En liten reflektion om "Starting over"
Hör kanske inte hemma här men ok.
[FONT=Times New Roman]Har ni funderat på att skaffa akvarium?[/FONT]
[FONT=Times New Roman]GÖR INTE DET.[/FONT]
[FONT=Times New Roman] [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Jag började med en s.k Guldfiskkupa, tyckte att den var för liten och [/FONT]
[FONT=Times New Roman]införskaffade mig ett mindre akvarium, inhandlade en lärobok om akvariefiskar och deras skötsel,[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Köpte ett akvarium till. men detta var inte mot vad det som kom att kallas min "våta" period, den innehöll saltvattensakvarier, sötvattensakvarier, vattenfallsakvarier, undervattensakvarier våta akvarier, torra akvarier, antika akvarier och andra akvarier, kort sagt, jag tog mig vatten över huvudet, akvarier för att odla yngel i, andra för att föda upp fiskföda i och ett för att odla alger, ett för att odla vattenväxter. För allt inte tala om alla pumpar, filter, värmelysrör, värmeslingor, lampor tidur mm, .elräkningen var på, 28000Kw per månad, troligen var det dåvarande Stockholm Energi funderade på att bygga några Forsmarkare till .[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Efter det 31:a akvariet började golvet knaka, när jag kom hem med det 32:a akvariet var knakade äktenskapet, vid 33:e burken sa frun: JAG eller Akvarierna...[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Det var hårfint, på gränsen till målfoto. Det 34:e akvariet kom aldrig in i huset. Alltså bara att erkänna, jag var fast i träsket, en eländig akvariemissbrukare, arma mig. [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Hade ett större akvarium cirka två meter långt, det stod längs fönsterväggen intill elementet, min dåvarande katt blev förnärmad över att hon hade blivit berövad sin plats på golvet invid elementet men fann sig i sin lott och lade sig ovanpå akvarielocket vilket innebar att hon dels kunde se ut genom fönstret, dels kom i åtnjutande av solskenet, det hände ibland att när hon somnade så kunde svansen glida ner vattnet, hade en massa neontetror i den burken, flyttade tetrorna till en mindre burk i hallen, skulle lämpa ner 5 stycken påfågelsciklider, i fönsterburken, Cikliderna, som i storlek var som fullvuxna braxar med käftar som mindre grävskopor, hade gjort i ordning burken med växter, stenar, grus, syrestenar, det bubblade och såg elegant värre ut. NEJ jag visste inte ett jota om Påfågelsciklider och deras beteende, på morgonen när jag kom in och skulle titta till dom så flöt de sorgliga resterna av växterna vid ytan, resten av inredningen var uppressat vid ena kortsidan. ok tänkte jag dom får som dom vill, och satte mig i soffan för att titta på dom.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Katten sin vana trogen hoppade upp på sagda burk och somnade, svansen gled ner i det ljumna vattnet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Cikliderna gled fram och tittade på den svarta och vita svansen som hängde ner i vattnet, en öppnade käften för att ta ett smakprov men ångrade sig, den till vänster om den tittade på polaren som om han inte vore riktigt klok, kan ungefär tänka mig samtalet.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]– e’ru inte riktigt klok? Ska du inte äta?[/FONT]
[FONT=Times New Roman]- nja, den masken ser lite för hårig ut.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]-ok, då tar jag den.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]– Gör du det.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Och han gjorde det, katten for rakt upp med fisken hängande vid svansen, jag for rakt upp för att rädda fisken, katten sprang rakt ut genom ventilationsfönstret,[/FONT]
[FONT=Times New Roman]3 tr upp. Fisken ligger på golvet, jag hinner inte hejda mitt andra steg utan kliver rakt på eländet som dör på stört, står kvar med foten på liket och glider in i mål som Lennart Hyland så träffande uttryckte det på sin tid som sportkommentator, målet det här fallet var akvariet, snacka om fullt mål, akvariet tippade, jag hänger fast vid ena kortsidan hållandes under burken och skriker som besatt på min lagvigda, innan hon kommer till hjälp så har ungefär 200 liter vatten runnit ut över golvet, akvariet på plats, klafsande runt i blöta strumpor börjar jag titta efter katten, går ut på balkongen och tittar, ingen katt liggandes på trottoaren men väl sittandes på husväggen fastklamrad på skrovliga fasaden. Fick ta dit stegvagnen från brandkåren, kostnad X antal kronor exkl.moms Sålde allt till en arbetskollega som var tokigare än mig, frid över hans minne.[/FONT]
[FONT=Times New Roman]Ska erkänna att jag faktiskt har ett akvarium kvar från den perioden, numera gör det tjänst som drivbänk åt hustrun och hennes petunior. [/FONT]
[FONT=Times New Roman]Nu 25 år senare så har jag börjat om igen visserligen under tysta protester från hustrun men på det hela taget så tycker hon det är bättre att jag håller på med akvarier än modellflyg, hon tycker att motorerna låter för illa när jag provkör dom inomhus.[/FONT]