Är det här verkligen rätt??

#1 - 14 april 2007 13:28
När jag var o hämta mina golden för ca 4 månader sen så var det en individ som var lite mörkare än de andra, den såg mer ut som en "röd zebra", men vet ju att golden kan variera ganska kraftigt i färg, men blir nu mer och mer säker att jag fått fel... inte världens bästa bild, men hoppas jag kan få lite hjälp och lite klarhet i frågan!
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1278507

Mvh Patrik
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 april 2007 14:02
Fotot är ju inte så bra - men det ser ut som en korsning tycker jag.
#3 - 14 april 2007 14:10
Hmm ja, men den är verkligen vääldigt orange om man jämför med mina andra golden...dessutom så tuggar den nu...o vad gör man med ynglen då? dom får väl nästan bli fiskmat för man vill ju inte gärna ha korsningnar...:confused:
HazelCR
#4 - 14 april 2007 14:43
Har du fler bilder, även på de andra tre?

Men av det man ser på den enda bilden, så är det nog som Kjell skriver.
:) eller :eek:
#5 - 14 april 2007 14:48
De andra tre? jag har nio andra golden som har lite mer "normal" färg...Är just nu febrilt fotande för att försöka få till bättre bilder, men kameran har så lång slutartid så bilderna blir bara suddiga...men jag ger inte upp så lätt! Förr eller senare ska jag få till det! ;) så bättre bilder är på g!

Mvh Patrik
#6 - 14 april 2007 15:11
Har lagt in två nya bilder nu, en på den ifrågasatta fisken, och en på en "vanlig" golden...
#7 - 14 april 2007 15:21
Golden har en svart rand i vanliga fall på ryggfenan men den på bilden saknade det.Så det kan vara en korsning
#8 - 14 april 2007 15:25
Men det är väl bara hanarna som har den svarta randen? Honorna har väl inga svarta inslag alls? Rätta mig om jag har fel...trodde det var så man könsbestämde golden...:confused:
#9 - 14 april 2007 15:45
tycker de ser ut som en golden i alla fall på form o huvud
#10 - 14 april 2007 15:57
Joo, det håller jag aboslut med om! men har dom inte ganska snarlik kropps/huvudform? golden och röd zebra alltså?

Mvh Patrik
HazelCR
#11 - 14 april 2007 16:18
bjuren skrev:
De andra tre? jag har nio andra golden som har lite mer "normal" färg...Är just nu febrilt fotande för att försöka få till bättre bilder, men kameran har så lång slutartid så bilderna blir bara suddiga...men jag ger inte upp så lätt! Förr eller senare ska jag få till det! ;) så bättre bilder är på g!

Mvh Patrik

Jag har tydligen teflonminne idag. 4 månader stod det, inte 4 stycken Golden. :D
#12 - 14 april 2007 16:23
Haha! ja man är juh bara människa! kan juh hända den bästa! ;) haha ja fatta inte riktigt va du fick tre ifrån! ;)
HazelCR
#13 - 14 april 2007 16:24
Jag anser att bild 3 kanske uppvisar inslag av Röd Zebra. De där prickarna på bakre ryggfenan finns t.ex. på Röd Zebran från Minos Reef.

Golden , iaf om man menar den som vanligast finns i handeln ska ju ha svarta sömmar, även honor. Men Golden finns det fler varianter av.
Läs t.ex. denna artikel.

http://www.cichlid-forum.com/articles/l_caeruleus.php
HazelCR
#14 - 14 april 2007 16:26
Jag har sett golden, förmodligen linjeavlade, som inte uppvisar de svarta sömmarna. De var "gulare" än de mer vanliga. Det förekommer några sådan ex. här i Gävletrakten.
HazelCR
#15 - 14 april 2007 16:27
bjuren skrev:
Haha! ja man är juh bara människa! kan juh hända den bästa! ;) haha ja fatta inte riktigt va du fick tre ifrån! ;)

Ingen promille i kroppen heller. Jag kan inte ens skylla på det, trots att jag nyss avspisat vårens första grillmiddag på hemmaplan. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 14 april 2007 16:38
Av de 4 fiskar som du nu har inlagda så är inte någon av dom renrasiga golden
#17 - 14 april 2007 16:45
Jag tycker dom gula mer liknar Saulosi.
#18 - 14 april 2007 16:49
Tack! det var det jag ville komma fram till! Det är INTE golden eller hur?

Annons