Hmmmm... nu kanske jag är lite envis men man har ju fattat ett visst tycke för malen trots att man enbart haft den 1 1/2 vecka. ;)
- 2 ancistrus är ett vettigare val på lång sikt för ett 102 liters akvarium, dessutom är de bra algätare.
- Om jag vill ha kvar min Glyptoperichthys Joselimaianus måste jag sannolikt byta ut akvariet inom sin tid, frågan är när, hur snabbt växer en sådan här mal?
- Sista alternativet är så klart att det är rent olämpligt att ha denna mal i mitt nuvarande akvarium... och då är det ju inget att fundera över.
Läst att den skitar ner en del, speciellt när den vuxit sig större kan man gissa. Samma sak med guldfiskarna som jag har nu, de skitar ner en del (fast är relativt små än så länge).
Har dock tänkt att snart komplettera mitt fluval 3plus innefilter med ett ytterfilter snart, åtminstone efter att fiskarna vuxit en del till. Så reningen och syresättningen borde jag fixa, problemet är om det snabbt blir för trångt för dem.
Max storleken är som sagt något förvillande för Glyptoperichthys Joselimaianus. En del siter skriver 20 cm, medan någon annan anger den till 40-50? Det är en himla skillnad. Om man mäter med eller utan stjärtfenan kan så klart förklara en hel del, fenan blir ju stor.
Även här står det att den "bara" blir 20 cm och är lättskött:
http://www.cichlidcircus.com/spottedsailfinplecostomus1.html
Har inte bestämt mig riktigt ännu hur jag ska göra...