Är det fel eller är det så här?

#1 - 5 mars 2005 12:40
Som newbe har man mycket att lära. Vi startade ett akvarium i september, 60 liter och gjorde nog allt fel (hade definitivt inte läst in mej, funderade inte ens på att man behövde det). Lite hade vi fuskat med nån kampfisk i ett litet kar men det räknas ju inte. Nåväl, merparten av våra fiskar överlevde i alla fall och jag började inhämta kunskap, experimenterade med den och det har funkat rimligt.
Men för ett par veckor sen började det gå mindre bra. Kampfisken blev biten fick svamp och dog i sitt sjukrum. I samband med det läste jag att fiskarnas hud är känsligare vid lägre temperatur så i med doppvärmare i karet (vi hade ca 22-23 grader, nu 26). Men sen har vi haft en jämn ström av döda fiskar, inte varje dag men tillräckligt för att det ska kännas väldigt fel. Först två skalarer, som dog med ett par dagars mellanrum. För en vecka sen en zebrafisk. Idag en svärdbärarhona. Alla har varit pigga och glada och sen döda. Alla var med i den ursprungliga installationen.
Vattenbyten sköter vi, 30% varje vecka ibland något mer. Inget vattenberedningsmedel, men det har vi inte haft på hela tiden. Koll på nitriten som ingen gång varit oroväckande hög. Pump (Fluval2 innerfilter) blir rengjord varje vecka men filtren sköljs alltid i akvarievattnet. Slamsugning görs. Inga stora algmängder i akvariet, vattnet är klart och luktar inte muggigt. Ganska mycket växter. Lågt ph (6,3 från kranen som jag höjer till ung 6.8). Matar med Tetra Rubin, algtabletter till algätarna (men de är populära bland de andra också) och lite gröna ärtor

Frågar mig då - är det så här? Blir dom inte äldre (fast jag har en kampfiskhona som är i alla fall 18 mån)? Eller kan jag ha ett systematiskt fel i mitt akvarium, något jag gör fel som gör att dom inte klarar sig i längden?
#2 - 5 mars 2005 13:15
Fisken dör säkert inte av ålderdom - få akvariefiskar har kortare livslängd än 3-4 år, och de flesta ligger runt 10 år.

Varför de dör är svårt att säga. Temperaturen är nog inget problem, både 22-23 och 26 grader är helt acceptabla för all akvariefisk, foder och skötsel låter bra.
Du kan ju helt enkelt ha en epidemi i akvariet. Det händer, och inte ens perfekt skötsel löser det alla gånger. Till slut bränner sjukdomen ut sig, men det är förstås jobbigt medan det pågår. Medicinera dock vad du än gör inte på måfå!

Det enda jag ser som är konstigt är ditt pH. 6.3 ur kranen är mycket lågt, och vad använder du för att höja pH't? Jag skulle rekommendera att du slutar korrigera pH't, och istället lägger i några snäckskal eller nån kalksten i akvariet - det kommer att hålla pH kring 7.5, villket alla fiskar tål.
Annars verkar du ju sköta akvariet exemplariskt, förutom kanske att det låter som om du har rätt mycket fisk i ett såpass litet akvarium.
#3 - 5 mars 2005 13:31
Skulle tippa på PH svaj.Gör som Azur skrev....
Fredrik
#4 - 5 mars 2005 13:41
Tack för berömmet - känns skönt att man gör rimligt rätt iaf. Jag har en röd sten i akvariet - kommer inte ihåg vad den heter men den är riktigt lysande röd - är det kalk tro? En del snäckor också, men ganska små. Dessutom en lavasten och en rot. Roten gör väl vattnet surare eller)
Hur många fiskar kan man ha då? SVaret jag fått är typ 3 liter per fisk och nu har jag (efter avgångarna)
3 svarta neontetror
1 mosaikgurami
2 kampfiskhonor
1 svärdbärare
2 platy
1 molly
2 zebror

och så städpatrullen: 1 ancistrus, en otocinclus, en botia striata samt två små pansarmalar
#5 - 5 mars 2005 14:01
Har du egen brunn, driksvatten ska ha ett pH mellan 7,5-9
#6 - 5 mars 2005 14:13
Kommunalt vatten. Värdet kommer från teststickan - kanske ska ha ett redigt ph-test. Skåne är känt för surt vatten... (blir gott kaffe förstås ;-))
#7 - 5 mars 2005 15:08
mm.. teststickor visar ofta fel värden... man kan inte vara säker på att de visar det minsta rätt.. skaffa andra tester..

