal som lyckas få det att se bättre ut än ett välskött sötkar.
Av någon konstig orsak så verkar det ofta även snålas med pluggande när det kommer till lågbudgetkar.

Själv har jag hållit på med salt ett tag nu, mitt intresse är mera riktat mot koraller än fisk men dom behövs så man slipper konstiga frågor om tillsynes tomma burkar ;)
För mig handlar utveckling om framgång vid odling samt att kunna hålla arter välmående under långa perioder(då pratar vi år då vissa arter kan svälta/lida ihjäl under ett halvår innan dom dör).

Att odla fisk är helt klart möjligt i dagens läge men det är inte direkt som med guppyn;)
Man tar in mer och mer odlad fisk till butikerna i dagens läge och i princip samtliga sjöhästar som säljs i Sverige är nuförtiden odlade(många är även odlade lokalt).
Sen finns det flera arter som har klurigare utvecklingsstadier där det är nästan överdrivet krångligt även om det finns dom som lyckats(skulle klassa putsarräkor i den gruppen).

När det kommer till sjöhästar så har jag funderat ett par gånger men dom är nog så otroligt tråkiga i längden...

//NiXoN[/QUOTE]
Heh, och jag som tycker precis tvärtom - hellre ett saltnano än ett stort sötvatten! :D Utbudet inom salt är ju enormt jämfört med sötvatten, det är ju inte bara fiskar och växter längre utan nu kan man välja mellan koraller, anemoner, skaldjur, svampar, osv osv osv(ja du vet. Allting lever ju för bövelen, tillockmed stenen :p).

Jo och ang odling tycker jag också salt är betydligt intressantare. Vi står ju liksom precis vid början av saltvattenshobbyn, haven är till stor del outforskade, osv osv, även miljöfrågan ang korallrev är mycket intressant. Det faschinerar iaf mig oerhört. Samtidigt som jag får ångest över att det mesta levande är taget ur haven och att man inte riktigt vet vad olika arter äter(brukar undvika såna arter). Det går inte helt ihop rent moraliskt för mig. Förhoppningsvis kan det komma något positivt ur det också.
Sen ang. nanosalt vs stora burkar så tycker jag idealstorleken att börja med ligger på runt 50-100L för saltvatten, annars drar pengarna så lätt iväg för levande sten, mm. Har sett några på diverse forum som gärna vill skaffa ett stort saltvatten men de har inte råd med tillräckligt med levande sten, snålar in på teknik mm eftersom "det funkar nog ändå" .. Då ser jag hellre att man lägger ner pengar på en mindre burk där man har råd att köpa utrustning och LS. Men självklart ska man aldrig starta nåt utan att läsa på innan(det är ju också halva nöjet, att läsa på om sin hobby...).
#32 - 3 maj 2011 07:13
Jag har tröttnat på mitt totalt...(Juwels 240 liters juwel) kanske för att jag vill ha ett större,(450 liters) men har inte flera 1000 kr att lägga på just ett akvarium....

Och det är där man står nu...och är lite "smågrinig". Vet vad jag vill ha, men jag vill ha det NU NU NU...jag vill bara beställa allt, så kommer det hem till mig...men så fungerar det inte riktigt...och tid har man ju inte heller gått om...

Men vi får se vad som händer...Jag har fortfarande inte kommit fram till vad jag vill ha för sorts akvarium...med svart silikon eller transparant...fasiken va dåligt det finns med butiker som visar upp stora akvarium..

Men tror att det skulle bli Längd: 150 x höjd:60 djup:50. det är väl 450 liter.
#33 - 3 maj 2011 16:36
[QUOTE=candra;1518465]Jag har tröttnat på mitt totalt...(Juwels 240 liters juwel) kanske för att jag vill ha ett större,(450 liters) men har inte flera 1000 kr att lägga på just ett akvarium....

Och det är där man står nu...och är lite "smågrinig". Vet vad jag vill ha, men jag vill ha det NU NU NU...jag vill bara beställa allt, så kommer det hem till mig...men så fungerar det inte riktigt...och tid har man ju inte heller gått om...

Men vi får se vad som händer...Jag har fortfarande inte kommit fram till vad jag vill ha för sorts akvarium...med svart silikon eller transparant...fasiken va dåligt det finns med butiker som visar upp stora akvarium..

Men tror att det skulle bli Längd: 150 x höjd:60 djup:50. det är väl 450 liter.[/QUOTE]
Om du har plats blir det nog snyggare med 150x60x60. Då blir det 540 och inte mycket dyrare.
#34 - 4 maj 2011 10:43
Ja, det är just det som är grejen, har inte platsen, det blir nog för djupt...sen vill jag ha det lite längre.
Men jag hörde med mitt Zoo, och dom skulle ha 3900 för ett 150 50 60 NYTT med genomskinligt silikon,och då är det bara akvariet... DYRT?? Men vill nog ha svart silikon istället...
#35 - 6 maj 2011 11:19
Själv började jag med vanliga sällskaps kar med neon tetror och levande födare för att gå över till både små och stora ciklider samt växt kar. Odlade lite allt möjligt under den tiden sen köppte jag en datnioides microlepis och blev tok frälst de va innan mfk sen när monster delen drog igång var jag helt fast vid stora fiskar. Med stora fiskar pratar vi inte 50cm+ utan mer 20-40cm.

