Är det ett vettigt pris för karet...

#1 - 24 februari 2005 11:20
Måste säga att jag är fruktansvärt dåligt insatt i vad kar "ska"/"bör" kosta begagnade.

Fick en förfrågan igår om ett kar som ägaren hade för sig var 220L (kommer få mått på det under kvällen/morgondagen)

Detta vill han ha 500:- för. Det är då karet, alijumjumställning och täckglas, inget mer.

Så...ok pris eller inte?

--------------------------------------
------------ UPPDATERING ------------
--------------------------------------

Nu har det kommit fram att måtten med all sannolikhet är 105x60x50...vilket då resulterar i ett _315L_ stort kar ist.

Ska man ta det som att nu är det billigt, inget snack om saken? Eller är prisskillnaden mellan ett 220L & 315L obefintlig?
#2 - 24 februari 2005 11:24
Är det i bra skick tycker jag att det är ett bra pris. Skulle själv kunna betala det priset för karet om det inte är alltför slitet
#3 - 24 februari 2005 11:27
hej!

ingick ingen lysramp?

om det ingick lysramp skulle jag tycka priset var bra! Jag gav 1000 kr för mitt 200l (ej 220) och då ingick akvariemed aluram, aluminiumställning, ett pumphuvud powerhedad402, värmare, täckglas, lysram (2 rör) grus(sten) samt lite större stenar.

om lysramp inte ingår: vad kostar en lysramp då? kollade på http://www.pwss.nu/productsByCategory.asp?intCatalogID=9&strCatalog_NAME=Belysningar men där finns bara 75cm längd (och ditt är förmodligen 110 långt) och med vad jag förstår lampor. Du ska väl ha lysrör..

¨Lenis
#4 - 24 februari 2005 11:31
Om det är ett bra pris är det bara du som kan avgöra. Själv tycker jag att det är snuskdyrt. Varför?......Jo för att jag inte vill ha ett sånt kar.
MVH
Magnus
#5 - 24 februari 2005 12:24
haha snuskdyrt?! Jag som tycker 1000 spänn var ett riktigt bra pris för 200l och sen får du köpa för 500 buu ;)
#6 - 24 februari 2005 12:47
lenis3, visst finns ramperna i 110 cm längd.
De finns i både svart, vitt & aluminium till ett pris av 400:- för enkelrörsvar. och 640:- för dubbel.
#7 - 24 februari 2005 13:10
Tycker att femhundra är ett helt OK pris om du får benställningen på köpet. Om det är i bra skick vill säga.
#8 - 24 februari 2005 13:59
Nope, lysramp ingår inte. MEN jag kommer göra precis som till mitt nuvarande 170L, dvs bygga den själv i alijumjum. Vilekt ger mig en kostnad på ca 200:- för en fullång lysramp till 2st 90-rör. En femtiolapp till för 3 rör, ytterligare en femtiolapp för fyra rör osv osv.
#9 - 24 februari 2005 14:22
dåså

tycker det låter bra

karon: hittade inte längre ramper än 60.. blind :)
#10 - 24 februari 2005 15:41
Vilekt ger mig en kostnad på ca 200:- för en fullång lysramp till 2st 90-rör. En femtiolapp till för 3 rör, ytterligare en femtiolapp för fyra rör osv osv.

Då blir jag genast tokigt full med följdfrågor:
Vart köper du så billigt aluminium?
Vart köper du så billiga lysrör och kopplingsatser?
Är dom vattenskyddade?
Är dom jordade?
MVH
Magnus
#11 - 24 februari 2005 16:22
Jag köper alijumjumen hos plåtslagaren som både jag och min far köper...till en dubbelramp går "akvariets längd+en bredd på ca 35cm" så på låt säga 1 kvadratmeter alijumjum får du ut ungefär 3 "armaturer". Kopplingssatserna köper jag löst, Kjell & Co eller var som, just JAG köper det på ett företag här som säljer ut konkursparti, senaste köpet var; 10 reaktorer, 10 glimtändarhållare & 20 lysrörshållare för 150:-. Nej det är inte vattenskyddat, men allt "döljs" bakom ett plexiglas som ligger längst ner i armaturen (mot täckglaset i princip) vilket gör att inget kondensvatten tar sig in. Och ja, det är jordat, du gjordar ju i "plåten" eller alijumjumet i mitt fall.