en lysande röd sten låter inte som kalk.. jag är ingen geolog men mina kalkstenar är vita.. men som sagt.. jag är ingen geolog...
#8 - 5 mars 2005 15:12
De flesta vattenverk håller ett pH på strax över 8 i kranen hos konsumenten.
#9 - 5 mars 2005 15:42
[QUOTE=Triana]mm.. teststickor visar ofta fel värden... man kan inte vara säker på att de visar det minsta rätt.. skaffa andra tester..

en lysande röd sten låter inte som kalk.. jag är ingen geolog men mina kalkstenar är vita.. men som sagt.. jag är ingen geolog...[/QUOTE]

Om de dyra stickorna inte är att lita på så kan ju det vara en anledning till mina problem - då kan jag ju haft typ nitrit utan att veta om det... men kan det verkligen vara så?

Har ett annat ännu mindre akvarium och i det har jag en korallsten (död). Avger den också kalk? Samt en häftig snäcka från Nordsjön. PH-värdet är kanhända liiiite högre i det...
#10 - 5 mars 2005 16:48
Jag köpt stickor som mätte 1,5 enheter surare än vätsketest och aldrig visade nitrit trots att det var så illa ställt så flera fiskar dog. De var inte ens gamla, bara dyra och värdelösa.

/olivia
#11 - 5 mars 2005 17:22
Det gör ju inte livet lättare för en nybörjare om man inte kan lita på välrenommerade företags produkter...... men då är det ju bra att det finns folk som kan tipsa!
#12 - 5 mars 2005 20:35
Och nu står den yngre kampfiskhonan i en hörnet och gömmer sig, lite rundare än vanligt och inte alls på hugget när jag matar. Är hon död imorgon???

Jag vill inte detta jag vill ha kavar mina fiska r och jag vet ju inte vad jag gör för fel!!!!!!!!!!!!
#13 - 5 mars 2005 21:04
Skåne är snarare känt för basiskt hårt vatten. Det är iafa vad jag förknippar med skånskt vatten, och taskigt kaffe på kuppen. Det vattnet kräver skånerost. Kranvatten ska aldrig ligga under 7 oavsett om det är surt i vattentäkten. Så frågan är vad du har för Ph, Om du höjer Ph på redan basiskt vatten kan det nog bli lite väl häftigt.
#14 - 6 mars 2005 07:30
Nej det låter ju inte så smart förstås. Men vad händer då med fiskarna om vattnet är för basiskt???
Hårt kommunalt vatten i Skåne, i alla fall i sydväst är ett minne blott eftersom vattnet i huvudsak kommer från Bolmen i Småland. Jag uttryckte mig kanske lite oklart. Äkta skånevatten är antagligen fortfarande kalkrikt.
#15 - 6 mars 2005 11:37
Smålänskt vatten är ju en annan sak. Då är det nog något annat fel. Men jag tycker att det borde vara lite högre Ph ur kranen.

[QUOTE=me_trixie] Skåne är känt för surt vatten... (blir gott kaffe förstås ;-))[/QUOTE]
Funderade på om du vara ironisk eller hadde noll koll.
#16 - 6 mars 2005 13:46
[QUOTE=Danei]Smålänskt vatten är ju en annan sak. Då är det nog något annat fel. Men jag tycker att det borde vara lite högre Ph ur kranen.

[QUOTE=me_trixie] Skåne är känt för surt vatten... (blir gott kaffe förstås ;-))[/QUOTE]
Funderade på om du vara ironisk eller hadde noll koll.[/QUOTE]

Kanske lite av båda...;-) Fast mest noll koll i alla fall på ph tycks det!

