Är det för många som det är?

#1 - 17 december 2005 09:09
Jag har i mitt rätt höga 115 L akvarium fem blå ciklider, tre små honor och två stora hanar samt ett par elfenbens ciklider...de har gott om gömställen och tre grottor, växter stor rot!!! Kan man ha fler eller blir det för trångt??? och kan man ha scalarer tillsammans med dessa, har hört att det ska kunna funka???
#2 - 17 december 2005 10:22
[QUOTE=gummigubbi]Jag har i mitt rätt höga 115 L akvarium fem blå ciklider, tre små honor och två stora hanar samt ett par elfenbens ciklider...de har gott om gömställen och tre grottor, växter stor rot!!! Kan man ha fler eller blir det för trångt??? och kan man ha scalarer tillsammans med dessa, har hört att det ska kunna funka???[/QUOTE]

Hejsan,

Du vet att blåcikliderna blir runt 20 cm stora? Och att det är rekomenderat ett 250 litersakverie till elfenbenscikliderna? Men utan att ta det i beaktande:
5x20 (antal fiskarxstorlek)
+
2x15
=
130 liter.
Just nu är cikliderna små. Men de växer snabbt. Så fler borde du inte ha i :)
#3 - 21 december 2005 08:53
hoppsan

det fick jag ingen information om när jag handlade dem!!!!!!:confused: hoppas bara att det inte är för litet nu...honorna är rätt så små, men det är ju elfenbens cikliderna som bestämmer ordningen i karet har man märkt!!! och de leker mest hela tiden...
#4 - 21 december 2005 11:21
Jag tror tyvärr att du kan få problem med de fiskar du köpt. Ett 115 liters akvarie kan möjligtvis vara lagom till ett par av någon av de sorterna du har samt lite tetror. Scalare kan nog fungera med åtminstone blå ciklid, men scalarer bör du ha i större akvarie. (Om du tittar på rekommendationerna här på ZooPet så är det angivet 160 liter för blå ciklid, 250 liter för elfenbenscikliden och 275 liter för scalare.)

Tyvärr så är många affärer bara ute efter att sälja...

Mvh
Mattias
#5 - 21 december 2005 11:38
gummigubbi,
det borde inte bli några problem om du vill gå tillbaka med dem...! Har du sagt att du har ett 115 litersakvarie hemma, och de i affären rekomenderar dessa, då har de gjort fel.

Jag tror att fiskarna kommer överleva. Men frågan är om de trivs?

I min ungdoms dagar så blev jag rekomenderad (och köpte) malawiciklider till ett sällskapsakvarie med guppys... De dog racersnabbt...
#6 - 21 december 2005 14:46
Jag har malawi och guppys i samma kar och dom trivs tillsammans.. jag har inte haft ett ända dödsfall hittills

Annons