Dom har en personlighet jag aldrig kan ens kunde föreställa mig med mindre fiskar eller ciklider. Har en otrolig harmoni i karet :) Sen blir det ju lite mer personligt när man gick från att köpa fisk för 10kr/st till 1500Kr:d
#36 - 26 maj 2011 18:15
En liten reflektion om "Starting over"
Hör kanske inte hemma här men ok.

[FONT=Times New Roman]Har ni funderat på att skaffa akvarium?[/FONT]
[FONT=Times New Roman]GÖR INTE DET.[/FONT]
[FONT=Times New Roman] [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Jag började med en s.k Guldfiskkupa, tyckte att den var för liten och [/FONT]
[FONT=Times New Roman]införskaffade mig ett mindre akvarium, inhandlade en lärobok om akvariefiskar och deras skötsel,[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Köpte ett akvarium till. men detta var inte mot vad det som kom att kallas min "våta" period, den innehöll saltvattensakvarier, sötvattensakvarier, vattenfallsakvarier, undervattensakvarier våta akvarier, torra akvarier, antika akvarier och andra akvarier, kort sagt, jag tog mig vatten över huvudet, akvarier för att odla yngel i, andra för att föda upp fiskföda i och ett för att odla alger, ett för att odla vattenväxter. För allt inte tala om alla pumpar, filter, värmelysrör, värmeslingor, lampor tidur mm, .elräkningen var på, 28000Kw per månad, troligen var det dåvarande Stockholm Energi funderade på att bygga några Forsmarkare till .[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Efter det 31:a akvariet började golvet knaka, när jag kom hem med det 32:a akvariet var knakade äktenskapet, vid 33:e burken sa frun: JAG eller Akvarierna...[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Det var hårfint, på gränsen till målfoto. Det 34:e akvariet kom aldrig in i huset. Alltså bara att erkänna, jag var fast i träsket, en eländig akvariemissbrukare, arma mig. [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Hade ett större akvarium cirka två meter långt, det stod längs fönsterväggen intill elementet, min dåvarande katt blev förnärmad över att hon hade blivit berövad sin plats på golvet invid elementet men fann sig i sin lott och lade sig ovanpå akvarielocket vilket innebar att hon dels kunde se ut genom fönstret, dels kom i åtnjutande av solskenet, det hände ibland att när hon somnade så kunde svansen glida ner vattnet, hade en massa neontetror i den burken, flyttade tetrorna till en mindre burk i hallen, skulle lämpa ner 5 stycken påfågelsciklider, i fönsterburken, Cikliderna, som i storlek var som fullvuxna braxar med käftar som mindre grävskopor, hade gjort i ordning burken med växter, stenar, grus, syrestenar, det bubblade och såg elegant värre ut. NEJ jag visste inte ett jota om Påfågelsciklider och deras beteende, på morgonen när jag kom in och skulle titta till dom så flöt de sorgliga resterna av växterna vid ytan, resten av inredningen var uppressat vid ena kortsidan. ok tänkte jag dom får som dom vill, och satte mig i soffan för att titta på dom.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Katten sin vana trogen hoppade upp på sagda burk och somnade, svansen gled ner i det ljumna vattnet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Cikliderna gled fram och tittade på den svarta och vita svansen som hängde ner i vattnet, en öppnade käften för att ta ett smakprov men ångrade sig, den till vänster om den tittade på polaren som om han inte vore riktigt klok, kan ungefär tänka mig samtalet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]– e’ru inte riktigt klok? Ska du inte äta?[/FONT]
[FONT=Times New Roman]- nja, den masken ser lite för hårig ut.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]-ok, då tar jag den.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]– Gör du det.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Och han gjorde det, katten for rakt upp med fisken hängande vid svansen, jag for rakt upp för att rädda fisken, katten sprang rakt ut genom ventilationsfönstret,[/FONT]
[FONT=Times New Roman]3 tr upp. Fisken ligger på golvet, jag hinner inte hejda mitt andra steg utan kliver rakt på eländet som dör på stört, står kvar med foten på liket och glider in i mål som Lennart Hyland så träffande uttryckte det på sin tid som sportkommentator, målet det här fallet var akvariet, snacka om fullt mål, akvariet tippade, jag hänger fast vid ena kortsidan hållandes under burken och skriker som besatt på min lagvigda, innan hon kommer till hjälp så har ungefär 200 liter vatten runnit ut över golvet, akvariet på plats, klafsande runt i blöta strumpor börjar jag titta efter katten, går ut på balkongen och tittar, ingen katt liggandes på trottoaren men väl sittandes på husväggen fastklamrad på skrovliga fasaden. Fick ta dit stegvagnen från brandkåren, kostnad X antal kronor exkl.moms Sålde allt till en arbetskollega som var tokigare än mig, frid över hans minne.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ska erkänna att jag faktiskt har ett akvarium kvar från den perioden, numera gör det tjänst som drivbänk åt hustrun och hennes petunior. [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Nu 25 år senare så har jag börjat om igen visserligen under tysta protester från hustrun men på det hela taget så tycker hon det är bättre att jag håller på med akvarier än modellflyg, hon tycker att motorerna låter för illa när jag provkör dom inomhus.[/FONT]

Annons