Är det här en leopardmal?

#1 - 21 april 2004 17:16
Enligt akvariebutiken så är malen jag köpte en leopard mal. Kan ni hjälpa till att bekräfta att det är så? Om ni dessutom kan berätta vad just min mal heter på latin vore det toppen! Bifogar länkar... ett par är tagna med blixt och en utan blixt. Kvalitén är inte bra men hoppas att den duger för att identiera min mal.
Tack på förhand!
http://www.zoonen.com/res/user/188307/galleri/188331/mal2_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/188307/galleri/188335/mal4_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/188307/galleri/188336/mal5_orig_SE.jpg
#2 - 21 april 2004 18:11
L-001 Glyptoperichthys joselimaianus, zoohandeln har en tendens att kalla alla fläckiga malar för Leopard mal...tyvärr.
Kommer från Rio tocantins i Brasilien men denna är sannolikt odlad i Asien numera, lika hårdför som den vanliga "Gibbicepsen" och blir nästan lika stor.

Mvh Janne
#3 - 21 april 2004 19:56
Ojsan...
Jag har bara ett 102 liters akvarium med än så länge två små guldfiskar och sedan den här malen som jag köpte för en vecka sedan drygt. Rekommenderar du att jag lämnar tillbaka den och byter ut den? Jag förklarade tydligt att jag inte ville ha en som blir för stor för mitt akvarium eller som är olämplig ihop med guldfiskarna. De sade garanterat att det skulle vara en leopardmal. Eftersom jag började tveka själv gick jag t.o.m förbi affären och frågade en gång till, denna gång en annan person (jag visade indentiska malar från samma akvarium som de tog min ifrån). Ville egentligen ha ancistrus men de hade enbart en pytteliten och lyckades övertyga mig om att den här var lämplig mm...
Tack för svaret och analysen!
#4 - 21 april 2004 20:12
Hmmm, sökte lite information på webben om L-001 Glyptoperichthys joselimaianus. Intressantare nu när man vet vad man har fått i för en rackare i akvariet och det är definitivt en L-001, jag känner igen bilderna på webben tydligt.
Hittade följande länk där de står att den endast blir 200 mm? Det verkar ju helt ok?? Eller har jag missuppfattat?
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/glyptope/177_f.php
#5 - 21 april 2004 20:30
På PC anges 200 mm SL (utan stjärtfena) men i Datz anges den till 40-50 cm, har aldrig sett någon så stor men över 20 cm har jag sett, skulle tro att "normal" maxlängd rör sig om 30-40 cm TL i akvarium.
Jag skulle gå tillbaka med fisken om jag vore du och antingen ta pengarna tillbaka för att gå till en annan affär och köpa ett par Ancistrus eller köpa dem i samma affär.

Mvh Janne
#6 - 21 april 2004 22:11
Hmmmm... nu kanske jag är lite envis men man har ju fattat ett visst tycke för malen trots att man enbart haft den 1 1/2 vecka. ;)
- 2 ancistrus är ett vettigare val på lång sikt för ett 102 liters akvarium, dessutom är de bra algätare.
- Om jag vill ha kvar min Glyptoperichthys Joselimaianus måste jag sannolikt byta ut akvariet inom sin tid, frågan är när, hur snabbt växer en sådan här mal?
- Sista alternativet är så klart att det är rent olämpligt att ha denna mal i mitt nuvarande akvarium... och då är det ju inget att fundera över.

Läst att den skitar ner en del, speciellt när den vuxit sig större kan man gissa. Samma sak med guldfiskarna som jag har nu, de skitar ner en del (fast är relativt små än så länge).
Har dock tänkt att snart komplettera mitt fluval 3plus innefilter med ett ytterfilter snart, åtminstone efter att fiskarna vuxit en del till. Så reningen och syresättningen borde jag fixa, problemet är om det snabbt blir för trångt för dem.
Max storleken är som sagt något förvillande för Glyptoperichthys Joselimaianus. En del siter skriver 20 cm, medan någon annan anger den till 40-50? Det är en himla skillnad. Om man mäter med eller utan stjärtfenan kan så klart förklara en hel del, fenan blir ju stor.
Även här står det att den "bara" blir 20 cm och är lättskött:
http://www.cichlidcircus.com/spottedsailfinplecostomus1.html