Nu är testerna inköpta.

PH kran 8,5-9 (stickan visade 6,3). Akvariet visar 7 (och innehåller ju då ph-höjande medel????) Vad har sänkt ph? Eller kan det fluktuera så?
KH 3 både i kran och akvarium, även stickan. Hur höjer jag detta? För jag förstår att detta gör ph instabilt.

Nu har jag tagit ut hälften av vattnet och ska ju hälla i nytt. Tar jag bara kranvatten? Fiskarna får klara sig med halva vattnet till ikväll så har jag kanske fått nåt tips ;-)
#17 - 6 mars 2005 13:54
Svenskt kranvatten har ofta den egenskapen att det håller runt pH 8 och kH 2-3, för att sedan i karet bli ganska så neutralt, runt pH 7. Det där går rätt fort eftersom kH är lågt. Om man byter regelbundet 1/3 per vecka så brukar det hålla sig där om man inte petar med pH-förändringsmedel eller CO2.

Vill du ha ett mer stabilt vatten så stoppar du i lite kalksten i karet. Till mitt 200l köpte jag 2l kalkstenskross som jag blandade med bottengruset, och sedan dess är pH mellan 7,3 - 7,5 och kH runt 6.
#18 - 6 mars 2005 21:23
Tack allihopa för goda råd. Akvariet är återfyllt med rent kranvatten och håller nu efter ett par timmar ph 7 och kh 4. Jag blir lite förvirrad men det verkar väl vara ok värden. Jag har slängt ph+-et och tänker skriva ett surt brev till Tetra som luras så dant med stickorna. Hoppas att det nu är ph som ställt till det och resten av mina fiskar blir lite äldre. Fast hur det går för kampfiskhonan återstår att se hon är lite svullen och stillsam...
Förresten är det inget fel på skånerost :-)
#19 - 6 mars 2005 21:38
Nä det sa jag inte. Jag sa att det behövs skånerost för att få ett drickbart kaffa på det vattnet. Jag har försökt koka kafe på gevalia mellanrost på skonskt vatten. Det blev inte bra. Bättre med mörkrost. Men får jag välja blir det Mollbergs blandning utan skånskt vatten.
Lucas_no1
#20 - 7 mars 2005 16:42
Måste bara säga att Zoegas är det bästa kaffet som finns och utmärkt till mitt mjuka Nacka vatten! :-)

Roten kan sänka ph värdet eftersom den avger humusämnen.
Sen skulle jag inte rengöra filtret lika ofta som du gjort och aldrig samtidigt som vattenbyten.
Jag har JBL teststickor och jag tycker dom mäter rätt på några värden på ett ungefär och det är nitrit och nitrat dom andra värdena verkar kunna svänga lite.

Lycka till :-)
#21 - 7 mars 2005 16:51
me_trixie: japp, mätstickor suger, särskilt multistickorna, MEN... jag skulle personligen inte lita på en "riktigt lysande röd" sten i mitt akvarium. Jag vet inte vad det är, men inte är det kalksten, och det kan va nåt otrevligt.

Ja, korall & snäckor är kalk, och löser upp sig långsamt, och håller pH runt 7-7.5.
#22 - 7 mars 2005 17:37
[QUOTE=Lucas_no1]Måste bara säga att Zoegas är det bästa kaffet som finns och utmärkt till mitt mjuka Nacka vatten! :-)[/QUOTE]

Mollbergs är en av Zoegas blandningar. Testa den om du inte gort det tidigare.
#23 - 7 mars 2005 17:44
[QUOTE=Azur]me_trixie: japp, mätstickor suger, särskilt multistickorna, MEN... jag skulle personligen inte lita på en "riktigt lysande röd" sten i mitt akvarium. Jag vet inte vad det är, men inte är det kalksten, och det kan va nåt otrevligt.

Ja, korall & snäckor är kalk, och löser upp sig långsamt, och håller pH runt 7-7.5.[/QUOTE]

Den röda stenen är dock köpt i akvarieaffären och sådana ses ganska ofta. Ska försöka ta reda på vad det är.

