Är det fler än jag....

#1 - 20 november 2005 20:57
Är det fler än jag som är lite konstig.Jag satt här och tänkte lite för mig själv efter jag gjort vatten byte i karen,jag tänkte så här.När det är sommar och varmt då håller jag inte på så mycket med akvarierna,bara det nödvändigaste som att byta vatten och hålla rent och snyggt.Men när hösten och vintern kommer då blir jag som besatt,jag köper fiskar,jag köper växter,gör om i karen,spanar på internet efter allt som har med akvarier och fiskar att göra.Det enda som far i huvet på mig det är akvarier.I våras då sålde jag mitt 720l kar,det dummaste jag någonsin gjort.Nu är jag på gång och ska köpa ett 1200 l kar,men ser man från den ljusa sidan så blet det ju en uppgradering men man skulle ju ha haft kvar 720 karet också.Är det bara jag som är på detta viset.Ni kan väl skriva lite hur knepiga ni är.
MvH Richard
#2 - 20 november 2005 21:17
När det är sommar så är det semseter sköt att bada kompisar solen fixak lite runt huset å så . Men så fort det blir kallt och mörkt så är det igen men akvriumet. Nu så köpte jag för 400kr varje månad i 3mån . Denna har jag inte köpt nått , men funderar på växter :D
#3 - 21 november 2005 06:16
haha, kan inte göra annat en att hålla med! Jag blev akvariebesatt och nu sitter jag här med ett 540l också. ;) Pappa är jätteintresserad av fiskar och allting så han köper allting åt mig :D så jag går billigt undan! Har bara köpt inredning. Jag vill alltid pilla mer och mer på mina akvarium ju kallare de blir!
#4 - 21 november 2005 06:17
Du verkar för övrigt ha använding för ett 1200l, för malarna måste ju få sträcka ut sig lite!? ;)
#5 - 21 november 2005 06:26
Nja, jag får nog vara den första som går mot strömmen här.. Jag är lika intresserad året runt :D I våras/försomras köpte jag ett nytt 600l kar som jag fortfarande håller på och pillar med. Visst, när man är ute oftare och så lägger man kanske inte lika mycket tid på karet, men intresset svalnar inte... Jag skulle verkligen inte få för mig att sälja något kar bara för att det blev vår! ;)
#6 - 21 november 2005 08:09
Tja, man har ju sålt 200L akvariet och köpt ett 440L akvarium som kommer på fredag. :) Meningen var att det skulle byggas ett på 1000L+, men det har dykt upp saker emellan, så man fick nöja sig med 440l just nu. Det sjuka är att man för någon vecka sedan tok rensade på malar i 200l akvariet och gjorde iordning det med storstädning, nya växter osv.. sedan vart det discus i det med!! Dock var det min man som kom på det, trots att han alltid sagt att han skulle ju minnsan aldrig köpa discus för att de var så tråkiga... :rolleyes: Så det är 6st discus i karet nu, så det behövs ju ett större kar! Nu skall det fixas i nya karet på fredag. :D Så lite höst/vinter mani tror jag att det är!

Dock så har jag märkt att det inte händer så mycket under sommaren på zooaffärerna heller. De lite mer ovanliga malarna kommer ju in under hösten och de flesta handlare har även sagt att det inte händer så mycket under sommar halvåret.

//Camilla
#7 - 21 november 2005 09:32
Hade storrengöring igår i 250 liters karet, det vart slamsugning av gruset och det behövdes verkligen. :p
Men först efter det att man fångat in alla fiskarna, och detta i sin tur gör ju att man gör en inventering av beståndet. Konstaterade snabbt att det behöver införskaffas fler dvärgpansarmalar, haft 5 st nu var det bara 3.
Min Clown-pleco som jag inte sett skymten av på den senaste månaden, kom framfarandes ur en rot. :D
Har mina funderingar på att flytta över den till 500 literskaret, där jag bara har en Royal-Pleco ju.
Sen så vart det ommöblering, samt storrensning bland växterna.
Måste köpa en ny cirkulationspump också, så att det blir bättre strömning på bottenvattnet nu då jag byggde ett stenröse.
Ska även införskaffa 2 st nya discusar, men det får bli efter Dubai det. ;)
Och förstärka kardinaltetra-stimmet.
Nya rör till lysrampen, samt nya glimtändare.
Vasa, köpmani för att det är höst....vart i hela friden får ni det intrycket ifrån ?? :confused:
#8 - 21 november 2005 10:02
Jag håller med dig gigardt. Mitt intresse för akvarium är mycket större nu när vi kommer in i den mörkare delen av året. Sommarhalvåret så är det mycket båt för mig så då gör jag bara det nödvändigaste. Nu har jag tusen projekt på gång. Jag ska sälja en del akvarium för att köpa andra storlekar. Jag ska försöka mig på med diskus igen och ha kvar lite fler ungfiskar för att få nya yngel. mm, mm, mm.
#9 - 21 november 2005 13:19
vet inte varför.. ska tydligen ge mig på att odla munruvande kampfiskar. och sen ska jag starta upp regnskogsterrat :p.

så ett 60 liters och ett 250 liters terrarium. ^^.
mycket pyssel till jul.
#10 - 21 november 2005 16:07
Hmm..om jag skaffar en loftsäng, kan jag nog få in ett 100l under..hmmm..:P
#11 - 21 november 2005 16:23
[QUOTE=gladhertha]Hmm..om jag skaffar en loftsäng, kan jag nog få in ett 100l under..hmmm..:P[/QUOTE]