Har inte bestämt mig riktigt ännu hur jag ska göra...
#7 - 22 april 2004 05:24
Den kallas leopardgibbiceps ett snyggt exemplar ta väl hand om den,tips algtabletter och brysselkål som extrafoder.
#8 - 22 april 2004 07:39
Mats41:
Det här med maten är ett problem för tillfället. Har skrivit om detta i en annan tråd.
Den är ganska aktiv just nu, både dag och natt och misstänker att den är lite hungrig, akvariet är ju enbart drygt 2 1/2 vecka. Problemet är att mina guldfiskar visade sig helt tokiga i algtabletterna från Hikari (Algae Wafers). De blev minst sagt upphetsande och började till slut fajtas om den. Den största guldfisken puttade bort den minsta. Jag tyckte att jag gömde algtabletten finurligt i roten men de hittade den nog på lukten (provade att gömma om den också).
Ska dock prova efter att akvariet var släckt och stilla några timmar nästa gång, men jag har mina tvivel. Brysselkål har jag också tänkt och prova. Bäst att köpa fryst brysselkål och att man lägger i en liten fryst bit på kvällen?
#9 - 22 april 2004 09:37
Släng i gurka eller squash och låt det ligga över natten, så hinner malen få upp ögonen för den. Guldfiskarna gillar också den, men dom hinner inte äta upp allt själv.
#10 - 22 april 2004 16:39
Jag provade att ge den gurka i dag! Eftersom malen är så aktiv på dagen så tänkte jag att det är bra om den får något direkt, dessutom var jag nyfiken. Klämde fast en ganska stor bit under en rot, skalade den först. Biten var nog överdrivet stor... Först dit var självklart guldfiskarna, det var inte samma upphetsning som med algtabletten men visst tycker de om gurkan också. Men sedan malen hittade gurkan har han den under viss kontroll/uppsikt. Han äter inte konstant men är på den ganska ofta.
Jag la i gurkbiten kl 17:00 ca. Är det lämpligt om jag tar ur den i kväll? Gissar att det finns risk att akvariet blir smutsigt om man har i för mycket grönsaker eller för länge? Mitt akvarium är som sagt endast drygt 2 1/2 vecka gammalt. Hur ofta behöver man ge en mal extra mat? 2-3 ggr i veckan? Egentligen klarar sig de väl helt utan också om det finns tillräckligt med alger etc?
Det är praktiskt med en gurkbit då inte guldfiskarna kan ta med sig den hur som helst (som med en liten algtablett) speciellt inte nu när jag klämt fast den. Lättare för malen att komma åt, mer bityta/sugyta också. ;-)
Det är dock lite jobbigt att lyfta på roten och klämma fast gurkan, speciellt när jag försöker få en växt att rota sig på/vid roten. Borde vara ok att bara lägga i den på gruset också även fast guldfiskarna får det lättare? Läst om någon som trär en sked genom gurkbiten för att den ska sjunka, kanske är smidigare.
#11 - 22 april 2004 17:40
Trä igenom en rostfri sked, annars kommer den bara flyta.

Jag brukar låta grönsaken ligga i åtminstone ett dygn, oftast två nätter. Fast å andra sidan, med tanke på att ditt akvarie är nystartat kanske det inte är så smart att låta den ligga i så länge, ta bort den i morgon bitti om du vågar, ta bort den ikväll annars. Ett tips är att du inte lägger den där det inte är rotation på vattnet, kan bli infusioner då.
#12 - 22 april 2004 19:21
Visserligen klarar sig malar ganska länge på lite mat och de som äter alger rensar ett litet akvarium på något/några dygn om de är hungriga.
En mal behöver precis som alla andra fiskar regelbundet med mat varje dag för att trivas och växa...det är en myt att de bara klarar sig på rester och alger.
Du kan ge den en skiva squash istället och låt skalet vara kvar, dels så är den matigare och klarar sig bättre än gurka i karet. Räkmix, pellets av alla de sorter mm...den är en riktig allätare och växer hyfsat fort om tillgång på föda är regelbundet...men som du var inne på, desto större den blir desto mer avföring och tillsammans med guldfiskarna som även de blir rätt stora så kommer inte ett ytterfilter att hjälpa speciellt mycket utan det blir att byta vatten ett par gånger i veckan.
Du kan mata på dagen...den kommer bli tuffare och jaga undan de andra fiskarna vid matdags när den väl blivit hemtam.

Mvh Janne

Annons