Mitt mjuka vatten då - kan jag låta det vara som det är? I det akvarium vi pratat om blir det ung 4 medan i det andra, som innehåller korall och snäckan blir något högre, kanske 4,5.
#24 - 7 mars 2005 17:49
[QUOTE=Lucas_no1]

Sen skulle jag inte rengöra filtret lika ofta som du gjort och aldrig samtidigt som vattenbyten.

Lycka till :-)[/QUOTE]

Tack!

Filtret är ordentligt igenmojat varje vecka men jag tvättar bara bort klafset och jag gör det i akvarievattnet jag nyss tankat ut. Är inte det OK? Pumpen/filtret är en Fluval2 och ska enligt uppgift räcka till betydligt större kar men jag undrar jag...
#25 - 7 mars 2005 21:31
Lånar tråden lite.

Om man då kör CO2 och är orolig för att ph ska rasa kan man som förebyggande syfte hytta i en kalksten eller ett par ?
#26 - 8 mars 2005 19:06
Du får gärna låna - men den verkar lite sval nu!
#27 - 9 mars 2005 21:58
Kampfiskhonan dog förstås

Och i ett idiotiskt försök att rädda henne slängde jag i lite ektosonsalt typ en tsk knappt. Inte överlevde hon för det, i morse tumlade hon hjälplöst runt i strömmen. Bort med henne också. NU FÅR DET VARA NOG! Fast - när jag flummat runt på forumet lär jag mig NU att pansarmalar inte tål salt! De är lika pigga som vanligt dock, så jag hoppas att koncntrationen inte blev skadlig för dem...
Jag vet inte vad honan hade men det kan vara bukvattensot, frånsett att hon levde för länge. Om det nu inte finns en kampfisksjuka som ryktet säger. Men frågan är nu - ska jag avvakta ett tag innen jag stoppar i ny fisk - det känns lite tomt nu? De som är kvar ser ok ut - idag i alla fall. Men jag har ju lärt mig att det kan ändras fort...
#28 - 9 mars 2005 22:04
Jag har hört att pansarmalar har lättare att fördra salt om man löser upp det i vatten innan man häller det i akvariet, så att malarna inte kan simma och böka bland saltkristallerna.
#29 - 9 mars 2005 22:09
HURRA - det gjorde jag i alla fall!
#30 - 9 mars 2005 23:29
Om det inte är vildfångade pansarmalar och inte några av de mest känsliga sorterna går det bra att ha dom i vatten med salt tillsatt, dvs har du några av de vanliga, tex metallpansarmal kan du ha i salt utan problem.
#31 - 9 mars 2005 23:59
Jag har tillochmed hållit en Corydoras paleatus i en bräckvattentank i ett par månader (den var döende, och jag hade ingen annan stans att ha den ... och när den hamnade i bräckvattnet tillfrisknade den otroligt nog).
#32 - 10 mars 2005 11:54
Om filtret geggar igen varje vecka skulle nog jag se över matningen.När jag körde med innerfiler (eheim 2010 något större än ditt) så tvättade jag svampen ca 1gång/månad eller varannan månad.Tvätta bara ur svampen om cirkulationen sjunker till 0.Om filtret inte står på full spruta så är det bättre att öka på än att tvätta för att öka cirkulationen till det normala.
Fredrik
#33 - 10 mars 2005 14:50
Azur och nilssonnet - det känns skönt att höra att jag troligen inte ställt till ytterligare fiskdöd...

Ang filtret så är det mycket växtdelar som fastnar där och blir gegga. Men OK - visst kan jag låta bli att skölja av det, det är ju rätt skönt att slippa! Jag har haft lite problem dock att få igång pumpen om den inte är ordentligt avgeggad både i svamp och huvud så det har varit till viss del för att förebygga det.