Lysrör är givetvis inte inräknade för det är nästintill omöjligt att avgöra, då priserna växlar beroende på rör. Går ju att köpa kallblåa "vanliga" rör för 20:-/st precis som att det går att köpa specialrör för 300:-/st

----------------------------------------------------------------------

Om vi säger såhär ist. Med doppvärmare, ramp (utan rör) pump och grus, vad BÖR samma kar ligga på i pris då? Eller kanske ännu hellre, vad är ett "normalpris" för samma kar då?

Anledningen att jag undrar är att då kan jag ju se vad slutsumman för mig blir med ny pump, ny värmare osv
#12 - 24 februari 2005 16:54
jag lånar din tråd här lite:

ska förmodligen, i helgen, köpa ett 540 l akvarium

540l aluram
alla tillbehör
fluval(vet ej vilken) ytterfilter (får svar ikväll)

för detta ska jag ge 2500

ställningen köper jag separat, den kommer kosta 650
totalpris: 3150, att jämföra med pwss's nypris för akvarie, ställning o lysram 4700. filtret TROR jag är 404 (för akvarier uppp till 400...) för ca 1200.

så nu undrar jag; är detta rimligt?

Lenis
#13 - 24 februari 2005 16:57
iit_mutt: jag skulle säga runt 1000:-, men så har jag bara köpt akvarie en gång :)
#14 - 24 februari 2005 17:04
540l aluram
alla tillbehör
fluval(vet ej vilken) ytterfilter (får svar ikväll)
för detta ska jag ge 2500
ställningen köper jag separat, den kommer kosta 650

Personligen tycker jag att det, självklart om det är i ett bra skick, är värt sina 2000-2500. Med tanke på att det verkar som om du får både ett inner- och ett ytterfilter med så har du ju så gott som "sparat" in pengarna redan där, mot att köpa nya filter!!
Benställningen tycker jag inte heller är så väldans dyrt, själv betalade jag 1000-lappen för min benställning till mitt 310-liters!!:o
#15 - 24 februari 2005 17:25
sockerconny: killen sa att det var i bra skick så jag får lita på hans ord. Vet dock inte om innerfilter ingår. och iofs är fluval404 till för max 400 l akvarium så det är väl inte riktigt bra men man kanske kan komplettera med ett innerfilter..

1000 spänn för 310 är väl inte helt fel.. det var väl nytt? den ställnigen jag förmodligen ska köpa är beg.
#16 - 24 februari 2005 17:46
Vet dock inte om innerfilter ingår.

Ooops...så kan det gå om man inte är uppmärksam och läser inläggen ordentligt! (FY, sockerconny!!);)
iofs är fluval404 till för max 400 l akvarium

Min bästa kompis har faktiskt ett Fluval 404 och en Fluval 4+ i sitt 720-liters och det funkar helt OK! Mycket hänger väl iofs på vad man har för slags fiskar, mao hur pass "skitaktiga" fiskar man har!
[QUOTE]
#17 - 24 februari 2005 17:48
hmm okej.. det låter ju bra! Nu vet jag iofs inte om filtret är 404, men jag tycker att det vore rimligt att han hade det. Jag har nämligen 2 x fluva3+ och då kanske man kan komplettera 404an med 3+:et! :)

Jag tror inte mina fiskar är så skitiga av sig... det är sällskapsfiskar..
#18 - 24 februari 2005 17:53
Det går ju alltid att prova, varför köpa nytt på en gång om man ändå har filter som "ligger och skräpar". Funkar det så är det ju skitbra! Funkar det inte, dvs man får göra rent filtret i tid och otid, då är det dax att tänka om och köpa ett större filter! Men som sagt, man kan ju i alla fall testa!!
#19 - 25 februari 2005 20:18
Jag tycker nog att 500 kr för ett kar på 220 Liter inkl bänk är ganska OK faktiskt ! Allt hänger på skicket ! Är det i toppskick (repfritt) så är det ju inte så mycket att bråka om.

Men är det det minsta repigt så är det ju bara att hoppa över affären direkt !

Mvh/Janne
#20 - 27 februari 2005 13:23
Tycker du skall slå till i en gång.. Jag köpte mitt första beg. kar på 150 liter med täckglas och ljusramp för 500! (men det är en annan femma)

Jag tycker du gör ett bra köp.

Som någon redan har sagt... Kolla efter repor och hur fogarna ser ut i akvariet. Är akvariumet repigt eller fogarna är "frasiga" så tycker jag att du skall strunta i det...
#21 - 28 februari 2005 21:05
Ja, det är väl så med "allt" att man vill ju inte göra ett "klipp" för att sen bli tvingad att lägga en massa tid & energi samt pengar på att få det iordning och slutligen hamna på vad ett "normalkostandskar" skulle kosta.

Annons