Nej nej!
Säng i mitten! Akvarium utmed alla väggar!
#12 - 21 november 2005 16:55
Bra idé! Ska ta fram de förslaget för mamma! ;D
#13 - 21 november 2005 17:17
yoda det är ju mitt rumm nästan!
har sängen datorn och tv mot väggarna :) men vet var jag kan klämma in ett 50-100 liter och ett 100-200 liters till :p
#14 - 21 november 2005 17:56
På sommaren är det mycket trädgård och besök för min del. Nu när jag har skaffat mig akvarium (2 veckor sedan) har jag något levande att pyssla om på vintern. Som en trädgård under vatten med levande invånare. Mysigt!
#15 - 21 november 2005 20:00
när jag har terrariet klart kommer jag kunna pyssla på sommaren! trycka ner fina blommor jag hittar XD
#16 - 23 november 2005 12:42
[QUOTE=gladhertha]Du verkar för övrigt ha använding för ett 1200l, för malarna måste ju få sträcka ut sig lite!? ;)[/QUOTE]

Ja och kardinaltetrorna med. Har du verkligen 150 kardinaler i ett 375 liters? Jag som tycker att 20 kardinaler i mitt 250 liters ser många ut...

Under sommaren pysslade jag inte så mycket med mitt akvarium, men de senaste månaderna har jag köpt både nya växter och ett nytt lysrör och så har det flyttat in en del nya fiskar: 6 corydoras adolfoi, 4 små crossocheilus oblongus, 3 apistogramma agassizii och 2 par svart fantomtetra :D
#17 - 23 november 2005 16:03
själv gör jag inget med karet mer än fyller på vatten och tittar på när körsbärsräkorna förökar sej
#18 - 23 november 2005 16:05
[QUOTE=Raven]själv gör jag inget med karet mer än fyller på vatten och tittar på när körsbärsräkorna förökar sej[/QUOTE]

*tror inte på*
Du måste ju vara lite intresserad av d också, annars skulle du inte ha kar -frmaförallt skulle du inte vara på ett fisk/akvarieforum! O du måste väl mata.... *:D:D:D*
#19 - 23 november 2005 16:11
är nog en av dom få som sitter inom 1meter från akvariet större delen av dygnet.
står på en byrå till höger om datorn.

jo jag matar också men i nuläget är akvariet mycket stabilt och kräver väldigt lite skötsel är typ bara xmas-moss som får för sej att flytta som behöver flyttas tillbaka.
rensar inte ut nåt i nuläget när ja har småräkor i karet vill inte bli av med dom så att säga
#20 - 23 november 2005 16:22
I vilket fall som helst tar d ju en del tid då! *bevisar* :D

Ha d gott vid akvariet! :)
#21 - 23 november 2005 23:38
[QUOTE=batski]Ja och kardinaltetrorna med. Har du verkligen 150 kardinaler i ett 375 liters? Jag som tycker att 20 kardinaler i mitt 250 liters ser många ut...[/QUOTE]

Men du skulle se vad vackert det är.
MvH Richard
#22 - 23 november 2005 23:41
[QUOTE=batski][QUOTE=gladhertha]Du verkar för övrigt ha använding för ett 1200l, för malarna måste ju få sträcka ut sig lite!? ;)[/QUOTE]

Ja och kardinaltetrorna med. Har du verkligen 150 kardinaler i ett 375 liters? Jag som tycker att 20 kardinaler i mitt 250 liters ser många ut...[/QUOTE]

Ja men du skulle se vad vackert det är.De ska flytta så fort jag fått ordning på nya karet.
MvH Richard
#23 - 24 november 2005 01:52
[QUOTE=gigardt]Ja men du skulle se vad vackert det är.De ska flytta så fort jag fått ordning på nya karet.[/QUOTE]

Ja men är de inte överallt så de fyller typ hela karet? Eller stimmar de?
#24 - 24 november 2005 07:02
sådär många är över hela karet men det ser ut som om dom stimmar! ;)
#25 - 24 november 2005 12:55
[QUOTE=batski]Ja men är de inte överallt så de fyller typ hela karet? Eller stimmar de?[/QUOTE]

Det ser inte ut som att det är så mycket faktiskt.
MvH Richard
#26 - 24 november 2005 14:45
[QUOTE=gigardt]Det ser inte ut som att det är så mycket faktiskt.[/QUOTE]

Kan man få se en bild? :)
#27 - 24 november 2005 18:50
Jag ska försöka ta en bra bild.Min kamera är ganska så oduglig eller också så är det jag som inte kan ta kort.
MvH Richard
#28 - 24 november 2005 18:55
[QUOTE=gigardt]Jag ska försöka ta en bra bild.Min kamera är ganska så oduglig eller också så är det jag som inte kan ta kort.
MvH Richard[/QUOTE]

Jag väntar med spänning! Det är faktiskt inte så lätt att fota firrar i ett akvarium. I fall du har en digitalkamera får du ställa in ISO-talet på det högsta möjliga. Om det är en analogkamera du använder funkar det bättre i fall du kör med en ljuskänslig film 800-1600 ISO.
#29 - 24 november 2005 18:57
[QUOTE=gigardt]Är det fler än jag som är lite konstig.[/QUOTE]
Jo det finns nog många, jag tex.

Annons