Men hör ni - hur ska jag göra med nya fiskar? Vänta ett tag ifall jag har nån sjukdom eller hoppas att det är fridens lilijor när inga andra fiskar visar tecken på sjukdom? Jag har inte fått nåt svar om kampfiskens död kan bero på en specifik kampfisksjuka eller på bukvattensot (vilket det liknande). Var kommer det det förresten ifrån om man inte haft något fall tidigare och om man inte stoppat i någon ny fisk eller växt?
Lucas_no1
#34 - 10 mars 2005 22:23
[QUOTE=Danei][QUOTE=Lucas_no1]Måste bara säga att Zoegas är det bästa kaffet som finns och utmärkt till mitt mjuka Nacka vatten! :-)[/QUOTE]

Mollbergs är en av Zoegas blandningar. Testa den om du inte gort det tidigare.[/QUOTE]

Det har jag inte gjort så det ska jag göra!
Tack för tipset. :-)
Lucas_no1
#35 - 10 mars 2005 22:33
[QUOTE=me_trixie][QUOTE=Lucas_no1]

Lycka till :-)[/QUOTE]

Tack!

Filtret är ordentligt igenmojat varje vecka men jag tvättar bara bort klafset och jag gör det i akvarievattnet jag nyss tankat ut. Är inte det OK? Pumpen/filtret är en Fluval2 och ska enligt uppgift räcka till betydligt större kar men jag undrar jag...[/QUOTE]

Det låter som det blir otroligt smutsigt på kort tid.

Själv har jag lagt mina innerfilter på hyllan.
Jag var så trött på dom.
Jag kör med ytterfilter på alla mina akvarium och jag märkte en drastisk skillnand på mitt 100 liters lekakvarium för mina två diskusar när jag bytte från tetrateck innerfilter anpassat för kar upp till 160 liter.
Jag ersatte det med ett fluval 204 och på fem dagar så slutade rutorna kännas slemmiga och vattenvärdena blev perfekta.

Har du ekonomi för att sattsa lite mer än 700 kr så tveka inte på att byta upp dig till ytterfilter.
Du kan då glömma bort ditt filter i upp till ett år och det är ju skönt.

Mvh Lucas :-)
#36 - 11 mars 2005 13:11
Det lät inte bra med din kampfiskhona. Min har också blivit tjock är stillsam men äter som vanligt. Hoppas att den inte dör. Den har varit så i en vecka ca.
#37 - 11 mars 2005 13:14
Sedan undrar jag över ph. Varför är det dåligt med ph6-6,5? Om man väljer fiskar som tål det? Jag bor också i skåne men har egen brunn.
Zoegas skånerost är det bästa kaffet trots mitt vatten.
#38 - 11 mars 2005 13:23
solbacka:
1) Din kampfiskhona kan vara äggstinn.
2) pH 6 - 6.5 är förstås inte alls dåligt om man har fisk som vill ha det.
#39 - 11 mars 2005 13:26
kaffe

[QUOTE=solbacka] Jag bor också i skåne men har egen brunn.
Zoegas skånerost är det bästa kaffet trots mitt vatten.[/QUOTE]

Jo på det vattnet blir det bäst kaffe på skånerost. Det finns en anledning till att annat kaffe säljer bättre där vattnet är bättre.
#40 - 11 mars 2005 15:54
[QUOTE=Lucas_no1]

Jag var så trött på dom.
Jag kör med ytterfilter på alla mina akvarium och jag märkte en drastisk skillnand på mitt 100 liters lekakvarium för mina två diskusar när jag bytte från tetrateck innerfilter anpassat för kar upp till 160 liter.
Jag ersatte det med ett fluval 204 och på fem dagar så slutade rutorna kännas slemmiga och vattenvärdena blev perfekta.

Har du ekonomi för att sattsa lite mer än 700 kr så tveka inte på att byta upp dig till ytterfilter.

Mvh Lucas :-)[/QUOTE]

Låter ju lockande...

Men hur är det - låter dom? Måsta man gömma dom i ett skåp för att inte störas av ljudet?
#41 - 11 mars 2005 16:00
[QUOTE=Azur]solbacka:
1) Din kampfiskhona kan vara äggstinn.
2) pH 6 - 6.5 är förstås inte alls dåligt om man har fisk som vill ha det.[/QUOTE]

Jag har en kampfiskhona till. Dock en bellis tror jag, den andra var en splendens. Hur som, tjejen är deprimerad nu och letar efter sin kompis. Verkar det. Hur stor risk är det att stoppa in en ny hona, dvs hur stor är risken att den kvarvarande honan (eller för all del nån annan av fiskarna) är smittade - inga symptom på dem men det kan ju komma fort.
#42 - 11 mars 2005 17:03
Eller handlar det om Ph

[QUOTE=fredrikakesson]Skulle tippa på PH svaj.Gör som Azur skrev....
Fredrik[/QUOTE]

Eller om vi börjar om från början igen kan det svajiga ph:et har stressat så att just den blåa honan blev sjuk (faktiskt hennes blåa man för ett tag sen också) och eftersom ingen av de andra blivit dåliga än och vattnet nu förhoppningsvis är stabilare så finns viss chans att det reder ut sig?
#43 - 16 mars 2005 00:22
[QUOTE=me_trixie][QUOTE=Lucas_no1]

Jag var så trött på dom.

Mvh Lucas :-)[/QUOTE]

Låter ju lockande...

Men hur är det - låter dom? Måsta man gömma dom i ett skåp för att inte störas av ljudet?[/QUOTE]

Okej nu har filtret gått i 10 dagar men nu stannade det. Tvättade så lite som möjligt och lyckades peta igång det. Fluval 2 ska ju räcka till mycket mer än 60 liter men kanske inte så länge ;-(
#44 - 16 mars 2005 09:34
Hej me_trixie!

Det låter som du har lärt dig en del och försökt göra det bästa du kunnat efter en dålig start.

Nånting jag reagerar på är att ditt akvarium är på tok för litet för många av de arterna du har. Enligt rekommendationerna ska t ex scalare ha *minst* 275 liter, ancistrus (beroende på art) minst 120 liter, mosaikgurami minst 100 liter, botia striata minst 80 liter, osv.

Dessutom är en del av dessa stimfiskar och/eller bör vara fler av samma art:

- pansarmalar: minst 6 st
- otocinclus: minst 6 st
- botia striata: 4-6 st
- svart neontetra: 8-10 st
- Zebrafisk: 8-10 st

Jag förstår att du har förlorat en del fiskar och att de antagligen var fler av dessa arter. Ändå skulle de vara alltför många och allför stora.

En annan sak är att du har blandat vissa väldigt aktiva fiskar som zebrafiskar och svärdbärare med andra mycket lugnare fiskar som gurami och scalare som blir stressade av att bo tillsammans med de aktiva.

Nu är det inte så att jag klankar ner på dig. Du visste ju inte detta innan. Men det är just därför jag kände att jag måste informera lite om detta.

Om jag vore du skulle jag försöka omplacera några av fiskarna (de som behöver större akvarium), dra ner på antalet arter och skaffa fler av samma art. Alternativt skaffa ett bra mycket större akvarium.
#45 - 16 mars 2005 09:57
Många fiskar mår bra av mjukt vatten. KH runt 4 och PH runt 6.5 är det bästa för många sydamerikanska och asiatiska arter. Av de fiskarna som du har är det bara svärdbärare, platy och molly som föredrar neutralt till lite alkaliskt vatten. Själv har jag inget som innehåller kalk i akvariet för att inte vattnet ska bli hårdare.

Den röda stenen låter som en lavasten. I så fall är det nog ingen fara.

Innerfiltrar är tystare än ytterflitrar. Jag har ett Eheim ytterfilter som jag är helt nöjd med.

Du borde använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten. Kranvattnet innehåller både klor och andra för fiskarna skadliga ämnen och varje vattenbyte utan vattenberedningsmedel innebär mer stress för fiskarna.

Jag har funderat på att en möjlig orsak till att dina fiskar dör kan vara gamla inreskador orsakade av nitrit. Med tanke på att du hade så många fiskar från starten måste du ha fått en nitritspik när akvariet varit igång i några veckor. Att starta ett akvarium är inte helt oproblematiskt.

När allting är som det ska ska både ammoniak-och nitrithalterna ligga på 0. Nitrat mellan 10-50 ppm.

Lycka till!
#46 - 16 mars 2005 11:00
Tack Batski för dina råd! Som du säger har jag lärt mig mycket på den här resan och jämfört med i september är jag numera expert på ämnet ;-) så jag känner mig inte speciellt nerbruten av dina sanningar! Jag önskar bara att akvariehandlaren talat om alla dessa kloka saker för mig - det hade sparat en hel del bekymmer, fiskliv, uppgivenhet och pengar. Jag gav dem förutsättningarna när jag gick in och handlade och de sa inte:
- du ska inte starta akvariet och slänga i allt på en gång, inkl alla fiskarna
- du kan inet ha så många fiskar
- du kan inte ha så stora fiskar (tvärtom faktiskt 'dom inrättar sig efter akvariet')
- du kan inte blanda sådana fisktyper (tvärtom sa alla att man t ex skulle ha scalarer ihop med guppysarna för att inte översvämmas av yngel...)
- du måste ha fler av varje (det räcker med två, inte för att de är stim utan för att annars kan dom bli mobbade)
- du måste öka fískantalet efter hand
och allt annat jag lärt mig.

Hur som nu är det som det är. Fiskarna är inte så väldigt många efter alla turer och den enda som känns lite trängd är Pricken (guramin) men han glider omkring och ser värdig ut (fast iblnad gitter han inte vänd utan backar iställt). Bernt ancistrus är en skäggmusmalflicka och ska ha större akvarium men tillhör trots allt de mindre. Scalarerna är ju döda så det felet är på sitt sätt åtgärdat. Och stimmen är små men jag kan ju inte öka som du säger. Jag har ett akvarium till men det är bara 30 liter och överbefolkat av halvvuxna guppisar som dock snart ska få nya hem så det är ju ingen hjälp. Håller sinnet och ögonen öppna efter ett större kar men har lite speciella kra på mått - vill ha ett som har samma mått som det nuvarande men längre och det är nog inte så lätt att hitta.

Vattenberedning ja - efter mina äventyr med ph som du ser i början av tråden så är jag väldigt skum på allt vad kemikalier heter. Fn har jag faktiskt perfekta värden och de verkar dessutom hålla sig vilket jag tolkar som att det nu är i balans. Även det lilla akvariet har blivit mycket bättre. Så helst sklle jag vilja sitta nöjd nu... bara slamsuga och byta vatten..

Tack för att du bryr dig - fishisarna hälsar också!
#47 - 16 mars 2005 11:16
Jag håller med dig! Det är en katastrof hur dåliga akvarieaffärer är på att tillhandahålla sina kunder saklig information. Att de fortfarande kan säga saker som att fiskarna inrättar sig efter akvariets storlek är under all kritik!

[QUOTE=me_trixie]Vattenberedning ja - efter mina äventyr med ph som du ser i början av tråden så är jag väldigt skum på allt vad kemikalier heter.[/QUOTE]

Jag förstår! Men när man tänker på att kranvattnet redan innehåller kemikalier så förstår man att det inte går att komma undan dem. Då är det bättre med lite snälla kemikalier som neutraliserar kranvattnets skadliga sådana.

Fn har jag faktiskt perfekta värden och de verkar dessutom hålla sig vilket jag tolkar som att det nu är i balans.

Det låter bra!

Tack för att du bryr dig - fishisarna hälsar också!

Det är klart jag bryr mig! När akvariebutikerna inte sprider kunskap måste nån annan göra det ;)

Hälsa tillbaka!
#48 - 16 mars 2005 11:39
Finns det akvariebutiker som kan sina saker då? i Malmö/lundområdet?

Jag ska ta mig en allvarlig funderare på vattenberedningen...
#49 - 16 mars 2005 13:34
[QUOTE=batski]Du borde använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten. Kranvattnet innehåller både klor och andra för fiskarna skadliga ämnen och varje vattenbyte utan vattenberedningsmedel innebär mer stress för fiskarna.

Lycka till![/QUOTE]
Är det så helt självklart att kranvattnet innehåller klor?
Visst kan det göra det, men iså fall borde man väl kunna antingen ta reda på det från vattenverket eller med ngt klortest.
I Karlstad har det vad jag vet inte använts klor på många år, men då har vi iofs bland Sveriges bästa vatten, andra städer har det kanske inte så bra förspänt :)
Det är inte skadligt med vattenberedningsmedel och har man haft det struligt kan det vara värt med ett försök.
#50 - 16 mars 2005 13:57
klor behöver du knappast oroa dig för i sverige. Produkterna kommer från länder med beydligt högre klorhalter än sverige. Allt som går att sälja kan man göra pengar på.
#51 - 16 mars 2005 14:42
[QUOTE=Danei]klor behöver du knappast oroa dig för i sverige. Produkterna kommer från länder med beydligt högre klorhalter än sverige. Allt som går att sälja kan man göra pengar på.[/QUOTE]

På vissa orter i Sverige innehåller vattnet chloramine och då bör man använda vattenberedningsmedel. Det finns även annan skadliga ämnen än klor.
#52 - 16 mars 2005 17:52
Förra sommaren flyttade vi alla fiskar vi hade då i ett litet leksaksakvarium till sommarstugan. Där har vi egen brunn och alla fiskarna dog knall och fall. DÄR behövs vateenberdning utan tvekan! Men ingen av mina senare fall av fiskdöd kan relateras direkt till vattenbytena men det kanske inte alltid blir så dramatiska effekter som den gången?
#53 - 16 mars 2005 19:36
[QUOTE=me_trixie]Förra sommaren flyttade vi alla fiskar vi hade då i ett litet leksaksakvarium till sommarstugan. Där har vi egen brunn och alla fiskarna dog knall och fall. DÄR behövs vateenberdning utan tvekan! Men ingen av mina senare fall av fiskdöd kan relateras direkt till vattenbytena men det kanske inte alltid blir så dramatiska effekter som den gången?[/QUOTE]

Det är ju olika från brunn till brunn. I det avseendet är det lättare med kranvatten. Man kan ju kontakta VA-verket där man bor och be om att få information om vattenparameter och om vilka ämnen som tillsätts vattnet. Med brunn måste man kolla allting själv.
#54 - 30 mars 2005 16:01
Och jag som trodde att nu var det lugnt....
Varit borta över påsken och fiskarna har skötts om av far i huset. Inga problem med det men han känner ju inte de små liven. En platy återfanns inte när vi kom hem - varken levande eller död. Har väl dött och blivit uppäten...
En svart neontetra har skador - sår - på båda sidorna och mår inte bra. Slagsmål? Eller sjuka? Provade med saltbad igår - ska man upprepa det typ idag också? Varför är det bra?
Vattenvärden är lysande och vatnnet klart och fint och luktar inte skunk. Filtret blir fortfarande mojigt på en vecka.
Är det förresten nån som vill ta hand om min gibbiceps? Blev pålurad den när jag skulle ha en mal till 30-literskaret. Kom tillbaks om den blir för stor sa dom... Men jag vill inte lämna tillbaka Algot dit för det verkar ju inte vara ett riktigt bra ställe....
Var hittar jag den seriöse zoo-handlaren?
#55 - 30 mars 2005 17:02
[QUOTE=me_trixie]Är det förresten nån som vill ta hand om min gibbiceps? Blev pålurad den när jag skulle ha en mal till 30-literskaret. Kom tillbaks om den blir för stor sa dom... Men jag vill inte lämna tillbaka Algot dit för det verkar ju inte vara ett riktigt bra ställe....[/QUOTE]

Testa att sätta in en annons på zoopets "Annonsbors"

Lycka till!
#56 - 4 april 2005 21:49
Många som läser annonsen men få svar... Algot fortsätter att buffa omkring i sin bytta.
Neontetran död. Men det där med saltbad - varför är det bra?

Annons